Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp  (gelezen 24470 keer)

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #25 Gepost op: 2016/10/16, 14:47:30 »
Tja,en dan koop je een nieuw huis,en wat zit er in?Een slimme meter!Want die word standaard bij een nieuw huis geleverd door veel elektrobedrijven die de installatie maken in het huis..
Yep en dan zeggen ze dat de oude meters niet meer te leveren zijn.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de monteur, als ik hem en nieuwe "oude" meter presenteer die ik zelf in het buitenland aangeschaft heb waar ze nog gewoon massaal verkrijgbaar zijn.  ^-^
Benieuwd hoe ze het dan nog gaan weigeren als dat argument vernietigd is.  :P
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #26 Gepost op: 2016/10/16, 17:08:59 »
@Lowlands, de meter moet minimaal klasse 2 zijn en dan kunnen ze hem niet weigeren. Dat staat in de voorschriften van de DTE. Ik heb nog een Kwh meter van 1975.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #27 Gepost op: 2016/10/22, 12:52:53 »
Zou deze DDos aanval daadwerkelijk door een babyfoon of thermostaat de oorzaak zijn geweest.
http://nos.nl/artikel/2139025-aanvallen-op-internetbedrijf-via-babyfoons-en-beveiligingscamera-s.html

Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #28 Gepost op: 2016/10/22, 13:21:42 »
Als ik het nieuws zo volg was de DDOS aanval op DYN een van de eersten via het IOT: Klik hier

Nou ben ik niet erg geneigd een enkele bron op de blauwe ogen te geloven en ik vertrouw "security" bedrijven ook niet zomaar, maar toch wel een goed ding om te volgen.

Tja, en dan kan je wel stoer roepen dat zoiets er bij jou niet inkomt, maar velen hebben geen enkel besef wat hier gaande is en juist daar loert het gevaar. Dat is de massa, daar ligt het massale en daar ga je dan toch stom buitenspel.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #29 Gepost op: 2016/10/23, 14:58:30 »
Tja, en dan kan je wel stoer roepen dat zoiets er bij jou niet inkomt, maar velen hebben geen enkel besef wat hier gaande is en juist daar loert het gevaar. Dat is de massa, daar ligt het massale en daar ga je dan toch stom buitenspel.

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat sommigen het prima door hebben maar 1) niet weten hoe er omheen te gaan of 2) er gewoon niet omheen te gaan is?

Want het wordt je gewoon door je strot geduwt. Kijk maar naar die 'auto-apps' waarmee je het verbruik rechtstreeks in je auto kunt lezen en je auto je aangeeft wanneer je hem voor de grote beurt weg moet brengen (auto van het volk).
Ikzelf zou nog het liefst rijden in een auto met ouderwetse ontsteking, maar ik kom nu al niet meer heen om een computergestuurde ontsteking en zelfs computergestuurde auto. Zo ook zal ik in de toekomst alleen nog maar een auto (en andere apparaten) kunnen kopen die IOT hebben.
Net zoals onze koffieapparaat voortaan uit springt na een half uur en de koffie koud wordt. Apparaten die je koffie warm blijven houden zolang jij wilt zijn verboden en derhalve gewoon niet eens meer te koop. En ik wil toch ook een lekker bakske koffie drinken.
Zoals met alle spy-ware die de wereld overspoeld....

Ik weet het, ik wil het niet, maar het kan bijna niet anders dat die tyfuszooi accepteren. Daar baal ik hard genoeg van.

En dat komt omdat die bijdehandte schrijvers en lezers van dat boekje over privacy wat recent 'zo goed ontvangen is' jarenlang zelf geroepen hebben 'ik heb niets te verbergen' en het daarmee zo ver hebben laten komen.
En nu gaat de halve naïeve wereld zich ineens 'wijs' voor lopen doen over privacy terwijl ze het zelf lange tijd DOM onoverkomelijk hebben laten worden (en nog steeds). De sukkels.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/23, 15:36:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #30 Gepost op: 2016/10/23, 15:08:10 »
ik wil het niet, maar het kan bijna niet anders
Laten we er een woord voor verzinnen: vooruitgang, ook al klopt dit niet (altijd) :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #31 Gepost op: 2016/10/23, 15:15:22 »
Ik heb nog verplicht 1984 moeten lezen op school (vrijwillig verplicht boek voor mijn examen Engels). Heel veel dingen uit dat boek gebeuren nu al en de laatste paar dingen gaan we zeer zeker ook nog meemaken (ik weet zeker dat ik het nog levend ga meemaken).

Het is best triest dat heel veel mensen zeggen dat ze niets te verbergen hebben en dat ze daarom heel veel toelaten. Ik heb ook "niets te verbergen" maar om dan maar alles met de wereld te delen is weer het andere uiterste.

Straks gaan mensen nog iemand vermoorden omdat b.v. een Facebook dat zegt. Of je trouwt met iemand omdat een computer zegt dat je daarmee gelukkig bent voor de rest van je leven. Ik zit er niet op te wachten .
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #32 Gepost op: 2016/10/23, 15:32:31 »
Ik heb nog verplicht 1984 moeten lezen op school (vrijwillig verplicht boek voor mijn examen Engels). Heel veel dingen uit dat boek gebeuren nu al en de laatste paar dingen gaan we zeer zeker ook nog meemaken (ik weet zeker dat ik het nog levend ga meemaken).
Ze zeggen ook wel eens "met de huidige technieken had de sta-si zich in de handen gewreven en maar wat graag gebruik gemaak van de voor hen onwaarschijnlijke mogelijkheden".  8-)
Aan de andere kant is er ook weer niet zo veel anders. Echelon bestaat al sinds net na de oorlog en dat deed niet anders.

Het is best triest dat heel veel mensen zeggen dat ze niets te verbergen hebben en dat ze daarom heel veel toelaten. Ik heb ook "niets te verbergen" maar om dan maar alles met de wereld te delen is weer het andere uiterste.
Toch is het erg schrijnend dat de massa er 20 jaar over gedaan heeft om het door te krijgen, terwijl het al die tijd al gewoon duidelijk was. In '95 ;) werd er al over gesproken omdat het toen al bekend was.

Straks gaan mensen nog iemand vermoorden omdat b.v. een Facebook dat zegt. Of je trouwt met iemand omdat een computer zegt dat je daarmee gelukkig bent voor de rest van je leven. Ik zit er niet op te wachten .

Dat gebeurd ook al bijna als ik zo eens kijk tot wat voor lynchpartijen er regelmatig opgeroepen wordt en men ook daadwerkelijk op adressen verschijnt.
En de datingapp's doen ook grote zaken als marktleider als liefdeskoppelaar, terwijl de spanning van gewoon gezellig iemand in de kroeg ontmoeten en kijken of het wat voor je is bijna niet meer bestaat.

Sociale media heet dat dan.  :P
Ik vond het toch veel gezelliger vroeger (en ben zo oud nog niet) toen je gewoon een meid ging versieren en gewoon regelmatig gezellig bij vrienden een kop koffie ging drinken.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/23, 15:50:42 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #33 Gepost op: 2016/10/24, 13:50:54 »
Nieuwste grootschalige DDOS-aanval maakte gebruik van het "Internet Der Dingen":
http://computerworld.nl/security/94621-hoe-zit-het-nou-met-die-enorme-ddos-aanval

...... en men gaat vrolijk door met het uitrollen van die snelweg naar rampen.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/24, 13:53:43 door Pjotr »

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #34 Gepost op: 2016/10/24, 16:28:34 »
En de oplossing is niet gemakkelijk. Voor de fabrikanten is er geen economisch motief om de apparaten goed te beveiligen. Deze situatie is mooi geschets door Matthew Garrett: https://mjg59.dreamwidth.org/45098.html

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #35 Gepost op: 2016/10/24, 16:56:02 »
Test met de Internet of Things Scanner
http://iotscanner.bullguard.com/

Offline Tom

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #36 Gepost op: 2016/10/24, 17:42:57 »
Test met de Internet of Things Scanner
http://iotscanner.bullguard.com/

Nou lekker zeg pffff.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #37 Gepost op: 2016/10/24, 17:54:34 »
Bij mij is er niks aan de hand:   =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #38 Gepost op: 2016/10/24, 20:37:47 »
Hier ook OK met die scanner. Voor zolang als het duurt dan. Ik maak me geen enkele illusie.

