Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openssh  (gelezen 2421 keer)

openssh
« Gepost op: 2010/03/25, 21:57:10 »
hallo,

ik heb openssh op mijn ubuntu 9.10 server staan.
maar vanuit mijn W7 kom ik nergens. met die putty (in de handleiding) kan ik alleen in de terminal komen. maar hoe kom ik in de mappen?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: openssh
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/25, 22:08:57 »
type maar eens in de terminal (zodra je in de remote computer ingelogd bent):
ls
of
cd /home && ls

Daar zie je de mappen en de bestanden. Deze kun je gewoon via de terminal benaderen. Bewerken kun je met het programma nano
bijvoorbeeld
nano /home/pcschouten/naam.txt

Heb je liever een grafische interface. Dan kun je met WinSCP verbinden met de SSH server via SFTP (secure FTP) en kun je normaal door de mappen bladeren en bestanden wijzigen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline ivo

  • Lid
Re: openssh
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/25, 22:52:20 »
X11 forwarding aanzetten in putty, dan kan je vanuit Linux elke grafische app door dde ssh tunnel  naar je toe trekken.
Wel moet je dan op je Windows bak een X-server draaien.

Bijvoorbeeld deze;

http://sourceforge.net/projects/xming/


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: openssh
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/26, 10:07:06 »
Als je gewoon door je mappen wil bladeren dan moet je op je windows computer winSCP installeren.
Met winSCP moet je inloggen op je ssh server, zoals je dat met putty ook doet. Het verschil is dat je met winscp ineens mappen te zien krijgt.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: openssh
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/26, 15:53:35 »
worden die mappen automatisch toegangbaar als ik de pc opstart?
zo niet hoe kan ik daar voor zorgen?

op windows 7
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: openssh
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/26, 16:05:01 »
Kun je misschien ff uitleggen wat je precies wilt?

Wil je dat je vanuit Windows Verkenner bij je mappen op Ubuntu Server kunt?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: openssh
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/26, 16:13:39 »
Kun je misschien ff uitleggen wat je precies wilt?

Wil je dat je vanuit Windows Verkenner bij je mappen op Ubuntu Server kunt?

ja
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: openssh
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/26, 16:17:58 »
Het makkelijkst is dan om Samba te installeren op je server.
Ik weet daer niet zo 1, 2, 3 een goede handleiding voor. Maar onze grote vriend misschien wel: http://www.google.nl/search?q=ubuntu+server+install+samba
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: openssh
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/26, 16:20:05 »
Met winscp, zoals ik in mijn vorige post vertelde, heb je iets dat hard op de verkenner lijkt, je kan er ook van en naar kopiëren vanaf een gewone map in de verkenner.



Kun je misschien ff uitleggen wat je precies wilt?

Wil je dat je vanuit Windows Verkenner bij je mappen op Ubuntu Server kunt?

ja
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: openssh
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/26, 16:22:26 »
Met winscp, zoals ik in mijn vorige post vertelde, heb je iets dat hard op de verkenner lijkt, je kan er ook van en naar kopiëren vanaf een gewone map in de verkenner.


Dat kan ook ja. Je hoeft daarvoor niets op je server te installeren.
Maar je moet dan wel WinSCP opstarten om bestanden te gaan delen (ik wil niet zeggen dat dit een groot nadeel is;) ).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: openssh
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/26, 16:23:52 »
mijn muziek speler moet de data zo kunnen pakken zonder iets dus ik ga samba proberen
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: openssh
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/26, 16:28:42 »
mijn muziek speler moet de data zo kunnen pakken zonder iets dus ik ga samba proberen

Volgens mij is het niet meer werk dan rechterklik op een map en dan kiezen voor eigenschappen. Ga je naar tabblad "Delen", en daar vink je het delen aan. Nu kun je de map vanuit Windows aan. Wat ik zelf ook nog doe, is er een netwerkschijf van maken.

In Windows XP kun je dat in verkenner bij extra->netwerkschijf aankoppelen. Voor Windows 7 weet ik dat niet.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: openssh
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/26, 16:32:42 »
Volgens mij is het niet meer werk dan rechterklik op een map en dan kiezen voor eigenschappen. Ga je naar tabblad "Delen", en daar vink je het delen aan. Nu kun je de map vanuit Windows aan. Wat ik zelf ook nog doe, is er een netwerkschijf van maken.
Zo doe je dat op Ubuntu Desktop...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: openssh
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/26, 16:34:48 »
Volgens mij is het niet meer werk dan rechterklik op een map en dan kiezen voor eigenschappen. Ga je naar tabblad "Delen", en daar vink je het delen aan. Nu kun je de map vanuit Windows aan. Wat ik zelf ook nog doe, is er een netwerkschijf van maken.
Zo doe je dat op Ubuntu Desktop...

hoe maak je die netwerkschijf?

daar is die server vooral voor
en later ook om te printen en downloaden
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer