Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.  (gelezen 9037 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Gepost op: 2013/01/29, 18:41:34 »
Volgens Acer is de Chromebook-flaptop een succes, en Windows 8-flaptoppen niet:
http://www.techzine.nl/nieuws/33173/acer-chromebook-succesvol-windows-8-een-flop.html

Mij lijkt de Chromebook inderdaad een zeer goed alternatief voor diegenen die niet zelf even een Linuxdistro kunnen installeren, en dus aangewezen zijn op het besturingssysteem dat al op de flap zit. Bijzonder voordelig geprijsd ook, want $ 199,-- is een koopje....

Met de geavanceerde beveiligingsinstellingen en door alles te versjouwen naar wolkdiensten, is de Chromebook eigenlijk ideaal.... Voor mensen zonder technische vaardigheden, want voor mijzelf geldt: ik wil graag zelf bepalen wat ik op een computer installeer. :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/29, 18:56:52 »
Je kunt relatief eenvoudig Ubuntu op zo'n Chromebook zetten:
http://arstechnica.com/gadgets/2012/12/how-to-install-ubuntu-on-acers-199-c7-chromebook/

Dan heb je licht, goedkoop, veilig, lange batterijduur én je eigen OS ineen!

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/29, 19:14:49 »
Logisch, wie besteedt er nou honderden euro's meer als je vooral Facebookt en mailt? De Chromebook biedt dat - en meer, voor een geweldige prijs, en is ook nog eens snel en veilig. Niemand zit te wachten op de mislukte samensmelting van de productieve werkomgeving zoals we die kenden en het haast komisch geflopte "moderne" blokkendoosconcept dat Microsoft op de desktop probeert te forceren. Langzamerhand wordt de kuil die Microsoft voor zichzelf graaft groter en groter. Het bedrijfsleven is hun reddingsboei.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/29, 20:09:52 »
Wat me wel tegenvalt: waarom moet-ie in Nederland nou € 269,-- kosten? Terwijl-ie in de VS, omgerekend in euro's, € 148,-- kost?

http://www.google.nl/intl/nl/chrome/devices/acer-c7-chromebook.html

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/29, 20:12:21 »
Chromebook wordt waarschijnlijk mijn volgende laptop eind van dit jaar ofzo (ja, ik doe meestal maar een jaar met een laptop :P) en dan zet ik er gewoon Ubuntu of Bodhi Linux op wat allebei erg eenvoudig is :)

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/30, 09:16:46 »
Het kan blijkbaar al goedkoper met een Samsung

Dit is al goed nieuws dat Samsung ook met Chromebooks gaat beginnen.

Voor mij persoonlijk gaat toch niets boven een deugdelijke laptop met uitbreidingsmogelijkheden. Maar toch, mocht de prijs nu nog wat zakken, ooit zal ik me er eentje aanschaffen voor privé gebruik (mail, surfen en wat tekstverwerking).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Wout55

  • Lid
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/30, 09:46:45 »
Ik heb gisteren na een berichtje op Tweakers allerlei nieuws hierover gelezen. Ik vind het heel grappig om te zien hoe het Chromebook nu tegen de verdrukking in en alle negatieve commentaren van de zelfbenoemde experts in aan een opmars bezig is. Ik heb Chromium OS al een jaar of twee op mijn netbookje staan maar hoewel ik het netbook bijna dagelijks gebruik is dat meestal met Xubuntu en zelfs Windows 7 starter omdat die toch net wat meer kunnen. Overigens denk ik dat het bedrijfsleven eerder juist geïnteresseerd zal zijn in Chromebooks omdat die precies op de wensen van het bedrijf afgesteld kunnen worden en volledig dichtgetimmerd kunnen worden en heel goedkoop en onderhoudsvrij zijn. Ook wel grappig is dat waar ik 25 jaar geleden met computers begon achter een domme terminal van een mainframe we nu weer toe gaan naar een domme terminal (Chromebook), alleen is de mainframe vervangen door de Cloud.

