Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop Testing  (gelezen 10365 keer)

Laptop Testing
« Gepost op: 2009/12/14, 19:58:37 »
Misschien kennen jullie het al van deze link Maar deze is sterk verouderd, mijn idee was om het wat te updaten zodat men een beter inzicht krijgt in de flaptops van nu en mogelijk een NL versie maken.

Groetjes
Dooitze

Re: Laptop Testing
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/14, 20:19:02 »

Offline hello

  • Lid
Re: Laptop Testing
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/14, 20:27:25 »
Ook niet allemaal up to date, maar toch :https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Laptop Testing
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/14, 20:28:13 »
Acer Aspire 5520G, getest: Ubuntu 9.04, Kubuntu 9.04, Ubuntu 9.10, Kubuntu 9.10

Noemenswaardige problemen: geen

Re: Laptop Testing
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/14, 20:29:49 »
Dankje voor je aanvullig Thijs :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Laptop Testing
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/14, 20:29:58 »
Deze maar gelijk aangevuld ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Laptop Testing
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/14, 20:34:30 »
Heb er nog 2 andere Vaio´s bijgezet  ;) , deze werken trouwens super.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Laptop Testing
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/14, 20:36:49 »
Bedankt allebei :)

Heb btw het artikel nog even aangepast aan de richtlijnen, het ziet er wat beter uit nu :)

Als iemand nog een betere titel heeft ipv "Computers en hardware: werkt wel/werkt niet", pas hem gerust aan :)

Re: Laptop Testing
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/14, 20:41:35 »
Is het misschien interessant om hardware meer op te splitsen in bvb. Printers, Webcam, Cameras..... ?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Laptop Testing
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/14, 20:44:13 »
Ik heb een dell inspiron 6400. Daar zit een ATI kaart in. Ik weet zo niet of dit bij iedere 6400 het geval is. Daarom heb ik em er (nog) niet bij gezet.

Intrepid en ouder werken prima. Op Jaunty kan ik het best de xorg drivers van intrepid installeren. Karmic heb ik er nog op gehad.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Laptop Testing
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/14, 20:59:45 »
Zou het handig zijn om de machines op alfabetische volgorde van fabrikant te zetten?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Laptop Testing
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/14, 22:12:33 »
Als men in systeem beheer kijkt ziet men daar het item systeem testen. Deze afwerkenen aan het eind krijgt men dan de mogelijkheid het rapport te bekijken een account aan te maken (voor als men dat nog niet heeft) en het rapport te verzenden.  ;)

Heb ik al gedaan voor de laatste drie verzies  :rolleyes:

Re: Laptop Testing
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/14, 22:13:15 »
Is het misschien interessant om hardware meer op te splitsen in bvb. Printers, Webcam, Cameras..... ?

Dat is interessant ja. Dit is ook slechts een opzet, voel je vrij om het te verbeteren :)

Zelfde geldt voor Thijs zijn suggestie ;)

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Laptop Testing
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/14, 22:49:52 »
Om onze lijst aan te vullen:

ACER Aspire 8930G
Ubuntu 9.04 geluid, tiptoets volume en fingerprint werkt niet.
sinds 9.10 tiptoets volume en fingerprint werkt niet. geluid wel

Printer / scanner Canon MP600 werkt prima met stuurprog. van mp500 alleen cd beprinten niet geprobeert

Netgear USB lan WN111v2  in 9.04 met hoop geplaar en onder 9.10 o.o.b.

Logitech draadloze muis LX8 onder Ubuntu 9.10 o.o.b. (onder 9.04 weet ik niet)

Re: Laptop Testing
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/15, 10:17:45 »
Ben net begonnen aan iets soortgelijks: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GetesteComputersEnHardware
Goed initiatief, maar ik denk dat het beter is dat mensen aan de hand van een sjabloon testresultaten met hun hardware kunnen plaatsen. Dan heeft elk stuk hardware zijn eigen pagina, zodat er ruimte is voor mogelijke workarounds/tips en zo. Want met " Kubuntu 9.10 werkt niet helemaal lekker, maar is op zich wel te gebruiken " kunnen mensen niet echt veel ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Laptop Testing
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/15, 10:54:12 »
Want met " Kubuntu 9.10 werkt niet helemaal lekker, maar is op zich wel te gebruiken " kunnen mensen niet echt veel ;)
Om hier even wat botter op door te gaan. Hier kun je niets mee. Blijkbaar zijn er bepaalde dingen die niet werken naar behoren. Voor jou zijn ze niet belemmerend, maar voor iemand anders misschien wel. Het lijkt me dan handig te weten wàt niet werkt...

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Laptop Testing
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/15, 14:34:34 »
Brother HL 2030
Snelle en voordelige laserprinter.
Werkt 'plug and play' (bij mij vanaf 7.10, eerdere versies weet ik niet...)
Deze printer heeft bij ons al voor aardige kostenbesparingen gezorgd.

Re: Laptop Testing
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/15, 18:22:43 »
Ik heb de Compaq Presario en de Belkin adapter er even bij geprutst

Ook heb ik een paar producten naar de beschrijving gelinkt
« Laatst bewerkt op: 2009/12/15, 18:30:23 door Dooitze de Jong »

Re: Laptop Testing
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/15, 18:31:33 »
Ben net begonnen aan iets soortgelijks: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GetesteComputersEnHardware
Goed initiatief, maar ik denk dat het beter is dat mensen aan de hand van een sjabloon testresultaten met hun hardware kunnen plaatsen. Dan heeft elk stuk hardware zijn eigen pagina, zodat er ruimte is voor mogelijke workarounds/tips en zo. Want met " Kubuntu 9.10 werkt niet helemaal lekker, maar is op zich wel te gebruiken " kunnen mensen niet echt veel ;)

+1

Ik denk dat,dat een goed idee is om mensen meer uitleg te geven over de problemen

Re: Laptop Testing
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/15, 20:19:58 »
Zou handig kunnen zijn ja.
@Wazzaaa: Ja, je kunt er niks mee, maar ik kan niet een hele uitleg gaan geven op zo'n kleine pagina. Daarvoor heb je zoiets nodig als wat Cumulus voorstelde.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Laptop Testing
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/15, 21:03:29 »
Het mooiste zou een boom-zoek structuur zijn, met 2 zoekwegen, b.v.

Desktop > geluidskaart > merk A > Model B
of
Merk A > Model B

Zo kan je zoeken op toepassing, op merk en op beiden.
Het wordt alleen een dagtaak om het bij te houden :lol:

Het alternatief: een eigen zoekmachiene, die voor je gaat zoeken in een database.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Laptop Testing
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/16, 00:22:26 »
(citaat uit ander topic over dit initiatief)
Ik zou hier geen nederlandstalige database van maken. Aangezien we met een redelijk klein gebruikersaantal zitten.
+1

Maar de topicstarter geef ik wel gelijk dat de Engelstalige informatie deels verouderd en niet altijd even toegankelijk is. :|

Een wiki als deze kan heeel lang worden: in mijn ervaring werkt bijna alle pc hardware wel, al is het voor sommige nieuwe hardware soms wachten op een update voor een perfecte werking. ;)

En deze wiki is juist interessant bij de aanschaf van nieuwe hardware (dan wil je weten of het werkt). Helaas kan ik slechts van 2 computers en laptops actuele prijzen te vinden op http://tweakers.net/pricewatch/
 
De andere modelnummers zijn niet meer in de (web)winkel te koop. De modelnummers die op dit moment wel te koop zijn staan er niet op maar werken waarschijnlijk wel! Dit is met name te danken aan de hardware industrie die zeer goed zijn in het bedenken van nieuwe modelnummers. Vaak heeft een vergelijkbaar apparaat net een ander modelnummer gekregen waardoor je nog niets "zeker" weet.

Wat nieuwe hardware betreft kan je dan beter een sneller medium als het forum gebruiken:
Als U de laatste vijftig leest , heeft U wel enig idee over de stand van zaken wat de huidige PC´s betreft. XD
En een vraagje wie heeft ervaring met ..... in offtopic helpt ook al veel. ;)

Het wordt alleen een dagtaak om het bij te houden :lol:
Zonder veel aandacht zal dit ook snel verouderen en onduidelijk worden? (ja)

Ander probleem wat ik zie is dat veel hardware in een nieuwer (punt?)release wel werkt (het bewijs is op de pagina te lezen ;)) maar zal iedereen dat braaf blijven bijwerken? Anders is het zonde van het werk om een update te maken als het als "werkt niet" blijft gekenmerkt.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Laptop Testing
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/16, 20:25:42 »
Welke modelnummers kon je dan wel vinden?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Laptop Testing
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/16, 21:14:04 »
Als je dat wil weten, de laatste 2 Sony Vaio's.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Laptop Testing
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/16, 21:19:53 »
Ook mijn Acer Aspire 5520 werkt nu perfect met Karmic, wel met de laatste kernel.