Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TV-kaart voor Linux  (gelezen 8882 keer)

TV-kaart voor Linux
« Gepost op: 2010/08/18, 13:13:49 »
Hallo,

Ik wil een aantal VHS-banden gaan overzetten naar DVD. Echter, nu heb ik al een TV-kaart van Conceptronic maar deze kan niet goed worden aangestuurt door de em28xx driver/module. Nu wil ik een kaart nemen die ik direct op het mobo plaats dmv PCI-E aansluiting. Ik weet alleen niet welke kaarten wel en welke niet werken icm Linux.

Heeft iemand ervaring met een bepaalde kaart, (van rond de 100 euro), die werkt onder Linux. Zodat je dus goed beeld en geluid krijgt?

Alvast bedankt..

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/18, 14:38:10 »
Ik heb een heeeeel goedkope van E-Tech, maar dat merk bestaat niet meer geloof ik. Het enige dat ik weet is dat veel TV kaarten op dezelfde chip zijn gebaseerd maar hoe je er achter komt als 'ie nog in de doos zit? Het verschil tussen bijv. al die Pinnacle kaartjes is de software. Maar die gebruik je toch niet onder Linux!

Tja. Avermedia en Hauppage merken die ook in de USA te koop zijn dus die worden misschien ondersteund. Je kunt ook kijken op deze site: http://linuxtv.org/wiki/index.php/Hardware_Device_Information
Ik geloof dat er heel erg veel kaarten (o.a. de mijne) zijn die gebaseerd zijn op de Philips saa7134v chip: http://linuxtv.org/wiki/index.php/Saa713x_devices

Tip: gebruik de s-video of composite IN. De RF coax in geeft nooit zulke goede resultaten. Succes! :)

P.S. Geluid? Neem ik gewoon op via m'n geluidskaart. Voor je encoder applicatie (mencoder) maakt het niet uit waar de audio en video stromen vandaan komen. Hij stopt ze keurig netjes in één AVI of Mpag container.

P.S.2 Marktplaats:
  • 20 Euro
  • Deze heb ik ook gehad. Brandde door. :(
  • En ja hoor. Een die "out of the box" werkt volgens bovengenoemde v4l site. Deze. Zou ik meteen doen dus!!!!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 14:50:58 door Meneer Jansen »
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Offline yafuhenk

  • Lid
Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/18, 14:49:02 »
ETECH bestaat noch wel dacht ik http://www.e-tech.nu/
De TV kaart is te vinden onder Multimedia

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/18, 16:17:08 »
Thanx voor de linkjes naar MP. Ben gelijk voor de laatste gegaan.

Wat alleen nog wel lastig is, ik heb geen externe geluidskaart maar gebruik de interne chip. Noujah goed, we zien wel..

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/18, 19:57:08 »
Die geluidskaart heeft toch wel een jack in? als ik jou was zou ik bij de Action (= goedkope gooi- en smijtzaak hiero) of een andere outlet store zo'm scart-to-stereo+comp.+svhs convertertje kopen voor 2 euro (achterin je video recorder stoppen). Zie plaatje hieronder. Tevens koop ik daar een jack-naar-2X tulp die ik in voornoemde scart stekker stop. Ik voer zodoende svhs in mijn TV kaartje en stereo in mijn on-board geluidskaart.


Ik neem TV op met een commando a la:
mencoder -tv driver=v4l2:device=/dev/video0:input=1:alsa:adevice=hw.0,0:amode=1:outfmt=yuy2:width=720:height=576:fps=25:c:audiorate=48000-o "output_video" -of mpeg -oac lavc -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=1835:vrc_maxrate=9800:vbitrate=6000:keyint=15:aspect=1.3333:acodec=mp2:abitrate=224 tv://

Als het goed is kun je het zo gegenereerde bestand gemakkelijk als video-DVD branden... Als je daar vragen over hebt: stel ze gerust. :)
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/18, 20:23:49 »
ETECH bestaat noch wel dacht ik http://www.e-tech.nu/
De TV kaart is te vinden onder Multimedia

Nee, E-Tech is helaas samen gegaan met Eminent:
http://www.eminent-online.com/


"E-Tech brandname will continue as Eminent brandname!
The E-Tech and Eminent brand are part of the TKH group. After years of cooperation in the background, we are now proud to announce that the E-Tech brandname will continue as Eminent.

Also the brandname Arowana, a well-known brand in Italy, will be part of the Eminent brand. The Eminent brandname has now an even larger range of products in 1 international brandname, with more choice for everybody!"

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/18, 23:53:46 »
Ok, ik heb een TV-kaart van Pinaccle gekocht. Hiermee heb ik goed beeld in het programma TV-Time en ook het geluid is aanwezig. Alleen het opnemen wil nog niet echt lukken, heb het geprobeert met Kaffeïne, VLC en Kino maar krijg het niet voor mekaar.

Ik heb het ook geprobeert met het commando:

mencoder -tv norm=PAL:driver=v4l2:width=720:height=576:input=1: fps=50 tv:// -oac lavc -ovc lavc -of mpeg -mpegopts format=dvd -vf pp=lb/ha/va/dr,hqdn3d,harddup -srate 48000 -af lavcresample=48000 -lavcopts vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=1500:vrc_maxrate=80 00:vbitrate=7000:keyint=15:acodec=mp2:abitrate=192 :aspect=4/3 -o capture.mpg
Maar ook daarmee wil het niet lukken. Iemand enig idee hoe ik deze stream kan capturen?

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/19, 13:47:17 »
Als je beeld hebt in TV Time dan is de kaart dus goed herkend door Linux. Je moet, om het door mij geposte mencoder commando te gebruiken, een aantal (technische) dingen weten van je PC en Linux. Ik ken (nog) geen grafisch capture programma helaas. Maar ook daarvoor zul je de volgende zaken moeten weten van je PC.

Samenvatting
Je moet bepalen:
1. Wat je "input" nummer is (bijv. 0=coax, 1=composite,2=svhs).
2. /dev/video0 of /dev/video1
3. Eventueel frequentie TV kanaal (bijv. Nederland 1 = 479.250 MHz)



Uitgebreider:
1. Om te beginnen. Gebruik om te testen of je beeld hebt bijvoorbeeld (zie verder voor verklaring!!) het commando:
mplayer -tv driver=v4l2:device=/dev/video0:input=0:freq=479.250 tv://
Als je je kaart hebt aangesloten met een coax kabel (analoge TV dus) dan is bij mij 479.250 MHz Nederland 1 (check op de site van Ziggo of UPC!). Als je een digitale decoder of een oude VHS video recorder op je kaart hebt aangesloten met een svhs kabel of een tulp stekker (= composiet, gele stekkertje) dan wordt het een makkelijker commando:
mplayer -tv driver=v4l2:device=/dev/video0:input=1 tv://
Bij mij is:
input=0   Analoge kabel TV
input=1   Composiet (gele tulp stekker)
input=2   S-VHS (= klein zwart 5 polig stekkertje)

2. Bepaal ook met bovengenoemd commando welk "device" (= apparaat) jouw TV kaart is. Meestal zal dit "/dev/vodeo0" zijn als je geen webcam hebt. Anders zou het /dev/video1 kunnen zijn. Check effe met Nautilus wat er allemaal in de directory /dev/ staat!

3. Pas als je beeld hebt met een v/d 2 bovenstaande commando's van mplayer dan gaat opnemen met het mencoder gedelte van mplayer lukken.

4. Het door mij genoemde "record" commando (beetje versimpeld, volgens mij zaten er een paar spaties te veel in...) (gebruik copy/paste in Firefox en terminal):
mencoder \
-tv norm=PAL:driver=v4l2:device=/dev/video0:width=720:height=576:\
input=0:freq=479.250:alsa:adevice=hw.0,0:amode=1:audiorate=48000 \
-oac lavc \
-ovc lavc \
-of mpeg \
-mpegopts format=dvd \
-vf harddup -srate 48000 -af lavcresample=48000 \
-lavcopts vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=1500:vrc_maxrate=9800:vbitrate=7000:keyint=15:aspect=4/3:\
acodec=mp2:abitrate=192 -o capture.mpg tv://

5. Voorlopige snelle verklaring audio: alsa=geluidsdriver Linux; adevice=Alsa's apparaat nummr (begint bij 0); hw.0,0=Hardware nummer 0 en input 0 (meestal is 0 PCM of Line IN); amode=1=Stereo; audorate=48000= 48 kHz (DVD audio samplerate)

Succes met puzzelen :)

P.S. Audio troubles? Dat tackelen we later! Eerst beeld.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 13:53:45 door Meneer Jansen »
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/20, 12:46:21 »
Hoi Meneer Jansen,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik zal snel het een en ander uiteenzetten:

1. Het signaal komt uit een SCART uitgang, en wordt omgevormd naar een Composiet signaal.
2. Ik kan niet achterhalen welke naam mijn TV-kaart heeft. Ik heb met

lspci
wel dit achterhaald:

09:01.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video Capture (rev 11)
09:01.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture (rev 11)

Maar in /dev/ is geen video0 of video1 te vinden. Wel een /v4l/ maar ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Met het tweede commando wat je gaf was ik in staat beeld te krijgen (zonder geluid). Vervolgens gaf ik het derde commando in en begon die te capturen. Maar hij captured elk frame meerder keren en geeft dan aan dat er "duplicate frames" zijn. Hieronder een paar screens. Als ik vervolgens capture.mpg afspeel dan krijg ik geen goed beeld. Enig idee hoe dit komt?






Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/20, 16:56:28 »
Ik zal snel het een en ander uiteenzetten:
1. Het signaal komt uit een SCART uitgang, en wordt omgevormd naar een Composiet signaal.
Dat betekent (als ik naar de mplayer output kijk die jij postte; erg slim overigens) dat bij jouw kaart jij moet kiezen voor:
input=1

2. Ik kan niet achterhalen welke naam mijn TV-kaart heeft. Ik heb met
lspciwel dit achterhaald:
09:01.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video Capture (rev 11)
09:01.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture (rev 11)
Dan heb jij een TV kaart die gebaseerd is op de veel gebruikte Brooktree BT878 kaart (ik heb een Philips saa7134 gebaseerde kaart).

Maar in /dev/ is geen video0 of video1 te vinden. Wel een /v4l/ maar ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Met het tweede commando wat je gaf was ik in staat beeld te krijgen (zonder geluid). Vervolgens gaf ik het derde commando in en begon die te capturen. Maar hij captured elk frame meerder keren en geeft dan aan dat er "duplicate frames" zijn. Hieronder een paar screens. Als ik vervolgens capture.mpg afspeel dan krijg ik geen goed beeld. Enig idee hoe dit komt?
Als je beeld krijgt met het 2e commando (waarin de term /dev/video0 in voor komt) dan heb je klaarblijkelijk een /dev/video0 of mplayer weet op magische wijze toch de TV kaart te vinden. Maakt niet uit: beeld is beeld (opmerking: hee, da's raar, als ik bij mij de term "device=/dev/video0" weglaat doettie het ook. zeker omdat ik effe geen webcam aangesloten heb, dan kiest mplayer zelf zijn "device", net als bij jou. Mooi!).
Dat het eerste commando niet werkt komt omdat die input=0 (= Television oftewel analoge coax kabel) gebruikt. En die heb jij niet aangesloten. Jij heb input=1 aangesloten (composite).