Goed dat die scanner er is.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #39 Gepost op: 2016/10/24, 21:13:51 »
Bij mij dus niet OK en wat nu?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #40 Gepost op: 2016/10/24, 21:23:28 »
Good news!
You are not public on Shodan

  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #41 Gepost op: 2016/10/24, 23:16:34 »
Bij mij is er ook niks aan de hand..Dit is dus van de deep scan..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #42 Gepost op: 2016/10/25, 00:34:46 »
Wat zegt dit nu precies? Leuke test maar zegt het iets zinnig over de veiligheid van je systeem?

Offline Tom

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #43 Gepost op: 2016/10/25, 11:18:29 »
Wat zegt dit nu precies? Leuke test maar zegt het iets zinnig over de veiligheid van je systeem?

Dat vraag ik mij nu ook af ,volgens mij niet ,omdat bij ons alle poorten dicht staan ,plus mijn firewall aan staat ,het zegt eerder iets over de router denk ik ,plus hier is alles draadloos .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #44 Gepost op: 2016/10/25, 11:34:00 »
Wat zegt dit nu precies? Leuke test maar zegt het iets zinnig over de veiligheid van je systeem?

Dat vraag ik mij nu ook af ,volgens mij niet ,omdat bij ons alle poorten dicht staan ,plus mijn firewall aan staat ,het zegt eerder iets over de router denk ik ,plus hier is alles draadloos .
Zowel draadloos als met kabelverbinding, W10 (firewall)en Linux (firewall) alles goed maar wat zegt dit nu?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #45 Gepost op: 2016/10/25, 14:17:46 »
Wat er allemaal nog meer open kan staan:

- router;
- "slimme" thermostaat;
- smart(-en-verdriet-)TV;
- draadloze printer;
- enz.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #46 Gepost op: 2016/10/25, 16:23:38 »
Internet of Things is een nogal losjes gebruikte term voor het wereldwijde netwerk van apparaten of 'embedded systems' die verbonden zijn met internet. Bedoeld worden onder andere huishoudelijke apparaten als slimme thermostaten, wasmachines, koelkasten en lampen, IP camera's, babyfoons, video/harddisk recorders, smart tv's en routers.

Heel veel mensen hebben dus IoT apparaten in huis tegenwoordig. En dat deze apparaten tegenwoordig ook al gehackt worden heeft ermee te maken dat ze vaak een makkelijk doelwit zijn met eenvoudig te raden, standaard wachtwoorden die door de fabrikant zijn ingesteld en door de meeste gebruikers niet gewijzigd worden. En dat de software en besturingssystemen van de IoT-apparaten veelal verouderd is en lang niet altijd bijgewerkt wordt.

Hoe weet je of je IoT-apparaten kwetsbaar voor hacks zijn? Daar heeft anti-virus producent BullGuard een testje voor gemaakt. De IoT Scanner van BullGuard kijkt of je IoT-apparaten toegankelijk zijn via internet. Het lijkt erop dat een goede router (die ook geen 'admin' als gebruikersnaam én wachtwoord heeft...) met actieve firewall in ieder geval nodig is om je IoT-apparaten af te schermen. En verander ook altijd de standaard-wachtwoorden van deze apparaten. En beperk de internet-toegang als deze niet nodig is. En zorg dat - als dat mogelijk is - de firmware van IoT-apparaten up-to-date is. Kortom: behandel ze net als je andere computers in huis...
Bron: http://www.gratissoftwaresite.nl/iot-scanner-internet-of-things-zijn-je-apparaten-kwetsbaar

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #47 Gepost op: 2016/10/25, 16:38:17 »
En beperk de internet-toegang als deze niet nodig is.
Maar dan kun je de verwarming niet alvast hoger zetten? Magnetron niet alvast laten draaien?
Open moet dus wel want anders heb je er niets aan.

Ik ben blij dat ik toch al een afkeer heb van die zooi. =D

http://www.diagnoseapparatuur.nl/uitlezen-met-android-apple-smartphone-tablet
http://www.heijtec.com/obd2/auto-uitlezen-smartphone-tablet/
« Laatst bewerkt op: 2016/10/25, 16:41:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #48 Gepost op: 2016/10/25, 17:42:18 »
2x gepost

« Laatst bewerkt op: 2016/10/25, 17:44:34 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #49 Gepost op: 2016/10/25, 17:42:43 »
Als ik me niet vergis draait het vooral om poort 80 die open staat.
Ik heb gisteravond op verschillende sites een portscan gedraaid en die zeggen allemaal dat o.a. port 80 dicht staat.
Hoe moet ik dit nu interpreteren?


OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"