Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten map  (gelezen 1184 keer)

Offline marco1800

  • Lid
rechten map
« Gepost op: 2008/07/24, 15:41:47 »
Sinds ik een nieuwe computer heb en al mijn foto's terug gezet heb van mijn oude 32-bit systeem naar mijn nieuwe 64-bit systeem, staat er rechts van iedere map een slotje.
Als ik dit verwijder door op eigenschappen aan te klikken en dan te veranderen naar lezen en schrijven, dan is dat slotje weg en gaat naar een lager liggend niveau. Tot aan de foto's zelf, en dat zijn er soms heel veel waardoor ik deze helemaal manueel foto per foto het slotje moet verwijderen.

Kan ik ineens op een hoofdmap het slot verwijderen zonder dat de onderliggende mappen een slot krijgen?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

rechten map
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/24, 15:59:59 »
tik dit in in de terminal:

sudo chown -hR gebruikersnaam /Afbeeldingen

als dat niet mag baten:

sudo chmod -R u+rwx /Afbeeldingen

Offline vanadium

  • Lid
rechten map
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/24, 16:18:20 »
Ook vanuit nautilus kan je de rechten van alle onderliggende mappen en objecten in één keer aanpassen.

@cumulus007: waarom die "h" bij dat eerste commando?

rechten map
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/24, 16:20:23 »
Indien er symlinks zijn, de wijziging toepassen op de symlink zelf, niet op het bestand waarnaar de symlink verwijst.

Offline marco1800

  • Lid
rechten map
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/24, 18:42:28 »
Het lukt niet ik krijg bij de 2 handelingen zoals in post- it 2 beschreven het volgende :

marc@marc-desktop:~$ sudo chown -hR marc/Afbeeldingen
[sudo] password for marc:
chown: ontbrekende operand na `marc/Afbeeldingen'
Probeer `chown --help' voor meer informatie.
marc@marc-desktop:~$ sudo chmod -R u+rwx/Afbeeldingen
chmod: ontbrekende operand na `u+rwx/Afbeeldingen'
Probeer `chmod --help' voor meer informatie.
marc@marc-desktop:~$
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline elgl

  • Lid
rechten map
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/24, 19:40:03 »
je mist een spatie ;)
sudo chown -hR marc/Afbeeldingen
sudo chmod -R u+rwx/Afbeeldingen
moet zijn
sudo chown -hR marc /Afbeeldingen
sudo chmod -R u+rwx /Afbeeldingen
en met /Afbeeldingen bedoeld cumulus007 de map waar je foto's staan. Dit kan je zien door naar de map te gaan en dan op dat schrijfblokje met dat potloodje te klikken onder de vorige/back knop. Vervolgens vervang je in het commando /Afbeeldingen door wat er in die regel naast dat schrijfblokje staat.

Offline marco1800

  • Lid
rechten map
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/24, 19:52:53 »
Sorry, maar ik begrijp niet goed wat je bedoeld met,

Dit kan je zien door naar de map te gaan en dan op dat schrijfblokje met dat potloodje te klikken onder de vorige/back knop. Vervolgens vervang je in het commando /Afbeeldingen door wat er in die regel naast dat schrijfblokje staat.
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline elgl

  • Lid
rechten map
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/24, 20:17:10 »
ik bedoel dat je daar vanaf / moet opgeven in welke map het staat. Dus bijvoorbeeld als het in je home map om de map afbeeldingen gaat die je als hoofdmap noemt waarin je alles wat eronder komt van andere rechten wil voorzien, wordt het,  /home/gebruikersnaam/afbeeldingen.

Als je de versie ubuntu gebruikt, dan kan je als je in de map zit makkelijk kijken wat de volledige naam van de map is op de manier die ik beschreef. Je hebt 2 oranje pijltjes van vorige en volgende map. Een regel lager daar onder staat zo'n schrijfblokje met een potloodje erbij. als je daar op klikt komt er te staan "Location: " en dan het volledige pad naar de map waar je op dat moment in zit. Als ik in mijn home map zit en in klik daar op, dan komt er te staan, Location: /home/edwin

rechten map
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/07, 17:06:48 »
thnx voor tip
Ik begrijp er weer eens geen zak van. Maar da maak ni uit.. trek in een koekje:P:P

Acer aspire 3620: ubuntu hardy- Windows xp home

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm