Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)Ubuntu herkent m'n HDD niet!  (gelezen 1866 keer)

grayfox

  • Gast
(opgelost)Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Gepost op: 2009/01/19, 20:40:21 »
hey iedereen,
Ik heb hier nu al een hele tijd de live cd van Ubuntu 7.04 liggen en ik dacht dat het nu wel eens tijd was om die te installeren, en te ontdekken of Linux nu echt beter is dan windows  (slechter kon moeilijk :p).
Omdat ik ook net de betà versie van windows 7 op m'n pc had geinstalleerd( en deze er nog niet af wou halen ) dacht ik eraan om
Ubuntu in dualboot te installeren.
Dus rap even de live cd in m'n dvd drive gestoken en gereboot, daarna op het mooie bootschermpje de eerste optie geselecteerd
en gewacht tot Ubuntu goed en wel was opgestart. Alles tot nu toe dus heel vlot verlopen, verbaasd over de stabiliteit van deze prachtige OS, jammer genoeg werd m'n uitgelaten 'mood' al direct de grond ingeslagen toen ik zag dat Ubuntu m'n in windows heel stabiel draaiende HDD niet eens herkende. Na heel wat trial and error werk heb ik dus besloten om dan toch maar hulp in te roepen, dus als iemand van jullie weet hoe je dit moet oplossen laat het mij dan A.U.B. weten want ik sta op het punt om af te haken en terug gewoon bij windows te zweren.


Gegevens harddisk van Seagate:
ST3320820AS 320GB
SATA 1 Master
Cylinder 65535
Head 16
Precomp 0
Landing Zone 65534
Sector 255
« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 21:49:02 door grayfox »

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 20:42:26 »
Welkom op het forum grayfox :)

Ubuntu 7.04?? Die wordt helaas niet meer ondersteund. Of bedoel je misschien Ubuntu 8.04?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 20:45:36 door DarkEra »

grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 20:57:07 »
nee op de live cd staat weldegelijk 7.04 en ik denk dat dit fiesty fawn ofzo is zeker.
sorry als deze versie misschien verschrikkelijk oud is maar de cd ligt dan ook al een tijdje op m'n bureau ^-^
en vanwege m'n kleine download limiet kan ik de nieuwe versie dus waarschijnlijk niet downloaden. en jammer genoeg zie ik het ook niet echt zitten om weer "eeuwen" te wachten tot er een nieuwe cd geleverd wordt, Ik vind het een prachtig initiatief die gratis cd's maar het duurt wel een tijdje en ik ben verschrikkelijk ongeduldig  XD

Klein vraagje: waarom wordt de 7.04 versie niet meer ondersteund?

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/19, 21:03:35 »
De reden waarom de 7.04 niet meer ondersteund wordt is de levencyclus van het besturings systeem. Je heb namelijk een reguliere uitgave die geloof ik maar 18 maanden ondersteund wordt met beveiligings updates. Fiesty Fawn is zo'n uitgave en zijn levenscyclus zit er dus al op.

Ubuntu 8.04 is een LTS (Long Term Support) wat inhoud dat deze voor 3 jaar ondersteund wordt met updates voor de desktop en 5 jaar voor de server editie. Dus in 2011 is de levenscyclus voor Ubuntu 8.04 ook afgelopen als desktop versie.

De 8.10 en de aankomende 9.04 zijn weer van die tussentijdse uitgaven van Ubuntu die beiden weer alleen voor 18 maanden ondersteund zullen worden.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 21:10:23 door DarkEra »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/19, 21:08:04 »
Voor een cd van 8.04 kan je altijd eens kijken of er een steunpunt in je buurt is. Een mailtje ernaar toezenden en je kan je cd dan bij die persoon ophalen. Zie: http://kaart.ubuntu-nl.org/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/19, 21:10:44 »
thx =D

zou het probleem met m'n hdd opgelost kunnen zij in de 8.04 versie?

grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/19, 21:12:15 »
De reden waarom de 7.04 niet meer ondersteund wordt is de levencyclus van het besturings systeem. Je heb namelijk een reguliere uitgave die geloof ik maar 18 maanden ondersteund wordt met beveiligings updates. Fiesty Fawn is zo'n uitgave en zijn levenscyclus zit er dus al op.

