Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 LTS  (gelezen 3856 keer)

Offline JAM

  • Lid
Ubuntu 20.04 LTS
« Gepost op: 2020/04/24, 10:24:53 »
Ik vind het vreemd dat ik niets kan lezen over Ubuntu 20.04 LTS.
Graag zou ik een cleane installatie doen, maar weet niet hoe dit te doen..

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/24, 10:30:43 »
In het test gedeelte staat wat. Een cleane installatie is in principe hetzelfde als bij vorige versies.
Hij is trouwens een paar uur geleden uitgekomen
https://twitter.com/ubuntu/status/1253378475295232003

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/24, 11:51:53 »
Ok Rico.
Ik dacht dat hij 23-04 uit zou komen.
Waar kan ik die cleane installaties vinden?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/24, 11:57:36 »
Waar kan ik die cleane installaties vinden?
Zoek je dit?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/24, 12:27:59 »
Dit zegt me niet zoveel Ron..

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/24, 12:40:22 »
Wat zoek je dan, je omschrijving is een beetje vaag .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/24, 12:42:44 »
Hier vind je de verschillende versies van Ubuntu 20.04 Focal: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu/releases/focal/release/
Kies degene die je wil hebben, download de ISO, zet die op een usb-stick en boot je computer vanaf die usb-stick. Dan kun je een zogenaamde "cleane" (schone) installatie uitvoeren.

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/24, 15:28:13 »
Kies degene die je wilt hebben, dat is juist het probleem.
Ik wil gewoon Ubuntu 20.04 LTS op mijn pc zetten, die nu op 18.04 draait (64 bit).
Welke moet ik dan kiezen aub?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/24, 15:30:41 door JAM »

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/24, 15:34:40 »
De eerste de beste rechts bovenaan.
https://releases.ubuntu.com/20.04/
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen


Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/24, 20:08:27 »
Dank u wel Ron, Polleke en Bloom,
Moet ik eerst de harde schijf van mijn pc  leegmaken, ik hoop van niet..

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/24, 20:14:12 »
Nee, dat hoeft niet maar dan moet je wel kiezen voor een manuele schijfindeling en dan de juiste partities waar je vorige Ubuntu op staat opgeven en daar opgeven dat die geformatteerd moeten worden met als koppelpunt / (en als je een aparte homepartitie hebt kun je daar kiezen voor niet formatteren en koppelen aan /home). Een minimale installatie van Linux bestaat uit één partitie van / en een voor swap, maar Ubuntu kan tegenwoordig ook met een swapbestand in plaats van een swappartitie werken. Dat swapbestand wordt aangemaakt als je geen swappartitie opgeeft.

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/25, 10:04:12 »
Dank je Bloom,

Best een pittig verhaaltje. Denk dat het me niet gaat lukken..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/25, 10:08:43 »
Hou het eenvoudig. Zorg ervoor dat de reservekopie van al je data up to date is, en voer een standaard volautomatische installatie uit die je bestaande Ubuntu installatie helemaal wist. Plaats dan je data terug in de nieuwe installatie.

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/25, 10:42:15 »
Dank je wel vanadium,

Dus 20.04 downloaden zoals eerder hier omschreven en opstarten van 20.04 middels een usb stick?
Ik heb van de mappen Foto's, Documenten, Video, Downloads etc. losse kopieen gemaakt op een externe hdd.
Kan ik deze gewoon copy/paste in 20.04 ?
Van Ubuntu 18.04 heb ik m.b.v. Deja Dup een backup gemaakt op de hdd. Neemt 20.04 alle instellingen etc. over van 18.04 of ben ik die allemaal kwijt?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 11:39:38 door JAM »

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/25, 11:55:26 »
Omdat een nieuwe install wat lastig lijkt te zijn voor de TS, is upgraden dan geen optie?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/25, 12:27:03 »
Dank je wel vanadium,

Dus 20.04 downloaden zoals eerder hier omschreven en opstarten van 20.04 middels een usb stick?
Dat is inderdaad de manier. Staat ook Windows op je computer, of is het alleen Ubuntu?
Citaat
Ik heb van de mappen Foto's, Documenten, Video, Downloads etc. losse kopieen gemaakt op een externe hdd.
Kan ik deze gewoon copy/paste in 20.04 ?
Zeker. Dergelijke kopieën van je persoonlijke gegevens moet je trouwens altijd hebben: met een computer kan er altijd iets fout gaan.
Citaat
Van Ubuntu 18.04 heb ik m.b.v. Deja Dup een backup gemaakt op de hdd.
Deja Dup is een backup programma om je persoonlijke gegevens veilig te stellen: zie mijn vorig punt. Deja Dup slaat je reservekopie op in archiefbestanden. Die kan je niet "zomaar" terug plaatsen: dat moet je dan met Deja Dup doen. Om helemaal zeker te zijn zou ik
* Met Deja Dup je backup up to date brengen
* én ook eens, zoals je hebt gedaan, eenvoudig de persoonlijke gegevens direct op een externe hdd te plaatsen.

Zo heb je twee reservekopieën: je Deja Dup Backup en een extra "gewone" kopie.
Citaat
Neemt 20.04 alle instellingen etc. over van 18.04 of ben ik die allemaal kwijt?
Je instellingen ben je kwijt. Op dat vlak is het eens een nieuwe start en een grote schoonmaak. Stel gaandeweg terug in wat je wil, en binnen enige tijd ben je weer helemaal in een werkomgeving die je zelf wil.

Citaat van: FrSu
Omdat een nieuwe install wat lastig lijkt te zijn voor de TS, is upgraden dan geen optie?
Dat is zeker een optie, en gemakkelijker dan een nieuwe installatie. We kennen allemaal echter het fenomeen "opwaardeerleed".  Niet alles gaat vlekkeloos. Er kunnen kleine of grotere problemen ontstaan tijdens de upgrade.

Met een verse installatie begin je eens met een volledig schone lei, en met een systeem dat als dusdanig door de ontwikkelaars werd opgezet en getest.

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/25, 12:35:48 »
Ik denk dat een upgrade voor mij het makkelijkst is.
Kan ik eventueel daarna nog een schone installatie doen.
Mijn vraag is: hoe doe ik een upgrade?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/25, 12:56:33 »
Ik denk dat een upgrade voor mij het makkelijkst is.
Kan ik eventueel daarna nog een schone installatie doen.
Mijn vraag is: hoe doe ik een upgrade?
Je kan altijd alles doen, want jij bent de baas  ;) Mocht een upgrade tegen vallen, dan kan je later inderdaad nog altijd even goed een schone installatie doen.

Om up te graden, moet je nog even wachten tot je systeem de mogelijkheid geeft. Bij het bijwerken zal je het bericht krijgen dat er een nieuwe LTS versie beschikbaar is. Je kan er dan voor kiezen die te installeren. Dat zal nog even duren.

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/25, 13:30:43 »
Een schone installatie is uiteraard beter, maar dan ben ik alle instellingen kwijt, NAS, verbindingen etc.
Ik ga voor een upgrade, laat wel weten wanneer het is gedaan. In ieder geval vriendelijk dank eenieder voor de hulp.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/25, 14:03:55 »
Om de stress beperkt te houden, doe je het best een upgrade. Wacht tot Ubuntu zélf meldt dat er een upgrade beschikbaar is en laat het systeem dat dan uitvoeren. Het duurt nog wel enkele dagen voordat jouw Ubuntu dat zal melden. Heb geduld ;-)

Eens je dan enkele weken draait met die upgrade (20.04), kan je rustig alles wat je gebackupped wil zien, backuppen. En daar is Ubuntu VEEL beter dan bv. Windows: je hoeft in principe ALLEEN maar 1 map te backuppen, namelijk je home-map. Zorg er wél voor dat je dan ook de verborgen bestanden meeneemt in de backup, want daar zitten instellingen (config) in.

Maar eigenlijk adviseer ik om je instellngen (die in .config zitten) NIET te backuppen maar gewoon énkel je eigen gegevens. Waarom?
  • Omdat je dan in jouw nieuwe 20.04 helemaal niet doorhebt wat er nieuw is in 20.04, want je oude instellingen worden meegenomen.
  • Omdat het echt geen kwaad kan om bij een grondige upgrade ook nog eens goed te overlopen welke programma's je écht (nog) wil gebruiken. Bij sommige upgrades worden immers nieuwe, soms zelfs betere programma's aangeboden. Als je gewoon alles van je vorige constellatie overneemt, merk je de voordelen niet van die nieuwe programma's of instelmogelijkheden, aangezien jouw systeem er nog "oud" uitziet (zoals je in 18.04 gewoon was).
  • Omdat je soms niet doorhebt dat instellingen in een bepaald programma (of bv. GNOME) nog van invloed zijn op je 20.04, terwijl je dat niet doorhebt. Als er dan iemand een of andere tip geeft over een instelling in 20.04, kan het dat jij denkt: "hé, bij mij gaat dat niet" of "hé, bij mij ziet dat er anders uit". Zelfde reden als hiervoor
  • En zeker ook omdat het nooit kwaad kan om af en toe eens van nul terug een instelling of programma te installeren. Dan onthou je beter hoe Ubuntu werkt. Zie het als je paswoord voor toegang tot een of andere site: als je die jarenlang automatisch laat invullen op je standaardcomputer is het mogelijk dat je, op een andere computer, vergeten bent wat dat wachtwoord nu weer was.

Dus:
  • eerst gewoon upgraden met behoud van al je gegevens en instellingen
  • maandje gewoon draaien, zodat Ubuntu ook nog wat updates kan installeren in je nieuwe 20.04
  • dan een grondige, goede backup nemen van je gegevens - zoals gezegd doe je best alléén je gegevens, NIET je instellingen
  • dan een ISO'tje downloaden van Ubuntu 20.04
  • computer opstarten met die ISO en kiezen voor een frisse, lege, totale, geformatteerde, schoongeveegde installatie --> dat gaat in Ubuntu overigens opvallend snel (i.t.t. Windows, waar het meerdere uren kan duren voordat je weer van start kan gaan)
  • backup herstellen (restore) naar je home-map
  • genieten van Ubuntu 20.04
Je kan tussen de verschillende stappen in een biertje of thee drinken. Deze keuze is vrij.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 14:05:33 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/25, 15:31:54 »
Lijkt me een strak plan, maar
"dan een grondige, goede backup nemen van je gegevens - zoals gezegd doe je best alléén je gegevens, NIET je instellingen"
dat begrijp ik niet.
Kan ik dat doen met DejaDup?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/26, 09:46:57 »
Met "alleen je gegevens, niet je instellingen" bedoel ik: de home-map bevat gewoon je gegevens, maar er zijn ook een aantal (meestal verborgen) mappen waarin instellingen staan.

Zo eentje heet (in je home map) .config. Daarin staan allerlei instellingen voor de door u gebruikte programma's.

Je MAG die instellingen natuurlijk wel mee backuppen en herstellen. De boel gaat daarmee niet ontploffen of kapot en je kan altijd nog nadien terug naar de standaardinstellingen.

Ik gaf de tip "backup niet je instellingen" vooral omdat ik het erg nuttig vind dat je als gebruiker af en toe weer eens (wat instellingen betreft) van nul moet beginnen. Dan hou je je aandacht erbij.





Voorbeeldje waarmee ik zelf ooit eens last heb gehad. Ik had voor een programma (Digikam denk ik) het lumineuze idee om een niet standaard kleurenschema voor de menu's te kiezen. Toen Ubuntu dan naar 19.04 ging waren er door Ubuntu wat wijzigingen aangebracht, ook in een aantal kleurenschema's. Gevolg: mijn programma, met mijn eigen instellingen, was op sommige menu's totaal onleesbaar (witte letters of gele achtergrond of zoiets). Heeft me wel wat tijd gekost eer ik doorhad dat mijn afwijkende kleurkeuze van vroeger meegenomen was naar de nieuwere Ubuntu en dat die toevallig een andere menu-kleur had. Toen ik Digikam terug naar de standaardkleuren zette was alles weer vlot leesbaar, maar het duurde toch even voordat ik dat doorhad.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/26, 23:47:50 »
Ik denk dat een upgrade voor mij het makkelijkst is.
Kan ik eventueel daarna nog een schone installatie doen.
Mijn vraag is: hoe doe ik een upgrade?

Kom op... neem je de boel nu in de maling? Je hebt notabene ZELF aangegeven een upgrade van 16.04 naar 18.04 te hebben gedaan: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107660.msg1045836#msg1045836
En even wat zoeken op het web geeft je genoeg info over hoe te upgraden van 18.04 naar 20.04. Een beetje eigen initiatief nemen kan nooit kwaad. ;)

Om up te graden, moet je nog even wachten tot je systeem de mogelijkheid geeft. Bij het bijwerken zal je het bericht krijgen dat er een nieuwe LTS versie beschikbaar is. Je kan er dan voor kiezen die te installeren. Dat zal nog even duren.
Dat zal pas in Juli zijn als de eerste pointrelease uit komt eer men deze melding krijgt als je je systeem enkel op LTS uitgaven hebt staan. Maar nee, je hoef niet te wachten. Lees de releasenotes maar eens even door: https://wiki.ubuntu.com/FocalFossa/ReleaseNotes#Upgrading_from_Ubuntu_18.04_LTS_or_19.10
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 03:41:22 door Maik »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/27, 09:43:40 »
Holabola Maik,

Misschien bedoel je het niet zo aanvallend, maar het is wel een wat aggressieve formulering. Ook mij gebeurt het regelmatig dat ik enkele maanden/jaren geleden iets heb gedaan, maar dat ik dat nu niet meer weet en raad vraag.

En vergeet ook niet dat de upgrade van 16.04 naar iets anders ook alweer 4 jaar geleden gebeurde. Het is best mogelijk dat dat tegenwoordig anders verloopt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM