Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] UEFI-BIOS flitsen met FreeDOS volgens Pjotr's instructie: 2 vraagjes  (gelezen 1110 keer)

https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Er staat je dan de bestandsnaam moet opgeven, bijv. een .exe- of .rom-bestand. Echter, na downloaden van de nieuwe BIOS-versie voor mijn hybrid, Microsoft Surface Pro 3, zie ik alleen een UEFI.CAP-, UEFI.inf- en een uefi.cat-bestand. Hoe precies zou ik te werk moeten gaan om dat te installeren middels FreeDOS? En is dit sowieso aan te raden voor UEFI? Op Windows komen de updates voor dit UEFI-BIOS automatisch via Windows Update, maar ik draai natuurlijk alleen Linux dus FreeDOS is de enige optie hier ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/01/21, 22:29:26 door Vistaus »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: UEFI-BIOS flitsen met FreeDOS volgens Pjotr's instructie: 2 vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/14, 18:11:23 »
@Vistaus: Petje af als je daar aan begint.
Misschien heb je hier wat aan: https://wiki.archlinux.org/index.php/UEFI . Als ik het goed begrijp staat alles op de harde schijf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: UEFI-BIOS flitsen met FreeDOS volgens Pjotr's instructie: 2 vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/14, 19:06:30 »
voor mijn hybrid, Microsoft Surface Pro 3, zie ik alleen een UEFI.CAP-, UEFI.inf- en een uefi.cat-bestand. Hoe precies zou ik te werk moeten gaan om dat te installeren middels FreeDOS? En is dit sowieso aan te raden voor UEFI? Op Windows komen de updates voor dit UEFI-BIOS automatisch via Windows Update, maar ik draai natuurlijk alleen Linux dus FreeDOS is de enige optie hier ;)
Helaas, ik zou het niet weten....

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: UEFI-BIOS flitsen met FreeDOS volgens Pjotr's instructie: 2 vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/14, 20:42:16 »
https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Er staat je dan de bestandsnaam moet opgeven, bijv. een .exe- of .rom-bestand. Echter, na downloaden van de nieuwe BIOS-versie voor mijn hybrid, Microsoft Surface Pro 3, zie ik alleen een UEFI.CAP-, UEFI.inf- en een uefi.cat-bestand. Hoe precies zou ik te werk moeten gaan om dat te installeren middels FreeDOS? En is dit sowieso aan te raden voor UEFI? Op Windows komen de updates voor dit UEFI-BIOS automatisch via Windows Update, maar ik draai natuurlijk alleen Linux dus FreeDOS is de enige optie hier ;)
Kun je in het BIOS-setupscherm (of UEFI setup) komen? Ik verwacht dat daar een optie zit om vanaf USB te installeren, met die bestandjes.

En staat er niet een README bij? :P

Re: UEFI-BIOS flitsen met FreeDOS volgens Pjotr's instructie: 2 vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/21, 22:29:03 »
Inmiddels maar gewoon Windows 8.1 hersteld en nogmaals de dual-boot aangegaan. Dit keer wél gelukt dus dit probleem is eigenlijk opgelost want nu kan ik het BIOS weer gewoon bijwerken via Windows Update :) Dank aan een ieder voor het meedenken :)

Offline EZ-man

  • Lid
@Vistaus: Ik zit je eerste bericht nog eens te lezen:
....   zie ik alleen een UEFI.CAP-, UEFI.inf- en een uefi.cat-bestand.
Ik dacht dat je wel wist dat  .cat- en .inf-bestanden bij Windows updates horen.

...  maar ik draai natuurlijk alleen Linux dus FreeDOS is de enige optie hier
voorzichtige conclusie: Het beste van twee werelden.   ;)

Ik dacht dat .inf en .cat ook wel vanuit DOS zouden kunnen worden uitgevoerd. Maar blijkbaar was daar toch twijfel over en dat risico neem ik dan liever niet. Daarom ook dat ik gekozen heb om alsnog Windows 8.1 te herstellen en de dual-boot opnieuw te proberen, dit keer met success i.t.t. vorige keer. Nu krijg ik gewoon de UEFI-updates e.d., zoals je verwacht :)