Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruik van dd voor het klonen van een partitie  (gelezen 651 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Gebruik van dd voor het klonen van een partitie
« Gepost op: 2007/07/06, 14:09:43 »
Misschien begrijp ik ergens nog niet goed maar...

Opgestart via zo'n RecueSystemCD gebruikte ik het commando:

dd if=/dev/sdb1 of=/media/sdc2-rootbackup/backup conv=noerror,notrunc

sdb1 is mijn / rootpartitie en sdc2(-rootbackup) is een partitie op een andere schijf met evenveel ruimte als de rootpartitie /. Het bestand 'backup' bestond dus nog niet.

na dit commando kreeg ik de melding dat er 2,7 Gb was gebackupped. Dezelfde ruimte die er nog over was op sdb1. Oeps... opstarten vanaf sdb1 lukte dus niet meer omdat de schijf vol was. Op de een of andere manier was de backup dus toch weggeschreven op sdb1 maar ik begrijp niet waarom? Iemand die me dit kan uitleggen?

Via de shell na opstarten van ubuntu live cd heb ik een paar oude bestanden weggegooid waaronder die halve backup en toen lukte opstarten weer. Op de rootpartitie heb ik nu weer 2,7 Gb over en op sdc2 (nog steeds) 8Gb.
JackTummers.nl

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Gebruik van dd voor het klonen van een partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/09, 12:52:29 »
Heeft dat niet te maken met je mount-point: was /media wel gemount naar die andere schijf en was er geen (symbolic) link terug naar je eerste schijf? Op zich lijkt me je commando goed te kloppen ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Gebruik van dd voor het klonen van een partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/14, 23:24:58 »
Ik realiseer me nu dat ik nog steeds geen backup heb van mijn systeem, wél van de /home...

Het mountpunt bestaat, maar moet ik misschien dat bestand /backup eerst zelf aanmaken misschien? Of hoe maken jullie een backup van je systeemmappen? Op dit moment heb ik dus een aparte partitie aangemaakt voor een backup van /, maar ik zou ook de beide backuppartities kunnen samenvoegen (van / en van /home). Een backup van het systeem is toch altijd één gecomprimeerd bestand en kan dus net zo goed als backup naast de /home backup staan toch?

Nu deze post niet vergeten.... ik heb al zóveel zitten aanpassen namelijk :). Die backup is dus belangrijk.
JackTummers.nl

Offline woteb

  • Lid
Gebruik van dd voor het klonen van een partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/14, 23:36:59 »
Waarom gebruik je partimage niet? Is menugestuurd (lijkt als twee druppels water op Norton Ghost) en comprimeert de kloons van de partities. Vanavond nog een kloon gemaakt van een 4,9 GB partitie. Wordt gecomprimeerd naar een kleine 900 MB.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)