Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie welke browser in Ubuntu  (gelezen 18589 keer)

Discussie welke browser in Ubuntu
« Gepost op: 2010/10/14, 21:09:34 »
ik zou aanraden Chromium (google's browser) als standaard mee te leveren ipv het 'logge' firefox! Ik meen dat Ubuntu een gelijkaardige fout maakt door deze als standaard aan te bieden, als Microsoft dat doet met de Internet Explorer. ff Canonical bellen ?






Edit moderator: afgesplits van de oorspronkelijke topic, omdat dit wel erg offtopic ging. Daarom een eigen topic zodat jullie rustig verder kunnen discussiëren.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 12:10:23 door femke98 »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/14, 21:33:21 »
Ja,maar die kan je weg halen en Chromium er voor in de plaats zetten,bij Windows kan dat niet bij b.v XP....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/14, 21:59:41 »
Dat is zo, maar Joris Donders heeft wel een punt. In Windows kan je wel kiezen voor een browser. Maar in Ubuntu niet, ik kan ook niet kiezen dat ik bijv. IE8 erin wil hebben. Al met al een krom verhaal. ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline elendil

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/14, 22:14:36 »
Maar Gijsbert, waarom zou je in vredesnaam IE8 willen installeren in Ubuntu?


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/14, 22:15:45 »
ik zou aanraden Chromium (google's browser) als standaard mee te leveren ipv het 'logge' firefox! Ik meen dat Ubuntu een gelijkaardige fout maakt door deze als standaard aan te bieden, als Microsoft dat doet met de Internet Explorer. ff Canonical bellen ?

Je kan gewoon Chromium installeren vanuit de repos en desgewenst als standaard instellen.
Zelf gebruik ik 4 browsers (Chrome, Opera, FF en Konqueror) en ik kies zelf welke ik waar voor gebruik.
Met name Chrome of Chromium (lekker snel, leuke opties, ziet er gelikt uit) wordt er nl. ook van verdacht een vermomde keylogger te zijn.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/14, 22:19:00 »
Maar Gijsbert, waarom zou je in vredesnaam IE8 willen installeren in Ubuntu?
Omdat ik de keuze wil hebben. En omdat ik dan ook mijn zoon dwars kan zitten. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline elendil

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/14, 22:23:30 »
Hmmm, iedere keer leer ik weer wat anders over jou  :D


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/14, 22:29:25 »
Dat is mooi, leert er toch nog iemand wat. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rainmaker

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/14, 23:06:57 »
In Windows kan je wel kiezen voor een browser. Maar in Ubuntu niet.

Hoezo niet, ik kan kiezen voor Firefox, Google Chrome, Chromium, Opera, Epipany, SeaMonkey...need more?
Alduszodanigdesalniettemin, het leven was er uit en kwam er nooit meer in.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/15, 00:04:33 »
Dat wel, maar eerst krijg je FireFox in de maag gesplitst, dan mag je pas iets installeren, maar IE8 kunnen kiezen ??? Mooi niet, ik zal de opvolger van Neelie eens aanschrijven, keuzevrijheid. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/15, 00:20:06 »
Ook niet in Wine? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/15, 00:31:43 »
Dan werkt het niet, zoals het zou moeten werken. Ik moet toch op een of andere wijze mijn huis Windows adept aan een fatsoenlijk OS zien te krijgen, daarbij is IE8 het breekpunt voor het verzet. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/15, 09:34:37 »
Is het niet iets van"wat de boer niet kent vreet ie niet"?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/15, 10:09:42 »
Mijn zoon zit op een school, waar twee OSén ze in de maaggesplits wordt en ook niets getollereerd wordt.
Dus Linux is uit den boze. >:(
Maar wie weet, aan de horizon gloort nog hoop, het is zijn laatste jaar.

Maar weer verder met het onderwerp. Schijfgereedschap vind ik een aardig programma, maar of het al uitontwikkeld is?.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/15, 12:47:05 »
ik wou enkel maar zeggen, dat Canonical ENKEL firefox ondersteund via de updates, dus eigenlijk hetzelfde doet als Microsoft (min of meer) . Het is wel zo dat je deze kan verwijderen dat is wel een verschil, maar waarom met de LiveCD geen scriptje maken waar je een browser kan kiezen ? En liefst wél ondersteund via de automatische updates !!! 'T is maar een opmerking naar Canonical.  =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/15, 12:56:30 »
De opmerking van Gijsbert over dat je Firefox in je maag gesplitst krijgt zodra je Ubuntu installeert is een losse flodder. Installeer Windows en wat krijg je standaard geïnstalleerd? Juist ja, IE8. Een reden om voor een standaard browser te kiezen is m.i. Omdat de makers van besturingssystemen een compleet pakket willen afleveren, out-of-the-box klaar voor gebruik. Alleen heeft MS dit vanaf een bepaalde versie (ik dacht Win98)  geïntegreerd in het besturingssysteem. Haalde je IE weg, dan werkte het grootste gros van Windows al niet meer, het verwijderen van IE hield niks meer in dan dat de verwijzing in het startmenu werd verwijderd en dat de koppelingen werden verwijderd, maar fysiek was IE nog wel aanwezig omwille van bepaalde functies die niet zonder IE konden. Het is aan mevr. Kroes te danken dat MS nu de mogelijkheid heeft ingevoerd om een eigen browser te kiezen als standaard browser.

Dat in Ubuntu Firefox wordt aangeboden is omwille van het bieden van een compleet kant-en-klaar pakket klaar voor gebruik na installatie NA het installeren van Firefox. En aangezien Ubuntu een geschiedenis heeft die een aantal jaren terug gaat en 5 a 6 jaar geleden Chromium nog niet bestond (en wellicht andere browser die gebruik maken van de engine die FF gebruikt) was het indertijd niks meer dan een logische keuze om Firefox te nemen als standaard browser. Destijds was Firefox een zeer goede vervanger van IE (wat het vandaag de dag nog steeds is). Onder Ubuntu is het zeer makkelijk om 1 of meerdere browsers te gebruiken naast elkaar. De keuze van. De gebruiker welke browser hij/zij standaard wilt is geheel een vrije keuze. Niet zoals bij Windows dat er middels een pop-up een keuzelijst wordt voorgeschoteld. Ubuntu is juist meer vrijer in het kiezen van een standaard browser. Bedenk dat onder Windows, als er gekozen wordt voor een andere browser dan IE, de standaard browser voor Windows nog steeds fysiek aanwezig EN gebruikt wordt voor bepaalde functies binnen Windows. Dus zo'n vrije keuze heb je onder Windows nu ook weer niet. Haal je onder Ubuntu Firefox weg, dan is het ook fysiek weg en heb je er geen last meer van.    
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 16:16:29 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/15, 13:47:00 »
@Joris: Chromium wordt ook onderhouden door Canonical. Als er een beveilingsupdate van Chromium is, dan komt ie gewoon bij de updates. Is nu al 1 keer gebeurd.
@Buzzin: Op Kubuntu krijg je inderdaad standaard Konqueror en op 10.10 Rekonq. Maar Rekonq is een flutbrowser, dus die heb ik weer mooi ingeruild voor Konqueror. sudo apt-get remove rekonq en dan haalt ie automatisch Konqueror weer binnen.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/15, 13:54:32 »
Er werd hier de opmerking gemaakt dat FF traag en log is. Mijn ervaring is, is dat FF alles behalve traag en log is. Heb je het idee dat FF traag is en log werkt? Kijk dan eens hoeveel add-ons je geïnstalleerd hebt. Dikke kans dat je van je FF een kerstboom hebt gemaakt met behulp van allerlei add-ons. Hier is al vaker voor gewaarschuwd om voorzichtig om te gaan met het installeren van add-ons binnen FF omdat dit nadelig werkt voor FF.   
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/15, 14:06:28 »
@nomko: FF werkt hier traag en log zonder enige add-on (behalve dat standaard ding van Ubuntu).
Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen ervaring.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/15, 14:11:04 »
Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen ervaring.
En dat kun je over dit hele topic zeggen :D.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/15, 18:57:11 »
De opmerking van Gijsbert over dat je Firefox in je maag gesplitst krijgt zodra je Ubuntu installeert is een losse flodder. Installeer Windows en wat krijg je standaard geïnstalleerd? Juist ja, IE8. Een reden om voor een standaard browser te kiezen is m.i. Omdat de makers van besturingssystemen een compleet pakket willen afleveren, out-of-the-box klaar voor gebruik. Alleen heeft MS dit vanaf een bepaalde versie (ik dacht Win98)  geïntegreerd in het besturingssysteem. Haalde je IE weg, dan werkte het grootste gros van Windows al niet meer, het verwijderen van IE hield niks meer in dan dat de verwijzing in het startmenu werd verwijderd en dat de koppelingen werden verwijderd, maar fysiek was IE nog wel aanwezig omwille van bepaalde functies die niet zonder IE konden. Het is aan mevr. Kroes te danken dat MS nu de mogelijkheid heeft ingevoerd om een eigen browser te kiezen als standaard browser.

Dat in Ubuntu Firefox wordt aangeboden is omwille van het bieden van een compleet kant-en-klaar pakket klaar voor gebruik na installatie NA het installeren van Firefox. En aangezien Ubuntu een geschiedenis heeft die een aantal jaren terug gaat en 5 a 6 jaar geleden Chromium nog niet bestond (en wellicht andere browser die gebruik maken van de engine die FF gebruikt) was het indertijd niks meer dan een logische keuze om Firefox te nemen als standaard browser. Destijds was Firefox een zeer goede vervanger van IE (wat het vandaag de dag nog steeds is). Onder Ubuntu is het zeer makkelijk om 1 of meerdere browsers te gebruiken naast elkaar. De keuze van. De gebruiker welke browser hij/zij standaard wilt is geheel een vrije keuze. Niet zoals bij Windows dat er middels een pop-up een keuzelijst wordt voorgeschoteld. Ubuntu is juist meer vrijer in het kiezen van een standaard browser. Bedenk dat onder Windows, als er gekozen wordt voor een andere browser dan IE, de standaard browser voor Windows nog steeds fysiek aanwezig EN gebruikt wordt voor bepaalde functies binnen Windows. Dus zo'n vrije keuze heb je onder Windows nu ook weer niet. Haal je onder Ubuntu Firefox weg, dan is het ook fysiek weg en heb je er geen last meer van.    
Losse flodders produceer ik wel eens, maar in dit geval zeker niet. Dat jij misschien nog met XP of Vista werkt, ja dan. Maar in Windows 7, heeft Neelie er voor gezorgd dat je kan kiezen van te voren. Niet dat ik Windows gebruik, maar dan toch.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/15, 19:46:57 »
Losse flodders produceer ik wel eens, maar in dit geval zeker niet. Dat jij misschien nog met XP of Vista werkt, ja dan. Maar in Windows 7, heeft Neelie er voor gezorgd dat je kan kiezen van te voren. Niet dat ik Windows gebruik, maar dan toch.

Ook in XP/Vista krijg je die keuze voorgeschoteld. Die komt vanzelf mee met een update.

En nee, ik gebruik Ubuntu 10.04 met Gnome desktop. Ben 100% Windows vrij.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/15, 19:59:37 »
Ik gebruik met heel veel plezier Chromium echter ben ik nog steeds niet van FF af, de rede hiervoor is Secure Login van FF deze gebruik ik al heel lang en deze beheerd de wachtwoorden van alle site's waar ik kom.
Ik heb in Chromium nog niet echt een goede vervanger gevonden anders zou ik op zeker helemaal overstappen naar deze browser.

Als maker en bouwer van Ubuntu zou ik zeker eens gaan overwegen om beide browsers naast elkaar aan te bieden zodat mensen die Chromium nog niet kennen ook de grote snelheids winst eens kunnen ervaren. Om nu te zeggen dat ze tijdens de install procedure de mensen een keuze moeten laten nee denk niet dat dit nodig is.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline siegi

  • Lid
Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/15, 20:04:12 »
ik wou enkel maar zeggen, dat Canonical ENKEL firefox ondersteund via de updates, dus eigenlijk hetzelfde doet als Microsoft (min of meer) .
Totaal niet.
Er zitten genoeg open bron browsers in de softwarebronnen inclusief chromium. Bovendien is firefox op een redelijk eenvoudige manier te verwijderen.

Ik zou zo'n keuzescherm niet willen, nog een extra stap bij de installatie, en als je dit gaat vragen wat ga je nog allemaal extra vragen? mailprogramma, mediaplayer, office pakket. ...

Ik gebruik zelf nog steeds firefox, hij voelt misschien bij het laden van sites iets trager dan chromium. Maar daarvoor gebruikt ie een pak minder ram geheugen dan chrome/chromium.

Bovendien heb ik mijn browser sync informatie liever bij mozilla dan bij google, omdat die laatste al genoeg info van mij heeft. :)

Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/15, 21:19:33 »
Losse flodders produceer ik wel eens, maar in dit geval zeker niet. Dat jij misschien nog met XP of Vista werkt, ja dan. Maar in Windows 7, heeft Neelie er voor gezorgd dat je kan kiezen van te voren. Niet dat ik Windows gebruik, maar dan toch.

Ook in XP/Vista krijg je die keuze voorgeschoteld. Die komt vanzelf mee met een update.

En nee, ik gebruik Ubuntu 10.04 met Gnome desktop. Ben 100% Windows vrij.
Ik ben ook Windows vrij, dat neemt niet weg dat ik niks van Windows weet. Maar je kan eerst kiezen voordat er geïnstalleerd wordt. Die keuze mis ik in Ubuntu. En ik weet dat ik tig browsers kan installeren, maar daar gaat het nu niet om.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.