Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 LTS  (gelezen 3858 keer)

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #25 Gepost op: 2020/04/27, 10:43:29 »
Dit staat onder "Installatie"

Heeft u hulp nodig bij de installatie van Ubuntu/Kubuntu zelf? Aarzel niet en vraag het hier!

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #26 Gepost op: 2020/04/27, 11:49:17 »
Wel vreemd dat de upgrade van 18.04 naar 20.04 nog altijd niet via de GUI kan. Heb het zojuist getest; heb 'alle nieuwe versies' aangevinkt ipv LTS en ik krijg dan de melding dat ik kan upgraden naar 19.10. Ik kan het wel via command line forceren maar vroeg me af of Cannonical daar misschien iets mee wil aangeven => niet klaar? Ik weet dat ik bij de punt-release vanzelf de melding krijg maar bij de keuze voor 'alle nieuwe versies' zou het toch ook moeten werken?

Heb ook nog even geschakeld tussen de hoofdserver en de server voor Nederland maar dat maakt niets uit.

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #27 Gepost op: 2020/04/27, 11:54:15 »
Bij LTS versies is het al een paar jaar dat je pas bij de .1 versie automatisch kan upgraden.
Evt zou je de pakketbronnen kunnen veranderen, succes niet gegarandeerd, en op eigen risico  :angel:

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #28 Gepost op: 2020/04/27, 12:05:26 »
Zeker op eigen risico. Ubuntu doet dat, zodat je pas over kan stappen als de nieuwe versie weer super stabiel is (en niet  nog rafelige eindjes bevat).
Toch doen? Zorg voor twee goede back-ups van je bestanden. Als je maar één pc of laptop hebt: zorg dan ook voor een opstartbare Ubuntu versie. Stel dat er iets fout gaat, dan heb je alleen nog maar een pc of laptop zonder besturingssysteem.

Zie: https://www.omgubuntu.co.uk/2020/04/how-to-upgrade-to-ubuntu-20-04

NB.: een schone installatie is echt beter.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 12:10:58 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #29 Gepost op: 2020/04/27, 12:35:15 »
Ik had dit linkje al gevonden

https://www.linuxtechi.com/upgrade-ubuntu-18-04-lts-to-ubuntu-20-04-lts/

Maar ik had ook ergens begrepen dat als ik 'alle nieuwe versies' in de update manager zou invullen ipv LTS dat het dan ook zou werken. Nope! Dit is uiteraard wel op mijn testPC maar ik heb nog geen slechte ervaringen met upgrades vs schone installaties. Ik heb mijn test bak in twee stappen van 14.04 naar 18.04 getrokken. Geen problemen. Voordeel is dat ik dan niet aan de slag moet om sommige lastige randapparaten weer aan de praat te krijgen. Of de VPN en Citrix client van mijn werk. Dat is ook altijd een hele toer. Schone installs doe ik uiteraard ook maar dan is het fijn om een PC achter de hand te hebben om te zien hoe het daar ingesteld was.

Wel raar; als schone install is 20.04 wel vrijgegeven als zijnde 'goed genoeg' maar als upgrade niet. Enfin ik kijk het nog even aan.

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #30 Gepost op: 2020/04/27, 13:41:41 »
Vriendelijk dank Paultje.

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #31 Gepost op: 2020/04/27, 17:13:11 »
Dank je wel Jenske,
Volgens mij ben ik op het forum de eerste die op deze manier wordt aangevallen.
Er wordt ook geen rekening gehouden met ziektes enz.


Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #32 Gepost op: 2020/04/27, 18:32:11 »
Even teruglezend, vervelend dat je je voelt aangevallen en ik betreur dat maar waar kan ik dat uit opmaken: ik zie/lees dat niet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline JAM

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #33 Gepost op: 2020/04/27, 19:12:45 »
Polleke,
Dank u wel.
Ubuntu 20.04 LTS
Reactie #23 Gisteren 23:47:50

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #34 Gepost op: 2020/04/27, 19:24:41 »
Ai, dat had inderdaad wel anders gekund, maar ik ken de motivatie om zo te reageren niet.
Ik wel er wel aan toevoegen: een upgrade uitvoeren levert heel vaak behoorlijk veel problemen op bij een eerste nieuwe release: er kunnen nog veel fouten in zitten.
Mijn suggestie voordat je een upgrade doet: maak een volledige image van je huidige systeem en plaats die op een externe bron.
Doe een upgrade als je dat perse wilt en mislukt dat: installeer het vorige systeem opnieuw en plaats de image terug.
(ik hoop dat het klopt wat ik nu zeg). Ga verder met waar je gebleven was.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #35 Gepost op: 2020/04/27, 19:35:56 »
Holabola Maik,

Misschien bedoel je het niet zo aanvallend, maar het is wel een wat aggressieve formulering. Ook mij gebeurt het regelmatig dat ik enkele maanden/jaren geleden iets heb gedaan, maar dat ik dat nu niet meer weet en raad vraag.

En vergeet ook niet dat de upgrade van 16.04 naar iets anders ook alweer 4 jaar geleden gebeurde. Het is best mogelijk dat dat tegenwoordig anders verloopt.
Upgraden verloopt nog steeds op dezelfde manier.

Verder bedoelde ik het niet zo aanvallend maar ik had gisteren even genoeg van al het gedoe in andere topics wat niets met ondersteuning te maken had. Ik begon me daarnaast eraan te irriteren dat bepaalde mensen die al langer hier vertoeven en *buntu gebruiken zelf niet even de moeite willen nemen om even op het internet te zoeken.
Mij werd gisteren nog gevraagd dat als ik hier weg ga wat ik doe als ik vragen over Linux heb, het antwoord is simpel: Ik zoek zelf op het web als het echt nodig mocht zijn of vraag het na op IRC mocht ik helemaal vastlopen. Eigenlijk heb ik het forum hier niet bij nodig en kan zonder.

JAM,
Begrijp me niet verkeerd.... Ik ben gewoon van mening dat men voor de simpelste zaken zelf even wat initiatief kan nemen en zoeken op het web.  Ziekte of eender wat men dan ook heeft staat zoiets niet in de weg, je bent toch al op het web bezig hier op het forum dus ik snap het probleem niet. Steeds "ziekte" aan halen heeft geen nut naar mijn mening, we kunnen niet altijd overal rekening mee houden en we kunnen hier niet zien in hoeverre iemand ergens last van heeft of wat dan ook. Hetzelfde als iemand een tijd terug vertelde dat een naaste overleden was aan corona en dacht zelf ook te zijn besmet.... maar ondertussen wel elke dag op het forum bezig zijn en vragen stellen, iets wat bij mij er niet in kan na zo'n ingrijpende gebeurtenis. Op het web kan iedereen zich voordoen zoals hij/zij wil en ik neem daarom niet altijd alles serieus, men kan veel zeggen maar in de realiteit is het in 99% van de gevallen anders dan wordt verteld. Dus vandaar dat ik er soms nogal sceptisch tegenover sta. :)

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #36 Gepost op: 2020/04/27, 20:03:05 »
Zojuist de instructies uit mijn linkje gevolgd op mijn testPC. Helaas ook hier wil de upgrade niet verder gaan dan 19.10 en niet naar 20.04

sudo do-release-upgrade

geeft 19.10 aan als nieuwste versie.

sudo do-release-upgrade -d

zegt dat er geen nieuwere LTS versie is dan mijn 18.04. Tja.... In principe dus het zefde resultaat als ik in de GUI krijg als ik 'alle nieuwe versies' selecteer ipv LTS. Hij lijkt gewoon niet verder te willen dan 19.10. Voorlopig lijkt de enige manier om naar 20.04 te komen via een verse install te zijn. Ik kijk de kat even uit de boom. Ik had graag 20.04 eens getest omdat ik op een van beide PC's wat stabiliteitsproblemen heb. Dat was overigens degene die ik voorzien heb van 18.04 via een verse install. Degene die ik van 14.04 naar 18.04 via upgrades gedaan heb werkt prima. De stabiliteitsproblemen zijn waarschijnlijk temperatuurgerelateerd (hardware) maar het leek me fijn om dat bevestigd te zien. Bovendien is een verse LTS ook weer leuk om mee te spelen  :) Nog even geduld blijkbaar.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #37 Gepost op: 2020/04/27, 20:05:53 »
Citaat
To upgrade on a desktop system:

    Open the "Software & Updates" Setting in System Settings.
    Select the 3rd Tab called "Updates".
    Set the "Notify me of a new Ubuntu version" drop down menu to "For long-term support versions" if you are using 18.04 LTS; set it to "For any new version" if you are using 19.10.

