Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inkscape versie 0.44  (gelezen 4430 keer)

Offline eendje

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Gepost op: 2006/06/30, 21:02:03 »
Hallo,

Er is een nieuwe versie van Inkscape uit. Ik zou deze graag op mijn computer installeren, maar in synaptic staat hij er niet bij. Weet iemand of de inkscape package wordt geupdate? Zo niet. Op de site van Inkscape staat wel een autopackage is dat een goed idee om te gebruiken, want dat scheelt weer compileren waar ik tot nu nog geen denderen ervaringen mee heb.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline nicolas

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/30, 21:22:14 »
Hij zal niet in synaptic verschijnen omdat het een nieuwe versie en geen bugfix. Dat wordt dan waarschijnlijk pas voor Edgy. Het wachten is tot iemand hem backport naar Dapper.

Of het autopackage gaat werken weet ik niet. Als je 'dapper' bent kun je het uitproberen. :)
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline eendje

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/30, 21:40:58 »
@ Nicolas

Ik durf wel een autopackage te installeren, maar ik ben benieuwd of het rommel op mijn systeem oplevert. Het is nu nog netjes... Of kan ik misschien toch beter toch nog proberen het zwikkie te compileren bijv. omdat dat een schoner systeem oplevert.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline nicolas

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/02, 12:43:10 »
Aangezien ik zelf ook een Inkscape gebruiker ben, en er in de nieuwe LinuxFormat een mooi artikel staat over het maken van businesscards met Inkscape 0.44, heb ik zelf maar de stoute schoenen aangetrokken om het autopackage van de Inkscape site te downloaden en te installeren. Instructies op de Inkscape en de autopackage site zijn helder. NB: heb je de oude, Ubuntu, versie via Synaptic ge
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline eendje

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/02, 15:23:27 »
Hoi Nicolas,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Citaat van: nicolas
Waarschuwing: Omdat autopackage en apt-get twee eigen manieren zijn om software te installeren is het dus erg belangrijk om te onderkennen dat alles wat je met autopackage installeerd niet zal worden gezien door apt-get en dus ook niet door Synaptic. Dit kan dus een aardig probleem opleveren wanneer je dezelfde software met beide methodes probeert te installeren. Dit wordt nog belangrijker bij het installeren van bepaalde versies van noodzakelijk libraries. Hiermee kun je dus je systeem echt verknallen.
Ik had al het idee dat autopackege en apt-get onahankelijk naast elkaar pakketen beheerden en daarom was ik een beetje huiverig voor het installeren van de autopackage. Ik heb daarom in de tussentijd de stoute schoenen aangetrokken en een andere weg bewandeld.

Op de sourceforge pagina van inkscape stond ook een rpm-file. Ik deze met alien omgezet naar deb-file. Met Synaptic, voor de zekerheid, eerste de oude versie gede
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline nicolas

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/02, 15:35:18 »
Citaat van: nicolas
Aangezien ik zelf ook een Inkscape gebruiker ben, en er in de nieuwe LinuxFormat een mooi artikel staat over het maken van businesscards met Inkscape 0.44, heb ik zelf maar de stoute schoenen aangetrokken om het autopackage van de Inkscape site te downloaden en te installeren. Instructies op de Inkscape en de autopackage site zijn helder. NB: heb je de oude, Ubuntu, versie via Synaptic ge
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline eendje

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/02, 18:03:42 »
Thnx!

Even snel naar de winkel volgende week om em op te halen. Wist je dat LinuxFormat gewoon bij de Bruna kunt kopen? Langzaam begint Linux tot de "gewone wereld" door te dringen ;)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline nicolas

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/03, 06:20:32 »
Citaat van: eendje
Thnx!

Wist je dat LinuxFormat gewoon bij de Bruna kunt kopen?
Ja, dat deed ik in het begin ook. Totdat ik in de gaten kreeg dat een abonnement iets goedkoper is en altijd keurig op tijd op de deurmat valt. Plus dat er altijd de DVD bij zit inplaats van twee CD's, zoals dat bij Bruna wel eens het geval was. Maar nu zijn ze volgens mij geheel overgestapt op de DVD uitgave, ook voor de losse verkoop.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Inkscape versie 0.44
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/03, 16:19:34 »
autopackage --- BRAAK

Offline eendje

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/03, 16:42:20 »
Wil je niet op m'n mooie onderwerp kotsen ;)

De hint is duidelijk, maar... ik heb het nu toch netjes gedaan?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Inkscape versie 0.44
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/03, 17:11:20 »
hehe :)

Autopackage doet hele enge dingen en de ontwikkelaars ervan zijn niet bepaald goed bij hun hoofd. Vermijden voor zover mogelijk dus :)

Offline eendje

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/03, 18:39:22 »
Wat zijn die enge dingen? En wat bedoel je met "niet goed bij hun hoofd"? Uitleg mag technisch zijn.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Inkscape versie 0.44
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/03, 20:42:26 »
Klein voorbeeldje: een library heeft een SONAME om versies van de library uit elkaar te houden. Zo is er libpng10 en libpng12. Een applicatie gecompileerd voor libpng10 draait niet als je libpng12 gebruikt, en met reden. Dit kun je voorkomen door statisch te linken (met alle security risks van dien) of hele rare hacks met gcc en ld uit te voeren zodat het spontaan wel werkt (met alle bugs inbegrepen).

autopackage is voorstander van beide.

Niets in de linux wereld klopt volgens hun, het elf formaat, ld, rpm, python, watnogmeer. Alleen zij doen het goed. Dat noem ik niet goed bij je hoofd.

Offline eendje

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/04, 20:05:09 »
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar dat zoiets ontwikkeld wordt als Autopackage geeft (denk ik) wel aan dat er vraag is naar een min of meer uniforme manier van installeren. Ze richten zich vooral op third party en commerci
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Inkscape versie 0.44
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/05, 22:39:55 »
Er is absoluut nog het een en ander mis, de dynamic loader is bijvoorbeeld best slecht, maar wat autopackage doet is een vieze hack, g

budster

  • Gast
Inkscape versie 0.44
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/06, 00:47:12 »
Citaat van: Dennis
Dit kun je voorkomen door statisch te linken (met alle security risks van dien)
Ik vond statisch linken eigenlijk wel een aceptabele oplossing, zeker aangezien tegenwoordig een MBtje meer of minder niet zoveel meer uit maakt, het lost wel het hele dependency probleem in een keer op. Ik kan even zelf niet bedenken waarom dit een veiligheids probleem op kan leveren.

Offline nicolas

  • Lid
Inkscape versie 0.44
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/06, 07:54:53 »
Ik neem aan dat wanneer een veiligheidsprobleem wordt ontdekt in
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Inkscape versie 0.44
« Reactie #17 Gepost op: 2006/07/06, 08:22:13 »
Inderdaad.

budster

  • Gast
Inkscape versie 0.44
« Reactie #18 Gepost op: 2006/07/06, 11:57:30 »
Ok, bedankt