Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?  (gelezen 1777 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Als je apt list --installed in een terminal tikt, krijg je een overzicht van de geïnstalleerde programma's. Ook in Synaptic kan je zo'n lijst bekomen.

Dat apt list --installed heeft wel een nadeel: je krijgt werkelijk van álle programma's een overzicht, inclusief onderdelen zoals de "error tolerant HTML parser for Python 3" en nog een stuk of 17.000 andere onderdelen die wel best nodig zullen zijn.

Verder krijg je ook programma's te zien, zoals LibreOffice Writer en Firefox, die standaard mee worden geïnstalleerd met een clean install van Ubuntu.

Wat ik wil? Een overzicht van de programma's die ik zélf heb geïnstalleerd (zoals KDEnlive, Digikam, MKVtoolnix, VLC enzovoort) die NIET in de standaard distributie (bv. Kubuntu 20.04 of Ubuntu 20.04) zitten.

Hoe? (vroeg hij zich af)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/10, 13:45:47 »
Wat ik wil? Een overzicht van de programma's die ik zélf heb geïnstalleerd (zoals KDEnlive, Digikam, MKVtoolnix, VLC enzovoort) die NIET in de standaard distributie (bv. Kubuntu 20.04 of Ubuntu 20.04) zitten.
Dat zal waarschijnlijk niet gaan. Een pakket, geïnstalleerd tijdens de installatie, en een pakket dat je zelf installeert uit de standaard softwarebronnen hebben dezelfde status.

Je kan wel wat creatief gaan beginnen filteren.
apt list --installed | grep -v ,automatic
geeft alle pakketten die niet automatisch zijn geïnstalleerd. Automatisch geïnstalleerde pakketten zijn afhankelijkheden die automatisch mee worden worden geïnstalleerd.

apt list --installed | grep local]
geeft pakketten aan die je geinstalleerd hebt buiten synaptic of software om, door een gedownload .deb bestand te installeren.

nahjo

  • Gast
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/10, 14:48:35 »
Deze vraag komt wel vaker voor maar een mooi eenvoudig programma heb ik nog niet voorbij zien komen.
Wel deze tip van koos4401 https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95232.msg967211#msg967211 om een lijstje te genereren die je ook zo weer kan importeren.
export    dpkg --get-selections > installed-software
import   dpkg --set-selections < installed-software

zelf gebruik ik een script voor het installeren van extra software die ik wel handmatig moet bijhouden.

« Laatst bewerkt op: 2020/05/10, 16:29:19 door nahjo »

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/10, 20:50:20 »
Het niet een direct antwoord op je vraag, maar ik volg de volgende methode:
Ik heb een commandline opdracht gemaakt van alle programma's die ik zelf altijd installeer.
In Ubuntu 18.04 heb ik als voor beeld een aantal programma's (55 stuks) geïnstalleerd via de commandline:
sudo apt-get install acoustid-fingerprinter audacious audacity blender bluefish calibre clamtk clamtk-gnome classicmenu-indicator clementine congruity exfat-fuse filezilla font-manager gnome-alsamixer gnome-nettool gnome-sound-recorder gnome-split gscan2pdf gthumb hugin inkscape k3b keepassxc kodi kover lame libreoffice luminance-hdr mediainfo-gui meld mixxx mypaint nautilus-dropbox okular openclipart-libreoffice openshot pavucontrol puddletag rawtherapee redshift-gtk sabnzbdplus scribus shutter simplescreenrecorder soundconverter speedcrunch sqlitebrowser steam-installer stellarium subtitleeditor winff wireshark xpdf zenmapDeze opdracht gebruik ik vervolgens ook in de nieuwere Ubuntu versie, in dit geval Ubuntu 20.04.
Wanneer ik dit commando uitvoer in Ubuntu 20.04, zal het in eerste instantie niet uitgevoerd gaan worden omdat er een aantal programma's verdwenen zijn uit de repository van Ubuntu.
Dat wordt dan ook teruggekoppeld als foutmelding.
Verdwenen zijn 7 programma's. In mijn geval: acoustid-fingerprinter, gnome-alsamixer, kover, puddletag, shutter, xpdf, zenmap.
Verwijder die desbetreffende installatie opdrachten. Dan hou je vervolgens een werkende commandline opdracht over waarmee je in een keer al je favoriete programma's installeert.
Voor de programma's die verdwenen zijn, zal je zelf evt nog alternatieven moeten zoeken.
Een voor mijn werkend commandline voor Ubuntu 20.04:
sudo apt-get install audacious audacity blender bluefish calibre clamtk clamtk-gnome classicmenu-indicator clementine congruity exfat-fuse filezilla font-manager gnome-nettool gnome-sound-recorder gnome-split gscan2pdf gthumb hugin inkscape k3b keepassxc kodi lame libreoffice luminance-hdr mediainfo-gui meld mixxx mypaint nautilus-dropbox okular openclipart-libreoffice openshot pavucontrol rawtherapee redshift-gtk sabnzbdplus scribus simplescreenrecorder soundconverter speedcrunch sqlitebrowser steam-installer stellarium subtitleeditor winff wiresharkGewoon even wachten en al deze 48 programma's worden automatisch voor je geinstaleerd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/10, 21:36:44 »
Ik wil vooral zo'n lijst omdat ik in de loop der jaren al eens een programmaatje heb geïnstalleerd dat echter een totaal onherkenbare naam had. Om dat probleem dan wat op te lossen, plaatste ik een koppeling in de startbalk.

En sommige van die programmaatjes gebruikte ik echt héél weinig, maar beschouw ik wél als nuttig en nodig. Bijvoorbeeld FSlint.

Programma's met vreemde namen zijn bijvoorbeeld: PulseM-projects. Dat is een visualizer voor audio-bestanden, waarvan ik telkens weer vergeet hoe het nu weer heette. Maar ook MKVToolnix GUI is wat mij betreft niet écht een catchy naam.

En dáárom wll ik dus, voordat ik overga van de ene naar de andere Ubuntu-installatie, een overzichtje van alle DOOR MIJ opgenomen programma's.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/10, 22:19:08 »
Of je noteerd, al of niet op de computer wat  jeinstalleerd

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/10, 23:35:37 »
Of je noteerd, al of niet op de computer wat  jeinstalleerd
Dat is ook hoe ik het doe naast de commandline. Ik leg vrijwel alles in Writer Documenten vast.
Wat kan er gemakkelijker zijn?  ;)

Overigens heb ik ook wel programma's waarvan ik de naam vergeet wanneer ik ze lange tijd niet meer gebruik.
In Ubuntu 20.04 kan in het toepassingenscherm nu gemakkelijk zelf eigen "verzamelingen" aanleggen van programma's zodat je ze gemakkelijker kan vinden. Een voorbeeld hiervan kan je zien bij "Hulpmiddelen" in het toepassingen scherm. In dat venster zijn 17 programma's gegroepeerd.
Dat kan een alternatief zijn voor het aanmaken van een favoriet in de starter van een programma wat je zelden gebruikt omdat je op die manier het gemakkelijker terug kan vinden.

In Ubuntu 20.04 kan je nu ook zien welke toepassingen (programma's) geïnstalleerd zijn onder:
Instellingen > Toepassingen

Standaard zijn er zo'n 50 programma's geïnstalleerd en zelf heb ik er zo'n 100 extra programma's erbij gezet.

Opmerking: Fslint is niet meer standaard aanwezig vanwege de afhankelijkheid van Python2.
Een mogelijke oplossing als het programma niet herschreven wordt in Python3:
zie https://askubuntu.com/questions/1233710/where-is-fslint-duplicate-file-finder-for-ubuntu-20-04 of In virtueel Ubuntu 18.04 gebruiken of zelf een AppImage hiervan maken (ga ik binnenkort zelf ook eens proberen..) etc. etc.
Maar misschien was je daar al tegen aan gelopen. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/11, 10:32:32 »
Of je noteerd, al of niet op de computer wat  jeinstalleerd
Dat is ook hoe ik het doe naast de commandline. Ik leg vrijwel alles in Writer Documenten vast.
Wat kan er gemakkelijker zijn?  ;)
(...)
(...)
Opmerking: Fslint is niet meer standaard aanwezig vanwege de afhankelijkheid van Python2.Een mogelijke oplossing als het programma niet herschreven wordt in Python3:
zie https://askubuntu.com/questions/1233710/where-is-fslint-duplicate-file-finder-for-ubuntu-20-04 of In virtueel Ubuntu 18.04 gebruiken of zelf een AppImage hiervan maken (ga ik binnenkort zelf ook eens proberen..) etc. etc.
Maar misschien was je daar al tegen aan gelopen. ;)


Fslint was maar puur een voorbeeld van een "programma met een moeilijke naam". Ik weet dat ik het af en toe gebruikte en heb het nog niet geïnstalleerd. Als het niet (meer) bestaat voor Ubuntu 20.04, zoek ik wel een alternatief.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline X-E3

  • Lid
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/13, 09:12:39 »
Ik gebruik al jaren een opgeslagen Word bestand met alles wat ik extra geinstalleerd heb. sudo apt-get install gimp thunderbird gthumb enz enz

Gr. Ben

Offline X-E3

  • Lid
Re: Hoe overzicht maken van alle door mij zelf geïnstalleerde programma's?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/13, 09:18:43 »
Na een nieuwe installatie plak je dat in de terminal en het systeem doet de rest.

Gr. Ben