Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens  (gelezen 2805 keer)

Offline tomcat

  • Lid
Ik heb mijn Ubu 9.04 (ext3) in 3 partities geplaatst, 1 Swap, 1 / en 1 /home. Prima allemaal. (dual boot met XP).
Nu wil ik Ubu 9.10 installeren, over de / heen, dus alleen maar de besturing en deze naar ext 4 overzetten.
Lukt dit zonder verlies van gegevens, Zoals mijn mail en adressen, geschiedenis, bladwijzer e.d.? Of wordt dan alles opnieuw geplaatst in de overige mappen?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/17, 17:39:33 door tomcat »

Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/08, 15:20:03 »
Je mails, adressenlijst etc. staan normaal gezien in je ~ map, dus deze zou je niet verliezen (bv: /home/mozilla etc)
Een back-up kan natuurlijk nooit kwaad. Wil je upgraden of een verse installatie doen?
Zorg zeker dat je enkel je / overschrijft, en niet je /home.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/08, 15:38:19 »
Wat schwarzproductions zegt, maar....
...als je van ext3 naar ext4 wilt kun je niet upgraden volgens mij.

Ik raad dan je het volgende aan.
 1. Backup je /home even naar een andere partitie (bijv. die windows partitie). Bijvoorbeeld met zoiets als: zip -r /media/WINDOWSPARTITIE/home.zip /home 2. Vervolgens opnieuw installeren, tijdens installatie ook /home formatteren als ext4. Je raakt dus alles op /home kwijt!
 3. Na de installatie kun je alles uit home.zip weer terug kopieren.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline tomcat

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/08, 15:41:15 »
Je mails, adressenlijst etc. staan normaal gezien in je ~ map, dus deze zou je niet verliezen (bv: /home/mozilla etc)
Een back-up kan natuurlijk nooit kwaad. Wil je upgraden of een verse installatie doen?
Zorg zeker dat je enkel je / overschrijft, en niet je /home.
Geweldig zo´n snelle reactie, bedankt. Ik heb gelezen dat upgraden niet de beste oplossing is. Dus gewoon vers. Ik heb al een iso klaar liggen. Dus ik kan/ga lekker vers aan de slag. Alleen wil ik mijn gegevens niet kwijt.

Wat ik nu niet begrijp. Als ik bezig ben met installeren moet ik toch de swap aangeven, maar ook de /  als ik /home niet aangeef, Wort dan de /home niet automatisch gelijk in de /  gezet? (dan heb ik een dubbele /home, toch?) Verwarrend.

Wat betreft backuppen: Ik kan inderdaad op safe spelen en gaan backuppen van mijn /home bestanden. Alleen kom ik weer in een nieuwe topic terecht: hoe werkt dat en hoe zet ik alles weer terug. Duidelijk toch? ik backup eigenlijk nooit  :-[
Ik heb ook al gevonden dat ext 4 voor mij toch maar niet nodig is. Lekker bij ext 3 houden.

Offline tomcat

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/08, 15:43:44 »
Wat schwarzproductions zegt, maar....
...als je van ext3 naar ext4 wilt kun je niet upgraden volgens mij.

Ik raad dan je het volgende aan.
 1. Backup je /home even naar een andere partitie (bijv. die windows partitie). Bijvoorbeeld met zoiets als: zip -r /media/WINDOWSPARTITIE/home.zip /home 2. Vervolgens opnieuw installeren, tijdens installatie ook /home formatteren als ext4. Je raakt dus alles op /home kwijt!
 3. Na de installatie kun je alles uit home.zip weer terug kopieren.

Ook geweldig deze snelle reactie. Wat een Ubuntu fans. Klasse.
Mogelijk heb je mijn vorige citaat gelezen en mijn uitdaging opgemerkt. (v.w.b. de ext 3 en de backups)???? :-[

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/08, 15:56:22 »
Er is nauwelijks een reden om vast te houden aan ext3.
Ext4 is sneller, zeer efficiënt en stabiel.

Met GParted kun je je 9.04-partities verwijderen na een backup te hebben gemaakt. Daarna een automatische install doen waarbij je kiest: de grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken. Swap wordt dan automatisch aangemaakt (RAM+5%) en / en /home staan dan op één partitie. Dat vind ik praktischer, zoals velen.

Wil je een aparte /home dan moet je handmatig partitioneren.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/08, 16:03:32 door Lexaldo »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/08, 15:58:51 »
Dat heb ik nu gelezen ja. Je moet dan tijdens de installatie bij de stap mbt partities kiezen voor handmatig. Vervolgens moet je 3 dingen aanwijzen. /, /home, en je SWAP.
Check ook es onze wiki. Bijvoorbeeld: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy Dit is voor een oudere Ubuntu versie, maar de stappen voor partities zijn nog steeds zo in 9.10. (behalve dat je dan ext4 wilt ipv ext3).  Misschien staan er nog meer artikelen over dit onderwerp: http://wiki.ubuntu-nl.org/
Je hebt idd niet perse ext4 nodig, maar als je toch opnieuw installeert, waarom niet...

