Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe skype-for-linux  (gelezen 1861 keer)

Offline Hmenger

  • Lid
Nieuwe skype-for-linux
« Gepost op: 2017/06/21, 12:46:22 »
Ik heb een mail ontvangen van microsoft/skype met de volgende inhoud: "Alle Skype voor Linux-clients versie 4.3 en ouder worden afgeschaft op 1 juli 2017. Installeer de nieuwste versie van Skype voor Linux om te blijven chatten." Deze mededeling is ook te vinden op de webpagina https://www.skype.com/nl/download-skype/skype-for-linux/ .
Ik heb al gezocht op diverse forums naar de betekenis van deze mededeling, maar ik ben niet wijzer geworden. "Afgeschaft" wat betekent dat? Bedoeld wordt waarschijnlijk dat de laatste versie van skype voor linux (versie 4.0.3.37) per 1 juli as. niet langer wordt ondersteund.
De nieuwste versie van skype-for-linux (no 5.03, de versie die op de hierboven vermelde site wordt aangeboden) is een 64-bits betaversie. Ik heb geprobeerd deze te installeren op mijn systeem (AMD64, Ubuntu 14.04) - niet gelukt.
Ik gebruik op dezelfde computer ook Mint Rafaela 32 bits. Ook daarop heb ik geprobeerd de nieuwe skype te installeren en dan krijg ik de mededeling "architectuurfout: 64bits".
Ik heb diverse vragen: hoe urgent is het om die nieuwste versie van skype binnen te halen? Hoe verstandig is het om een betaversie binnen te halen, is het niet handiger om even te wachten, maar hoe zit het dan met de ondersteuning van de 4.0-versies? En hoe kan ik de nieuwe skypeversie op een oudere 32-bits computer zetten? 
Harm Menger.

Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/21, 13:10:57 »
@ Hmenger, 
@ Forum,

Een zeer interessant alternatief voor MS-Skype is:  Ring: een open-source multiplatform alternatief voor MS-Skype

Te lezen op:  http://baudrez.be/ring/

Ter informatie. Doe er uw voordeel mee.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/21, 13:18:22 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/21, 13:39:28 »
Ring lijkt een sympathiek initiatief.

Cruciaal in het artikel, waarnaar verwezen wordt, is wel deze zin: “Nu nog iedereen overtuigen om van Skype naar Ring te migreren…” Daar zit nog wel een kneep.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/21, 15:43:26 »
Hoi Harm,

Hee, Skype zit ook niet in de repo. Dat is toch altijd wel geweest, als partner van Canonical dan!

Ik heb die nu te downloaden deb eens bekeken. Ziet er weer typisch eigenzinning MS uit naar mijn idee. Ik doe Skype voorlopig wel via mijn Android tablet zolang dat doenbaar is. Alleen 64 bits te downloaden  trouwens.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/21, 16:25:40 »
Heeft Skype (dat ik vroeger wel gebruikte) voordelen boven Whatsapp? Met de laatste app op m'n telefoon kan ik chatten, praten en video'en (nog nooit geprobeerd eigenlijk).

Offline rico70

  • Lid
Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/21, 16:38:10 »
Enige voordeel is dat je data niet naar facebook gaat maar na microsoft, soort kat / hond

Offline Hmenger

  • Lid
Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/22, 12:34:05 »
Dank voor jullie reacties. Ik heb in mijn oorspronkelijke bericht de nummering verkeerd vermeld. De huidige versie van Skype voor Linux is 4.3.0.37 (niet 4.0.3.37).
Het gaat mij ook om mijn moeder van 90 die op een al wat oudere 32-bits laptop (die het met MINT nog uitstekend doet) skypet naar het buitenland. Alle mensen met wie zij skypet, kennen alleen maar skype. Maar toch: ik ga Ring eens zorgvuldig bekijken.
Harm Menger.


Offline sidonia

  • Lid
Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/22, 12:40:34 »
Ik heb een tijdje Telegram gebruikt. (Samen met mijn zwager, want dat was de enige die dit ook gebruikte.)
Mijn zwager is intussen overleden, dus nu maar weer whatsapp

Het liefst gebruik ik niks van dit alles, maar je kunt bijna niet meer zonder.

Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/22, 12:43:01 »
Wire is ook een optie, maar die werkt op Linux alleen via de web-app, die je kunt installeren in Chrome of Chromium.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline rico70

  • Lid
Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/22, 14:57:43 »
Wire heeft ook een stand alone app voor Linux
https://wire.com/en/download/
Onder Source code kiezen voor Experimental Binary

Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/22, 15:43:04 »
Die Linux stand-alone app van Wire is nieuw voor me. Bedankt voor de tip.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/19, 21:31:49 »
Voor Skype gebruik ik https://web.skype.com/nl/ onder Chromium en FireFox
Geheel in the Cloud, geen rommel op je PC.
Werkt op elke PC zelfs onder MicroSoft als dat moet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Nieuwe skype-for-linux
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/08, 16:00:39 »
Vandaag is mijn Skype for Linux 4.3 onder 32 bit er mee opgehouden. Eerst dacht ik dat ik alleen opnieuw moest inloggen, maar na inlog knalt hij eruit. Omdat het op twee machines gebeurt, neem ik aan dat het nu definitief over is op 32 bit. Dus vanaf nu de weboptie, die hierboven al is aangehaald. Of is er iets anders aan de hand?
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon