Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?  (gelezen 1512 keer)

Offline tontok

  • Lid
Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Gepost op: 2011/10/16, 12:37:31 »
Ja u leest het goed ik ben visueel gehandicapt, en ben erg teleurgesteld in de nieuwe Ubuntu 11.10.
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van Ubuntu 8.04 heb ik mijn zelf maar eens getrakteerd op een nieuwe pc zonder besturingssysteem uiteraard.
Want daar hebben wij uiteraard Ubuntu voor waar ik al vele jaren met plezier meewerk.
Maar tot mijn verbazing was in Ubuntu 11.10 het een en ander veranderd, en zo te zien niet ten nadele.
Ik was dus blij verrast maar tot mijn grote verrassing bleek het onderdeel waar je je muis aanwijzer kan veranderen en vergroten niet meer aanwezig te zijn.
Dus dan maar even googelen, en daar blijkt dat het onderdeel waar je dat kan veranderen geheel niet meer in Ubuntu aanwezig is.
Er was wel een programma waar je eventueel je muis aanwijzen kan veranderen, maar dan moest je wel hier en daar de code aanpassen om het te laten werken.
Maar zover gaat mijn kennis van Ubuntu nou ook weer niet.
Kan iemand mij vertellen of dit onderdeel nog terugkeert in Ubuntu en of je dat kunt downloaden.
Want terugkeren naar win,  ik krijg het niet uit mijn be uuu mondt niet uit.
En anders maar terug naar Ubuntu 8.04.
Wie o wie kan mij helpen met dit probleem of enig licht in deze materie brengen.

Groeten Ton
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 14:16:50 door tontok »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/16, 12:46:46 »
11.10 is een tussenversie; ik raad je aan om over te stappen op 10.04. Dat is, net als 8.04, een LTS-versie. En bovendien met hetzelfde uiterlijk als 8.04.

Je kunt 10.04 nog steeds binnenhalen vanaf de webstek van Ubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-Ubuntu-binnenhalen

Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/16, 12:54:07 »
Je kunt nog steeds inzoomen in Ubuntu 11.10, alleen hebben ze het standaard uitgezet. Waarom is mij een heel groot raadsel.

Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/16, 13:23:15 »
@ Pjotr Het gaat niet alleen om het uiterlijk maar waarschijnlijk meer om de mogelijkheden om Ubuntu geschikt te maken voor visueel gehandicapten. Hiervoor is een screenreader een belangrijk hulpmiddel. Echter orca werkt minder goed in 11.10 Zie hiervoor ook http://ubuntuaccessibility.wordpress.com/2011/10/13/oneiric-ocelot/ (engelstalig)

@ TS Misschien is Vinux iets voor je. Het is een distributie gebasseerd op Ubuntu en geremasterd voor visueel gehandicapten. Hierdoor worden alle hulpmiddelen automatisch mee geinstalleerd en zijn direct beschikbaar. Het is gebaseerd op Ubuntu 10.10
Doordat het gebaseerd is op Ubuntu kun je het op de vertrouwde manier gebruiken. Zie verder ook http://vinuxproject.org/ (engelstalig)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/16, 13:37:28 »
ik raad je ook vinux aan.

Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/16, 19:50:54 »
Om de muisaanwijzer te veranderen in 11.10 hoef je heus geen code aan te passen.

sudo apt-get install gnome-tweak-tool

Dan naar de Dash (knop bovenop de zijbalk)>>>typ daar Advanced en open Advanced Settings
Dan kun je bij Theme het muisthema aanpassen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/16, 22:54:40 »
Probeer eens de Xubuntu versie op een live CD of USB stick, volgens mij zitten daar voldoende mogelijkheden in.
Dit kan ik helaas niet 100% garanderen, omdat mijn ogen redelijk goed zijn en ik de problemen niet ken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline tontok

  • Lid
Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/25, 12:34:07 »
Aan alle in dit onderwerp, bedankt voor jullie reacties en info.

Het heeft even geduurd voordat ik kon reageren, ik heb namelijk alle voorstellen uitgeprobeerd.
En heb daar de volgende conclusies uit getrokken, het blijkt dat voor de laatste LTS versie van Ubuntu de meest geschikte versie op het moment is.
Dit omdat ik daar de muisaanwijzen nog altijd kan veranderen maar helaas kan ik dan niet de gesloten driver voor mijn videokaart gebruiken.
Maar dit is minder belangrijk.
En orka ik wist niet dat dat bestond dus dat is voor mij een zeer welkome aanvulling.
Alleen een beetje jammer dat het Nederlands niet zo goed is van de synthesizer, maar daar moet ik nog wel het een ander mee oefenen.
Maar zie wel uit naar de nieuwe LTS versie, want dat werkt wel lekker met die icoontjes.

Met vriendelijke groeten Ton


Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/25, 16:23:19 »
Nogmaals:
"Om de muisaanwijzer te veranderen in 11.10 hoef je heus geen code aan te passen.

sudo apt-get install gnome-tweak-tool

Dan naar de Dash (knop bovenop de zijbalk)>>>typ daar Advanced en open Advanced Settings
Dan kun je bij Theme het muisthema aanpassen."

Je kunt dus nog steeds de muisaanwijzer aanpassen en toch genieten van de nieuwste versie.

Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/25, 16:30:39 »
Nogmaals:
"Om de muisaanwijzer te veranderen in 11.10 hoef je heus geen code aan te passen.

sudo apt-get install gnome-tweak-tool

Dan naar de Dash (knop bovenop de zijbalk)>>>typ daar Advanced en open Advanced Settings
Dan kun je bij Theme het muisthema aanpassen."

Je kunt dus nog steeds de muisaanwijzer aanpassen en toch genieten van de nieuwste versie.

Lukt dus niet, omdat Compiz nog geen andere muis aan kan.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Zijn gehandicapten niet meer welkom in Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/25, 16:35:32 »
Nogmaals:
"Om de muisaanwijzer te veranderen in 11.10 hoef je heus geen code aan te passen.

sudo apt-get install gnome-tweak-tool

Dan naar de Dash (knop bovenop de zijbalk)>>>typ daar Advanced en open Advanced Settings
Dan kun je bij Theme het muisthema aanpassen."

Je kunt dus nog steeds de muisaanwijzer aanpassen en toch genieten van de nieuwste versie.

Lukt dus niet, omdat Compiz nog geen andere muis aan kan.

Waarom lukt het hier dan wel?