    Press Alt+F2 and type update-manager -c -d into the command box.
    Update Manager should open up and tell you that Ubuntu 20.04 LTS is now available.

    If not you can run  /usr/lib/ubuntu-release-upgrader/check-new-release-gtk
    Click Upgrade and follow the on-screen instructions.

https://wiki.ubuntu.com/FocalFossa/ReleaseNotes#Upgrading_from_Ubuntu_18.04_LTS_or_19.10

En vergeet niet dat als je een 32 bit systeem hebt met Ubuntu 18.04 je NIET meer kan upgraden naar een nieuwe release, ze hebben de 32 bit afgeschaft. Enkel 64 bit wordt ondersteund. Dit is vanaf Ubuntu 19.10 al het geval:
Citaat
Upgrades on i386

Users of the i386 architecture will not be presented with an upgrade to Ubuntu 20.04 LTS. Support for i386 as a host architecture was dropped in 19.10.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 20:15:19 door Maik »

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #38 Gepost op: 2020/04/27, 20:12:28 »
Aha,  het altF2 stukje had ik niet mee gekregen. Ga ik dat eens proberen. Wordt waarschijnlijk morgen want ik heb mijn test PC nu eerst flink aan het werk gezet. Als het gelukt is geeft ik wel een seintje. Als het niet lukt doe ik dat ook (maar wel van een andere PC  :) ) Thnx!

P.s. het was al een 64 bit versie op een i7-950. 32 bits heb ik allang overboord gegooid.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 20:18:02 door paultje1965 »

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #39 Gepost op: 2020/04/27, 20:16:39 »
Heb je 64 bit of 32 bit? In het geval van 32 bit lees mijn vorig post nog eens, die heb ik net even aangepast.

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #40 Gepost op: 2020/04/27, 20:18:51 »
Sorry, net mijn post al aangepast. Is een 64 bit versie.

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #41 Gepost op: 2020/04/29, 13:21:13 »
@Maik: ik heb nu braaf de instructies verder gevolgd na het instellen van alle versies in de update manager. Dus:

  Press Alt+F2 and type update-manager -c -d into the command box.
    Update Manager should open up and tell you that Ubuntu 20.04 LTS is now available.

    If not you can run  /usr/lib/ubuntu-release-upgrader/check-new-release-gtk
    Click Upgrade and follow the on-screen instructions.

Helaas ik blijf telkens 19.10 als laatste versie zien. Ik krijg met geen mogelijkheid een upgrade naar 20.04 geforceerd. Dus als ik 20.04 wil hebben moet ik een schone install doen of wachten tot 20.04.1 Tenminste, zo lijkt het mij. Nou ja, het heeft geen haast.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #42 Gepost op: 2020/04/29, 18:23:16 »
Ik ben op 2 laptops van 19.10 naar 20.04 gegaan (Budgie) via:    update-manager -c -d    in de terminal in te voeren.

Dan opent de update manager zich en kun je voor een upgrade kiezen. De terminal wel op de achtergrond open laten staan, hoef je verder niks mee te doen. De upgrade wikkelt zich dan vanzelf af.

Re: Ubuntu 20.04 LTS
« Reactie #43 Gepost op: 2020/04/29, 20:43:18 »
Misschien moet ik dan ook maar eerst naar 19.10 gaan (nu 18.04). Rechtstreeks upgraden van 18.04 naar 20.04 wil maar niet lukken ondanks alle trucs om een update te forceren. Hij blijft aangeven dat 19.10 de nieuwste versie is. Moet wel zeggen dat bij de upgrade van 14.04 naar 18.04 ook eerst moest met 16.04 als tussenstation. Misschien hier ook een tussenstation. Had ik eigenlijk alleen verwacht voor LTS versies. Morgen maar eens testen.