Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Reboot bij 90%  (gelezen 1711 keer)

Reboot bij 90%
« Gepost op: 2010/10/03, 23:43:57 »
Ik probeer Ubuntu server 10.4 LTS te installeren op een Pentium 2- 350 Mhz x86 Intel PC.
HD is 320 Mb IDE en 56speed CD-ROM.
Er zit 256 Mb ram in.
De .ISO booten.Installatie gaat bij ongeveer 90% rebooten.Ergens bij de base setup nadat ik de naam invul van het user account en het paswoord ingeef.Kort daarna zie ik nog dat hij files gaat laden tbv APT-GET. Kort daarna gaat hij rebooten, zodat de installatie afbreekt.
Ik heb de optie"repair broken system"ook al geprobeerd,maar dat werkt niet.

Installatie op een laptop wil ook al niet lukken, nou dit weer.  Ik begin zo langzamerhand dat hele Ubuntu beu te worden   >:(

Ik weet dat dit op afstand lastig is. Maar ik heb zelf geen idee waar ik het moet zoeken. Geheugen ?  Harddisk ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Reboot bij 90%
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/04, 10:18:17 »
256MB geheugen is gewoon te weinig, een werkbaar minimum is 512 MB.
Hetzelfde geldt voor je harde schijf, met 320MB kom je er gewoon niet.

Voor zo'n antieke computer is Ubuntu niet geschikt, je kan beter kijken naar een andere distro, zoals bijv. Puppy Linux.
http://www.puppylinux.com/

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Reboot bij 90%
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/04, 15:40:12 »
Je kan ook Lubuntu proberen of Xubuntu. Maar het beste is idd te kijken naar Puppy Linux of Dam Small Linux, hele lichte distro's. Wil je toch je ouwe pc gebruiken, kijk dan of je via Marktplaats.nl of hier onder het Vraag en Aanbod rubriek extra geheugen kan krijgen als je het niet thuis hebt liggen.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Reboot bij 90%
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/04, 15:53:58 »
Ram is okay voor een server, maar je HD is gewoon te klein, de base installatie neemt namelijk al 500 MB in gebruik van Ubuntu 10.04 server editie.
Oh en dat jij de requirments niet goed leest betekent natuurlijk niet dat er wat mis is met Ubuntu.

Re: Reboot bij 90%
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/04, 16:53:40 »
#  Je hebt gelijk..Excuus.
Die HD is niet 320 Mb maar 320 Gb. Dus dat zou voldoende moeten zijn

  RAM is ook aan de krappe kant. Toch maar eens kijken of ik nog wat oude RAM kan scoren op MP.nl

Toch wel raar dat hij dan reboot...Maar ja
Ik weet pas meer als ik wat ruimer in me ram geheugen zit...
« Laatst bewerkt op: 2010/10/04, 17:03:12 door rubberbutt »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Reboot bij 90%
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/04, 19:15:57 »
Okay, dat zou inderdaad genoeg moeten zijn. Heeft de bak internet tijdens het updaten? Zie je een fout melding?

Re: Reboot bij 90%
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/04, 20:54:51 »
Hij heeft wel Internet,maar ik weet eerlijk gezegd niet of hij apt-get via Internet.
Ik denk zelf van niet. Hij leest alleen van de cd-rom.


Hij komt niet eens zo ver dat hij gaat updaten via Internet.
Ik zie ook geen foutmelding. Tijdens de laatste fase van de base installatie, is het ineens <floep> en hij gaat rebooten.
Dit gebeurt steeds steevast op het zelfde moment tijdens de installatie.

Misschien een bad sector op de HD, who knows ?  Ik heb deze week niet veel tijd om het uit te zoeken,
Ik heb via MP al wat geheugen gevonden. Mijn oude Pentium 2 mobo kan 3x DIMM 256Mb aan. Ik kan er dus max.768 Mb in proppen.
Ik wacht even tot ik dat geheugen binnen heb, en ga ook met een verse HD aan de slag.

Jullie horen nog hoe het gaat... :rolleyes:

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Reboot bij 90%
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/05, 09:16:51 »
Je kan met de Ubuntu live cd de HD checken. Misschien dat is proberen :)?

Re: Reboot bij 90%
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/05, 16:08:51 »
Kun je ook direct de cd controleren en memtest draaien, met oude hardware weet je het maar nooit.

Re: Reboot bij 90%
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/05, 20:36:27 »
De cd heb ik al gecheckt. Die is goed. Mar hoe moet ik memtest draaien op een PC waar nog niks op staat  ???
 Wat betreft die live cd. Ik neem aan dat je dit bedoelt:

To create a LiveCd
•Download Ubuntu. Avoid the "Alternate Cd" & the Server Edition because it has no desktop.
•Make your own CD. Cheap "write once" CDs in packs of 10 or more are usually best. You might want to burn a new CD once every 6 months to get the latest version but all version are supported for 18 months and LTS for 3 years. So you might want to use the remaining Cds for trying out other distros  Having a quick demo of other distros can help you understand linux a LOT better a LOT faster, which helps you understand Ubuntu better.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/05, 20:39:55 door rubberbutt »

Re: Reboot bij 90%
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/05, 20:54:30 »
Vanuit de livecd van de desktopversie kun je in het hoofdmenu (Bij kiezen tussen "Ubuntu Uitproberen", "Ubuntu Installeren" ed.) ook kiezen voor memtest en de cd controleren. De server-cd zal dat wel niet kunnen.
Jammer, dan kun je de server-cd dus niet controleren. Je kunt proberen om een nieuwe te branden (op laagste snelheid). Ik had laatst ook dat er de raarste dingen gebeurden tijdens een installatie. Cd gecontroleerd> 1 fout> nieuwe cd> geen problemen meer.
Je kunt echter nog steeds de desktop live-cd downloaden (of een bootable usb-stick maken) en van daaraf memtest draaien.

Als echt niets lukt, en niemand hier weet nog iets te bedenken kun je altijd nog een paardemiddel gebruiken, maar da's wel veel werk: haal alle hardware die je niet voor een installatie nodig hebt (geluidskaarten, netwerkkaarten) uit je systeem, en probeer zo kaal mogelijk eens te installeren. Als het dan wel wil, weet je dat het aan een van die hardware ligt, en kun je ze 1 voor 1 weer gaan toevoegen. Maar, zoals ik al zei is dat een uiterste redmiddel, en veel werk. Let trouwens wel op waar je blijft met die hardware. Dat spul is bijzonder gevoelig voor van alles en nog wat.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/05, 20:58:45 door overdenkamp »

Re: Reboot bij 90%
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/05, 21:17:51 »
Ik heb net de ubuntu Live CD gedownload,maar als ik verder kijk naar de min.system requirements:

 
Table 3.2. Recommended Minimum System Requirements

Install Type    --- RAM (minimal)     ---RAM (recommended)   ---Hard Drive
No desktop     ---64 megabytes      ---256 megabytes         --- 1 gigabyte
With Desktop  ---64 megabytes      ---512 megabytes         ----5 gigabytes
  ik heb dus maar 256 Mb. Dus with desktop zou het moeten gaan.
ik ga dit eens proberen....

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Reboot bij 90%
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/06, 10:02:06 »
De server cd heeft geen live cd versie, dus nee die kan geen testen draaien.
Ik bedoelde btw, niet je cd checken maar de HD van je PC.

Re: Reboot bij 90%
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/06, 10:54:33 »
Gisteravond nog geprobeerd Ubuntu desktop 10.04 LTS te installeren.
De installatie gaat erg langzaam, en helaas bij 37% is er geen beweging meer in te krijgen.
Geen foutmelding, niks. Alsof de pc bevriest,vaststaat.
Ik vermoed toch dat de HD de boosdoener is.

Ik stop er nu maar even mee, en wacht op bericht van Femke98 uit de rubriek aanbod om een andere PC van haar over te kopen.

Re: Reboot bij 90%
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/09, 10:55:46 »
De afgelopen dagen toch weer verder gegaan.

Een Pentium 2- 350 Mhz gaat echt niet werken voor de server  :P
Ik heb nu een Pentium 4-3Ghz met 1 Gb ram.
de reden waarom deze steeds "vastliep"was de 16-in-1 USB cardreader. Daar kon Ubuntu dus ook niet mee overweg.
Cardreader dus losgekoppeld, en draait Ubuntu 10.04 LTS (LAMP) server als een zonnetje  =D