Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet via USB draadloze adapter  (gelezen 5167 keer)

Offline Harry

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Gepost op: 2008/03/29, 18:00:16 »
Heb heden Ubuntu 7.10 geinstalleerd doch kan geen verbinding maken met de Router.
Gegevens: Desktop met Vista Home Premium en 2 HD 's Samsung 500 Gb. (intern).
Heb de 2e HD gebruikt (alleen) voor de installatie van Ubuntu.
Maak via USB WLAN-adapter Senao-EnGenius kontakt met een Linksys-Router en dit werkt onder Vista goed.
Kan in huis alleen draadloos werken en niet bekabeld.
Heb geprobeerd de installatie-CD van de USB WLAN-adapter te installeren, maar de setup wordt niet uitgevoerd. Krijg dan foutmelding.
Heb ook gezocht naar een driver onder Linux bij Senao-Engenius maar deze is niet beschikbaar.
Wie helpt (een 70-plusser) aan een (draadloze) oplossing?
Harry
Maastricht

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/29, 18:04:10 »
Het ligt aan de USB draadloze kaart, die Senao dus..... Welke chipset heeft die?

Tip: mocht je er uiteindelijk niet uitkomen, dan is dit een USB draadloze kaart die uit-de-doos, meteen dus, werkt:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=17&art=10014589

-toevoeging-

Schiet me ineens te binnen: heb je al geprobeerd om draadloos te verbinden op de volgende manier:
klik met de muis op het netwerksymbooltje rechtsboven in de werkbalk, naast de klok.

Offline Harry

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/29, 20:19:01 »
Deze USB 2.0 Adapter Senao gebruik ik al langere tijd, eerst met een ASUS notebook en een 2e exemplaar ook nu nog met een Fujitsu-Siemens notebook. Hij is aangesloten op een van de USB 2.0 poorten. Als alles normaal werkt, knippert er een led op de adapterbehuizing.
De Desktop is een Paradigit Enforcer E 744, van 4 weken oud, werkend onder Vista. De driver voor Vista heb ik van de site van Senao gedownload daar de installatie-CD vermeld, dat de adapter alleen geschikt is voor Windows 98xx  en xp. Hier de links naar de Senao site:

http://www.engeniustech.com/datacom/products/Category.aspx?id=5
http://www.engeniustech.com/datacom/products/resources.aspx?cat=6&ID=154

Overigens mijn dank voor de snelle reactie.

Heb via netwerksymbooltje geprobeerd, krijg alleen maar invulscherm voor o.a. bedraad netwerk  en niets voor draadloos netwerk.
Harry
Maastricht

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/30, 00:03:25 »
Aan harmaas
70+ ers moeten we in ere houden. Kun je eens op het install.schijfje kijken of er misschien drivers voor Windows met name genoemd worden. Het moet een XXXX.inf en een XXXX.sys file zijn. Die nummers kun je mee naar oplossingen zoeken. En soms kun je ze zo met Ndiswrapper gebruiken.
Vr.groet, peter

Offline Harry

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/30, 10:08:13 »
Bedankt voor je reactie Peter,
Ik heb de CD bekeken. Er staan 2 drivers op. Een voor W 98 en een voor XP. De inhoud ervan kan ik (met eigenschappen) niet zichtbaar maken.
Ik heb ook nog een MSI USB-adapter geprobeerd en deze werkt ook niet in Linux.
De 2 drivers daarvan laten zich met "eigenschappen"wel bekijken maar er staan geen .sys of .inf files op.
Wel de gebruikelijke.dll enz.
Vriendelijke groeten, Harry.
Harry
Maastricht

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/30, 11:54:46 »
Aan harmaas
Kun je van die Senao ook het type achterhalen? Astrologische voortekenen staan gunstig, kijk maar in:

http://linux-wless.passys.nl/query_part.php?brandname=Senao%2FEngenius

Maar 1 x rood. Hij zal het niet net zijn toch. Volgens de info van je schijfje heb je met een gesloten driver te maken, dat valt meestal tegen.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/30, 14:17:41 »
Aan harmaas
Kun je van die MSI ook het type even doorseinen. Lijkt ook wel wat met die Ralinkdrivers.
Vr.groet, peter

Offline Harry

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/30, 17:35:06 »
Peter,
Dank voor de hulp.
Hier de gegevens op de doos: EnGenius Business Class High Power Wireless LAN Long Range USB Aapter
Manufactered by Senao . Made in Taiwan.Type: EUB-362EXT 802.11b/g.
OS Supported: Windows98SE/ME/2000/XP.
EUB-362EXT(EU)(INT)PRODUCT LFP
P/N:1101A0063410
Op de adapterbehuizing staat:IC ID: 3616A-UB360601
FCC ID: N13-UB36005001
Harry
Maastricht

Offline Harry

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/30, 17:36:19 »
Peter,
Dank voor de hulp.
Hier de gegevens op de doos: EnGenius Business Class High Power Wireless LAN Long Range USB Aapter
Manufactered by Senao . Made in Taiwan.Type: EUB-362EXT 802.11b/g.
OS Supported: Windows98SE/ME/2000/XP.
EUB-362EXT(EU)(INT)PRODUCT LFP
P/N:1101A0063410
Op de adapterbehuizing staat:IC ID: 3616A-UB360601
FCC ID: N13-UB36005001
Harry
Maastricht

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/30, 21:27:51 »
Aan harmaas
Onder EUB-362EXT de driver voor XP gevonden bij Senao/E. en gedownload, uitgepakt, en geprobeerd om te installeren, maar dat werkt niet zonder de aanwezigheid van de adapter. Ik wilde kijken of die xxxx.inf en xxxx.sys file voor de dag zouden komen. Maar niets.
Als je de adapter gewoon aansluit en je doet lsusb (kleine letter L) in de terminal, zie je dan in de rij die adapter ergens staan?
En kun je ook even naar het type van die MSI kijken, daar is meer over bekend.
Vr.groet, peter

Offline Harry

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/30, 22:30:59 »
Peter,

Bij lsusb zie ik het volgende:
Bus 007 Dev 002: ID0cf3:0002   Atheros Communications, Inc.
Dit gegeven verdwijnt als ik nogmaals lsusb intik nadat ik de Senao adapter verwijderd heb ter controle.

Wat betreft de MSI adapter, deze zou ik dan, als hij wel werkt in linux,  alleen voor linux willen gebruiken, daar  bij gebruik met XP soms de verbinding weg viel met de router en ik daarna dan weer de hele installatie van af de installatie-CD moest doen. Vandaar de aanschaf van de Senao, die nooit problemen heeft gegeven met XP.

Ik heb met behulp van je link wat speurwerk verricht en hier het resultaat voor de MSI adapter:  
     http://linux-wless.passys.nl/query_part.php?brandname=MSI

Het type is: MSI  US54SEII

vriendelijke groeten,
Harry.
Harry
Maastricht

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/30, 23:00:56 »
Aan harmaas
Als de senao met de atheros chip is uitgerust bestaat er grote kans dat je hem met Mad Wifi aan de gang krijgt. Het is alleen heel spijtig dat ik daar geen ervaring mee heb, ik kan je er niet zo direct mee helpen. Ik wil wel helpen zoeken, maar er zijn op het forum diverse oplossingen geweest.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/30, 23:21:53 »
Aan harmaas
Ha, die MSI adapter werkt met de RT73 driver. Daar heb ik een probate oplossing voor en zelfs een nederlandse vertaling om die te compileren en te installeren. Ik heb toen een engelse handleiding vertaald voor de Belkin f5d7050, maar een aantal mensen hebben hem ook voor andere usb apparaten gebruikt en het werkte.
Je moet dan wel die MSI adapter even in je computer steken en noteren wat er onder lsusb als output wordt gegeven. Dat heb je nl. nodig voor de compilatie.
Schrik er niet van, het staat woord voor woord uitgeschreven en het is na lezing ongeveer 20 minuten werk. Je vindt de beschrijving op: https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie#head-ea70de40908184d2a39cf488b754f65a734678d2
Goed lezen, en gaan!
Vr.groet, peter

Offline Harry

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/03, 16:14:51 »
Peter,
Had de 31e een reactie geschreven maar toen ik op submit klikte was de site er niet meer. Heb nog diverse malen geprobeerd maar no go.
 Ik vond in een lade nog mijn eerste , 4 jaar geleden, aangeschaft USB-adapter van het merk  ETWg met de volgende gegevens:
ID 148f:2570 Ralink Technologie Corp. 802.11g Wifi.
Ik heb deze geprobeerd en , surprise, direct  werkte internet.
Later heb ik opnieuw opgestart, maar toen werkte het niet meer.
Ik denk dat het RF signaal net te zwak was voor een verbinding met de router te maken. Om deze reden heb ik voorheen deze adapter afgedankt en een Senao (100 mW.) aangeschaft.
Misschien ga ik de EWTg ombouwen voor een externe antenne zoals een bi-Quad met een versterking van ca. 6 dBi. (heb als radio-amateur zelf vroeger mijn antennes gemaakt en ook de zendapparatuur).

Ik heb de pech gehad dat s'avonds de computer niet meer wilde starten tengevolge van de onstabiele voeding, welke niet door wilde starten en als gevolg daarvan wilde later de windowsHD ook niet meer starten.
Ik heb een volledige nieuwe installatie moeten doen waarbij nadien de keuze voor opstarten met Ubuntu verdwenen was.
Alles bij elkaar wacht ik nu de nieuwe versie van Ubuntu (8.04) af en hoop dat de Senao hier wel mee zal werken.

Hartelijk dank voor alle hulp, ook aan Pjotr, en tezijnertijd zal ik op dit forum verslag doen van de resultaten met de volgende versie.
Ubuntu is een prachtig OS ondanks dat er voor beginners veel steun van deskundigen nodig is, maar dit proberen is naar mijn mening de ware hobby.

Met vriendelijke groeten,
Harry.
Harry
Maastricht

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/03, 17:25:30 »
Aan harmaas
Ja, daar had ik ook last mee dat de site down ging. En daarna ook nog heel traag internet naar België, maar dat kan ook heel andere oorzaken hebben. Knap dat je zelf antennes bouwt, maar die RT73 driver doet het echt heel goed, als je er even de tijd voor neemt. Net de Beta versie van 8.04 gedownload om ook eens te kijken wat er allemaal voor nieuws onder de zon is.
Succes met verdere experimenten en ik hoor graag de uitslag.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/03, 21:58:51 »
Aan harmaas
Harry, net uit nieuwsgierigheid de bèta versie van U 8.04 gedownload. Je wilt toch ergens over mee kunnen praten, niet? Met de live CD kwam de verbinding met de RT73 driver voor m'n Belkin USB adapter  gewoon otomatieshhh tot stand. Ik ga direct nog een aantal andere dingen proberen. Dus zelf compileren van de RT73 driver hoeft ook al niet meer.
Vr.groet, peter

Offline Harry

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/27, 10:40:56 »
Citaat van: Petervdw
Aan harmaas
Harry, net uit nieuwsgierigheid de bèta versie van U 8.04 gedownload. Je wilt toch ergens over mee kunnen praten, niet? Met de live CD kwam de verbinding met de RT73 driver voor m'n Belkin USB adapter  gewoon otomatieshhh tot stand. Ik ga direct nog een aantal andere dingen proberen. Dus zelf compileren van de RT73 driver hoeft ook al niet meer.
Vr.groet, peter
Peter,
Ik heb 8.04 bij het verschijnen van de definitieve versie geinstalleerd en heb al heel veel geleerd bij het gebruik ervan.
Ik gebruik 8.04 nu bijna uitsuitend en Vista maar zeer zelden.
Ubuntu bevalt dus zeer goed.
Ik heb inmiddel een internet abonnement bij Alice, waardoor de noodzaak om draadloos te werken vervallen is.
Overigens werkt de Senao adapter ook niet direct met 8.04
Ik heb inmiddels ook goede hulp gehad voor het installeren van hellanzb op het forum software en configuratie.
Ik ga dit onderwerp als SOLVED aanmerken.
Nogmaals hartelijk dank voor de hulp.
Harry.
Harry
Maastricht

Offline Petervdw

  • Lid
Internet via USB draadloze adapter
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/27, 11:21:35 »
Aan harmaas
Leuk om weer iets van je te horen. Vaste kabelverbindingen werken over het algemeen beter. Nu enige tijd met draadloos problemen oplossen bezig, maar meestal lijkt Network Manager de schuldige.
Over enige tijd zullen die fouten er wel uit zijn denk ik. Bedankt voor het terugmelden, en het op opgelost zetten van het topic. Wordt vaak vergeten, waardoor je extra leeswerk krijgt.
Vr.groet, peter