Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Minecraft backup script - sudo in script?  (gelezen 1463 keer)

koeny33

  • Gast
Minecraft backup script - sudo in script?
« Gepost op: 2011/12/10, 20:57:16 »
Dag mensen!

Ik ben redelijk nieuw met Linux en kan helaas niet programmeren. Maar sinds vanmiddag staat er een Ubuntu Server te draaien op een oude laptop in de meterkast, zonder GUI, met daarop versie 1.0.0 van Bukkit (minecraft serversoftware). Omdat de stroom er weleens bruut af wordt getrokken, heb ik van deze (http://vladoportos.sk/stuff/how-to/little-tutorial-how-to-run-cb-on-linux-server-with-automatic-backup-restart/) site o.a. een backup script gehaald. Ik heb een aantal vragen:

-De scripts zijn aangepast naar mijn wensen. Bukkit is een java-programma. Het wordt gestart door het start.sh script, wat Bukkit een bepaalde hoeveelheid geheugen beschikbaar stelt en het dan opstart. Probleem is: als ik start.sh niet als sudo uitvoer, wil hij niet goed starten. Doe ik dat wél, dan gaat het prima, maar krijg ik gesodemieter met het backup-script.

Het backup-script wordt gestart door Cron, elke nacht ergens. Maar dat script moét als sudo worden uitgevoerd! Start ik het backup-script niet als sudo, dan geeft hij terug "No screen session found." Ik denk dat het komt omdat Bukkit met sudo-rechten draait in een aparte screen-sessie, en mijn backup-script niet kan 'kijken' in sudo-Screen-sessies als deze niet als sudo wordt uitgevoerd. Namelijk, als ik het backup-script start met sudo ervoor, dan wil hij wél backuppen zonder foutmeldingen!

De oplossing is, lijkt me, het backup-script automatisch als sudo laten uitvoeren. Maar is dat mogelijk? Hoe zou ik dat moeten doen? Kan Cron dat, zonder elke keer om een password te vragen?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Koen Schellens

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk