Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot naast beveiligde windows 7  (gelezen 3399 keer)

Offline Samm

  • Lid
dual boot naast beveiligde windows 7
« Gepost op: 2009/10/29, 22:15:39 »
De informaticaman van op mijn werk heeft zonet Windows 7 op mijn werklaptop gezet. Nu wil ik ubuntu 9.10 er naast zetten (ik had vroeger een perfect werkende dualboot vista-ubuntu). Onze informaticaman zei wel dat hij de harde schijf op de één of andere manier beveiligd heeft (encryptie???).
Nu vraag ik mij af of een dual boot nog zou lukken?
Ik ben zonet begonnen om ubuntu proberen te installeren en ik krijg een schermpje waarop staat:
Citaat
Actieve partities ontkoppelen?
De installatie heeft de volgende aangekoppelde partities gevonden: /dev/sda
Wilt u dat het installatieprogramma de partities op deze schijven probeert te ontkoppelen alvorens door te gaan? Als u ze aangekoppeld laat, kunt u geen partities op deze schijven maken, verwijderen of wijzigen, maar u kunt er mogelijk wel op een bestaande partitie installeren.

Mag ik zonder verdere problemen op "ja" drukken?
Zal een installatie überhaupt lukken? Of zou ik op een andere manier een dualboot kunnen maken?

Alvast bedankt

Offline joop905

  • Lid
Re: dual boot naast beveiligde windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/29, 22:20:47 »
kijk hier eens naar:  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopKarmic
Als er al een besturingssysteem (bijvoorbeeld Windows) aanwezig is zal de installatieprocedure voorstellen deze naast elkaar te installeren
GrJ

Offline Samm

  • Lid
Re: dual boot naast beveiligde windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/29, 22:25:52 »
Onze informaticaman heeft geen enkel bezwaar tegen een dualboot. Hij zei me dat ik mag doen wat ik wil. Hij wist wel niet of een dualboot zou lukken.
@joop: de vraag om ubuntu naast windows te plaatsen kwam nog niet aan bod. Ik krijg eerst de vraag om de partities te ontkoppelen.

Offline Samm

  • Lid
Re: dual boot naast beveiligde windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/29, 22:36:25 »
Ok, ik heb op ontkoppelen gedrukt. Nu krijg ik volgend scherm:


Ik kan mijn windows partitie dus niet kleiner maken om ubuntu te installeren...

Zou 't misschien lukken met een wubi?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/29, 22:42:11 door Samm »

Offline Samm

  • Lid
Re: dual boot naast beveiligde windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/29, 22:44:15 »
Dit lijkt me inderdaad aannemelijk. Ik probeer eens een wubi. Als onze informaticaman de win7 partitie wil verkleinen, dan kan 't eventueel nog.
Moest er nog een andere mogelijkheid zijn, alle hulp is nog steeds welkom, want ik ben ook niet zo'n fan van wubi...

Alvast Bedankt voor de antwoorden

Offline Samm

  • Lid
Re: dual boot naast beveiligde windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/29, 23:21:34 »
wubi lukt blijkbaar ook niet.
Mijn C-schijf is binnen win7 versleuteld met bitlocker. En de rechten hiervoor zijn natuurlijk enkel voor de administrator (waarschijnlijk zou 't ook niet echt verstandig zijn om mij hieraan te laten prutsen). Vanavond ubuntu installeren op deze laptop zal dus waarschijnlijk niet meer lukken?