Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Programma verwijderen.  (gelezen 531 keer)

Offline sidonia

  • Lid
[Opgelost] Programma verwijderen.
« Gepost op: 2013/05/01, 14:46:53 »
Hoi, ik probeer steeds meer te begrijpen van Ubuntu.

Nu houdt ik graag mijn systeem zo schoon mogelijk, en ik installeer alleen maar wat ik nodig heb.
Nu zag ik dat het programma ImageMagic is geinstalleerd.
Dit gebruik ik echt niet.
Als ik dit programma echter probeer te verwijderen, geeft het systeem aan dat ook calibre en shutter worden verwijderd als ik doorga.

Nu snap ik niet wat ImageMagic te doen heeft met Calibre en Shutter. Ik weet dat men zal zeggen, laat maar staan, het neemt maar weinig plek in beslag.

Shutter is een grafisch programma, dus dat ImageMagic daar aan is gekoppeld, kan ik nog wel begrijpen, Maar wat Calibre te doen heeft met ImageMagic, snap ik dus niet.
Kan iemand mij dat uitleggen (ik wil het alleen maar begrijpen).
« Laatst bewerkt op: 2013/05/02, 09:11:49 door sidonia »

Re: Programma verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/01, 15:54:41 »
In wezen hoef je de onderliggende, technische reden niet te begrijpen. Een pakket (Calibre) met afhankelijkheden (ImageMagick) is, zoals het woord al zegt, afhankelijk van het ander omdat het functies ervan gebruikt. Misschien gebruikt Calibre wel code uit ImageMagick om boeken te converteren naar PDF. Niets om je zorgen over te maken. ;)

Offline sidonia

  • Lid
Re: Programma verwijderen.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/01, 18:23:21 »
Ja, ik begrijp het wel met die afhankelijkheden, dat is zoiets als de dll files bij windows.

Maar omdat het hier een compleet programma betreft (ImageMagic) vond ik het nogal vreemd, dat dat met calibre samenhing.
Nou ja, ik maak er verder geen probleem van, maar ik begreep het niet.

In ieder geval bedankt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Programma verwijderen.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/01, 18:40:48 »
Beste is van de standaard pakketten afblijven, meer snelheid zul je niet maken.
Veel pakketten werken samen, of zijn onderdeel van linux, dus zijn echt nodig.

Indien je toch schoner/lichter wilt hebben, dan of andere lichte linux draaien, of linux via blokkendoos installeren, dan bepaal jezelf wat er geinstalleerd wordt.

Re: Programma verwijderen.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/01, 20:12:24 »
@jan: Alleen imagemagick is meegekomen met Shutter en Calibre bij sidonia; dat is niet standaard geïnstalleerd.

@sidonia: Wat Cumulus zegt en als aanvulling daarop staat hier kort beschreven wat ImageMagick is: https://help.ubuntu.com/community/ImageMagick
Oftewel: Calibre gebruikt het voor het converteren van plaatjes. Het is niet zoiets als een dll-bestand. ImageMagick is een piepklein stukje software en ergens tijdens het converteerproces roept Calibre naar ImageMagick: "Hee, kom mij eens helpen met het converteren!".

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma verwijderen.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/01, 22:14:54 »
Geen zorgen om maken. Van zodra je programma's installeert dan wel weer verwijdert via het softwarecentrum zorgt het systeem er wel voor dat wat weg mag, weg is. Sommige programma's hangen inderdaad van andere programma's af. Als je Imagemagick probeert te verwijderen, dan worden mogelijk andere programma's die dat nodig hebben, ook verwijderd: het systeem verwittigt je, en dat is het signaal om imagemagick toch maar niet te verwijderen.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Programma verwijderen.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/02, 09:11:29 »
Oke,

Bedankt voor jullie informatie. Ik begreep helemaal niet hoe dat ImageMagic geïnstalleerd was. Nu is het me duidelijk.

mvg, Sidonia