Over die frames: beter duplicate frames dan dropped frames! Ik zal mijn mplayer commando wel niet goed hebben gemaakt ofzo. Want bij mij mekkert 'ie ook altijd over duplicate frames terwijl het bestand zelf perfect is. Anyway, video bestaat uit 25 frames per seconde en je wilt ze wel allemaal capturen anders stottert je video. In het derde commando moet jij "input=0" vervangen door "input=1". Gebruik copieren/plakken (zie de P.S.). Dus:
mencoder \
-tv norm=PAL:driver=v4l2:width=720:height=576:\
input=1:alsa:adevice=hw.0,0:amode=1:audiorate=48000 \
-oac lavc \
-ovc lavc \
-of mpeg \
-mpegopts format=dvd \
-vf harddup -srate 48000 -af lavcresample=48000 \
-lavcopts vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=1500:vrc_maxrate=9800:vbitrate=7000:keyint=15:aspect=4/3:\
acodec=mp2:abitrate=192 -o capture.mpg tv://

Succes! :) Geluid pakken we later aan, okee?


P.S. Wist je dat je uit een terminal kunt kopiëren en plakken in dit forum? Wel tussen "code" tags zetten hoor. Je selecteert de text met de muis en je plakt met de middle muse button. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/20, 17:00:30 door Meneer Jansen »
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/20, 20:05:37 »
Ok, tof. Nadat het commando gewijzigd was met als input=1 krijg in capture.mpg een goed beeld van de videoband. Eigenlijk net zo goed als het beeld van TV-Time.

Citaat
Wist je dat je uit een terminal kunt kopiëren en plakken in dit forum? Wel tussen "code" tags zetten hoor. Je selecteert de text met de muis en je plakt met de middle muse button.

Jup, weet ik. Ben redelijk bekend met Linux en PC's maar vind het soms gewoon makkelijker en beter om een screen te plaatsen van het geheel. Thnx anyway!

Goed het beeld werkt dus. Nu het geluid, ik heb vanuit de VHS-player het geluid via twee tulpstekkers naar de achterkant van mn mobo geleid waar het als een 3,5 jack ingeplugd is. Kabel gaat dus van tweemaal tulp naar 3,5 jack. Het grappige is dat ik continu geluid heb uit mn surround boxen van de video. Ongeacht of TV-Time of Menplayer aanstaat. Dit werkt dus blijkbaar onafhankelijk van elkaar.

Ik weet alleen niet goed hoe ik moet bepalen op welke ingang het geluid binnen komt. Want volgens mij is dat de eerste stap toch?

Daarnaast is het nog mogelijk om de kwaliteit van de opgenomen video te verhogen (maw op max te krijgen)? Opslagcapaciteit is geen probleem.



Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/22, 14:53:17 »
Okee. Over op geluid. Ik denk dat jij 1 geluidskaart hebt (de on-board gel.krt.). Dat betekent in het commando dat ik postte dat je geluidskaart (oftewel je alsa device (= apparaat)) hw.0 is.

Elk geluid apparaat (hw.0; hw.1; etc.) heeft meerdere 'subdevices' zoals een line in, een microfoon in, stereo out etc. etc. Een van die subdevices (meestal hw.0,0) is je line in. Dus ik zou een aantal keer een stukje film opnemen (de ene keer met hw.0,0; daarna hw.0,1 etc. etc.) en dan afspelen om de kijken of je geluid op hebt genomen.

Let op: de "schuifjes" van al die subapparaten moeten wel openstaan in je 'geluidsmixer'. De geluidsmixer kun je meestal openen door ergens in de taakbalk op dat icoontje van het speakertje te klikken. Of via het (start)menu: Appliations > Sound and video> Mixer (o.i.d.). Ik ga dan een beetje spelen met 'on' en 'off' bij van alles en nog wat. Op een gegeven moment staat alles van belang dan wel aan.

Succes :)

P.S. Ubuntu 10.04 Lucid komt standaard met "pulse" als sound manager (of hoe men dat ook noemt). Ik heb  pulse zoveel mogelijk verwijderd. Dus ik hoop dat alle Alsa commando's hier werken. Ik geloof dat Pulse een laagje over Alsa is..
« Laatst bewerkt op: 2010/08/22, 15:31:56 door Meneer Jansen »
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/22, 15:30:22 »
Oja. Over video verbetering: lang verhaal. Samenvatting: niet doen. Veel beter wordt het er niet van. Als je veel last hebt van interlacing (van die kam artefacten, streperig beeld) dan helpt het nog wel een om maar "de helft" van het beeld op te nemen. Dus niet 720x576 beeldpunten (= PAL televisie), maar 384x288. Dan capture je maar 1 "field". Maar een mpeg bestand van 384x288 voldoet niet aan de DVD standaard. Dus als je er een DVD van wilt maken moet je met Avidemux (bijvoorbeeld) het bestand weer omzetten in 720x576 met een beeldverhouding van 4:3.

Zien we later wel. Verklaring van wat multimedia termen: http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=Algemene+multimedia+info
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/25, 14:28:23 »
Regeditor22,

En? Is het nog gelukt? Ik hoop van wel. Niet opgeven hoor.   ;)
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Offline walterav

  • Lid
Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/25, 20:58:16 »
Daarnaast is het nog mogelijk om de kwaliteit van de opgenomen video te verhogen (maw op max te krijgen)? Opslagcapaciteit is geen probleem.

Wat is er mis met het beeld? Ga er maar van uit dat video er op je PC scherm stukken slechter uitziet dan op een TV. Als je straks dit op DVD zet in "interlaced" formaat juiste "field order" en je dit op een beeldbuis CRT televisie afspeelt ziet het er weer fantastisch uit. Net als dat "meneer jansen" zegt hoort het streperige beeld met bewegingen bij het signaal. Als je de video in VLC afspeelt kun je een proberen "de-interlace" filter tijdens het afspelen aan te zetten dan ziet het er waarschijnlijk beter uit.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/28, 17:37:54 »
Hai,

Het heeft even geduurt, ben een week weggeweest in verband met een introductie-week. Dus vandaar de late reply.

In ieder geval, na enig proberen, zoals je aangaf met hw.0.0 , hw.0.1 enz kon ik stukken opnemen met geluid. Hiervoor moest ik inderdaad ook in de alsamixer bij de capture options (via F4) de volumes opschroeven. Ook weer niet te hoog heb ik gemerkt, want dan krijg je een verschrikkelijk geluid. Heb het volume volgens mij op "Line" en 60 % gezet. Vervolgens een paar stukken opgenomen en dit zag er goed uit, dus de volledige band opgenomen.

Deze heb ik zonet bekeken, en het lijkt erop dat het geluid een kleine voorsprong heeft op het beeld. Als je dus iemand ziet praten, dan zie je dat iemand ongeveer een halve seconde later articuleerd dan het geluid komt. Het lijkt ook wel maar dit weet ik niet zeker dat hoe verder de opname is, hoe meer de voorsprong wordt.

@walterav:  Okee, daar heb je misschien wel een punt. Tenminste als ik je goed begrijp dan bedoel je dat een TV-scherm door de mindere kwaliteit ook het slechte beeld minder goed laat zien. Terwijl dit op een computer monitor veel scherper zichtbaar is. Dit zou ik moeten uitproberen maar de logica snap ik wel. Heb zonet even de volledige opnamen met deinterface aan bekeken maar dit maakt geen verschil.

Belangrijkste voor mij, is nu dat het geluid en beeld gesynchroniseerd wordt. Kan het geluid misschien met een vertraging worden opgenomen? Of kan dit misschien met een programma bewerkt worden?

EDIT: Zit net nog even te kijken, en wat me ook opvalt is dat het beeld soms een beetje schokkerig gaat. Soms wordt het iets vertraagd, en het volgende moment iets versneld. Respectievelijk onder en boven de normale snelheid bedoel ik dan.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 17:42:04 door Regeditor22 »

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/29, 15:18:43 »
Hmmm. Dat snelheidsprobleem is een vervelende. Kan komen doordat het bestand niet goed wordt afgespeeld, kan komen doordat het niet goed opgenomen is. Om te controleren of het aan het afspelen ligt zou je in je PC player even snel vooruit kunnen spoelen naar het "probleem gedeelte". Soms loopt het dan stiekum toch synchroon. Als je echter iedere keer weer merkt dat op het zelfde stuk de A-V vertraging het zelfde is dan ligt het aan de opname.

Heeft mencoder na het opnemen nog iets gezegd over het totale aantal dropped frames? Een paar heb je er altijd, maar te veel zou in principe er voor kunnen zorgen dat e.e.a. niet meer synchoon loopt. Hoe hoog was de processor belasting tijdens het capturen? Hoeveel MHz is je processor?

Ik kan me herinneren dat ik flink heb zitten vogelen met dat mencoder commando. Maar door een harddidk crash ben ik mijn meest recente "record" scriptje kwijt. Dit was een oude waarvan ik dacht dattie wel goed was. Anyway, je zou ook kunnen proberen te apturen naar AVI (ik hoop dat het werkt, typefouten enzo...):
mencoder \
-tv norm=PAL:driver=v4l2:width=720:height=576:\
input=1:alsa:adevice=hw.0,0:amode=1:audiorate=48000 \
-oac mp3lame -lameopts cbr:br=128 \
-ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=1000 -vf scale=384:288 \
-of avi -o TV_OPNAME.AVI -ffourcc xvid  tv://
Als je dan geen stotter, A-V vertraging etc. hebt dan ligt het aan mijn (brakke) mencoder kennis van MPeg2/DVD (of je hebt een trage processor). Tip: als je de oude video's niet op DVD wilt kijken maar alleen op je PC kun je natuurlijk altijd het beste kiezen voor AVI.

Succes (ook met je studie!) :)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 14:18:31 door Meneer Jansen »
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/30, 14:16:50 »
Ik had dus al verschillende stukken gecontroleert, zowel aan het begin als aan het einde maar voor mijn waarneming zat er geen verschil in de vertraging. Kan het nog een keer nakijken, maar volgens mij was dit niet het geval.

Euhm, ja mencoder heeft hier wel iets over gezegd. Wat dit precies was weet ik niet meer, maar kan voor een volgende keer iig even kijken. Aan mijn processor zal het niet liggen denk, heb een core i7 920, gewoon geklokt op 2,66 Mhz. Maar deze kan met met Turbo cache oid tot rond de 3,5 Mhz op een losse core gaan.

Mjah misschien is capturen naar AVI dan een beter idee. Als het er maar beter op komt. En capturen met een vertraging is niet mogelijk, dat je voor het geluid gewoon een halve seconde later invoegd op het bestand. Mhmm zal eens kijken of er op het internet hierover iets te vinden is.

De eerstvolgende poging gaat trouwens weer een paar dagen duren, want zit momenteel op Windows ivm met een hardnekkige externe harde schijf die van a t/m z geformatteerd moet worden naar NTFS. Als ik dit onder Ubuntu deed met Gparted, dan werd de partitietabel weer niet herkend.. :S? En om de een of andere rare reden, kan die maar lezen en schrijven met 2.0 MB/s (USB 2). Het duurde ook echt mega lang voordat die herkend werd in Windows. Soms wel een kwartier..

Zodra ik weer een update heb, geef ik deze comment wel een edit.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/30, 19:00:23 »
Okidokie. Ik zal (nieuwsgierig als ik ben) geduldig wachten op je resultaat. Als de A-V vertraging groter wordt gedurende het filmpje dan wordt het erg lastig om geluid en beeld gelijk te krijgen. Als de vertraging echt tot aan het einde exact hetzelfde is dan moet het volgens mij met mencoder of met Avidemux niet echt moeilijk zijn om audio en video een beetje "op te schuiven" ten opzichte van elkaar. En dan hoef je volgens mij ook niet te her-coderen (= beter voor de kwaliteit en scheelt een boel codeer tijd).

Succes :)

P.S. Je PC is inderdaad rap genoeg!
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/17, 13:05:32 »
Zo, na lange tijd weer een update. Het lijkt erop dat het verschil tussen geluid in het begin minder is als aan het einde. Het commando wat je me gaf, geeft het volgende terug. Is het een probleem als ik dit stuk er gewoon tussenuit laat?

MEncoder SVN-r1.0~rc3+svn20090426-4.4.3 (C) 2000-2009 MPlayer Team
-lavcoptsvbitrate=1000 is not an MEncoder option

Exiting... (error parsing command line)

EDIT: Sowieso is de kwaliteit van het AVI bestand stukken minder dan het mpeg bestand. Mhmm ik ga gewoon nog een lange opname maken en kijk wel wat er dan gebeurt..

EDIT 2: Nogmaals een opname gemaakt van 20 minuten en hoe verder die vordert hoe meer het beeld gaat vooruitlopen op het geluid. Wat ik niet snap is ik met TV-Time een perfecte kwaliteit heb maar zodra het wordt opgenomen dan is dit niet meer mogelijk?

Het schokken van het beeld, dus versnellen en langzamer gaan is ook weer te zien in deze opnamen. Is er geen andere mogelijkheid om dit goed op te nemen?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/17, 13:35:25 door Regeditor22 »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/17, 13:59:41 »
Dat geluid en beeld niet synchroon lopen bij opnemen, ligt aan de snelheid waarmee beeld en geluid worden weggeschreven naar de HD. Dat probleem speelt met name als beeld en geluid via gescheiden kanalen worden opgenomen, beeld via de TV-kaart, en het geluid via de geluidskaart. Meestal heeft beeld prioriteit t.o.v het geluid, dus het geluid gaat wat achterlopen.
Je kunt proberen om het geluid in datavolume wat in te dammen door de geluidskaart in te stellen op mono en een lagere sample-rate. Ook het beeld kun je proberen op een wat lagere kwaliteit in te stellen.
De beste remedie is een TV-kaart die zowel beeld- als geluid-aansluitingen heeft, zodat het via één kanaal wordt verwerkt.

Vr.groet, peter

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/19, 14:17:27 »
Zo, na lange tijd weer een update. Het lijkt erop dat het verschil tussen geluid in het begin minder is als aan het einde. Het commando wat je me gaf, geeft het volgende terug. Is het een probleem als ik dit stuk er gewoon tussenuit laat?
MEncoder SVN-r1.0~rc3+svn20090426-4.4.3 (C) 2000-2009 MPlayer Team
-lavcoptsvbitrate=1000 is not an MEncoder option
Exiting... (error parsing command line)

Wederom een typefout dan wel copy/paste fout van mijn kant. Mijn excuses. Moet zijn:
-ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=3000 \
Dat het commando uberhaupt werkte zo verbaast mij (want bij mencoder video codec noch bitrate bekend)...

Ook aangepast in mijn originele post
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/19, 14:21:51 »
Dat geluid en beeld niet synchroon lopen bij opnemen, ligt aan de snelheid waarmee beeld en geluid worden weggeschreven naar de HD. Dat probleem speelt met name als beeld en geluid via gescheiden kanalen worden opgenomen, beeld via de TV-kaart, en het geluid via de geluidskaart. Meestal heeft beeld prioriteit t.o.v het geluid, dus het geluid gaat wat achterlopen.
Je kunt proberen om het geluid in datavolume wat in te dammen door de geluidskaart in te stellen op mono en een lagere sample-rate. Ook het beeld kun je proberen op een wat lagere kwaliteit in te stellen.
De beste remedie is een TV-kaart die zowel beeld- als geluid-aansluitingen heeft, zodat het via één kanaal wordt verwerkt.

