Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!  (gelezen 2697 keer)

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/18, 13:49:40 »
En als ik het eens met Markba, dan zeg ik dat. Leer er maar mee te leven.

Offline JvH

  • Lid
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/18, 14:18:57 »
Whoa, ik had niet verwacht dat ik ooit de aanstichter zou zijn van zo'n verhit draadje.

Om even de hevige backports-discussie te laten voor wat ze is: als die backports aanstaan, dan zou ik wel een melding krijgen als ik er iets uit installeer. Met andere woorden: ik kan er dan nog steeds bewust voor kiezen al of niet iets uit de backports te installeren. Dan vind ik dat prima. Kun je die keuze eigenlijk nog herzien na installatie van een pakket?

En om nog even terug te komen op de vragen in mijn 1e post:
- Heb je die backports nodig voor het installeren van de post-release updateversie van de FGLRX-driver? Die feature werkte bij mij sowieso nog niet tot nu toe, maar ik kan me voorstellen dat die nieuwe (en IMHO handige) feature wel afhankelijk is van ingeschakelde backports.
- Als je bepaalde softwarebronnen uitschakelt, wat gebeurt er dan met de pakketten die al geïnstalleerd zijn en die daar vandaan komen? Kun je die makkelijk herkennen en verwijderen als je dat wilt?

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/18, 14:42:53 »
1) Nee. FGLRX komt door Proposed en niet door Backports (hoewel het daar uiteindelijk wel kan belanden). Maar FGLRX komt er meestal al niet door omdat AMD constant te laat is met ondersteuning van een nieuwe *buntu-versie. Heb dat zelf mogen ervaren voor meer dan 1 jaar. Dat wordt dus handmatig downloaden of uit de X-SWAT PPA.
2) Ja.

Offline JvH

  • Lid
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #28 Gepost op: 2011/10/18, 15:56:14 »
1) Nee. FGLRX komt door Proposed en niet door Backports (hoewel het daar uiteindelijk wel kan belanden). Maar FGLRX komt er meestal al niet door omdat AMD constant te laat is met ondersteuning van een nieuwe *buntu-versie. Heb dat zelf mogen ervaren voor meer dan 1 jaar. Dat wordt dus handmatig downloaden of uit de X-SWAT PPA.
Als het goed is, en ik het goed begrijp, hoeft dat in 11.10 niet meer handmatig. In jockey heb ik nu 2 mogelijkheden:
1) De 'gewone' FGLRX-driver
2) Een versie van de FGLRX-driver die 'post-release updates' ontvangt.

2) Ja.
Hoe? Ik neem aan dat dat via Synaptic gaat. Ik weet dat je pakketten kan sorteren op pakketbron waar ze vandaan komen, maar blijft dat systeem werken zodra je een pakketbron hebt uitgevinkt? En wat nu als je terug wil naar een versie die uit security of updates komt - is het dan voldoende om het pakket gewoon te herinstalleren?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #29 Gepost op: 2011/10/18, 16:21:37 »
Ik heb me eerlijk gezegd nog nooit verdiept in de backports maar dankzij deze discussie heb ik vandaag ook weer wat geleerd  :D

Pjotr, op je site staat: In 11.10 is hij daarom weliswaar standaard ingeschakeld, maar met een lage (ongevaarlijke) prioriteit.

Ik heb dus bij mij ook maar eens gekeken of die standaard is aangevinkt, niet bij mij dus.



Uploaded with ImageShack.us

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/18, 16:27:11 »
Als je een upgrade van 11.04 naar 11.10 doet, staat ie standaard uit. Met een schone installatie staat ie wel standaard aan.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/18, 19:40:47 »
Wat een bangmakerij toch weer.

Pffff.... Wat een kort-door-de-bocht-geroep toch weer.

Waarom denken jullie, dat er *überhaupt* zoiets bestaat als backports? Als het allemaal zo goed is wat daarin zit, waarom stoppen ze dat spul dan niet meteen in de "gewone" bronnen?

Of denken jullie, dat ze dat zomaar voor de lol doen of zo? Zo van: holadiejee, laten we voor de grap eens iets als backports-bronnen in het leven roepen. En laten we daar voor de gein ook eens wat instoppen, dat net zo goed in de gewone bronnen had gekund!

De backports bestaan zodat je niet een half jaar met dezelfde versie aan de slag bent, en dat je (tot zekere hoogte) nieuwere versies en dus nieuwe features krijgt. Nu spreek ik voor mezelf, maar ik wil wel een beetje bij blijven als het gaat om software. Als je een meer conservatieve gebruiker bent en niet wenst dat je software geüpdate wordt kun je het altijd uitzetten, dus ik snap niet wat er erg aan is. Naar mijn ervaring zijn de backports stabiel genoeg.