Backuppen heb ik uitgelegd. Het is eigenlijk gewoon inpakken en kopieren van bestanden.
uitpakken kan met: unzip home.zip Daarna moet je de uitgepakte bestanden nog wel ff verplaatsen naar de juiste directory.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline tomcat

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/08, 17:07:35 »
Dat heb ik nu gelezen ja. Je moet dan tijdens de installatie bij de stap mbt partities kiezen voor handmatig. Vervolgens moet je 3 dingen aanwijzen. /, /home, en je SWAP.
Check ook es onze wiki. Bijvoorbeeld: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy Dit is voor een oudere Ubuntu versie, maar de stappen voor partities zijn nog steeds zo in 9.10. (behalve dat je dan ext4 wilt ipv ext3).  Misschien staan er nog meer artikelen over dit onderwerp: http://wiki.ubuntu-nl.org/
Je hebt idd niet perse ext4 nodig, maar als je toch opnieuw installeert, waarom niet...

Backuppen heb ik uitgelegd. Het is eigenlijk gewoon inpakken en kopieren van bestanden.
uitpakken kan met: unzip home.zip Daarna moet je de uitgepakte bestanden nog wel ff verplaatsen naar de juiste directory.

Ha, dat laatste ga ik dan maar eens proberen, dan heb ik voor de zekerheid iets achter de hand. Bedankt

Offline vanadium

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/08, 17:36:03 »
@Wazzzaaa, wat doe je met de instellingen en permissies van de bestanden? Ik weet niet of zip linuxpermissies ondersteunt. Archieveren met tar is in dat opzicht wel veiliger: "tar -cvfz <mijnarchief>". Hardlinks verlies je echter (voor zover je die had).

Ik hou altijd mijn eigen documenten goed apart in mijn home directory. Dan maak ik een reservekopie van ~/Documents, en eventueel nog ~/Music, ~/Film, enz. Ik doe dat zeer regelmatig (iedere dag) met rsync naar een externe USB schijf die geformatteerd is in ext4 (of ext3 of een ander Linux bestandssysteem dat linux permissies ondersteunt). Dit gaat zeer snel, want enkel de veranderingen worden overgekopieerd. Bij uitzondering wordt ook "~/evolution" gebackupped: daar wordt namelijk je (evolution) mail bewaard.

rsync -av $HOME/Documents/ /media/USB/Documents/
rsync -av $HOME/Documents/ /media/USB/Movies/

Dit zit in een scriptje, bkup genaamd. Het volstaat aan de commandolijn "bkup" in te typen om de backup uit te voeren.

Al de rest wat in home staat, zijn gebruikersinstellingen van de software. Er is een klein risico dat die instellingen niet werken bij een nieuwe versie van Ubuntu. Ik weerhoud die instellingen nooit.

Wil je die toch meenemen, dan is dat gemakkelijk als je een aparte home hebt. Het komt erop aan tijdens de installatie je aparte home partitie te koppelen aan /home. Hierbij moet je goed opletten dat je aangeeft dat de partitie niet mag worden geherformatteerd.

Ook achteraf kan je nog een /home partitie doorverwijzen naar je aparte home partitie door naderhand die aparte home in /etc/fstab op te nemen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/08, 18:07:34 »
@Wazzzaaa, wat doe je met de instellingen en permissies van de bestanden? Ik weet niet of zip linuxpermissies ondersteunt. Archieveren met tar is in dat opzicht wel veiliger: "tar -cvfz <mijnarchief>". Hardlinks verlies je echter (voor zover je die had).
Dat is een goeie! ff niet aan gedacht. Maar die permissies hoeft volgens mij niet voor erg grote problemen te zorgen. Zelf gebruik ik eigenlijk ook altijd tar. Ik dacht zip is misschien makkelijker voor TS, maar dat valt opzich wel mee. Voorbeeld commando's:

inpakken: tar -zcf /media/windows/homedir.tgz /home
uitpakken: tar -zxf /media/windows/homedir.tgz -C /
Het is denk ik handig om eerst je hele homedir leeg te maken voordat je gaat uitpakken. Maar ik weet niet zeker of dat veel uitmaakt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline tomcat

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/08, 19:03:01 »
Pheuw, ik ben even aan het dazelen met deze 2 antwoorden.
Betekent dit nu dat ik alleen maar de / hoef aan te merken bij de partitie die ik al eerder had?
Als ik dan niets meer zet achter de partitie waar ik bij Ubu 9.04 /home had staan, dan blijft alles daar dan ook ongewijzigd?

Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/08, 20:04:04 »
Ik heb onlangs probleemloos mijn laptop ge-upgrade van 9.04 naar 9.10.
En vervolgens in 5 minuten EXT3 omgezet in EXT4.
Het viel allemaal heel erg mee.


VV


Offline tomcat

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/09, 12:07:59 »
Ik heb onlangs probleemloos mijn laptop ge-upgrade van 9.04 naar 9.10.
En vervolgens in 5 minuten EXT3 omgezet in EXT4.
Het viel allemaal heel erg mee.


VV

En met behoud van de data, zoals geschiedenis, bladwijzers, email berichten en adressen?



Offline vanadium

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/09, 12:33:41 »
Citaat
En met behoud van de data, zoals geschiedenis, bladwijzers, email berichten en adressen?
Jazeker, als je de upgrade procedure volgt. Wordt hier in het forum enigszins afgeraden, maar loopt in de meeste gevallen wel vlekkeloos.

In geval van een upgrade moet je de conversie naar ext4 zelf, handmatig doen. Maar je hoort aan de reactie van Vuurvosje dat dit geen langdurig werk is.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/09, 12:34:52 »
Pheuw, ik ben even aan het dazelen met deze 2 antwoorden.
Betekent dit nu dat ik alleen maar de / hoef aan te merken bij de partitie die ik al eerder had?
Als ik dan niets meer zet achter de partitie waar ik bij Ubu 9.04 /home had staan, dan blijft alles daar dan ook ongewijzigd?
Kijk nog eens naar de 3 stappen die ik je in het begin heb gegeven. Daarme moet het lukken lijkt me.
En verder
Citaat
Je moet dan tijdens de installatie bij de stap mbt partities kiezen voor handmatig. Vervolgens moet je 3 dingen aanwijzen. /, /home, en je SWAP.
Wat vanadium verder zegt over backuppen is een handige tip voor later.

edit: bekijk ook echt eventjes http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy Je hoeft niet alles te lezen. Maar er staan wel handige screenshots bij over de partities tijdens installeren ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/09, 12:36:33 door Wazzzaaa »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline tomcat

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/10, 11:59:30 »
Pheuw, ik ben even aan het dazelen met deze 2 antwoorden.
Betekent dit nu dat ik alleen maar de / hoef aan te merken bij de partitie die ik al eerder had?
Als ik dan niets meer zet achter de partitie waar ik bij Ubu 9.04 /home had staan, dan blijft alles daar dan ook ongewijzigd?
Kijk nog eens naar de 3 stappen die ik je in het begin heb gegeven. Daarme moet het lukken lijkt me.
En verder
Citaat
Je moet dan tijdens de installatie bij de stap mbt partities kiezen voor handmatig. Vervolgens moet je 3 dingen aanwijzen. /, /home, en je SWAP.
Wat vanadium verder zegt over backuppen is een handige tip voor later.

edit: bekijk ook echt eventjes http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy Je hoeft niet alles te lezen. Maar er staan wel handige screenshots bij over de partities tijdens installeren ;)
Wazzzaaa Dank voor het meedenken. De stappen van SWAP, / en /home ken ik wel (zie begin topic). Nu nog even het backuppen volgens vanadium. brrr (eng, weet niet hoe)

Offline tomcat

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/10, 12:03:35 »
@Wazzzaaa, wat doe je met de instellingen en permissies van de bestanden? Ik weet niet of zip linuxpermissies ondersteunt. Archieveren met tar is in dat opzicht wel veiliger: "tar -cvfz <mijnarchief>". Hardlinks verlies je echter (voor zover je die had).

Ik hou altijd mijn eigen documenten goed apart in mijn home directory. Dan maak ik een reservekopie van ~/Documents, en eventueel nog ~/Music, ~/Film, enz. Ik doe dat zeer regelmatig (iedere dag) met rsync naar een externe USB schijf die geformatteerd is in ext4 (of ext3 of een ander Linux bestandssysteem dat linux permissies ondersteunt). Dit gaat zeer snel, want enkel de veranderingen worden overgekopieerd. Bij uitzondering wordt ook "~/evolution" gebackupped: daar wordt namelijk je (evolution) mail bewaard.

rsync -av $HOME/Documents/ /media/USB/Documents/
rsync -av $HOME/Documents/ /media/USB/Movies/

Dit zit in een scriptje, bkup genaamd. Het volstaat aan de commandolijn "bkup" in te typen om de backup uit te voeren.

