Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe inloggen met alle rechten?  (gelezen 2049 keer)

Offline barendh

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Gepost op: 2008/05/31, 13:54:42 »
Heb Kubuntu 7.10 op mijn PC (NL) en op mijn Reel Media Box (E, soms D).
Op de laatste zou ik graag als root/root willen aanmelden zodat ik bestanden kan opslaan en veranderen.
Nu heb ik reel/reel en geen rechten. Op het Reelforum schreven ze al tips hoe ik dat kon veranderen, maar ja als je NO ADMISSION hebt kun je ook niks aanpassen...
Hoe los ik dat?
Er zit KDE op.
Graag als het kan simpele verwijzingen, ben een echte beginner in de Linuxspeeltuin...

Ik zie niet best, dus zou ik graag het KDE lettertype + icons groter willen hebben.
Kan in de menu's geen optie vinden...alleen in Kedit is het gelukt, en in de console.
Op de PC is het geen probleem, maar in de huiskamer via de Reelbox zit ik erg te turen!

Bedankt!

Boborc

  • Gast
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/31, 16:09:13 »
Ik heb enkele dagen geleerd hoe je commando's met rootrechten kan uitvoeren indien nodig.
Typ gewoon sudo of gksudo voor je commando (in de terminal). Hierdoor werk je tijdelijk met rootrechten.

Als je bijvoorbeeld een programma met rootrechten wil runnen, typ je 'sudo' en dan de naam van het programma.

Offline siegi

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/31, 16:17:02 »
@bobrc ten eerste je commado klopt niet
En ten tweede je draait best nooit iets als root.

Als je geen rechten hebt kan je best gewoon de rechten veranderen. (doe dit natuurlijk niet voor de systeembestanden)
maar alleen voor persoonlijke bestanden).
Met d3phin kan je een map openen als root.  (rechts in de zijbalk). Vervolgens kan je met de rechtse muisklik eigenschappen de rechten veranderen.

Boborc

  • Gast
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/31, 16:19:19 »
srr, zal dus nog veel moeten leren.
niets van aantrekken dus :(

Offline barendh

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/31, 16:26:40 »
Pfoe, dus voor elke map instellen en voor elke sessie opnieuw?
Die Reelbox (een satellietontvanger + Linuscomputer ineen) heeft zoveel instellingsbestandjes die aangepast moeten worden, daar is geen beginnen aan volgens mij...
Ik ben onbevreesd voor hackers e.d. en van vreemd uitziende systeembestanden blijf ik wel met m'n tengels af...
Ik wil helemaal nooit geconfronteerd worden met NO ADMISSION of zoiets.
Vroeger heb ik weleens SUSE geprobeerd, kon je gewoon root/root ingeven en ging alles...
Kan ik de instelling zo veranderen dat ik niet bij elke verandering van alles moet doen...?

Offline siegi

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/31, 17:50:22 »
Als eenmaal de rechten goed staan heb je toch geen problemen meer :)

Offline barendh

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/31, 18:43:20 »
Bedankt Siegi,
Dus als ik jouw instrukties opvolg kan ik gewoon veranderde bestandjes opslaan, waar dan ook ze in het systeem zitten?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 00:16:40 »
In principe sla je alleen je persoonlijke bestanden op in je home map, daar is die voor bedoeld.
Externe schijven etc. staan in /media, daar kan je ook gewoon je bestanden neerzetten uiteraard.

De rest van de mappen moet je vanaf blijven, tenzij je een systeembrede instelling wil aanpassen.

Offline barendh

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/09, 10:59:32 »
Dat is het probleem met Kubunti 7.1 in de Reelbox (de sat ontvanger), daar word je geacht zenderlijsten e.d. bij te houden en word je steeds om de oren geslagen met de vervelende login...
Vroeger (ik praat over lang geleden) kon je toch in Suse (bijvoorbeeld) als root/root inloggen, is er nou echt geen mogelijkheid om mijn eigen software op mijn eigen PC resp. in mijn eigen satbox zo te gebruiken als ik dat wil?
Ik ben niet zo bang om iets "kapot te maken", dan begin ik gewoon weer overnieuw LOL...

Offline siegi

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/09, 11:21:50 »
Je moet het zelf weten maar ik raad het af, en hoop dat geen enkele andere voorbijganger die instructies volgt :)
sudo passwd root
zo kan je root een wachtwoord geven.
Het kan zijn dat je kdm nog zo moet configuren dat root de rechten heeft om in te loggen.

Offline barendh

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/09, 12:05:28 »
Bedankt siegi ook voor je waarschuwing en ik zal voorzichtig zijn!

Offline mrGee

  • Lid
Hoe inloggen met alle rechten?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/06, 12:35:44 »
Hallo

Ik zit op dit moment niet op mijn plaats, dwz. ik zit achter een *kuch windows kuch*
bak, ik ken dat d3phin op zich niet, maar ik meen in de screenshot  D3lphin te
lezen dus met een l op de juiste plaats.

Als ik trouwens, meestal vanaf de console flink wat als root uit moet spoken
doe ik sudo su  en als ik klaar ben er weer met exit uit

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >