Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een onverwachte gast moet weg!  (gelezen 4565 keer)

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Gepost op: 2008/10/03, 22:22:15 »
Hoi allen.
3/4 jaar geleden ben ik begonnen met Ubuntu 7.0 en nu inmiddels met de hardy 8.04. Geïnstalleerd op een oudere kast op een harde schijf waarvan ik "dacht" dat hij leeg was. Zonder echte problemen werkt hij naar vermogen. Todat er van de week ineens bij een opstart ineens windows XP tevoorschijn kwam. Hij wilde echter niet doorstarten maar via de veilige modus kon ik er wel "in kijken". De hele mikmak stond er nog op van mijn vorige installatie. Bij het installeren was hij dus niet leeg gemaakt. Vergissing dus. Na wat klooien kon ik weer met Ubuntu aan de gang. Omdat dit nooit eerder was gebeurd heb ik er verder geen aandacht aan geschonken. Totdat hij vanavond weer niet wilde en weer met de XP op kwam dagen. Die moet er dus vanaf gehaald gaan worden. Hoe ga ik dat doen? Iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik ben nog steeds een beginner.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/03, 22:28:10 »
Indien u niks meer wil opslaan van die XP-installatie, download dan de GParted Live CD en start op van die CD. Daarmee kunt u de partitie van XP verwijderen.

Wat ook kan is opstarten van de Ubuntu Live CD en dan kiezen voor Ubuntu uitproberen zonder te installeren (o.i.d.). En dan (evt. na installeren via Synaptic of apt-get) GParted opstarten en via GParted de XP-partitie verwijderen.

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/04, 12:56:46 »
Hoi.
Ik heb via de sudo opdracht gparted gestart en krijg dit te zien.
--- http://img525.imageshack.us/my.php?image=schijf1qb6.png ---
Op zich al knap dat ik dit voor elkaar krijg, ahum. De live cd wilde bij mij niet echt lukken vandaar via de gparted die reeds aanwezig was. Kunt u me vertellen hoe ik verder moet? Ik nem aan de de xp zich hier ergens moet bevinden. Nogmaals. Ik heb niet bewust een extra partitie gemaakt ( of ubuntu moet dat zelf doen) Maar gewoon op een schijf gezet waarvan ik dacht dat die geformatteerd was.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/04, 13:00:53 »
Via GParted op een geinstalleerde Ubuntu kan het niet. U zult echt van de GParted Live CD of de Ubuntu Live CD moeten opstarten om het gewist te krijgen. Evt. kunt u GParted van de website halen en op uw USB-stick zetten via de instructies die daar staan.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/04, 13:06:11 »
Je kunt de partitie prima verwijderen via gparted binnen Ubuntu. Maar zou je een groter plaatje kunnen posten of in ieder geval kunnen vertellen hoe de schijf nu is ingedeeld.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/04, 13:23:01 »
Dan wil ik wel eens weten hoe je die verwijdert binnen Ubuntu, want dat is mij nog nooit gelukt. Hij blijft zeggen dat de partitie gemount en dat ik hem moet unmounten, zelfs als ik hem geunmount heb.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/04, 13:39:37 »
Het beste kun je dan die Windows partitie uit je fstab halen en even opnieuw starten. Dan is de partitie zeker niet gemount en zou je 'm makkelijk weg moeten kunnen halen met gparted. Heb het nog even getest en net m'n voorgeïnstalleerde Vista partitie weggegooid:
GParted 0.3.5

Libparted 1.7.1

Delete /dev/sda1 (ntfs, 58.01 GiB) from /dev/sda  00:00    ( SUCCES )
     
calibrate /dev/sda1  00:00    ( SUCCES )
     
path: /dev/sda1
start: 63
end: 121655519
size: 121655457 (58.01 GiB)
delete partition  00:00    ( SUCCES )

========================================

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/04, 14:13:55 »
Zo zou hij beter moeten zijn.
--- http://img55.imageshack.us/my.php?image=schijf2zt2.png ---
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/04, 14:21:09 »
Zitten er misschien 2 harde schijven in? Want op deze harde schijf staat ie zo te zien niet.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/04, 14:31:31 »
Zo te zien heb je idd nog een andere harde schijf er in. Naast /dev/sda (37.28 Gb) staan pijltjes. Als je daar op klikt kun je de andere schijf selecteren.

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/04, 17:39:12 »
http://img243.imageshack.us/my.php?image=schijf3yg1.png
Ik zal gelijk een ietsje meer uitleg geven.
Deze kast is puur voor downloaden en branden op dvd-rw. Er zitten 2 schijven in  waarvan ik er maar 1 gebruik. Tot voor kort wist ik niet eens hoe ik de 2de schijf kon benaderen. Hoe kan ik zien waar de w xp installatie op staat? De tweede schijf kan ik ook niet koppelen. Komt dit mogeklijk om dat het een ntsf indeling heeft? En is het dan ook mogelijk dat ik bij uitzondering dan opstart op de tweede schijf waardoor de oude XP installatie tevoorschijn kan gaan komen? Vragen,,vragen, vragen. Hopelijk kunnen jullie ze beantwoorden.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/04, 18:32:47 »
"Dan wil ik wel eens weten hoe je die verwijdert binnen Ubuntu, want dat is mij nog nooit gelukt. Hij blijft zeggen dat de partitie gemount en dat ik hem moet unmounten, zelfs als ik hem geunmount heb."

