Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen  (gelezen 5707 keer)


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/28, 01:09:02 »
Waarom? Ze willen juist gebruikers bereiken die niets van computers snappen en dan is zo iets niet een meerwaarde.
Straks verdwijnt als ze slim zijn ook de terminal en maken ze er een gesloten omgeving van.

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/28, 01:11:22 »
Waarom? Ze willen juist gebruikers bereiken die niets van computers snappen en dan is zo iets niet een meerwaarde.
Straks verdwijnt als ze slim zijn ook de terminal en maken ze er een gesloten omgeving van.

Matige troll, dit. Kun je je motivatie toelichten?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/28, 02:04:32 »
Waarom? Ze willen juist gebruikers bereiken die niets van computers snappen en dan is zo iets niet een meerwaarde.
Straks verdwijnt als ze slim zijn ook de terminal en maken ze er een gesloten omgeving van.

Matige troll, dit. Kun je je motivatie toelichten?

Wat is hier onduidelijk aan?
Sorry maar het is toch bekend dat Cononical Ubuntu voor iedereen wil maken en en makkelijk te bedienen interface wil hebben.
Daarbij willen ze ook dat iedereen het op hun eigen pc kan zetten aangezien het merendeel Windows er op heeft staan.
Als je dan een Alternate aanbied dan is dat leuk voor een deel van de gebruikers maar al die nieuwe gebruikers die net hun pc aan kunnen zetten en een mail kunnen sturen is het iets wat ze af schrikt.
Door het weg te doen voorkom je dat mensen het downloaden en er van schrikken.

De Terminal was toen ik met Ubuntu begon veel meer aanwezig dan het nu is in Ubuntu.
Het zal er wel in blijven maar uiteindelijk net als in Windows flink naar de achtergrond gaan. Het is zo'n ding wat nieuwe gebruikers afschrikt.

Als ik bij iemand thuis Linux erop zet en ik gebruik de terminal dan is gelijk de vraag of ze het zelf niet hoeven te gebruiken want anders willen ze het niet.

Nu wel duidelijk of nog niet?


Offline MKe

  • Lid
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/28, 06:44:11 »
De terminal is al heel erg in de achtergrond en ik geloof niet dat je voor dagelijks gebruik bij Ubuntu meer in de terminal zit als in Windows. Maar dat is off topic....

Volgens mij is je redenering niet erg logisch, Emiel. Al die nieuwe gebruikers namen toch al de grafische installer en wisten waarschijnlijk niet eens dat er een alternative cd was. Er wordt ook niet echt reclame mee gemaakt en je moest ook al een gevorderde gebruiker zijn die bewust koos voor de alternate cd om hem te downloaden. Ik denk eerder dat canonical heeft gekeken naar het aantal downloads van deze iso, de hoeveelheid tijd en energie wat het kostte en vervolgens hun conclusie getrokken.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/28, 07:50:25 »
Je moet nota bene naar http://cdimage.ubuntu.com om dat ding te pakken te krijgen en dan is Emiel alsnog bang dat gebruikers hem aanklikken op de homepage? Tuurlijk.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/28, 08:13:00 »
Nu wel duidelijk of nog niet?
Niet echt:

Straks verdwijnt als ze slim zijn ook de terminal en maken ze er een gesloten omgeving van.
Verklaar je nader.

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/28, 09:27:43 »
Waarom? Ze willen juist gebruikers bereiken die niets van computers snappen en dan is zo iets niet een meerwaarde.
Straks verdwijnt als ze slim zijn ook de terminal en maken ze er een gesloten omgeving van.

Als je niets van computers kent en zo graag met een gesloten omgeving zonder terminal werkt, koop jezelf dan een iPad of zo... zucht...

* Zonder jailbreak uiteraard. Wilt toch zeker niet riskeren dat je perongeluk iets installeert dat niet is goedgekeurd door Onze Apple?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/28, 09:28:16 »
In  mijn ervaring is de terminal vooral heel erg handig maar (zolang er geen hardwareproblemen zijn waarvoor je handmatig drivers moet installeren) absoluut niet noodzakelijk voor dagelijks gebruik. Wel vind ik dat wie echt helemaal nooit de terminal wil gebruiken Linux beter links kan laten liggen.

Maar OT: Het verdwijnen van de Alternate CD zou jammer zijn. Het is toch een mooi stukje gereedschap voor de meer ervaren gebruiker en er zijn toch ook wel gevallen bekend (hier op dit forum een aantal keer gezien in het installatie-gedeelte) waar de normale CD niet wil starten en de Alternate wel. De Alternate CD is nu al lastig te vinden voor wie niet weet waar die moet zoeken, dus ik zie het probleem van het bestaan niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/28, 09:35:03 »
Laatst heb ik nog een PC moeten installeren via de alternate-CD/ISO. Dat was omdat de grafische installer er tijdens het installeren er ineens de brui aan gaf. Het betreft dus een bug in die grafische installer die er eigenlijk niet hoort te zijn, maar goed, via de alternate-iso had ik toch maar mooi een snelle oplossing.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/28, 09:48:13 »
Het verdwijnen van de alternate cd zou ik wel jammer vinden. Voor mijn huidige computer had ik die namelijk nodig om Ubuntu te kunnen installeren. Bij de grafische installer verslikte het onderdeel dat zoekt naar andere installaties en accounts zich steeds op de aanwezige RAID-partities. Hierdoor was het onmogelijk om op de normale manier Ubuntu te installeren.

Voor het snel installeren van een virtuele machine vind ik de alternate cd ook fijner, want die is grafisch minder zwaar, is makkelijker te bedienen via het toetsenbord en is naar mijn idee ook iets sneller.

Wat is hier onduidelijk aan?
Sorry maar het is toch bekend dat Cononical Ubuntu voor iedereen wil maken en en makkelijk te bedienen interface wil hebben.
Daarbij willen ze ook dat iedereen het op hun eigen pc kan zetten aangezien het merendeel Windows er op heeft staan.
Als je dan een Alternate aanbied dan is dat leuk voor een deel van de gebruikers maar al die nieuwe gebruikers die net hun pc aan kunnen zetten en een mail kunnen sturen is het iets wat ze af schrikt.
Door het weg te doen voorkom je dat mensen het downloaden en er van schrikken.
Ze hebben hem al redelijk verstopt en de normale cd is vrij duidelijk aangegeven als de voorkeursdownload.
Als je dan nog de verkeerde download is het misschien beter als je gewoon niet meer in de buurt van computers komt ;)

Citaat
De Terminal was toen ik met Ubuntu begon veel meer aanwezig dan het nu is in Ubuntu.
Het zal er wel in blijven maar uiteindelijk net als in Windows flink naar de achtergrond gaan. Het is zo'n ding wat nieuwe gebruikers afschrikt.
Voor beheerders en programmeurs gaat MS juist steeds meer doen met hun eigen "terminal": Powershell.
Voor de simpele thuisgebruikers maakt dat verder niet zoveel uit, maar voor de geavanceerdere gebruikers komen er juist veel meer mogelijkheden bij. En die mogelijkheden zaten al (tientallen) jaren standaard in Linux, OSX, BSD en andere systemen...

Citaat
Als ik bij iemand thuis Linux erop zet en ik gebruik de terminal dan is gelijk de vraag of ze het zelf niet hoeven te gebruiken want anders willen ze het niet.
Als iemand het niet wil gebruiken dan is dat natuurlijk prima. En het is ook de bedoeling dat normale gebruikers het nooit nodig gaan hebben. Helemaal geen probleem. Maar om het helemaal weg te halen is heel wat anders en zal grote negatieve gevolgen hebben.

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/28, 09:54:52 »
Tot hier toe heb ik de Alternate CD nooit nodig gehad. (Ik heb blijkbaar dan veel geluk gehad tot hier toe)

Het zou wel jammer zijn dat die tool gewoon zou verdwijnen, maar de onderliggende motivatie is begrijpelijk van Canonical.

[Offtopic ] De terminal is voor vele gebruikers een overbodige tool geworden, ik begin meer en meer mensen te kennen die Linux gewoon gebruiken als 'gesloten systeem' (wat emiel als aangaf). Maar Guake of Yakuake zijn in een piep geïnstalleerd dus geen grote problemen denk ik  [ / offtopic]
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/28, 10:25:33 »
Jammer. Maar:
Citaat
Other flavors are free to continue building alternate CDs (i.e.,
"debian-installer" CDs) according to their preference

Benieuwd wat de ontwikkelaars van Xubuntu en Lubuntu gaan doen....

Offline RikRik

  • Lid
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/28, 10:43:47 »
Ik heb ook nooit een Alternate CD nodig gehad op al die pc's waar ik Linux op geïnstalleerd heb. Ik heb wel eens gedacht dat de alternate versie nieuwe gebruikers doet schrikken omdat ze dachten dat ze te maken hadden met de desktopversie. 
Zou een newbie gelijk weten wat het verschil is tussen de twee iso's ?
Je zal hier maar als newbie terecht komen: http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimages/12.04.1/release/
« Laatst bewerkt op: 2012/08/28, 10:55:16 door RikRik »

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/28, 13:42:47 »
Mwah.. er wordt door iemand een voorstel gedaan op een mailinglijst om de alternate cd te droppen, en vervolgens wordt het gebracht alsof Canonical plannen heeft om de Atlernate CD te droppen...  Niet alles wat op het internet staat moet je geloven. Sommige journalisten weten een vrij saaie feiten te verdraaien tot een sappig verhaal. Sja, je moet toch wat om je geld als journalist te verdienen he. Als je vertelt dat iemand een voorstel doet om de alternate cd te droppen verkoopt dat niet zo goed als wanneer je meld dat Canonical plannen heeft om de alternate cd te droppen....

Dus, eerst maar eens afwachten hoe Canonical op het voorstel reageert.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/28, 13:45:09 door Thomas de Graaff »

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/28, 14:01:00 »
Ja want meneer op de mailinglijst werkt ook echt niet voor Canonical. [/sarcasme]

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/28, 19:11:08 »
Nu wel duidelijk of nog niet?
Niet echt:

Straks verdwijnt als ze slim zijn ook de terminal en maken ze er een gesloten omgeving van.
Verklaar je nader.

Gesloten omgeving dat je niet meer met de terminal werkt maar alles met een grafische schil.
Dat word meer en meer en Ubuntu is op het moment al flink op weg maar zal er meer en meer op gaan lijken.

Als iemand net Linux gebruikt en ze horen dat om het half jaar een nieuwe versie komt, dan kun je er op wachten dat iemand ook dat wel eens wil proberen.
Afraden kun je altijd doen maar er zijn er altijd die het toch gaan proberen en vooral als ze lezen dat een versie al vrij stabiel is.

Ubuntu gaat naar hoe Windows is en wat voor de huidige Linux gebruiker iets is wat er bij hoort is voor de gebruiker waar Ubuntu zich op richt iets vreemds.



Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/28, 19:16:46 »
@emiel1976
Ubuntu kan dan qua grafische schil Windows wel achterna gaan, maar de terminal zal IMHO altijd blijven bestaan. Ik bedoel, in Windows hebben ze toch ook nog gewoon Command Prompt? (al is het na een beetje zoeken)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/28, 19:17:11 »
Nu wel duidelijk of nog niet?
Niet echt:

Straks verdwijnt als ze slim zijn ook de terminal en maken ze er een gesloten omgeving van.
Verklaar je nader.

Gesloten omgeving dat je niet meer met de terminal werkt maar alles met een grafische schil.
Dat word meer en meer en Ubuntu is op het moment al flink op weg maar zal er meer en meer op gaan lijken.
OK, duidelijk. Maar dat je steeds meer grafisch kan doen en steeds minder met de terminal, dat is toch iets wat 'we' willen? En dan is is toch niet gesloten? Want het zou gesloten zijn als de terminal verdwijnt en dat gaat niet gebeuren. Zolang het allebei kan (grafische voor de newbie en terminal voor de expert) is dat alleen maar goed lijkt me, beter kan niet. De term 'gesloten' heeft nogal een negatieve connatatie, terwijl je eigen zegt als ik het goed begrijp dat het steeds gebruiksvriendelijker wordt (kan ik beamen).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #19 Gepost op: 2012/08/28, 20:23:37 »
Voor mij is Windows gesloten door hoe het werkt. Niet open of gesloten software maar puur hoe het werkt. Ze hebben zo veel mogelijk dichtgetimmerd dat je alles via een grafische schil doet.
Ubuntu is ook zo aan het worden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #20 Gepost op: 2012/08/28, 20:34:42 »
Voor mij is Windows gesloten door hoe het werkt. Niet open of gesloten software maar puur hoe het werkt. Ze hebben zo veel mogelijk dichtgetimmerd dat je alles via een grafische schil doet.
Nee hoor. Sinds  jaar en dag heb je powershell waarbij je Windows geheel via de commandline (CLI) kan bedienen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_PowerShell

Hebben ze afgekeken van Linux denk ik maar, na jaren de mythe hoog gehouden te hebben dat de CLI niet nodig en te complex zou zijn. Geeft verder niet als je (Microsoft) geinspireerd wordt (door Linux), maar geef dat dan gewoon toe, is wel zo eerlijk.

Citaat
Ubuntu is ook zo aan het worden.
Bedoel je nu dat de terminal gaat verdwijnen? En hoe kom je aan die wijsheid dan?

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #21 Gepost op: 2012/08/28, 20:55:36 »
@emiel: Powershell is juist uitgebreider geworden en mer gepromoot sinds de komst van Vista. In welk aspect is de terminal dan aan het verdwijnen uit Windows?

Trouwes, zelfs Mac OSX heeft een terminal standaard aan boord en OSX is juist een groeisector. Bij elke van de 3 systemen zul je moeten zoeken naar de terminal. In Windows in het Start Menu/Metro, in Mac OSX in Launchpad onder 'Andere' en in Ubuntu in de Dash.

Offline MKe

  • Lid
Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #22 Gepost op: 2012/08/28, 22:27:18 »
Tja, als ze de commandline zouden afschaffen zouden ze  zichzelf de zakelijke markt uit prijzen. Wij als bioinformatici hebben het daar niet zo op en dat hebben meer high performance computing mensen omdat grafisch alleen maar clockcycli en geheugen opslurpt en bij lange na niet de controle kan geven die de cli geeft. Ik zie dat dus niet gebeuren.

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #23 Gepost op: 2012/08/28, 23:28:10 »
Om de command line "af te schaffen" zouden ze het hele GNU/Linux-gebeuren kunnen vergeten -- ik ken bijna geen software die nog behoorlijk zou werken.

Op alle operating systems kan je nog steeds relatief snel aan een command line als je weet hoe (Win+R cmd, Cmd+Space terminal, Meta terminal, Alt+F2 konsole)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #24 Gepost op: 2012/08/28, 23:31:07 »
CMD+Space = Spotlight, dat is niet helemaal hetzelfde als een terminal.