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/30, 09:59:09 »
Wat me wel tegenvalt: waarom moet-ie in Nederland nou € 269,-- kosten? Terwijl-ie in de VS, omgerekend in euro's, € 148,-- kost?

http://www.google.nl/intl/nl/chrome/devices/acer-c7-chromebook.html

Sja zoals al gezegd gewoon in de USA bestellen, verzendkosten zijn niet zo hoog, zou wel de prijs iets aanpassen met die belasting tegenwoordig in nederland..  =D

Van oudsher hebben bedrijven al aardige marches op artikelen uit het buitenland, dit win je als je het zelf daar besteld.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/30, 10:58:53 »
zal t even uitleggen wat t gaat kosten als je m uit amerika bestelt:
chromebook:                            148,-
verzendkosten (schatting):   25,-
douanekosten(4%) :               6,92
belasting (21%):                       37,78
inklaringskosten:                     13,-  (17,50 voor EMS zendingen)

totaal:                                          €230,70

kortom hij is iets goedkoper, maar veel scheelt t niet....
ik heb deze berekeningen al vaak uit moeten voeren omdat ik wel eens spul uit japan bestel, t werkt als volgt: als t product een waarde heeft van meer dan €20,- dan moet je de waarde van het product, verzendkosten en verzekeringskosten bij elkaar optellen, over dat bedrag betaal je 4% douanekosten, ook dat tel je erbij op!
over de productkosten, verzendkosten, verzekeringskosten en douanekosten betaal je 21% BTW, vervolgens doet postNL er nog een heffing van €13,-/€17,50 overheen voor t uitrekenen. op die manier kom je op t totaalbedrag uit.
overigens hoef je die kosten niet altijd te betalen, t gaat steekproefsgewijs. ik heb vaak dat ik bij een pakket van €100,- geen naheffing krijg, maar bij een pakket van €25,- ineens wel ???

bron: http://www.postnlpakketten.nl/klantenservice/pakket-ontvangen/buitenland/
« Laatst bewerkt op: 2013/01/30, 11:02:06 door niekn »

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/30, 11:05:38 »
Het kan blijkbaar al goedkoper met een Samsung

Dit is al goed nieuws dat Samsung ook met Chromebooks gaat beginnen.

Voor mij persoonlijk gaat toch niets boven een deugdelijke laptop met uitbreidingsmogelijkheden. Maar toch, mocht de prijs nu nog wat zakken, ooit zal ik me er eentje aanschaffen voor privé gebruik (mail, surfen en wat tekstverwerking).

Samsung was de eerste die een paar jaar geleden een Chromebook op de markt bracht....

En nogmaals: je kunt er Ubuntu of Bodhi opzetten, dan heb je een deugdelijk en goedkoop machientje.

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/30, 11:22:20 »
Chrome OS is waarschijnlijk een grotere concurrent van Ubuntu dan van Windows. ;)

Dat vind ik persoonlijk weer jammer, want Chrome OS is waarschijnlijk een stuk minder vrij dan Ubuntu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/30, 11:43:21 »
Chrome OS is waarschijnlijk een grotere concurrent van Ubuntu dan van Windows. ;)
Dat denk ik niet.... Chroomboekjes zijn m.i. vooral interessant voor mensen zonder enige technische belangstelling. Het tablet-publiek.  :)

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/30, 11:52:24 »
Inderdaad Pjotr. Ik denk wel dat die verchroomde boekjes voor scholen een grote concurrent van Ubuntu zijn, maar voor thuisgebruikers heeft het een andere doelgroep (mits je dus geen Ubuntu erop zet).

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/30, 12:28:19 »
Maar als je er dan toch Bodhi of Ubuntu opzet; ben je dan niet beter en 'goedkoper' uit met een echte laptop, waarmee je alles kan (grotere schijf, meer RAM geheugen etc) ?

Het concept van Chromebooks is beter gestipuleerd dan gewoon Ubuntu downloaden en installeren meen ik. Het is meteen een hapklare brok als een grote drup ketchup bij je braadworst. Ubuntu  is, tov een Chromebook, nog te ruig en te technisch voor velen.
Maar eerlijk gezegd: het potentieel van Ubuntu (en afgeleiden) is toch een hele ruk groter dan Chrome OS en Cloud-toestanden. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/30, 12:56:14 »
Dat denk ik niet.... Chroomboekjes zijn m.i. vooral interessant voor mensen zonder enige technische belangstelling. Het tablet-publiek.  :)

zeg waar zie je me voor aan? ik vind t geweldig om mijn tablet te hacken, custom roms in te flashen en apps voor ter schrijven!
als dat geen technische belangstelling is weet ik t ook niet meer...

Offline petervs

  • Lid
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/30, 13:19:15 »
Dat denk ik niet.... Chroomboekjes zijn m.i. vooral interessant voor mensen zonder enige technische belangstelling. Het tablet-publiek.  :)

zeg waar zie je me voor aan? ik vind t geweldig om mijn tablet te hacken, custom roms in te flashen en apps voor ter schrijven!
als dat geen technische belangstelling is weet ik t ook niet meer...

Inderdaad, en de mensen waarvoor ik Ubuntu installeer willen gewoon een blijvend werkend systeem, en de techniek daarvan, daar hebben ze niet zoveel mee.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/30, 13:26:31 »
Dat denk ik niet.... Chroomboekjes zijn m.i. vooral interessant voor mensen zonder enige technische belangstelling. Het tablet-publiek.  :)

zeg waar zie je me voor aan? ik vind t geweldig om mijn tablet te hacken, custom roms in te flashen en apps voor ter schrijven!
als dat geen technische belangstelling is weet ik t ook niet meer...

Je weet toch wel wat hij bedoelt? Als zogenaamde 'tablet-hacker' ben je echt een niche. De meeste tabletbezitters laten gewoon de standaard-rom erop staan.

Offline petervs

  • Lid
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/30, 15:23:36 »
Als zogenaamde 'tablet-hacker' ben je echt een niche. De meeste tabletbezitters laten gewoon de standaard-rom erop staan.

Toch heeft altijd nog zo'n 15 tot 20% z'n android apparaat geroot
Ubuntu MATE 16.04

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/30, 20:28:44 »
@petervs: En sommige dingen zijn ook al geroot. Mijn tablet was bijv. na aankoop al geroot omdat HP webOS standaard root heeft, alleen geen root-tools dus die moet je er zelf nog oppleuren vanuit de community.
Maar ROMs zijn er niet en dat is maar goed ook want ik hou niet meer zo van ROMs als vroeger en webOS werkt toch al zo intuitief, makkelijk en fijn dat een andere ROM ook niet nodig is :)

@Joris: Je kunt Ubuntu of Bodhi er zo opzetten, geen enkel probleem. En ik had het meer over mezelf en ik zou zo'n ding wel overwegen want goedkoop maar toch goede kwaliteit en veel ruimte heb ik toch niet nodig op dat ding :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/30, 22:40:18 »
ik ga short op Apple en Microsoft. Stap in Google. $$$$  8-)

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #21 Gepost op: 2013/01/31, 11:02:22 »
Wat ik me dan ook afvraag: kan je dualbooten met ChromeOS en een Ubuntu/ Bodhi ?

Citaat
ik ga short op Apple en Microsoft. Stap in Google. $$$$  8-)

lol
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #22 Gepost op: 2013/01/31, 11:04:00 »
Nope, dual-booten kan niet; daar is de SSD te klein voor.

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #23 Gepost op: 2013/01/31, 11:51:43 »
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe sterk Google nu achter die Chromebooks staat want als ik zoiets als dit zie vraag ik me toch af waarom ze dan geen eigen product gedoneerd hebben: http://www.muktware.com/5165/google-donates-15000-raspberry-pi-uk-schools

Re: Acer: Chromebook succesvol, Windows 8 een flop.
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/01, 12:54:23 »
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe sterk Google nu achter die Chromebooks staat want als ik zoiets als dit zie vraag ik me toch af waarom ze dan geen eigen product gedoneerd hebben: http://www.muktware.com/5165/google-donates-15000-raspberry-pi-uk-schools

Je zou kunnen denken dat het potentieel om te scouten groter is met een 'lege' Raspberry (en alles wat ermee kan gedaan worden) dan met een  Chromebook af te komen op een school. Een ChromeOS 'leren' is eigenlijk je leerlingen beledigen meen ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort