Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: website bouwen  (gelezen 7161 keer)

website bouwen
« Gepost op: 2010/02/01, 17:26:33 »
Hallo,

Op school zijn we een website aan het bouwen. Ik wil hier thuis verder mee. Op school gebruiken we echter Microsoft Sharepoint designer :|. Is dit programma ook beschikbaar onder linux of is er een ander goed alternatief ???. We werken op school met xhtml en css.

Alvast bedankt!
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: website bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/01, 17:45:10 »
Henk,

Om website's te bouwen zou je Kompozer of bluefish kunnen gebruiken

Paul
mijn handtekening ????

Re: website bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/01, 17:56:42 »
oke, dankje
bluefish had ik al geprobeerd, maar vond ik persoonlijk niet zo'n succes. Daarin kon ik ook geen sites openen, en dat kan nu wel.
Kompozer is werkelijk best wel ideaal. Lijkt best wel op microsoft share designer als ik het zo ff hebt bekeken. Er is zeker geen nederlandse versie van Kompozer?
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: website bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/01, 18:13:28 »
Henk op onderstaande link kun je een nederlands downloaden voor kompozer


http://kompozer.net/download.php


Paul
mijn handtekening ????

Re: website bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/01, 18:18:12 »
oke, ik heb hem gedownload.
Maar hoe kan ik het dan instellen?

Sorry, ik werk nog maar een maand met ubuntu 9.10

Henk
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: website bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/01, 18:20:18 »
Sorry Henk,

Was te snel met de link, de versie die daar staat vermeld is niet geschikt voor de nieuwere versie van Kompozer

Sorry,

Ben ook nog maar een starten :)

Paul
mijn handtekening ????

Re: website bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/01, 18:43:11 »
Voor language packs van vorige versies moet je hier eens zien: http://kompozer.sourceforge.net/l10n/langpacks/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: website bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/01, 19:32:40 »
ik raad je aan te stoppen met SharePoint/Kompozer of welke WYSIWYG-editor dan ook. Daarmee maak je geen goed werkende, professionele en dynamische website. Kijk eens naar een CMS, zoals Joomla en Drupal. Daar zul je meer plezier mee beleven.

Re: website bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/03, 10:52:20 »
Kan je daarmee ook websites importeren en kan ik er dan ook op school mee verder met microsoft sharepoint designer?
Hoe kan je ze dan downloaden want ze staan niet bij de lijst van beschikbare programmas
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: website bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/03, 13:06:03 »
Heb even gekeken wat dat "MS Sharepoint Designer" doet: http://office.microsoft.com/en-us/sharepointdesigner/HA101650221033.aspx
..... maar kan er nog niet zo veel chocola van maken. Of je bv rechtstreeks met HTML en CSS kunt werken, is me niet duidelijk geworden.

Maar ervanuitgaande dat "MS Sharepoint Designer" ongeveer hetzelfde doet als Frontpage (ooit onderdeel van MS Office), dan zou Kompozer een goed alternatief zijn: het zijn namelijk allebei WYSIWYG-editors.

Joomla is op zich beter om websites te onderhouden (zelf doe ik niet anders meer), maar is fundamenteel anders: omdat je je primair bezig houdt met de inhoud ipv de techniek (eigenlijk zoals het hoort), leer je niet of nauwelijks iets over die techniek (tenzij je je bezig gaat houden met het aanpassen van thema's).  Daarnaast is het praktisch gezien niet mogelijk of zelfs zinvol om sites binnen Joomla te importeren.

Uit educatief oogpunt is rechtstreeks met HTML-code werken te prefereren, en volgens mij is dat ook de bedoeling van jouw school. Dus als je rechtstreeks met HTML wilt werken (grafisch), dan is Kompozer de eerste keuze. Voor niet-grafisch gebruik is Bluefish een overweging (of gewoon gEdit, werkt eigenlijk ook wel goed, maar dan zonder 'hulp').

Re: website bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/03, 13:24:28 »
Kan je daarmee ook websites importeren en kan ik er dan ook op school mee verder met microsoft sharepoint designer?
Hoe kan je ze dan downloaden want ze staan niet bij de lijst van beschikbare programmas
Het zijn pakketten die op je webserver draaien, je uploadt ze via bijvoorbeeld je FTP-account naar de webruimte. Vanaf je website installeer je ze.

Een CMS en Shareoint Designer zijn niet te vergelijken. Ik snap eerlijk gezegd niet welke school het waagt om les te geven in een dergelijk product :P

Offline Tom

  • Lid
Re: website bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/03, 13:44:24 »
Of doe het simpel en ook gratis en overal bereikbaar.
http://www.google.com/sites/help/intl/en/overview.html

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: website bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/03, 13:44:49 »
Ik snap eerlijk gezegd niet welke school het waagt om les te geven in een dergelijk product :P

Precies, maar misschien is het minder slecht dan HTML-pagina's aanmaken in Word: dat levert pas draconisch slechte code op. Overigens is/was MS Frontpage geen haar beter. Als je al een qua code een nette pagina had, dan weet je niet wat je ziet als deze door Word/Frontpage is 'aangeraakt', om te huilen. Kun je daarna met een HTML-cleaner aan de gang: in Dreamweaver zit zoiets die *specifiek* Word HTML-code opschoont!!

Maar goed, een MS product zal wel gekozen zijn omdat 'iedereen het gebruikt', 'het o-zo-eenvoudig is', 'omdat de markt het vraagt', je liever bezig bent met een tool ipv de techniek zelf (didactisch niet-verantwoord) of omdat je niet weet dat er alternatieven zijn. We kunnen hier laten zien of en welke alternatieven er zijn.

Kortom, even afwachten wat precies de functionele eisen zijn die de TS stelt aan de app.

Offline bram103

  • Lid
Re: website bouwen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/03, 19:30:44 »
Citaat
Ik snap eerlijk gezegd niet welke school het waagt om les te geven in een dergelijk product

Als het educatieve doel de website is maakt het allemaal niet zoveel uit welk tool je gebruikt. Hoe je het maakt is dan ondergeschikt aan wat je maakt.

Als het educatieve doel leren omgaan met HTML, CSS e.d. is heb je niet meer nodig (zou je wat mij betreft niet meer mogen gebruiken) dan een ascii editor.

Re: website bouwen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/03, 20:09:02 »
ik heb het even aan mijn leraar gevraagd, en die zegt dat de nadruk op het uiterlijk valt. Maar ik moet ook wat van HTML afweten
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Re: website bouwen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/03, 20:13:33 »
ik heb het even aan mijn leraar gevraagd, en die zegt dat de nadruk op het uiterlijk valt. Maar ik moet ook wat van HTML afweten

Erg jammer als je het mij vraagt..
Een site beoordeel ik zelf niet op het uiterlijk, maar eerder op het gebruikersgemak, stabiliteit en snelheid..
Ik heb een enorme hekel aan trage flash sites die het halve systeem naar beneden hales >:(

Ik kan zelf prima met HTML overweg, ik heb alleen 0 ervaring met sharepoint o.i.d. (Sites schreef ik altijd in kladblok)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: website bouwen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/03, 21:02:22 »
ik heb het even aan mijn leraar gevraagd, en die zegt dat de nadruk op het uiterlijk valt. Maar ik moet ook wat van HTML afweten
Die leraar moet zich eens bedenken dat websites gemaakt met MS-producten halfbakken of helemaal niet werken in andere browsers dan IE. Ze zien er dan vaak niet uit (dankzij de waardeloze HTML-code die MS-producten genereren) en werken niet goed. Daarnaast is een website gemaakt met Sharepoint gewoon niet dynamisch. Wat nu als je even wat op de website wil plaatsen als je geen Sharepoint-software bij de hand hebt? Een CMS werkt 100% vanaf het web, ook het beheer.

Re: website bouwen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/03, 21:06:41 »
ik heb het even aan mijn leraar gevraagd, en die zegt dat de nadruk op het uiterlijk valt. Maar ik moet ook wat van HTML afweten
Die leraar moet zich eens bedenken dat websites gemaakt met MS-producten halfbakken of helemaal niet werken in andere browsers dan IE. Ze zien er dan vaak niet uit (dankzij de waardeloze HTML-code die MS-producten genereren) en werken niet goed. Daarnaast is een website gemaakt met Sharepoint gewoon niet dynamisch. Wat nu als je even wat op de website wil plaatsen als je geen Sharepoint-software bij de hand hebt? Een CMS werkt 100% vanaf het web, ook het beheer.


Doet mij denken aan het 6de jaar SO, moesten we een website maken in schaterlach Frontpage. Gelukkig stond er ook Dreamweaver op de PC's, wat toch een van de WYSIWYG's.

En als het uiterlijk belangrijk is, dan besteed je leerkracht dan toch gewoon aandacht aan CSS.

Re: website bouwen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/03, 21:08:35 »
dat doet hij ook, maar welk programma moet ik nu gaan gebruiken?
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Re: website bouwen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/03, 21:08:59 »
ik heb het even aan mijn leraar gevraagd, en die zegt dat de nadruk op het uiterlijk valt. Maar ik moet ook wat van HTML afweten
Die leraar moet zich eens bedenken dat websites gemaakt met MS-producten halfbakken of helemaal niet werken in andere browsers dan IE. Ze zien er dan vaak niet uit (dankzij de waardeloze HTML-code die MS-producten genereren) en werken niet goed. Daarnaast is een website gemaakt met Sharepoint gewoon niet dynamisch. Wat nu als je even wat op de website wil plaatsen als je geen Sharepoint-software bij de hand hebt? Een CMS werkt 100% vanaf het web, ook het beheer.


Doet mij denken aan het 6de jaar SO, moesten we een website maken in schaterlach Frontpage. Gelukkig stond er ook Dreamweaver op de PC's, wat toch een van de WYSIWYG's.

En als het uiterlijk belangrijk is, dan besteed je leerkracht dan toch gewoon aandacht aan CSS.
SO? Is dat een Belgische onderwijsterm?

Gelukkig heb ik in de derde twee uurtjes mogen kennismaken met CSS. Daarna moesten we weer verder met WYSIWYG's... :(

Re: website bouwen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/03, 21:12:26 »
maar wat is eigenlijk het verschil tussen css en WYSIWYG's?
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Re: website bouwen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/03, 21:16:09 »
maar wat is eigenlijk het verschil tussen css en WYSIWYG's?
Die twee dingen zijn niet te vergelijken. CSS is als HTML, maar dan bedoeld voor de opmaak van de website. Met HTML deel je de website in, met CSS maak je hem op.

WYSIWYG staat voor What You See Is What You Get. Frontpage en Sharepoints zijn WYSOWYG's. Word is dat ook. De website zal eruit zien als in de WYSIWYG-editor. Althans, dat is bedoeling, het gebeurt 9 van de 10 gevallen niet. Daarom maakt een goede web developer zijn code zelf en laat hij het niet doen door een WYSIWYG

Re: website bouwen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/03, 21:20:26 »
oke ik snap het al. Op school hebben we gewone computerschermen, en thuis een TFT 19" scherm. De divisions zijn helemaal vervormd. Welk programma moet ik dan gebruiken? En graag in het nederlands maar dat hoeft niet per se
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Re: website bouwen
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/03, 21:22:02 »
SO? Is dat een Belgische onderwijsterm?

Gelukkig heb ik in de derde twee uurtjes mogen kennismaken met CSS. Daarna moesten we weer verder met WYSIWYG's... :(

SO = Secundair Onderwijs ;)

Het is inderdaad beter om je website code zelf te typen, maar dat vergt een leerperiode.
Een WYSIWIG kan goed zijn in het begin, maar een meer geavanceerde website zul je er ,imho, toch niet uit krijgen.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: website bouwen
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/03, 21:28:02 »
ik heb het even aan mijn leraar gevraagd, en die zegt dat de nadruk op het uiterlijk valt. Maar ik moet ook wat van HTML afweten
Die leraar moet zich eens bedenken dat websites gemaakt met MS-producten halfbakken of helemaal niet werken in andere browsers dan IE. Ze zien er dan vaak niet uit (dankzij de waardeloze HTML-code die MS-producten genereren) en werken niet goed. Daarnaast is een website gemaakt met Sharepoint gewoon niet dynamisch. Wat nu als je even wat op de website wil plaatsen als je geen Sharepoint-software bij de hand hebt? Een CMS werkt 100% vanaf het web, ook het beheer.


Doet mij denken aan het 6de jaar SO, moesten we een website maken in schaterlach Frontpage. Gelukkig stond er ook Dreamweaver op de PC's, wat toch een van de WYSIWYG's.

En als het uiterlijk belangrijk is, dan besteed je leerkracht dan toch gewoon aandacht aan CSS.
SO? Is dat een Belgische onderwijsterm?

Gelukkig heb ik in de derde twee uurtjes mogen kennismaken met CSS. Daarna moesten we weer verder met WYSIWYG's... :(
Ik vermoed dat het zesde jaar SO gelijk staat aan VWO6 hier. Ik vermoed dat je met WYSIWYG's (copyright van Cumulus007, nog gefeliciteerd trouwens. XD) veel te grote, logge sites ontwikkelt.

Offtopic: Laatst heb ik een sjabloon geherprogrammeerd, het resultaat: 322 kb->18kb. Alles werd volledig uitgeschreven. Met een paar variabeles kan je dat ook genereren. Dat is toch een factor 18. Als ik nog de uitgebreide functies toevoeg, kom ik waarschijnlijk op 20 kb.