Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten  (gelezen 5790 keer)

Offline djdg

  • Lid
Via Nautilus wil ik bestanden naar de map /data verplaatsen die in de filesystem /(root folder staat. Het icoontje in de tree geeft een slotje weer dus hij is volgens mij niet toegankelijk. Hoe kan ik dit (permanent?) zo instellen dat ik alle rechten heb om inhoud te wijzigen / verplaatsen?

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2011/07/15, 17:32:38 door djdg »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/14, 14:20:45 »
In Ubuntu heb je standaard geen rootrechten, dit is een belangrijke veiligheidsmaatregel. Om bestanden te verplaatsen naar een map waar je rootrechten voor nodig hebt, kan je dat doen met tijdelijk verhoogde rechten. Bijvoorbeeld door de bestanden via de terminal te verplaatsen, waarbij je je terminalopdracht vooraf laat gaan door sudo. Als je de bestanden liever grafisch verplaatst, kan je Nautilus met tijdelijk verhoogde rechten starten, door in de terminal gksudo nautilus in te typen en dan je wachtwoord te geven.

Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/14, 14:22:50 »
Waarom zou je daar bestanden willen plaatsen?

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/14, 15:20:18 »
Waarom zou je daar bestanden willen plaatsen?

Omdat ik daar een partitie heb gemaakt met het grootste gedeelte van mijn harde schijf, waar ik mijn data (mp3, films, etc.) wilde plaatsen. Had ik dit beter anders kunnen doen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/14, 15:34:14 »
Waarom zou je daar bestanden willen plaatsen?

Omdat ik daar een partitie heb gemaakt met het grootste gedeelte van mijn harde schijf, waar ik mijn data (mp3, films, etc.) wilde plaatsen. Had ik dit beter anders kunnen doen?

Inderdaad. De enige plek waar zulke bestanden thuishoren is in /home/JouwGebruikersNaam (of in een submap daarvan) en nergens anders.

Overigens gebruik je het woord "partitie" voor /data. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.  ???

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/14, 15:52:16 »
Mijn doel was om een partitie te maken waarop alle data geplaatst kon worden, zodat ik bij een herinstallatie alleen het besturingssysteem hoef te installeren al mijn bestanden niet hoef te back-uppen. Kan ik dit nog wijzigen? /data heeft nu eigenlijk mijn complete schijfruimte ingenomen en ik zou deze op jouw advies dan willen verplaatsen naar een submap in home.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/14, 16:04:38 »
Wat gebruikelijk is als iemand een indeling wil zoals jij beschrijft, is de hele /home op een aparte partitie zetten. Dat kun je zo instellen tijdens de installatie van Ubuntu.

Wat ook kan, is simpelweg een aparte partitie maken en die permanent aankoppelen.
Meestal onder /media/PartitieNaam.

Een bestaande situatie wijzigen is lastiger. Enfin, als het mislukt kun je altijd even opnieuw installeren.... Wel eerst een externe reservekopie maken van al je documenten, muziek en foto's, natuurlijk.

Achteraf handmatig ingrijpen kan als volgt: http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Maar misschien is een complete herinstallatie toch het beste:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/14, 16:06:03 »
Vooraleer je wat dan ook verplaatst: wat is nu juist de indeling van je harde schijf ?

Tik eens in een terminal
mount -lDie laatste letter is een kleine L.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/14, 16:15:47 »
Citaat
/dev/sda3 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro,commit=0)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
/dev/sda2 on /boot type ext2 (rw)
/dev/sda5 on /data type ext4 (rw,commit=0) [DATA]
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/djdg/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=djdg)
/dev/sdb1 on /media/TOSHIBA EXT type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush) [TOSHIBA EXT]
djdg@djdg:~$

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee?

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/14, 17:37:48 »
Ik heb overigens zelf nog niks op die /data 'partitie' gezet. Er staat alleen een lost+found map die leeg is. Op zich moet die toch op een andere partitie bij te plakken zijn? Geen idee of dat realistisch is hoor.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/14, 17:40:46 »
/data vernietigen met Gparted dan. Zie mijn eerdere bericht in dit draadje. Vervolgens opnieuw formatteren en voorzien van een duidelijk etiket (bijvoorbeeld: opslag).

Geen koppelpunt geven, niet nodig. Voortaan kun je 'm desgewenst met een muisklik aankoppelen. Dan koppelt-ie vanzelf aan in /media.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/14, 18:27:33 »
Jou opzet is perfect legitiem. Conventioneel zou je echter het koppelpunt /data  plaatsen onder /mnt, dus /mnt/data.

Als specifiek antwoord op je vraag:
Citaat
Hoe kan ik dit (permanent?) zo instellen dat ik alle rechten heb om inhoud te wijzigen / verplaatsen?
Zoals je zelf reeds zegt: je moet de rechten en eigenaar/groep aanpassen. Er zijn twee mogelijkheden:

1) nautilus opstarten als "beheerder":
Geef het commando
gksudo nautilus
Er start een venster bestandsbeheer met beheerdersbevoegdheden. Met dit venstertje navigeer je naar /, rechts-klikt op "data", en via "Eigenschappen" kan je de eigenaar en groep veranderen, en eventueel de rechten aanpassen (standaard heeft de eigenaar alle rechten onder Ubuntu, dus eigenaar aanpassen zal volstaan voor jou)

2) via de commandolijn: commando's "chmod" en "chown".
chown $USER:$USER /data
zal eigenaar en groep van /data wijzigen naar jou account. Standaard staan alle rechten voor eigenaar reeds "open", dus chmod zal je niet nodig hebben.

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/14, 19:17:15 »
/data vernietigen met Gparted dan. Zie mijn eerdere bericht in dit draadje. Vervolgens opnieuw formatteren en voorzien van een duidelijk etiket (bijvoorbeeld: opslag).

Geen koppelpunt geven, niet nodig. Voortaan kun je 'm desgewenst met een muisklik aankoppelen. Dan koppelt-ie vanzelf aan in /media.

Klopt het dat een partitie niet aan de / root gekoppeld hoeft te worden om vanuit ubuntu mee te kunnen werken? Als dat zo is dan is dat mijn denkfout geweest.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/14, 19:19:55 »
Klopt het dat een partitie niet aan de / root gekoppeld hoeft te worden om vanuit ubuntu mee te kunnen werken?

Inderdaad.  :)

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/14, 19:24:43 »
Pffew, dit scheelt me een hoop tijd. Heel erg bedankt allemaal!!!

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/15, 11:28:11 »
Update: Uiteindelijk toch helaas alles opnieuw gedaan. Maar nu moet de partitie iedere keer opnieuw gemount worden voordat hij gebruikt kan worden. Kan dit automatisch ingesteld worden? Moet ik in Schijfbeheer -> Partitie bewerken, het vinkje bij 'Opstartbaar' misschien aanzetten?

In fstab wordt de partitie niet weergegeven.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/15, 13:11:16 door djdg »

Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/15, 13:39:46 »
Nadat je de partitie handmatig hebt aangekoppeld, open je een terminal en je tiktcat /etc/mtabDan kopieer je de regel die over de bewuste partitie gaat, met selecteren en rechtsklikken (CTL+C gaat niet in de terminal).
Vervolgens tik je in,gksu gedit /etc/fstabgeeft je wachtwoord in en dan plak je (kan met CTL+V) de zonet gekopieerde regel ergens in dat bestandje. Terug opslaan en sluiten en dan zou nu bij de volgende keer opstarten het wel moeten automatisch gemount worden...

edit: tweede code aangepast (was gedit vergeten... XD  ) zie volgende post.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/15, 17:57:51 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/15, 14:19:08 »
gksu /etc/fstab deed na het vragen van een wachtwoord niks, dus ik heb er sudo gedit /etc/fstab van gemaakt. Wel raar dat die regel uit de eerste command totaal niet overeenkomt met de opbouw van fstab, maar dat het toch werkt. Hoop dat het in de toekomst geen problemen oplevert.

Wederom heel erg bedankt!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/15, 14:38:03 »
Je hoeft die partitie helemaal niet in /home te zetten. Sterker nog, /home is voor homedirs, en niet perse voor data. Zelf zou ik aanraden de /home en data-partitie toch apart te houden.

Het enige dat je in eerste instantie hoefde te doen was jouw gebruiker rechten geven om op die map te mogen schrijven. Als je maar 1 gebruiker hebt doe je dat het makkelijkst door jouw gebruiker eigenaar te maken van die map en alle submappen en -bestanden middels:
sudo chown -R $USER:$USER /data/

Waar je die partitie mount is een tweede. Het kan in wel /data (maar is niet netjes of niet de aangeraden manier).
Het kan ook ergens in /mnt, maar dit is in principe om tijdelijk dingen te mounten, dus niet voor een permanente partitie
Dan heb je ook nog /media, dat eingelijk meer voor apparaten is, zoals USB-sticks en CD-roms.
En dan ook nog /srv/ voor partities die gebruikt worden door verschillende services.

Kortom, ik weet het ook niet precies. Het kan allemaal, ik zou em gewoon mounten (aankoppelen) waar jij het fijn vindt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline djdg

  • Lid
Re: Bestanden niet naar filesystem verplaatsbaar, geen root rechten
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/15, 17:32:25 »
Goed advies! Bedankt!