Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe server Ubuntu NL  (gelezen 18019 keer)


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #51 Gepost op: 2011/07/01, 10:42:56 »
Ondertussen wordt er nog steeds gesleuteld aan het forum, om de prestaties te verbeteren.
Enkele dingen die zijn veranderd:
  • De locatie van de avatars verplaatst
  • Attachments opgeschoond
  • Pretty urls maintenance script gedraaid
  • Tabellen in de database geoptimaliseerd
  • Onbelangrijke en oude logs verwijderd
  • Alle topics en boards als gelezen gemarkeerd voor iedereen die 90 dagen of meer niet is ingelogd

De komende tijd zullen er nog wel meer dingen gedaan worden aan het forum.
Ook zijn er wat instellingen van Apache aangepast om het geheugengebruik binnen de perken te houden. Een downtime zoals van gisteren zou nu niet meer voor moeten komen.
Wel kan het zijn dat het forum korte tijd even niet beschikbaar is als we ingrijpende veranderingen door moeten voeren, maar dat proberen we tot een minimum te beperken en dat soort dingen 's nachts te doen.

Problemen met het forum kunnen gemeld worden als bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu-nl-forum/+filebug

Ze kunnen ook gemaild worden naar forum aapje ubuntu-nl.org
Vermeld dan wel in het bericht zelf je e-mailadres zodat we je kunnen antwoorden.

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #52 Gepost op: 2011/07/02, 10:49:53 »
Ten eerste, goed gedaan heren, met het overzetten. thumbs up  8-)

Dan had ik een vraagje, misschien eerder gesteld maar dat heb ik dan gemist: Een aantal topics is/wordt ingekort, het waarom hoef ik niet te weten, daar zal best een goede reden voor zijn. Maar is het nog mogelijk om bij de "oude" afgesplitste gedeelten te komen? Of vraag ik nu iets onmogelijks?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #53 Gepost op: 2011/07/02, 11:02:11 »
Gijsbert, die zijn gewoon bereikbaar. Ze zijn gewoon gesplitst vanaf enkele laatste pagina's. En dan is er aan de titel "vervolg"(of een andere toevoeging zie ik nu, bijv. bij Etalage zijn er gewoon 3 puntjes bij gekomen na de titel) of iets dergelijks toegevoegd. Dus als je het oude gedeelte zoekt heb je enkel maar die toevoeging te verwijderen en dan ben je weer in het oude gedeelte.



Alle alle mensen en organisaties die gezorgd hebben voor het overzetten: Een dikke pluim!!! Proficiat. En DANK U WEL!!!!!!!!  8-)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/02, 11:09:38 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #54 Gepost op: 2011/07/02, 11:40:43 »
Het afsplitsen en vervolgen van enkele lange topics, is gedaan om de performance van de server te verhogen. Het is gebleken, dat het elke keer laden van een lang topic (van honderden pagina's) nogal wat van de geheugencapaciteit vraagt. Door de grootsten te splitsen hebben we de te laden pagina's een stuk naar beneden gebracht. De gedachtengang was, dat doorgaans alleen de laatste pagina('s) worden gelezen. Het oudere afgesplitste deel is op slot gezet, maar gewoon bereikbaar, voor wie dat wil.

Overigens chapeau voor het overzetten door het serverteam, SWAT en Dennis; maar ook voor het vele werk achteraf  ;) 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #55 Gepost op: 2011/07/02, 14:00:24 »
Ik merk wel dat sinds de nieuwe server de performance achteruit is gegaan. Regelmatig duurt het wel zo'n 10 seconden vooraleer een berichtje wat ik getypt heb verzonden is of een forumonderdeel geopend is nadat ik erop klikte. Kan daar naar gekeken worden?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #56 Gepost op: 2011/07/02, 15:20:12 »
Update 02-07-2011:
Hier en daar zijn wat performance-problemen met de nieuwe server. We houden dit in de gaten en blijven tweaken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #57 Gepost op: 2011/07/02, 23:04:58 »
Gijsbert, die zijn gewoon bereikbaar. Ze zijn gewoon gesplitst vanaf enkele laatste pagina's. En dan is er aan de titel "vervolg"(of een andere toevoeging zie ik nu, bijv. bij Etalage zijn er gewoon 3 puntjes bij gekomen na de titel) of iets dergelijks toegevoegd. Dus als je het oude gedeelte zoekt heb je enkel maar die toevoeging te verwijderen en dan ben je weer in het oude gedeelte.



Alle alle mensen en organisaties die gezorgd hebben voor het overzetten: Een dikke pluim!!! Proficiat. En DANK U WEL!!!!!!!!  8-)
Dank u, duidelijk. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #58 Gepost op: 2011/07/03, 03:30:27 »
Ik merk wel dat sinds de nieuwe server de performance achteruit is gegaan. Regelmatig duurt het wel zo'n 10 seconden vooraleer een berichtje wat ik getypt heb verzonden is of een forumonderdeel geopend is nadat ik erop klikte. Kan daar naar gekeken worden?
Het is lastig om hier iets aan te doen, aangezien we van 3 stevige servers naar 1 gedeelde server gegaan zijn.
We hebben al wel een aantal dingen veranderd, maar het forum kan nog steeds traag zijn op piekmomenten.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #59 Gepost op: 2011/07/03, 10:52:09 »
Draait er al een server sided cache applicatie? Zoals Memcache of Varnish? Scheelt een hoop.

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #60 Gepost op: 2011/07/03, 11:43:30 »
Ik merk wel dat sinds de nieuwe server de performance achteruit is gegaan. Regelmatig duurt het wel zo'n 10 seconden vooraleer een berichtje wat ik getypt heb verzonden is of een forumonderdeel geopend is nadat ik erop klikte. Kan daar naar gekeken worden?
Het is lastig om hier iets aan te doen, aangezien we van 3 stevige servers naar 1 gedeelde server gegaan zijn.
We hebben al wel een aantal dingen veranderd, maar het forum kan nog steeds traag zijn op piekmomenten.

Piekmomenten? Dus jij noemt zondagochtend om 11:30 een piekmoment? :o Het is ook buiten de piekmomenten dat dit gebeurd.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #61 Gepost op: 2011/07/03, 11:46:59 »
om een antwoord te geven op die vraag moet je de server kunnen monitoren, en dat kan het server/beheer team het beste beoordelen lijkt me.

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #62 Gepost op: 2011/07/03, 12:38:23 »
Johan heeft al een duidelijk antwoord gegeven, dan maar even 9 seconden wachten. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #63 Gepost op: 2011/07/03, 13:49:01 »
Dat is wel waar Gijs. Maar het ging mij om Johans argument. Hij vindt dat het alleen op piekmomenten gebeurt, maar dat is dus niet waar, want ik ervaar het ook buiten de piek.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #64 Gepost op: 2011/07/03, 14:02:45 »
Ik heb in dit topic nog niet de definitie van piek gezien, dus daar kun je nog moeilijk over oordelen lijkt me...

edit: je zou bijv. kunnen vragen: "Hey, wat versta jij onder piek?"
« Laatst bewerkt op: 2011/07/03, 14:04:17 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #65 Gepost op: 2011/07/03, 15:58:02 »
Piek of geen piek. Zelfs ik kan nog bedenken, dat als je terug gaat van 3 servers naar 1 (gedeelde) server dat het de snelheid niet bevorderd.
Niet op alle slakken zout leggen, Vistaus. Voorlopig moeten we het er mee doen, in ieder geval beter dan niets. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #66 Gepost op: 2011/07/03, 16:13:22 »
@Rachid: Dat deed ik ook. Ik vroeg: "Piekmomenten?" Dat lijkt mij duidelijk genoeg.
@Gijsbert: Dat is wel waar. Maar omdat Johan het alleen had over piekmomenten, voelde ik me niet erg serieus genomen door hem. Dat is het meer. Maar goed, laten we het maar zo houden.