Al de rest wat in home staat, zijn gebruikersinstellingen van de software. Er is een klein risico dat die instellingen niet werken bij een nieuwe versie van Ubuntu. Ik weerhoud die instellingen nooit.

Wil je die toch meenemen, dan is dat gemakkelijk als je een aparte home hebt. Het komt erop aan tijdens de installatie je aparte home partitie te koppelen aan /home. Hierbij moet je goed opletten dat je aangeeft dat de partitie niet mag worden geherformatteerd.

Ook achteraf kan je nog een /home partitie doorverwijzen naar je aparte home partitie door naderhand die aparte home in /etc/fstab op te nemen.
Geweldig wat je hier schrijft, alleen a. ik heb nooit gebackupt en b dit komt omdat ik eigenlijk wegblijf van het terminalvenster.
Ik heb geen externe harde schijf. Ik heb wel geprobeerd om /home naar mijn windows-bureaublad te schrijven via Locaties. Dat ging echter ten dele. Sommige zaken werdne niet meegenomen. Dat betekent dat -als ik 9.10 erop gezet heb deze zaken weer in /home terug kan zetten, maar mis dan een aantal zaken. Toch?

Offline vanadium

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/10, 14:31:17 »
Citaat
Geweldig wat je hier schrijft, alleen a. ik heb nooit gebackupt en b dit komt omdat ik eigenlijk wegblijf van het terminalvenster.
a. Nooit backuppen zal je heel erg spijten als je eens een erg probleem hebt. De enige wijze om je eigen gegevens te behouden, is een backup te hebben. Een Ubuntu systeem moet je niet backuppen. Je download zo een nieuwe CD en je installeert in een uurtje opnieuw. Je waardevolle foto's en documenten daarentegen, die heb jij alleen.
b. Backuppen kan je ook met een grafisch dingetje zoals grsync, een frontend voor rsync. Voordeel van de commandolijn is echter dat het zo automatisch kan. Eén keer opzetten, en daarna volstaat voor mij "bkup" om alles te backuppen. Heb je een vaste computer met de backupschijf eraan gekoppeld, dan kan dat backuppen automatisch gebeuren, zonder dat je zelf nog moet omkijken

Citaat
Ik heb geen externe harde schijf.
Voor een backup móet je een verwijderbaar medium hebben, of minstens een tweede interne schijf. Een USB harde schijf is veruit het handigst. Anders kan je naar CD/DVD backuppen, maar dit zal een stuk moeilijker en omslachtiger zijn.
Citaat
Ik heb wel geprobeerd om /home naar mijn windows-bureaublad te schrijven via Locaties. Dat ging echter ten dele. Sommige zaken werdne niet meegenomen. Dat betekent dat -als ik 9.10 erop gezet heb deze zaken weer in /home terug kan zetten, maar mis dan een aantal zaken. Toch?
Inderdaad. Windows schijven ondersteunen geen linux permissies en links. Je kan je home maar betrouwbaar backuppen en terugplaatsen, als je ook alle attributen mee kopieert.

In het licht van wat ik hierboven zei (een Ubuntu herinstalleer je immers gemakkelijk) is het vrij  zinloos je volledige home te backuppen. Zorg voor een actuele reservekopie van je persoonlijke gegevens. De rest is veel minder belangrijk.

Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/10, 14:37:09 »
Citaat
Voor een backup móet je een verwijderbaar medium hebben, of minstens een tweede interne schijf. Een USB harde schijf is veruit het handigst. Anders kan je naar CD/DVD backuppen, maar dit zal een stuk moeilijker en omslachtiger zijn.

Als je een voldoende grote (4GB, 8GB) geheugenstikje hebt kan je daarheen ook je bestanden en foto's backuppen, maar zoals hierboven al gezegd, een externe USB-schijf is héél handig en tegenwoordig helemaal niet duur meer.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline tomcat

  • Lid
Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/13, 15:53:05 »
Na de berichten van Wazzzaaa en Vanadium gelezen te hebben ga ik maar sparen voor een externe harde schijf. Ik denk zelf aan licht, gebruikmakend van de usb voeding, zodat het ook makkelijk mee te nemen is met een laptop. Ik zie een A-data 500 gig 2.5´´ 152 gram, rond €85 bij Computerland . Is dat wat?

Offline tomcat

  • Lid
opgelost Re: upgrade van 9.04 (ext 3) naar 9.10 (ext4) met behoud van gegevens
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/17, 17:36:18 »
Nou ik heb bij de Aldi een 16 gb stick gehaald. Nu maar proberen met de tips om mijn data over te zetten. Lukt dat niet, dan open ik een nieuw topic.
Ubu-helpers: Hartelijk dank voor jullie tips en adviezen.