Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: openen docx-document via Writer, hoe?  (gelezen 9423 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/09/30, 17:20:17 »
Ook leuk om te weten: Microsoft Office 2003 SP2+ en Office 2007+ kunnen probleemloos ODF-documenten verwerken.

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #26 Gepost op: 2012/09/30, 18:50:47 »
@Monique2009:
Omdat je met Ubuntu 10.04 werkt, heb je nog OpenOffice. Nadien werd door Debian en Ubuntu de overstap gemaakt naar LibreOffice (reden: ruzie met de grote Oracle).

Citaat van: vanadium

Als je voor je documenten een actuelere programma-versie wilt gebruiken, dan heb je 3 opties:
  • a. je laat je (hele) systeem upgraden naar de Ubuntu-versie 12.04, daar zit LibreOffice op;
  • b. je voegt een PPA toe, d.w.z. een bron voor software die niet in de normale softwarebronnen voor je Ubuntu-10.04-versie voorkomt.
  • c. als je werkgever een licentie heeft die ook thuisgebruik toestaat, kan je MS Office ook samen met het hulpprogramma wine onder Linux laten werken (e.e.a. is afhankelijk van de MS Office versie en de Linux/wine-versie).


Dank allen, voor het meedenken!

Ik geloof ook zeker dat ik gelukkiger word van een up-grade, dus wanneer ik voldoende moed heb verzameld (en mijn documenten die echt belangrijk zijn op een veilige plaats heb bewaard) ga ik overstappen. Is er al ergens misschien een mogelijkheid om te kijken hoe de nieuwe omgeving eruit ziet?  Ik ben vooral gelukkig als ik probleemloos met mijn pc documenten kan maken.

Ik mag dan mezelf beginner bij Ubuntu noemen, maar echt beginner ben ik natuurlijk niet meer.
De technische detais heb ik niet paraat, ik ben al blij als een pc gewoon werkt, tekstverwerking, rekenblad, pdf-jes maken, mailen, internet.

Voorlopig maak ik thuis een tabel aan en bewerk dat document fijn op mijn werk. Zo ben ik goed geholpen en ik zal ook eraan denken bij het opslaan op mijn werk, of ik daar de keuze heb in 'opslaan als' en dan een doc.extentie kiezen.

En ja, degene die al in 2010 deze pc met Ubuntu erop voor mij had klaarstaan, vraagt me ook wanneer ik de overstap ga maken. Maar ik heb nog wat last van koudwatervrees. Hoe gemakkelijk is de up-grade? Bloom, dank voor de handleiding.

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Opgelost: openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #27 Gepost op: 2012/09/30, 20:21:26 »
Ook leuk om te weten: Microsoft Office 2003 SP2+ en Office 2007+ kunnen probleemloos ODF-documenten verwerken.

En daar heb ik dan weer andere ervaringen mee. Doorgaans gaat het prima maar heb ook een paar documenten gehad waarbij 2007 de layout verklootte.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #28 Gepost op: 2012/09/30, 21:20:27 »
Ik geloof ook zeker dat ik gelukkiger word van een up-grade, dus wanneer ik voldoende moed heb verzameld (en mijn documenten die echt belangrijk zijn op een veilige plaats heb bewaard) ga ik overstappen. Is er al ergens misschien een mogelijkheid om te kijken hoe de nieuwe omgeving eruit ziet?  Ik ben vooral gelukkig als ik probleemloos met mijn pc documenten kan maken.
Om te kijken hoe de toekomstige versie eruit ziet, kan je een live-cd gebruiken. Daarmee kan je in een "test-omgeving" spelen met het nieuwe systeem. Er wordt nog niets geïnstalleerd, alles draait vanaf de cd.
Probeer gewoon de 3 "grote" Ubuntu varianten voordat je overstapt:
  • Ubuntu (desktop-omgeving Unity);
  • Xubuntu (Xfce);
  • Kubuntu (KDE).
NB: De lijst is geen volgorde van goed naar minder. De keuze voor een passende desktop-omgeving is een voorkeur voor veel/minder effecten, veel/minder aanpassingsmogelijkheden, veel/minder software die zich simpel aanpast aan je desktop.
... maar wat nog leuker is, je kan na de installatie nog steeds switchen naar de andere variant als de eerste keuze zou tegenvallen.

Voor de keuze van een Office-programma maakt de keuze voor Unity/Xfce/KDE helemaal niets uit. LibreOffice is voor alle 3 in dezelfde versie.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Opgelost: openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #29 Gepost op: 2012/10/01, 23:20:00 »
HarzG,

Voor het eerst zie ik vandaag (daarnet) een driehoekje met een uitroepteken in mijn bovenste taakbalk.
Daarin vraagt mijn systeem zelf om een update!!!! Jawel, naar de nieuwe versie.

Wat moet ik nu doen.
Ja nu even niets, maar de volgende keer dat ik achter de pc zit...

Op: " ja, installeren maar" klikken?
Nog speciale maatregelen vooraf nemen?
Zoals documenten veilig stellen? (meeste documenten al in back-up)

Groet Monique en bedankt!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?