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #67 Gepost op: 2011/07/03, 16:44:08 »
Misschien bedoelt Johan dat op piekmomenten, de server traag kan zijn. Iedereen ervaart dit weer anders, als Firefox grijs wordt dan vind ik het traag.
Maar waarom zou Johan jou niet serieus nemen? Ik denk dat Johan dat zo niet bedoeld heeft. Maar dat blijft gissen, tot Johan zelf een antwoord geeft. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #68 Gepost op: 2011/07/03, 17:49:47 »
Ik heb eerlijk gezegd niks gemerkt van de overgang qua performance. Nou heb ik ook betere dingen te doen dan de hele dag hier F5'n maar goed..
Dat logo rechts onderin is trouwens best lelijk op deze manier.. Erg korrelig en past niet in het geheel.

Wat is het trouwens voor moeite om de achtergrond kleur wit te maken, en gewoon het nieuwe logo is links boven aan te zet ten, als tussen migratie naar "het nieuwe thema".
We lopen nu toch al snel een paar releases achter.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #69 Gepost op: 2011/07/03, 18:01:50 »
We zijn net over op een nieuwe server en als onderdeel van die overgang zijn we nog steeds bezig om kleine en grote veranderingen door te voeren. Dat kunnen simpele dingen zijn als een kleine aanpassing in de instellingen van Apache, maar ook hele grote zoals het aanpassen en opschonen van de databases.
Juist die laatste zorgt soms voor een enorme piekbelasting van de server. Gelukkig hebben we nu het ergste wel gehad dus dat zal minder vaak voorkomen.
Als jij precies een reactie wil plaatsen als ik (of een andere beheerder) op dat moment de database hard aan het werk zet, dan kan dat gewoon even duren.
Zie ook deze reactie: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/nieuwe-server-ubuntu-nl/msg744546/#msg744546

We zijn er in ieder geval nog steeds mee bezig en het zou steeds beter moeten worden.

En die piekmomenten hoeven niet per se veroorzaakt te worden doordat half Nederland bij de koffie ineens bedenkt dat ze even op het forum willen kijken. Een groot deel van de activiteit wordt ook veroorzaakt door crawlers van zoekmachines.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #70 Gepost op: 2011/07/03, 18:05:39 »
Draait er al een server sided cache applicatie? Zoals Memcache of Varnish? Scheelt een hoop.
Daar is SWAT mee bezig.
Als het goed is krijgen niet-ingelogde gebruikers binnenkort een gecachede versie via Varnish dacht ik.

Het grootste probleem momenteel is een gebrek aan geheugen in de server.
Dus als je nog tips hebt om Apache (de grootste boosdoener) te tweaken, dan zijn die welkom :)
De tip om niet Apache maar Nginx te gaan gebruiken kennen we al en zijn we naar aan het kijken;)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #71 Gepost op: 2011/07/03, 18:23:48 »
Tja, Apache tweaken.. Ik hou zelf de volgende vuist regels altijd aan:

* KeepAlive aanzetten, en op 2/3 seconde
* Zet je MaxClients wat lager (Als je MaxClients te hoog staat, en je RAM is op, dan wordt alles gequed en onwijs traag)
* Zet je MaxRequestsPerChild wat lager - dan worden apache2 proccesen sneller gekilled, waardoor je RAM laag blijft.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/03, 18:25:35 door #! »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #72 Gepost op: 2011/07/03, 18:33:17 »
Dat zijn precies de waarden die ik al aangepast had :)
Toch bedankt.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #73 Gepost op: 2011/07/03, 18:36:16 »
Dat zijn precies de waarden die ik al aangepast had :)
Toch bedankt.

Ja dat zijn van die vuist regels die geloof ik elke sys-admin aanhoud haha.. Apache2 is heel makkelijk te verbeteren: moar hardeware!!1
Maar ik snap dat, dat in dit geval niet kan. Software matig moet je dan dus gewoon gaan cachen.

Is de MySQL connectie traag? Kan je die ook nog altijd in je ram gaan draaien.

Re: Nieuwe server Ubuntu NL
« Reactie #74 Gepost op: 2011/07/05, 16:22:15 »
SMF 2.0 is uitgebracht: http://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=437328.0
Nu zouden we dan stilaan eens kunnen kijken naar de upgrade.