Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub bootdisk image  (gelezen 2207 keer)

Offline skunkm

  • Lid
grub bootdisk image
« Gepost op: 2008/10/08, 16:53:05 »
is er geen grub bootdisk image ofzo die k via windows op een floppy kan zetten zodat ik ubuntu via harddisk kan installeren

alvast bedankt

grub bootdisk image
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/08, 17:40:07 »
Lukt het niet met de live cd? of de alternate cd? Anders kan je kijken of het via unetbootin lukt.  http://unetbootin.sourceforge.net/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline skunkm

  • Lid
grub bootdisk image
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/08, 19:08:51 »
Citaat van: Gijsbert
Lukt het niet met de live cd? of de alternate cd? Anders kan je kijken of het via unetbootin lukt.  http://unetbootin.sourceforge.net/

Met vriendelijke groet,

Gijs
die unetbootin moet toch via windows.... dan kan k em toch neit installeren op de plek waar windows nu staat of zie ik dat nou verkeerd

grub bootdisk image
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/08, 19:20:57 »
Unetbootin kan je op de harde schijf, USB stick of floppy neerzetten
Heb je al ruimte gemaakt voor Ubuntu op de harde schijf? Dit kan met bijv gparted wat op de Ubuntu live cd staat. Verder staan op de site nog wat programma's genoemd. Is het de bedoeling dat je een dubbel boot systeem wilt hebben? Dan kan je het beste deze handleiding volgen
http://sites.google.com/site/computertip/installeren als dit niet is wat je wilt, laat het dan even weten en beschrijf dan precies de situatie zoals je het wilt hebben.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline skunkm

  • Lid
grub bootdisk image
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/08, 19:23:27 »
Citaat van: Gijsbert
Unetbootin kan je op de harde schijf, USB stick of floppy neerzetten
Heb je al ruimte gemaakt voor Ubuntu op de harde schijf? Dit kan met bijv gparted wat op de Ubuntu live cd staat. Verder staan op de site nog wat programma's genoemd. Is het de bedoeling dat je een dubbel boot systeem wilt hebben? Dan kan je het beste deze handleiding volgen
http://sites.google.com/site/computertip/installeren als dit niet is wat je wilt, laat het dan even weten en beschrijf dan precies de situatie zoals je het wilt hebben.

Met vriendelijke groet,

Gijs
windows eraf ubuntu erop

kan k niet gewoon die hdd van die pc in mn andere pc hangen en dan vanuit de windows op die pc ubuntu erop kletsen zonder dat windows bij grub erbij komt

grub bootdisk image
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/08, 20:09:55 »
Ik denk dat je gewoon de live cd moet starten installatie starten en dan krijg je de keus of je windows wilt bewaren, hele schijf gebruiken of handmatig.
Dan doe je volledige hardeschijf en klaar(ben je wel windows en alles kwijt wat op die harde schijf stond)

grub bootdisk image
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/08, 20:50:31 »
Citaat van: skunkm
Citaat van: Gijsbert
Unetbootin kan je op de harde schijf, USB stick of floppy neerzetten
Heb je al ruimte gemaakt voor Ubuntu op de harde schijf? Dit kan met bijv gparted wat op de Ubuntu live cd staat. Verder staan op de site nog wat programma's genoemd. Is het de bedoeling dat je een dubbel boot systeem wilt hebben? Dan kan je het beste deze handleiding volgen
http://sites.google.com/site/computertip/installeren als dit niet is wat je wilt, laat het dan even weten en beschrijf dan precies de situatie zoals je het wilt hebben.

Met vriendelijke groet,

Gijs
windows eraf ubuntu erop

kan k niet gewoon die hdd van die pc in mn andere pc hangen en dan vanuit de windows op die pc ubuntu erop kletsen zonder dat windows bij grub erbij komt
Als je een Ubuntu live cd hebt hoef je alleen de cd in je cd rom speler te stoppen, wel in de BIOS de cd rom speler als eerste boot optie zetten en voor de rest zoals Dennisgroot beschrijft volgen. Natuurlijk eerst een back-up maken van belangrijke bestanden. Mocht dit ook niet de bedoeling zijn, kan je dan alsnog omschrijven wat je precies wilt doen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline skunkm

  • Lid
grub bootdisk image
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/08, 20:58:59 »
Citaat van: Gijsbert
Citaat van: skunkm
Citaat van: Gijsbert
Unetbootin kan je op de harde schijf, USB stick of floppy neerzetten
Heb je al ruimte gemaakt voor Ubuntu op de harde schijf? Dit kan met bijv gparted wat op de Ubuntu live cd staat. Verder staan op de site nog wat programma's genoemd. Is het de bedoeling dat je een dubbel boot systeem wilt hebben? Dan kan je het beste deze handleiding volgen
http://sites.google.com/site/computertip/installeren als dit niet is wat je wilt, laat het dan even weten en beschrijf dan precies de situatie zoals je het wilt hebben.

Met vriendelijke groet,

Gijs
windows eraf ubuntu erop

kan k niet gewoon die hdd van die pc in mn andere pc hangen en dan vanuit de windows op die pc ubuntu erop kletsen zonder dat windows bij grub erbij komt
Als je een Ubuntu live cd hebt hoef je alleen de cd in je cd rom speler te stoppen, wel in de BIOS de cd rom speler als eerste boot optie zetten en voor de rest zoals Dennisgroot beschrijft volgen. Natuurlijk eerst een back-up maken van belangrijke bestanden. Mocht dit ook niet de bedoeling zijn, kan je dan alsnog omschrijven wat je precies wilt doen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
zo'n noob ben ik niet dvd speler die in die pc zit leest niet meer goed en heb sowieso geen lege cd.... heb ubuntu al honderd keer geinstalleerd alleen toen wel met cd windows eraf kletsen is kwestie van partitie verwijderen....

grub bootdisk image
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/08, 22:12:52 »
Dat je een noob zou zijn beweer ik ook helemaal niet en zal dit ook nooit doen in mijn schrijven, vind ik ook verder niet relevant. Nu pas is duidelijk dat je dvd speler niet goed functioneert, daar ging het mij om bij de vragen.
Je kan je harddisk in je andere pc zetten en dan Ubuntu er op installeren, je zal alleen naderhand in /boot/grub/menu.lst de Windows opstart regel er uit moeten/kunnen halen. In de terminal sudo gedit /boot/grub/menu.lst ( de eerste is de kleine letter L) dit is hoogstens twee minuten werk.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

JimZ

  • Gast
grub bootdisk image
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/09, 00:42:59 »
De UNetbootin methode die Gijsbert noemt werkt perfect.

Iso van de live-CD downloaden, UNetbootin downloaden (voor Windows of Linux, ik heb de Linuxversie gebruikt), op een lege USB-stick van voldoende grootte (1GB bijvoorbeeld) een primaire FAT32 partitie aanmaken en als "bootable" markeren, UNetbootin starten, de gedownloade ISO kiezen, de USB-stick kiezen en een paar minuten later is het gepiept.

Meerdere machines die ik hier heb staan (en die van USB kunnen booten uiteraard) starten vrolijk op precies als van een live-CD maar dan wel een behoorlijk tikje vlotter.

Installeren op de HD werkt dan uiteraard ook precies hetzelfde als met een live-CD.

Ik gebruik mijn stickje overigens niet om Ubuntu te installeren maar als "redder in de nood" bij problemen. Je neemt hem veel gemakkelijker mee als een CD tenslotte.

Voor instructies zie:

http://unetbootin.wiki.sourceforge.net/guide

Gr,
Jim

grub bootdisk image
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/09, 01:50:05 »
Of zoals jezelf al voorstelde de HD eruit halen en even in een andere pc hangen.
Uiteraard alle HDtjes van de kabels af die je niet wilt wijzigen.

Vervolgens booten van de Live cd en installeren maar.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline skunkm

  • Lid
grub bootdisk image
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/11, 13:54:32 »
Citaat van: Gandyman
Of zoals jezelf al voorstelde de HD eruit halen en even in een andere pc hangen.
Uiteraard alle HDtjes van de kabels af die je niet wilt wijzigen.

Vervolgens booten van de Live cd en installeren maar.
bij nader inzien kan dat niet neem ik aan vanwege drivers enzo maar ik heb al een leeg cdtje gevonden dus doe t denk ik gewoon op de oude manier ander cd station eraan hangen en normaal installeren

myper

  • Gast
grub bootdisk image
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/12, 13:25:44 »
Ik vat je niet helemaal? je wilt dus Ubuntu installeren zonder dat grub in de MBR komt, geen grub menu met Windows erin etc? dus gewoon je Windows boot menu behouden? En dan via een floppy of USB disk Linux starten indien nodig?