Ubuntu 8.04 is een LTS (Long Term Support) wat inhoud dat deze voor 3 jaar ondersteund wordt met updates voor de desktop en 5 jaar voor de server editie. Dus in 2011 is de levenscyclus voor Ubuntu 8.04 ook afgelopen als desktop versie.

De 8.10 en de aankomende 9.04 zijn weer van die tussentijdse uitgaven van Ubuntu die beiden weer alleen voor 18 maanden ondersteund zullen worden.

dus is het beter om de 8.04 versie te bestellen en daarbij te blijven tot er een nieuwe LTS versie uitkomt?

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/19, 21:15:07 »
Als je een stabiel systeem wil dan is het aan te raden om bij een LTS versie te blijven. :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/19, 21:17:37 »
Ja en je kan altijd de tussentijdse versies uittesten in dual-boot (of triple-boot met windows erbij dus)

Wat de installatie betreft, kan je ook naar dat steunpuntplan gaan en ook even kijken of deze persoon ook ondersteuning bied wat betreft de install, dan komt hij bij jou thuis om je te helpen, als jij dat wil natuurlijk, en anders kom je terug naar het forum met je vragen, altijd welkom. (Als we thuis zijn.  =D )
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/19, 21:20:32 »
8.04 it is then  ^-^
hoe komen die steunpunten dan eigenlijk zo snel aan die schijfjes? en mag je die dan ook houden?

sorry voor al die vragen, maar ik ben jammer genoeg m'n windows veel te gewoon geraakt XD

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/19, 21:23:51 »
Of de mensen die steunpunt zijn bestellen zich een hoop cd's bij Ubuntu zelf of ze bewaren een iso op een externe hardeschijf en branden gewoon een cd voor je. En ja, de cd mag je houden.

Je hoeft trouwens geen sorry te zeggen, je vragen zijn van harte welkom en we proberen je zo goed mogelijk op weg te helpen. Dus.... vraag maar raak. ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 21:26:32 door DarkEra »

grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/19, 21:29:50 »
hehe lol...domme vraag ^-^

en hier volgt dan de volgende domme vraag: wat raden jullie aan: Ubuntu, Kubuntu , Xubuntu en waarom?

edit: nja een beetje off-topic srry.. zal er de volgende keer op letten

Offline joop13

  • Lid
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/19, 21:31:53 »
Kortom, zoek zo snel mogelijk een steunpunt bij jou in de buurt. Email of bel hem/haar en je wordt zo snel mogelijk bijgestaan bij dit probleem. Want waarschijnlijk is je schijf NTFS geformateerd en daarvoor is in 7.04 niet direct de ondersteuning geregeld.

En wij geven je graag een CD met Ubuntu!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/19, 21:37:43 »
Kortom, zoek zo snel mogelijk een steunpunt bij jou in de buurt. Email of bel hem en je wordt zo snel mogelijk bijgestaan bij dit probleem. Want waarschijnlijk is je schijf NTFS geformateerd en daarvoor is in 7.04 niet direct de ondersteuning geregeld.

En wij geven je graag een CD met Ubuntu!

schijf is niet ntfs hoor ( zoveel weet ik er nu wel van om te weten dat dat niet lukt XD)... wel de partititie op m'n schijf waar ik Ubuntu wil op installeren is niet ntfs, die van windows 7 uiteraard wel en m'n recovery is fat32.
Welk type zou ik het beste gebruiken misschien? en welke tool gebruik ik hiervoor want partition magic weigert


grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/19, 21:43:27 »
ja zo dingen heb ik al gelezen en opgevolgd maar bij stap 4 van de installatie
staan er geen schijven bij mij:(

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/19, 21:45:51 »
De 7.04 zal niet op jou Pc werken daar deze de hardware niet ondersteund. Dus deze zal nooit werken op een moderne Pc met een SATA schijf.

En zoals eerder gezegd wordt deze versie dus niet meer ondersteund met updates. Zoek nou gewoon even een steunpunt bij jou in de beurt die jou een cd van Ubuntu 8.04 kan geven of opsturen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 21:47:41 door DarkEra »

grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu herkent m'n HDD niet!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/19, 21:48:44 »
Ok thx

de 8.04 is besteld ^-^ hopelijk ondersteunt deze versie m'n hdd wel

bedankt voor de snelle hulp ^-^