Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar staan de video-instellingen tegenwoordig?  (gelezen 4587 keer)

Re: Waar staan de video-instellingen tegenwoordig?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/01/27, 12:38:36 »
In sommige gevallen is het idd noodzakelijk even de Xorg bij te werken omdat het automagische gedeelte nog niet alle hardware detecteert.

En dit is op zijn hoogst lastig te noemen maar geen grote crime toch ?
Ook dit is namelijk een heel stuk verbeter.
Opstarten in veilige modes en dan wederom op een grote knop klikken en voila het word gedaan voor je,
of je helpt hem nog een beetje.
En dan vult hij wel de Xorg file.

Dus in noodgevallen kan je altijd nog terug vallen op die Xorg file.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline petervs

  • Lid
Re: Waar staan de video-instellingen tegenwoordig?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/01/27, 13:36:49 »
ik zou wel willen weten waarom (op mijn computer) in oudere ubuntu-versies (vòòr 8.04) het scherm wel werkt en nadien niet meer, behalve pas nà kopiëren van de xorg.conf van bijv. 7.10 naar 8.10.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Waar staan de video-instellingen tegenwoordig?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/01/27, 13:40:13 »
Heb je of kon je in 8.04 voor de juiste monitor kiezen ?
Deze optie is er namelijk ingekomen in 8.04
Zodra het niet herkend word moet je handmatig met een paar muisklikjes ff aangeven welke hardware je gebruikt.

Wanneer je dit niet doet en jouw merk monitor word niet automagisch herkend zal je niet de door jouw gewenste instellingen kunnen kiezen.

Vrees dat dit dus nu het gevolg is van meerdere bekende drivers.
Voorheen werd er vaak een algemene driver gebruikt waardoor je wel bepaalde settings kon instellen, echter natuurlijk niet alles uit je hardware kon halen wat erin zat.
Nu er wel drivers gebruikt worden en je het onderste uit de kan - kan halen zul je ook de juiste drivers moeten kiezen.

Ik denk ook dat er nu te snel naar de Xorg word gegrepen als redmiddel om de juiste instellingen te krijgen.

uiteraard de uitzonderingen daar gelaten,
Echter wanneer je in de Xorg de met de juiste settings je hardware kan gebruiken moet dit ook via de ingebouwde gui ingesteld kunnen worden.

De drivers zijn aanwezig of zijn het niet, as simple as that.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/27, 13:45:12 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline heir4c

  • Lid
Re: Waar staan de video-instellingen tegenwoordig?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/01/27, 18:40:44 »
De reden om dit te toch te doen terwijl de pc goed werkt snap ik niet ?
Echter zoals Ubuntu het nu doet en het steeds beter word is dit ook veel beter voor beginners.
Als je pc het goed doet ja dan is die automatische instelling goed, heb met de 9.04 goede ervaring met mijn comp. Hij heeft de goede resolutie enzo goed ingesteld dus dat is wel zo goed maar de displayconfig-gtk van de 8.04 is dus verdwenen en kan je niet meer in 8.10 en 9.04 gebruiken wat toch een voordeel zou zijn indien je toch een andere resolutie, refresh wil of je monitor op merk en type in je xorg.conf wil. en deze is ook niet in Synaptic te vinden.
Ik vond die details die in xorg.conf te zien waren wel interessant.
En die ingebouwde gui wat bedoel je daarmee? En waar is die dan te vinden?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/27, 21:08:45 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline petervs

  • Lid
Re: Waar staan de video-instellingen tegenwoordig?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/01/27, 20:11:49 »
Heb je of kon je in 8.04 voor de juiste monitor kiezen ?
Deze optie is er namelijk ingekomen in 8.04
Zodra het niet herkend word moet je handmatig met een paar muisklikjes ff aangeven welke hardware je gebruikt.
Na 7.10 totaal geen beeld.

Ik denk ook dat er nu te snel naar de Xorg word gegrepen als redmiddel om de juiste instellingen te krijgen.

uiteraard de uitzonderingen daar gelaten,
Echter wanneer je in de Xorg de met de juiste settings je hardware kan gebruiken moet dit ook via de ingebouwde gui ingesteld kunnen worden.
 

Beeld krijgen was alleen mogelijk door 'n oude xorg.conf over te zetten via de live-CD

Ubuntu MATE 16.04