Dat komt denk ik, als je één harde schijf hebt, doordat de bootsector van grub in de mbr staat.
Vanaf een bootable cd kun je alles vernietigen normaal gesproken.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/04, 18:36:02 »
Volgens mij moet je eerst grub opnieuw installeren op sda1 en daarna de Windows partitie verwijderen.
Hoe dat moet staat wel op de website van Pjotr.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/04, 19:37:12 »
Sorry, prikkebeen2.
Als je zegt dat ik eerst grub opnieuw moet installeren zegt mij dat natuurlijk niets.  Ik zal een poging doen maar ik zal er denk ik wel op terug gaan komen. hahaha.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/05, 13:47:26 »
- /dev/sdb selecteren in gparted
- rechtsklikken op de ntfs partitie /dev/sdb1 en kiezen voor verwijderen
- nieuwe ext3 partitie aanmaken in de vrije ruimte

Als dat gelukt is moeten we 'm toevoegen aan /etc/fstab, maar first things first ;)

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/12, 15:23:46 »
Hoi AutoStatic.
Door mijn w XP  computer kast problemen kon ik er niet eerder aan toe komen
Maar moet dit het soms worden.
--- http://img367.imageshack.us/my.php?image=2deschijfbm8.png ---
Ik heb na jou aanwijzingen wat zitten experimenteren. Moet er nu nog meer gedaan worden?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/15, 08:27:57 »
Klein vraagje:
ik zie dat je de nieuwe ext3 partitie een boot-vlag meegeeft.
Is dat wel de bedoeling? Er staat toch niets op geinstalleerd?

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/15, 11:52:17 »
Citaat van: Dump
Hoi AutoStatic.
Door mijn w XP  computer kast problemen kon ik er niet eerder aan toe komen
Maar moet dit het soms worden.
--- http://img367.imageshack.us/my.php?image=2deschijfbm8.png ---
Ik heb na jou aanwijzingen wat zitten experimenteren. Moet er nu nog meer gedaan worden?
Doei, Dump.
Ziet er goed uit!! Je zou nu in de root van je OS (/) een mapje data aan kunnen maken, of een mapje data onder /mnt/, kan ook. Daarna kun je in je fstab toevoegen:
/dev/sdb1    /mnt/data     ext3     defaults     0     0Opnieuw opstarten en voil

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/19, 12:46:43 »
Hoi Autostatic.
Betekend een map aanmaken in de root van mijn os dat ik ergens een "nieuwe map" moet aanmaken met een naam voor mijn nieuwe harde schijf? Of een "nieuwe map/naam voor de schijf" onder /mnt/ zoals in je voorbeeld. Waar ik die dan ook kan vinden.
Toont onderstaand plaatje al niet aan dat er een tweede schijf aanwezig is en herkend wordt?
http://img264.imageshack.us/my.php?image=isdithemjw9.png
Mijn eerste harde schijf is toch /home/dump ????
Dan zou die tweede harde schijf toch de "media van 41,2 gig moeten zijn?
En dan als laatste, sorry, wat is die fstab?
Doei, Dump.

P.s. jaja, ik blijf nog wel even een tijdje een newbie.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/19, 13:09:17 »
Hallo Dump, /media/disk is inderdaad je partitie op de tweede schijf. Maar die wordt nu niet automatisch gemount bij het opstarten als het goed is.
Wat betreft de rest van mij verhaal, check eerst dit even: http://sites.google.com/site/computertip/bestandssysteem
Hopelijk wordt het dan wat duidelijker!

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/19, 15:06:30 »
Hoi Autostatic.
Ik kan wel interessant gaan zitten doen maar er echt uitkomen doe ik niet. De hoofdlijnen van de aangeboden link snap ik wel maar bij het uitvoeren van je opdracht kom ik niet verder.
Ik ga er van uit dat onder de root --- bestandssysteem --- wordt verstaan.
Als ik van je voorbeeld mag uitgaan dan moet ik een map (genaamd, data) maken in --- /mnt ---. Als ik deze map voor mij heb dan zie ik een leeg veld. Met --- control+H, volgens mij om verborgen bestanden weer te geven) --- blijft het veld leeg. Als ik hier die map, data, moet aanmaken dan nog zou ik niet weten hoe?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/19, 15:50:49 »
Dump, in het mapje /mnt kun je een mapje data aanmaken. Dit moet je als root doen, een tip is dan ook om het pakketje nautilus-gksu te installeren, daarmee kun je nautilus (de bestandsbeheerder van Ubuntu) opstarten in root modus. Als je dit gedaan hebt kun je in het mapje /mnt de map data aanmaken.
Als je dat gedaan hebt kun je op alt+f2 drukken (Run Application) en dan ingeven: sudo gedit /etc/fstab en de volgende regel op het einde knippen en plakken:/dev/sdb1    /mnt/data     ext3     defaults     0     0Bij het opstarten zou dan je nieuwe partitie automatisch gemount worden onder /mnt/data en kun je 'm daar ook terug vinden in nautilus.

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/19, 17:46:04 »
Geloof het of niet maar voor dat ik door had dat ik niet in installeren/verwijderen moest zijn maar dat ik in het synaptic pakketbeheer moest wezen was ik al weer een uur verder. Steeds vragen wil je ook niet en dus d.m.v. googlen zag ik de goede optie. Onderstaande link ---
http://img378.imageshack.us/my.php?image=zogoedjb1.png --- zou het dus moeten wezen? Pffffffffffffffffft
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/19, 17:57:42 »
Ja, ziet er goed uit! Opslaan en even herstarten, dan zou het moeten werken!

Offline Dump

  • Lid
Een onverwachte gast moet weg!
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/19, 19:27:39 »
Hartelijk dank tot zover, Autostatic.
Ik heb nog wel een vraagje maar niet zo dringend.
Eerst nog even een ander probleem oplossen.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.