@ProfoX : een onafgewerkte #include preprocessor directive is niet erg net ( het mag volgens mij wel, maar toch ). Maak daar liever
#include <iostream> van. En sowieso moet er een lege regel staan tussen #include... en using namespace...
Dus als je dit stukje code goed wilt compileren moet het worden :
#include <iostream>
using namespace std;
int main ()
{
cout << "Hello world !" << endl;
return 0;
}
Nog even over het werken met Gedit, gedit is hier ( zonder plug-ins dan ) niet geschikt voor. Gebruik hiervoor liever
nano* in de terminal. Het probleem is dat Gedit geen lege regel op het einde van het broncode bestand laat, en de G++ compiler verslikt zich hierin.
* of Vim, maar dat is niet voor beginners.
Nog een tip die de meer ervaren programmeurs ( oké, ik ben niet ervaren, maar goed
) aan de beginners geven is altijd zo te compileren :
g++ jouwprogramma.cpp -Ansi -Wall -pedantic -o jouwprogramma.out
Dit geeft je heel veel informatie over de kleinste fout die je maakt tegen de ANSI standaard. Dit zal erg nuttig zijn als je met wat moeilijkere concepten aan de slag gaat. Dan kom je anders vroeg of laat tegen dat het programma heel anders werkt dan je verwacht, en zo kun je exact zien waarom dat zo is. Soms zijn deze opties echter wel wat te strikt.