Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar  (gelezen 4847 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Hallo

Ik heb een website in elkaar geknutseld (www.paulinebrey.tk). Als ik deze site bekijk onder Windows met de Internet Explorer en met Mozilla Firefox, wordt de site gewoon goed getoond.

Maar... op mijn Ubuntu-bak wordt de site niet goed getoond. Het probleem zit hem in de lengte van de pagina's. Het tekstvlak is wit en wordt omgeven door een groene rand. De tekst hoort dus in het witte gedeelte te blijven staan. Ze staan heus keurig goed in de previews en zoals gezegd onder Windows. Hetzelfde fenomeen doet zich voor met Opera. Ook met afbeeldingen in de tekst heb ik problemen. Het was redelijk wat gepruts om het zo te krijgen dat ik onder Ubuntu de site qua plaatjes goed in beeld kreeg.

Als ik op mijn Pardus-bak kijk, ziet de site er qua tekst wel goed uit. De plaatjes ook nog wel, maar je kan zien dat ze met wat kunst en vliegwerk er tussen zijn gefrot.

Resumé overflakkee: Genoemde website wordt onder Ubuntu (en ook Linux Mint overigens) niet goed getoond.
Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: 2009/05/17, 13:38:46 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/15, 19:31:01 »
Heb je de Microsoft TrueType Core Fonts geïnstalleerd? Pakket msttcorefonts, maar ik installeer altijd Ubuntu Restricted Extras (ubuntu-restricted-extras), waar dit pakket ook in zit.

Hier overigens geen problemen hoor ;)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/15, 19:50:47 »
Yep.. zijn geinstalleerd. Heb de hele meuk aan multimedia geinstalleerd


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04


Offline Stijnen

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/15, 20:01:09 »
De website voldoet niet aan de W3C-standaarden:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.paulinebrey.tk%2F&charset=(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0

Zijn er hobby sites die daar wel aan voldoen? In het andere forum waar men zijn/haar websites toont voldoet er geen 1 aan, denk niet dat dat direct het probleem zou moeten zijn.

Edit:
De website doet het hier wel goed
Ik zie het probleem nu ook
« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 20:10:53 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/15, 20:03:58 »
Ik heb de originele er even door gehaald en dan krijg ik deze melding:

Warning No Character Encoding Found! Falling back to windows-1252. (http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fmembers.home.nl%2Femmelkamp.j%2F)

Allemaal leuk, maar ik heb natuurlijk geen idee wat dat is en hoe dat te verhelpen is. Overigens blijft het dan wel vreemd, dat ik dit probleem alleen onder Ubuntu heb. Onder Windows en Pardus Linux is er geen probleem. Alledrie dan met Mozilla firefox, om echt te kunnen vergelijken.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 20:05:35 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/15, 20:05:37 »
Ik heb een website in elkaar geknutseld (www.paulinebrey.tk). Als ik deze site bekijk onder Windows met de Internet Explorer en met Mozilla Firefox, wordt de site gewoon goed getoond.

Maar... op mijn Ubuntu-bak wordt de site niet goed getoond. Het probleem zit hem in de lengte van de pagina's. Het tekstvlak is wit en wordt omgeven door een groene rand. De tekst hoort dus in het witte gedeelte te blijven staan.

Op mijn Ubuntu 8.04 met Firefox 3.0.10 ziet de homepage er keurig netjes uit. De andere pagina's echter zien er aan de onderkant inderdaad niet goed uit............

Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/15, 20:07:34 »
Ah, na eens meerdere pagina's geopend te hebben, zie ik wat je bedoelt. Heb je je site soms specifiek voor één resolutie gemaakt?

En ik zie dat je je website niet zelf hebt geprogrammeerd, maar met een WYSIWYG-editor. Tsja, dat kun je dit soort dingen verwachten..

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/15, 20:16:13 »
Ik heb hem inderdaad met een wysiwig editor gemaakt, omdat ik helemaal niet HTML programmeren kan.