Vr.groet, peter

Interessante opmerking. Op dit moment krijg ik het audio driver gedeelte van de saa7134 chip niet werkend. Echter, bij sommige mensen met Ubuntu 10.04 en een saa7134 werkt het audio-over-PCI wel. Net zoals op mijn Linux PC vroeger. In Ubuntu Lucid krijg ik saa7134_alsa niet an de praat. Als ik dat wel kon: geluid en video over dezelde bus.

P.S. De video filter "harddup" (hard dwingen duplicate frames toch op te nemen) zou dergelijke problemen op moeten lossen (voldens de mencoder man file). Ik gebruik zelf op het moment het volgende commando om TV op te nemen. Een tijd geleden is mijn harddisk gecrashed, dus het commando dat vroeger goed werkte heb ik niet meer...:
mencoder -tv \
driver=v4l2:device=/dev/video0:input=3\
:alsa:adevice=hw.1,0:amode=1 \
-oac mp3lame -lameopts cbr:br=128 \
-ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=3000 -ffourcc xvid \
-vf scale=512:288:1,harddup -ofps 25 \
-o "output_file.avi" \
tv://
(type/copy-paste fouten voorbehouden...)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 14:26:07 door Meneer Jansen »
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/24, 11:16:09 »
@ Petervdw:

Inderdaad een interressante opmerking. Dit zou dus betekenen dat ik een andere TV-kaart moet kopen. Eentje die ten eerste goed (beter) aan te sturen is als deze en ten tweede zowel het geluid als het beeld opneemt. Want dit doe ik inderdaad nu gescheiden via de onboard geluidskaart. Ik kom er zo nog op terug.

@ Meneer Jansen:

Met het commando wat je gaf, kon ik na een kleine aanpassing een AVI file opnemen, maar deze is van slechte kwaliteit. Het beeld is streperig, dus dit wordt hem helaas ook niet denk. Thnx anyway voor je reply's!

Ik ga een andere TV-kaart kopen, eentje die zowel geluid als als beeld op kan nemen en van goede kwaliteit is. Mochten jullie suggesties hebben dan hoor ik het graag. Hij mag wel wat kosten. Is er niet van bepaalde kaarten bekend dat ze heel goed werken onder Linux (Ubuntu)? Op Marktplaats zie ik wel het één en ander staan, maar ik ga niet nog een kaart kopen en dan weer tot de conclusie komen dat die niet geschikt is.

EDIT: Ik kwam http://link.marktplaats.nl/376579452 tegen op Markplaats, de WinTV kaarten schijnen goed te werken onder Linux. Is er nog een verschil tussen de 150, 350 of 500 kaart? In kwaliteit ofsow?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/24, 11:34:49 door Regeditor22 »

Re: TV-kaart voor Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/24, 14:59:19 »
Met het commando wat je gaf, kon ik na een kleine aanpassing een AVI file opnemen, maar deze is van slechte kwaliteit. Het beeld is streperig, [...]
Dan neem je wellicht op van composite i.p.v. S-video. Heb ik ook wel eens. Probeer "input=3" te veranderen in 2 of 1.

Ik ga een andere TV-kaart kopen, eentje die zowel geluid als als beeld op kan nemen en van goede kwaliteit is.
Naar mijn mening niet nodig. Als je het beeld in TVTime goed genoeg vindt (en dat vindt jij geloof ik) dan is dat niet nodig. Welke saa7134 gebaseerde kaart je ook neemt: allemaal het zelfde want allemaal dezelfe chip en allemaal dezelfde driver. Dus ook (helaas) allemaal het zelfde gedoe. Ik neem ook het beeld op van TV kaart en het geluid van een geluidskaart (via jack stekkertje vanuit mijn versterker). Het probleem kan 'm net ze goed in je geluids kaart zitten dus. Verder: het geluid van een saa7134 kaart is via PCI bus op te menen met de saa7134_alsa kernel module (= driver). Maar die laadt niet goed meer in Ubuntu 10.04. Althans, bij mij. Bij sommigen laadt 'ie wel goed.

Succes in ieder geval :)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/24, 15:01:46 door Meneer Jansen »
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.