Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe installatie  (gelezen 2620 keer)

nieuwe installatie
« Gepost op: 2007/08/07, 16:14:54 »
ik heb nu feisty geinstalleerd en vroeg me af of ik nu debian er gewoon over heen kon zetten en mijn home partitie gewoon kon behouden met al mijn films en muziek enz....
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
nieuwe installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/07, 16:17:52 »
Als je geen aparte partitie voor je home hebt gemaakt wordt het moeilijk. Wat je zou kunnen doen, ligt voor de hand: copieer je home naar een usb-disk, installeer Debian en copieer de home weer terug. Let wel op verborgen folders, deze beginnen met '.'.

P.S. Waarom wil je van feisty overstappen naar debian?

nieuwe installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/07, 16:23:20 »
om uit te proberen :D hoorde dat het stabieler was. En baal er toch ook wel een beetje van dat ik nu na een maand met ubuntu te hebben gespeeld het alsnog wat langzamer lijkt te gaan werken nu.

ik heb mijn home wel op een apparte partitie staan als het goed is. dus dan kan ik die gewoon behouden idd, en wat bedoelde je met de verborgen folders met ..  die moet ik ook behouden of juist niet ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

nieuwe installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/07, 16:24:35 »
heb hem appart ja:

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1               1         243     1951866   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda2             244        5106    39062047+  83  Linux
/dev/sda3            5107       19929   119065747+  83  Linux
 
sda3 is mijn home
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
nieuwe installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/07, 16:32:07 »
Misschien is het een idee om jou probleem met Ubuntu op te lossen i.p.v. een andere distro te installeren. Het zogenaamde distro-hoppen is een slecht idee. Je lost er namelijk vaak wel een probleem mee op, maar krijgt er ook weer enkele anderen voor terug.

Maar goed, jouw vraag. Als je Debian installeert (ik ga er even van uit dat de installer ongeveer gelijk aan die van Ubuntu is) kies je bij de partitionering voor 'manual' en ken je je de verschillende partities toe. Omdat je home op een aparte partitie staat, gebeurt hier niets mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
nieuwe installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/07, 16:34:43 »
Citaat van: marcheijerman
en wat bedoelde je met de verborgen folders met ..  die moet ik ook behouden of juist niet ?
Als je met Nautilus je home gaat bekijken, laat deze standaard niet de verborgen folders zien. Geef Ctrl-H en ze komen te voorschijn. Verborgen folders beginnen met een punt '.' en bevatten instellingen van geinstalleerde programma's, vaak wil je deze instellingen behouden.

nieuwe installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/07, 16:36:34 »
maar als ik een nieuwe installatie heb dan heb ik toch niks meer aan die verborgen bestanden of worden alle programmas in je home dir geinstalleerd ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Cobuntu

  • Gast
nieuwe installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/07, 16:40:25 »
Ik weet niet of ik het goed heb, maar Ubuntu is toch grotendeels gebaseerd op Debian?

nieuwe installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/07, 16:43:31 »
ja dat heb je goed. dat heb ik ook gelezen en gehoord. maar ik heb ook gehoord dat debian stabieler is, of dat waar is weet ik niet, kom je maar op 1 manier achter.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
nieuwe installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/07, 16:45:19 »
Citaat van: marcheijerman
maar als ik een nieuwe installatie heb dan heb ik toch niks meer aan die verborgen bestanden
Als je onder Debian (nadat je de machine opnieuw hebt ingericht) een programma installeert wat je onder Ubuntu al geinstalleerd had, heb je automatisch de oude instellingen. Of je dat wilt of niet, moet je voor jezelf uitmaken. In jou geval zou je ook alle instellingen kunnen verwijderen. Maar of het nu wel of niet doet, het is eigenlijk geen probleem, maar je moet wel even weten dat het gebeurt.

Citaat van: marcheijerman
of worden alle programmas in je home dir geinstalleerd ?
Programma's worden typisch *niet* in home geinstalleerd. Uitzondering is wine, deze plaatst bestanden onder .wine/...

nieuwe installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/07, 16:49:09 »
ok ok na dan ga ik eens kijken of debian wil lukken, weet je toevallig ook hoe de grafische kaart ondersteuning in debian is ? zit hier met een ati radeon 9600 pro
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Cobuntu

  • Gast
nieuwe installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/07, 16:52:00 »
Citaat van: marcheijerman
ja dat heb je goed. dat heb ik ook gelezen en gehoord. maar ik heb ook gehoord dat debian stabieler is, of dat waar is weet ik niet, kom je maar op 1 manier achter.
Nieuwsgierig... Maar je hebt niet helemaal gelijk. Het kan zijn dat ze zeggen dat het stabieler is, maar het is pas stabiel als het stabiel werkt bij degene die het gebruikt. Ik probeer je niet bang te maken, ik geef enkel een waarschuwing. Succes gewenst ;)

nieuwe installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/07, 16:54:49 »
ok ok na ik ga het deze week gewoon eens proberen en anders doe ik het eerst op een oude pc, kijken hoe of de wat en daarna op deze. trouwens nog even een snelle vraag, hoe kan je in een terminal het geheugen van je grafische kaartje bekijken. Ik weet wel hoeveel het is maar wil weten hoe ik het op de pc kan zien.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
nieuwe installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/07, 16:57:41 »
1. Maar wat is nu je probleem, je hebt het over stabiliteit en performance, kun je iets specifieker zijn?

2. Als je Debian wilt uitproberen, kan dat (blijkbaar) ook met een live-cd:
http://debian-live.alioth.debian.org/

nieuwe installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/07, 16:59:42 »
na mijn probleem is dat mijn pc naarmate de tijd voordert alsnog langzamer gaat worden, alles reageert trager als toen ik hem net geinstalleerd had. beetje xp achtig zeg maar. ook krijg ik met geen mogelijkheid compiz-fuzion aan de praat, maar dat zal geheel aan mij liggen denk ik :)
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline shappie

  • Lid
nieuwe installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/09, 19:30:13 »
Compiz-fusion lukte mij ook niet hoor. Ik heb toen clean install gedaan en na de updates meteen compiz-fusion en dit werkte perfect! Alleen werd mijn pc er trager door. Dus nu weer clean install en beryl dit werkt heerlijk!! Trouwens je kan beter problemen verhelpen met ubuntu lijkt mij. Met debian is het weer helemaal opnieuw beginnen en waarschijnlijk weer andere dingetjes.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

nieuwe installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/10, 02:30:39 »
Debian is de basis van Ubuntu.

En Ubuntu is zeg maar de grafische schil.

Dacht dat Debian zelf ook Gnome gebruikt dus (in weze ) is er weinig verschil.
Tuurlijk wel verschil in gebruik en zaken die in Ubuntu gamaakt zijn zodat iedereen er makkelijker mee kan werken.

Echter waar je rekening mee moet houden is dat hoe meer toeters en bellen je gaat gebruiken ,
hoe meer je de kans loopt dat zaken instabiel "Kunnen"worden.
Zeker als het geconfigureerd word door een beginnenling.

Goed met dit in ons achterhoofd gaan we Debian bekijken.

Debian installeren ( helemaal kaal zonder desktop) is zeer stabiel, echter dan komt de klacht weer dat de stabiele versie niet de nieuwste drivers heeft zodat je zaken zoals een nieuwe vga kaart niet zomaar aan de gang krijgt.

In principe niet nodig want je gebruikt toch geen grafische omgeving he ??

Nu ga je zometeen in Debian ook weer toeters en bellen installeren want je wilt hetzelfde doen als je in Ubuntu deed.
Hmz wat denk je zelf.

IDD je gaat zaken erin zetten en wederom , wanneer dit niet goed gedaan word of verkeerd geconfigureerd word zal je wederom tegen precies dezelfde problemen aan lopen.

Moraal van het verhaal:

Debian en Ubuntu zullen in de basic even stabiel zijn.
Heel misschien omdat in Ubuntu het nieuwste van het nieuwste zit zal je in Ubuntu soms tegen probs aan lopen die je moet oplossen.
Doe je dit goed , is er geen vuiltje aan de lucht.

Debian is stabiel maar zodra je een desktop erin gaat zetten en dezelfde proggies gaat gebruiken als in Ubuntu zul je tegen dezelfde problemen aan lopen.

Dus het zal aan het eind nix uitmaken of je nu Ubuntu neemt of Debian.

Wat ik erg vreemd vind is dat je zegt dat je systeem steeds langzamer word.

In principe zou dit niet moeten kunnen want er zit nix in Ubuntu wat kan vervuilen.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat je de partitie's te klein hebt gehouden waardoor na veel installeren te weinig ruimte overblijft.

Indien er dan gebruik gemaakt moet worden van de swap file kan idd je Ubuntu langzamer worden.
Tis een gokje, maar wel iets wat vaak gebeurt.

 :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

nieuwe installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/10, 10:11:12 »
Als je het niet lukte om Compiz aan de praat te krijgen (wat nog zwaar in ontwikkeling is) kun je dat zeker vergeten met Debian.
Debian loopt stukken achter met de ontwikkeling dan Ubuntu, vandaar, iets nieuws op iets wat ouders zetten is lastig.

Verder is het niet zo goed in nieuwe hardware herkennen, omdat het ietsje achterloopt.

Ik ben ooit begonnen met Debian als besturingssysteem, maar toen ik merkte dat Ubuntu beter mn nieuwe hardware herkende ben ik snel overgestapt.

Het excuus van Debian voor het iets achterlopen met software is juist hun ¨stabieliteit¨.
Dus je krijgt ¨stabieliteit¨, maar ook het risico dat niet al je hardware goed herkent word.

Maar wanneer je een wat oudere PC hebt dan zal het wel goed komen.

nieuwe installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/10, 10:14:39 »
Debian was ooit bijna hetzelfde als Ubuntu...maar is dat niet meer, het is veranderd door de jaren!!!

Ubuntu is niet gewoon een grafisch schilletje en Debian niet meer de basis.
Debian was in het begin van Ubuntu de distro waarop Ubuntu veel dingen heeft gebaseerd en van heeft gebruikt.
Maar ze zijn niet hetzelfde en de kern is zeker aangepast bij Ubuntu.

nieuwe installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/11, 02:43:11 »
Kom niet aan mijn Debian he ?? :P
Ik installeer niet anders op mijn werkpaarden.
Uiteraard zonder grafische schil, want het zijn werkpaarden.
En geen showcomputers of desktop PCtjes

Je moet eens weten hoeveel ze af en toe te leiden hebben en toch nog snel kunnen herstellen om vervolgens weer 24/7 trouw hun werk te doen :D

Dat is namelijk wel een feit, Debian als werkpaard is praktisch onverwoestbaar.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ds500ss

  • Lid
nieuwe installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/11, 21:58:26 »
over de verborgen mappen met instellingen
die kun je kopiëren door je homemap openen, dan ctrl+ h om ze zichtbaar te maken
dit laatste nogmaals om te verbergen