En ik vind niet dat ik dit soort dingen moet kunnen verwachten, want ik heb onder drie verschillende besturingssystemen deze site bekeken, alledrie met Mozilla Firefox, en alleen onder Ubuntu 9.04 én Linux Mint 7 RC (op verschillende pc's) heb ik dit probleem. Pardus Linux en Windows XP staan op dezelfde PC als waarop ook Linux Mint staat. Het kan dus ook niet aan de PC liggen, of de gebruikte resolutie, want die is de ene keer 1920x1200 (Ubu) en de andere keer 1280x768 (WinXP, Pardus & Mint)

Dus, waar zit dan het probleem? Niet in de site, lijkt me zo. Ik heb het idee dat ik iets niet geinstalleerd heb, maar ik heb geen idee wat niet....

edit: heb voor de zekerheid nóg een keer de pagina van Pjotr door gelopen, maar ik had toch echt braaf alles geinstalleerd wat daar staat...
« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 20:27:17 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/15, 20:34:10 »
Ziet er hier in SeaMonkey goed uit. En SeaMonkey gebruikt nochtans precies hetzelfde engine als Firefox.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/15, 20:52:55 »
Dat is ook zo raar.. er zijn er een paar waar hij het goed doet en er zijn er een paar waar hij het niet goed doet.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/16, 11:09:42 »
Ja, nu zie ik het ook, het probleem doet zich voor aan de onderkant van de website op alle painga's. Behalve op de home pagina, maar die is niet zo lang als de overige.
Trouwens, Links en over mijzelf zijn ook goed, en Over Energie ook.
Het zijn echt de pagina's waar lappen tekst staan en die dus langer zijn dan de hierboven links die wel goed zijn.


Inderdaad, ik zie het nu ook bij sommige pagina's (nog steeds in SeaMonkey). Ook in SeaMonkey 2 alpha 3 (welke hetzelfde engine gebruikt als Firefox 3.5 bèta) doet het probleem zich voor.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Linux) website raar
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/16, 11:11:22 »
Klopt! En zoals ik al zei, als ik hem onder Windows of Pardus open (met Firefox, net als in Ubuntu) dan toont hij wel goed. En onder Linux Mint 7 RC en Ubuntu 9.04 wordt hij niet goed weergegeven. Op deze machine (Ubuntu) heb ik ook Seamonkey, Epiphany en Opera geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Het zit hem du ook niet in de tekst en volgens mij ook niet in de opmaak. Ik heb hem getest met de door Femke en Pjotr aangereikte tooltjes en hij had maar 3 foutjes.

Heb jij dat niet met jouw sites, Femke?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/16, 11:14:03 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/16, 11:22:08 »
Ik had al ff gespiekt en dat ook gezien. Steek mij maar in de fik dan, ik snap het niet...  ???


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/16, 11:34:56 »
De "echte" site is deze: http://members.home.nl/emmelkamp.j , maar dat bekt niet zo lekker, zal ik maar zeggen. Die .tk site is gewoon doorgelinkt hiernaar toe. Helpt deze info?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/16, 11:44:48 »
We zitten in dezelfde richting te denken volgens mij. Heb net de Windows pc aangezet...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/16, 12:02:28 »
Het is gemaakt met een Windows programma, omdat onder Linux niet een dergelijk programma bestaat, volgens mij . Kompozer doet het niet onder Ubuntu. En, nog belangrijker, ik kan niet HTML programmeren. Dit was mijn tweede poging ooit, om precies te zijn...
En ik gebruik Windows voor die dingen die ik echt niet met Linux voor elkaar krijg. En dat op dit moment alleen nog het af en toe uploaden van open source en linux distributies naar Usenet en voor het maken van deze website dus. En als de rest van het gezin Windows weer eens in een deuk heeft zitten.. Grinnik

Ik heb bij die ene pagina overal een harde enter gegeven. Hielp niet. Ik heb de tekstvensters beter op maat gemaakt door overtollige enters weg te halen. Hielp niet.
Het vreemde is, dat bij de pagina over energie het probleem er niet is. Maar daar staan onderaan een afbeelding...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/16, 12:19:35 »
Het is inderdaad geknipt en geplakt. Vanuit MS Office. Ik denk dat ik het terug ga plakken naar een kale editor om op die manier alle opmaak-dingen er uit te krijgen. En dan weer terug plakken, zonder opmaak.

In ieder geval bedankt voor je hulp tot nu toe.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/16, 12:33:31 »
Die lange zin ligt het niet aan. Het ligt eerder aan de afmeting van je lay-out. Probeer dat vlak waarin de tekst hoort te staan eens wat groter te maken.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/16, 14:43:13 »
Is dit topic niet iets meer voor het forum onderdeel 'Programmeren'? Daar is de kans wat groter dat mensen met HTML kennis etc. dit even bekijken.

Daarnaast zou ik idd zoals Vistaus aangeeft, eerst even de layout onder de loep nemen van de desbetreffende pagina's waar het probleem zich voordoet.


superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/16, 19:42:51 »
Inmiddels de tekst als kale tekst opnieuw ingevoerd en toen pas van lettertype e.d. voorzien en tevens de tekstvensters aangepast. Het resultaat is een lichte verbetering, maar nog niet alles.

En Stijnen, dit moet niet naar programmeren. Als je het topic gelezen had, had je geweten dat het probleem zich alleen voor doet onder Ubuntu. Dit heeft daarom meer te maken met "iets" in Ubuntu (9.04 in mijn geval), dan met mijn gebrek aan vaardigheden vwb het HTML programmeren.

Maar ik zal daar eens kijken of ik iets kan vinden over een online HTML-cursus of zo.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/16, 21:56:01 »
Citaat
En Stijnen, dit moet niet naar programmeren. Als je het topic gelezen had, had je geweten dat het probleem zich alleen voor doet onder Ubuntu. Dit heeft daarom meer te maken met "iets" in Ubuntu (9.04 in mijn geval), dan met mijn gebrek aan vaardigheden vwb het HTML programmeren.

Het was maar een voorstel, en topic heb ik gelezen. Het feit blijft dat WYSIWYG web apps, slechte en slordige HTML code genereren. Dus kan het geen kwaad om dat eens goed door te laten nemen.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/17, 08:30:40 »
Mwah.. kan je zienswijze deels wel volgen, maar ik heb het idee dat ik beter een cursusje kan gaan doen, de komende weken en dan even helemaal opnieuw beginnen. En als ik er dan niet uit kom, dan iets onder het topic "Programmeren" te plaatsen. Op dit moment is dat HTML nog een beetje Chinees voor me.

Ik zet hem nog even niet op opgelost, misschien heeft iemand nog een helder idee. Ik blijf het nl raar vinden dat ik dit alleen onder Ubuntu-achtigen heb.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/17, 09:27:21 »
Hallo Jan.

Het probleem wat je ondervind wordt veroorzaakt door het feit dat je als lettertype Comic sans gebruikt, als je een website bouwt gebruik dan bij voorkeur Arial of Verdana.

Afwijkende lettertypes worden op verschillende systemen groter of kleiner weergegeven en dan krijg je onverwachte effecten.

Wij hebben al 12 jaar een internetbedrijf (webdesign en hosting) en lopen ook nog dagelijks tegen dit soort problemen op.
Alleen programmeren wij zelf, en niet met een WYGIWYS programma zodat we door aanpassing van de code tot een compromie kunnen komen.

Zolang niemand zich aan de standaard houd is dit nooit voor 100% te voorkomen.

Overigens komt de site bij ons prima op het scherm.



Offline Jan E.

  • Lid
Re: Mozilla Firefox toont (onder Ubuntu) website raar
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/17, 09:47:16 »
Kijk! Je snapt natuurlijk wel wat ik in de loop van vandaag ga doen.... Mijn meisje gaat toch met de dochter gezellig ergens naar toe, dan kunnen de jongetjes van het gezin zich aan heeeele nuttige jongens-dingen wijden.  =D


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04