Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Core 2 Duo] MSI P965 installatie probleem!  (gelezen 2583 keer)

osc4r

  • Gast
[Core 2 Duo] MSI P965 installatie probleem!
« Gepost op: 2007/03/09, 17:28:31 »
Ten eerste: Goedendag allemaal, en fijn jullie terug te zien na een aantal maanden afwezigheid ;)

Hier volgt dan mijn probleem: Heb sinds een paar weken weer een nieuwe PC binnen, en na een paar weken gekloot dankzij Windows weer besloten de overstap te maken naar op z'n minst een dual boot systeem, zo niet fulltime Ubuntu. Nadat ik de desktop EDGY cd gedownload heb en in het laatje gegooid kreeg ik al gelijk een paar fouten/errors/hangers etc. (let wel: ik kreeg dus geen eens iets van Ubuntu te zien).

Ik terug naar dit forum, de mega handige search functie gebruikt en erachter gekomen dat de JMicron controller in de meeste gevallen dit probleem veroorzaakt. Ik dus alles gedaan wat ik kon (opstarten met acpi=off ; in de bios ACPI uitschakelen  ; alternate cd gebruiken ; de hele ubuntu cd via USB1.1 (!!!!) op een SD kaart geschreven en geprobeerd via de USB poort en dat kaartje te booten). Het moge duidelijk zijn, niets helpt!

Nu krijg ik dus wel 'opeens'  het laadscherm van Ubuntu te zien, alleen vordert er niets. Ik herinnerde mij opeens dat ik via alt + f1 naar een soort terminal achtig venster kon om de errors te bekijken. Afijn, ik kreeg dit:

PCI: JMB36x: Enabling dual function on 0000:02:00.0
PCI: Cannot allocate resource region 0 of device 0000:02:02.0
PCI: Cannot allocate resource region 1 of device 0000:02:02.0
PCI: Cannot allocate resource region 2 of device 0000:02:02.0
PCI: Cannot allocate resource region 3 of device 0000:02:02.0
PCI: Error while updating region 0000:02:00.0/0 (0000b000) !=00000000
PCI: Error while updating region 0000:02:00.0/2 (0000b008) !=00000000

en na 5 minuten ongeveer krijg ik dit:

hda: ERROR, PORTS ALREADY IN USE

en dan na 2 minuten ongeveer:

BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-2ubuntu3) Built-in shell (ash)
Enter ' help'  for a list of built-in commands

/bin/sh: can't acces tty; job control turned off
(initramfs)

Is er IEMAND die mij kan helpen? Zo ja, brand los!
Alvast mijn eeuwige dank;

Oscar


PC Configuratie:

Core 2 Duo (Allendale) E6300
MSI P965 Neo-F
Asus NVIDIA 7600GS
2x Corsair PC4200 512MB
Maxtor DiamondMax 10, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300
Samsung SH-182M, ATAPI/E-IDE

Offline SWAT

  • Administrator
[Core 2 Duo] MSI P965 installatie probleem!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/10, 02:25:03 »
Ik neem aan dat je de CD zelf gebrand hebt. Kan het zijn dat deze 'snel' gebrand is? Heb je controleert op data-integriteit?
Heb je al Feisty geprobeerd? (volgens mij heeft die een LiveCD waarmee je het kan uitproberen :D)

Hardware die jonger (op de markt aanwezig) is dan 6 maanden kan problemen veroorzaken ivm support die wel of niet in de kernel aanwezig is. Sowieso *super* dat je vanalles geprobeerd hebt om Ubuntu geinstalleerd te krijgen en geweldig dat je meteen zo veel informatie geeft.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[Core 2 Duo] MSI P965 installatie probleem!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/10, 03:29:15 »
Check deze link:
https://wiki.ubuntu.com/Core_2_Duo_Support

Onder het kopje "Installer Freezes on Not Finding IDE CD/DVD-ROM Drive" wordt volgens mij ook jouw probleem beschreven.
Er staan ook veel links naar topics op ubuntuforums.org

[Core 2 Duo] MSI P965 installatie probleem!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/10, 18:36:27 »
Hallo,

Ik heb hetzelfde moederbord als jij en ook ik had wat problemen.

Kort wat je moet doen: Je harde schijven (SATA) connecteer je met de SATA connectoren op je moederbord die van de intel chip komen. Dit zijn de paarse connectoren (4 stuks). De blauwe (?) connector is van de JMicron chip. Normaal kan je nu Ubuntu 6.10 op de gewone manier installeren.

Lange uitleg: de JMicron chip emuleert IDE support want het moederbord heeft dit standaard niet. Door een bug in de kernel kan de Linux kernel deze chip niet goed aan. Het volstaat om alle IDE schijven normaal aan te sluiten maar ervoor te zorgen dat alle SATA schijven op de intel chipset verbonden zijn. Dit zijn de 4 paarse aansluitingen op je moederbord.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

osc4r

  • Gast
[Core 2 Duo] MSI P965 installatie probleem!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/12, 17:14:10 »
Kijk, hiermee kan ik weer verder! Ga het vanavond eens proberen en zal jullie op de hoogte houden van hoe ik vorder. Verder had ik inderdaad al de Feisty LiveCD geprobeerd, echter pakte hij deze ook al niet!

Ik laat het jullie weten!

Oscar

Offline Mario

  • Lid
[Core 2 Duo] MSI P965 installatie probleem!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/12, 23:25:40 »
Ben redelijk nieuw bij linux
heb al een jaartje ubuntu dapper gedraaid in dual met W98 nooit geen probleem mee gehad dus een beetje verwend geweest
lijkt me een bekend fenomeen met deze chipset doch ook problemen met Jmicron
bij mij waren schijven juist geconnecteerd maar kon toch niet opstarten blijkt dat bij een aangekoppeld USB-apparaat de boel weer de mist ingaat (systeem stopt niet maar loopt vast)
dus printer, usb-stick of toetsenbord (in biosmode) doen het systeem vastlopen ook bij geinstalleerd systeem
dus pc met livecd opstarten met ps2 toetsenbord
(bij opstart in textmode zie je bovenvermelde errors pci:etc.....maar systeem start door krijg deze errors weg met in bios de keuze AHCI???? te activeren inplaats van IDE maar XP ziet dan mijn DVD-writer niet meer)
systeem wil nu en dan eens vastlopen (in log niets te zien) vooral bij internetgebruik
Feisty cd werkt totaal niet stopt met foutmelding
udevd-event[2020]:run program: '/sbin/modprobe' abnormal exit

BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3ubuntu2) Built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in command.
/bin/sh: can't access tty: job control turned off
(initramfs)
ook de  bij forums voorgestelde opstartopties werken niet "irqpoll""acpi=off"
hierbij mijn avontuur met ubuntu en mijn nieuwe PC
maar aan opgeven denken we nog niet
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Evil

  • Gast
[Core 2 Duo] MSI P965 installatie probleem!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/17, 09:17:53 »
Citaat van: Masuran
Hallo,

Ik heb hetzelfde moederbord als jij en ook ik had wat problemen.

Kort wat je moet doen: Je harde schijven (SATA) connecteer je met de SATA connectoren op je moederbord die van de intel chip komen. Dit zijn de paarse connectoren (4 stuks). De blauwe (?) connector is van de JMicron chip. Normaal kan je nu Ubuntu 6.10 op de gewone manier installeren.

Lange uitleg: de JMicron chip emuleert IDE support want het moederbord heeft dit standaard niet. Door een bug in de kernel kan de Linux kernel deze chip niet goed aan. Het volstaat om alle IDE schijven normaal aan te sluiten maar ervoor te zorgen dat alle SATA schijven op de intel chipset verbonden zijn. Dit zijn de 4 paarse aansluitingen op je moederbord.
Ik heb hetzelfde probleem als osc4r, heb ook mijn SATA connetoren op mijn moederbord gebruikt. Maar nog altijd geen enkele verbetering
Ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding
PCI: JMB36x: Enabling dual function on 0000:02:00.0
PCI: Cannot allocate resource region 0 of device 0000:02:02.0
PCI: Cannot allocate resource region 1 of device 0000:02:02.0
PCI: Cannot allocate resource region 2 of device 0000:02:02.0
PCI: Cannot allocate resource region 3 of device 0000:02:02.0
PCI: Error while updating region 0000:02:00.0/0 (0000b000) !=00000000
PCI: Error while updating region 0000:02:00.0/2 (0000b008) !=00000000
enz..
Het is mijn eerste linux dus ik zou hem graag werkend krijgen ;)
Iemand nog een andere oplossing?