Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?  (gelezen 6590 keer)

laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Gepost op: 2011/10/20, 09:03:53 »
hallo iedereen,
allereerst: ik wist niet of dit bij Hardware en Drivers moest, omdat dat vooral om de drivers ging, daarom maar naar algemeen. mocht hij hier toch niet thuishoren, dan zie ik hem daar wel :)

dan nu mijn vraag:
ik heb een jaar of 2 geleden een laptop gekocht, en veel gebruikt.
nu is hij een tijdje (half jaar geleden ofzo) kapot gegaan (de charger werd te heet, heeft stukje ijzer mee naar buiten genomen  :o).
Ik heb de laptop met mn vader er helemaal uitgehaald, en zie nu wat het probleem is: het stukje ijzer dat er mee naar buiten kwam zat (natuurlijk) vast aan een los stukje board. aan ditzelfde stukje zit ook de ingang voor de internetkabel.

ik ben op internet op zoek gegaan naar eenzelfde kaartje, zodat ik die gewoon kon vervangen, maar heb (tot nu toe) niks gevonden.

Ik word me  niet veel wijzer van alle tekentjes op het plaatje zelf (ik zal vanmiddag/vanavond proberen foto's te maken).
Dit is wat er op staat:
E89382
MV-4
HannStar J
94V -0 0834
De 0834 is in een ander lettertype geschreven dan de rest van de 'tekst'. (het is zo iets wat je op rekenmachines ziet).
Daarna in kleinere letters:
T32A DCIN BOARD
P/N:ø8G2A33TA2øJ
de ø is het teken voor doorsnede geloof ik?

verder is er nog een sticker op geplakt met een barcode, en dan daaronder:
10073642-00927      69N068J10B01-01

foto's komen later dus nog :)

zoals boven al genoemd heb ik dus nog niks kunnen vinden (ook niet op alternate). heeft iemand enig idee wat ik kan doen?

(een ander alternatief is nog het opnieuw vastsolderen van het stukje ijzer, maar dan zal een deel van de kabel dus uit de laptop lopen, en er niet meer uit kunnen, wat er niet zo mooi uitziet...)


ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

dex

The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Ramana

  • Lid
Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/20, 09:42:14 »
DCIN: lijkt me de (gelijkstroom)voeding....
en omdat de charcher te heet werd en dat stukje ijzer los liet lijkt het me dat iets in de voedingkaart stuk is.
Misschien bij de fabrikant te rade gaan?

Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/20, 11:24:42 »
oja, dat was ik vergeten te zeggen:

de hypothese van mijn vader en mij is dat omdat de laptop een keer gevallen was, het stukje ijzer op de kaart kaptop ging. met wat gerommel maakte het nog wel contact, maar niet heel goed, waardoor het te veel warmte opleverde. dit zal vermoedelijk geleid hebben tot het vastsmelten aan de adapter. toen deze er weer uit ging, kwam het stukje ijzer dus mee.

over de fabrikant: het is packard bell, en mijn garantie is ruim verlopen, dus ik weet niet of ze me uberhaupt willen helpen, maar proberen kan altijd :)


bedankt!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline mrGee

  • Lid
Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/20, 11:41:50 »
Hallo

Ik repareer die dingen nogal eens, het lijkt erop dat je socket defect is. Vaak kan ik de socket nog wel herstellen;
ze liggen nl. nogal eens los van de print maar zijn nog wel compleet en kunnen weer in hars ingegoten oid. Want het
bemachtigen op korte termijn van zo'n socket (entree) valt nogal eens tegen. Als je alle tijd van de wereld hebt; voer delen
van je laptop gegevens in bij ebay, goedkoop en er is vaak van alles. Wel even opletten waar je zaken mee doet en of de
verzendkosten er niet als verrassing bijkomen. Als ik daar trouwens je p/n nummer ingeef (partnummer) die 0 is dus een
nul en geen o (daarom die streep erdoor of ook wel een puntje erin) Komt daar helaas niets van boven. Ook niet niet met
dat E89382

Is het ding eigenlijk een tikkie oud, dan voldoet de Bosnië methode wel; haal een passende entree in kabel/plug vorm.
Soldeer daar 2 (korte) draden aan en dat (na verwijdering originele socket) weer aan je moederbord. Dan bungelt er wel
een soort van raar staartje aan je laptop, maar je kunt dan de voeding nog aan/loskoppelen. Is de accu ook al aan de zwakke
kant en heb je in gedachten al afscheid genomen van het ding; knip de plug van de voeding en soldeer de lader rechtstreeks
aan het moederbord.

zet anders eens een foto erbij van die socket (als het inderdaad een los printje is) en kijk eens of daar bijv. niet stiekem
een labeltje met een foxconn nummer op staat, kan ook prima op gezocht en misschien heeft een forumlid (of ik) nog
zo'n ding. Neem ook even met een schuifmaat de maten van de voedingsplug en zet evt. daar ook een foto van bij.

En je charger werkt nog wel? Ze zijn over het  algemeen kortsluitvast, maar langdurige kortsluiting (stukje ijzer)  wil hem wel eens
doen sneuvelen.
En is intussen de accu helemaal leeg getrokken? Want dat vinden ze niet fijn die accu's

edit;/rant;  Packard Bell dus, ik heb net gisteren hun van repliek moeten dienen omdat men al na 14 dagen een antwoord had op een
simpele ondersteuning vraag, over een model, dat volgens hun niet zou bestaan. Ik heb maar aangegeven dat de klant intussen maar
een andere (geen Packard Bell) heeft aangeschaft. Veel dingen zijn daar niet in orde; P/N nummer en serienummers die volgens hen niet
bestaan (staat noch thans  duidelijk op de sticker), in de bios staat het echte model (ipv. van dat vage HERCO of HERA C op de sticker)
een MH35 dus, waarop die in de database voor hulpverleningsverzoeken niet voorkomt?? De MH36 wel, erg erg vaag en dan heb ik het niet
eens over het feit dat er geen fatsoenlijk serviceluikje in zit, om de hardddisk te vervangen, nee de hele bodem moet eraf, dankjewel
ome PB. /rant off
 
Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/10/20, 18:06:12 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/20, 18:00:12 »
bedankt voor het uitgebreidde antwoord!

allereerst een paar fototjes van het losse kaartje:

http://img37.imageshack.us/img37/2249/mg8919s.jpg
http://img546.imageshack.us/img546/8281/mg8920e.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/1363/mg8923d.jpg
http://img838.imageshack.us/img838/1647/mg8924.jpg

het kleine metalen blokje op de onderste foto is dus de ingang voor de charger (die heet dus de socket?)

die zogenaamde 'bosnië' manier is misschien nog wel een goede. we hadden al bedacht dat we het eerste deel van de charger er gewoon in konden solderen, maar dit is een nog wat praktischere oplossing, voor als we het kaartje niet gewoon kunnen repareren.

het enige wat er op het ijzeren doosje staat is:
060916-B
de maten van de plug zijn:
buitenkant cirkel: 5.5 mm
binnenrand cirkel: 2.5 mm

het is al de 2e charger, de eerste was een paar maanden voor de laptop sneuvelde kapot gegaan...

als het goed is doet de charger het gewoon nog.
toen de laptop kapot ging heb ik met de resterende accutijd nog wat belangrijke bestanden gered, de accu is nu dus helemaal leeg...


Bedankt!!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline mrGee

  • Lid
Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/20, 18:55:06 »
Hallo

Aha, nu zie ik dat al die nummers betrekking hebben op alleen dat printje. En de socket is een soort van doorzonwoning
geworden, achterkant en ingewanden ontbreken ;).
Je kunt even op de Packard Bell stickers kijken die op de onderkant laptop zitten en die inkloppen op de ebay zoekopdracht
(of post ze hier)
Vandaag is toevallig net afscheid genomen van die andere packard bell, zal zeer binnenkort hem een iets verder open schroeven om
te kijken of ze bouwtechnisch gelijk zijn. De adapter is een 19V 3,16A doosje.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/20, 19:19:30 »
op deze adapter staat:
Input: 100-240v ~ 1.8A
Output: 19V ~ 3.42A


op de onderkant van de laptop staan 3 stikkers:

1 van windows (goh, die heb ik toen ik de laptop kocht er meteen afgegooid :) )
1 over de wireless card
1 met de volgende tekst:

INPUT: +19V === 3.42A, 65W
MODEL: ALP-Horus G2
CAUTION: for use with power adapter Delta SADP-65KB A/Lite-on PA-1650-01, PA-1650-02

CAUTION: this surface is hot, aviod continuous body contact and do not place this notebook on your lap while it is operating
Packard Bell B.V.
F4 YS-1
Dit alles in meerdere talen :)

Het gaat om de Packard Bell Easynote BG45-U-200


Bedankt!

dex

Edit: nog wat tekst op de stikker over het hoofd gezien :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/20, 19:21:06 door dexterd »
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline mrGee

  • Lid
Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/20, 19:31:15 »
Hallo

Even wat gezocht, verder dan wat accu's en toetsenborden kom je helaas niet. En de socket in "mijn"
packard bell is er eentje die aan een draadje hangt ipv. op een printje zit. Als ik de charger weer in
mijn vingers heb, daar maar eens aan meten met de schuifmaat; wellicht kan de socket toch ingezet
worden.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/20, 21:00:19 »
Dat board wordt in meerdere merken laptops gebruikt      PACKARD BELL EASYNOTE POWER BOARD E89382 ebay http://www.ebay.com/itm/PACKARD-BELL-EASYNOTE-POWER-BOARD-E89382-/270620289916?pt=UK_Computing_LaptopAccess_RL&hash=item3f0239eb7c
En deze fabrikant zou het moeten zijn, uit je eerste post hannstar jmv-4 94v-0 0834 het laatste nummer (0834) geeft waarschijnlijk de fabrikant van de laptop aan, alhoewel ik het nummer ook bij andere fabrikanten tegen kom.


In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/20, 21:46:19 »
Hallo

@ dexterd, zo eens even gemeten en vergeleken; maten plug en socket schijnen wel te kloppen,
zover het goede nieuws; socket maar eens ten dele uitgebouwd; andere layout, gaat sowieso niet
op je print passen  :'(. Draden zijn rechtstreeks aangesoldeerd op de socket en het geheel wordt
door een metalen beugel op zijn plaats gehouden.

@ Gijsbert, dat plaatje van die ziet er flink anders uit; heeft men nummers gehusseld/duplicaat toegepast oid.?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/20, 23:13:05 »
Zou best kunnen Gerrit, zoals ik in mijn eerder post schreef, een hele hoop fabrikanten gebruiken de hannstar jmv-4 94v-0 board. Alleen het nummer erachter is bij de diverse laptop boeren anders. Ik denk dat het board niet zo 1, 2, 3 te vinden is.
Weer een ander nummer http://www.remusnet.com/repairing-laptops/5-packard-bell/10-repairing-packard-bell-easynote-power-board.html
Het nummer geeft het type board weer zover ik kan achterhalen, dit is de firma http://www.hannstarboard.com/wps/wcm/connect/english/hk
Ik denk dat je oplossing met het "staartje" nog het eenvoudigste is Gerrit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/23, 21:37:47 »
hallo allemaal!

Na wat gebrainstormt te hebben met mijn vader, kwamen we op het idee om een tulp en een contra tulp te kopen.
De contra tulp in het gat stoppen waar de adapter normaal in ging.
Vervolgens het kopje van de adapter eraf knippen, en de tulpstekker eraan schroeven.

Op die manier heb je gewoon nog een goed werkende adapter, die op de originele manier werkt. het contraplugje zal alleen dus een klein beetje uitsteken, hij wordt namenlijk wel met een schroefje voor en achter vastgehouden op de behuizing.

ben benieuwd of het gaat werken, morgen koop ik het.


Wordt vervolgd :)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: laptop repareren, nieuw stukje moederboard?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/24, 11:14:39 »
Je kan ook eens wat electronica zaken aflopen en kijken wat voor connectoren er verkocht worden.
Meestal gebruiken fabrieken onderdelen die gewoon op de markt verkocht worden omdat dit goedkoper is dan een eigen connector te ontwikkelen.

Bijv bij Radio Centrum verkopen ze diverse connectoren ( het lijkt me een Jack connector die je daar hebt?)
http://www.radiocentrum.com/Hoofdmenu/Catalogus/Connectoren/Jack_Connectoren/Chassisdelen

Of kijk eens bij Display Electronica http://www.display.nl/connectoren
Misschien dat je anders met een Lumberg connector wegkomt.?
In het ergste geval zal dan misschien de connector op de draad moeten veranderen.......

Er is in ieder geval zat van dit spul te koop...
« Laatst bewerkt op: 2011/10/24, 16:51:34 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D