Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HPLIP installatie loopt eindeloos door  (gelezen 2371 keer)

HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Gepost op: 2020/10/23, 09:28:30 »
RUNNING HPLIP LIBS REMOVE COMMANDS
----------------------------------
sudo apt-get remove libhpmud0 libsane-hpaio

HPLIP-3.20.9 op Ubuntu 18.04 64bits loopt eindeloos door met de "remove" hierboven...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/23, 10:30:44 »
Probeer eens sudo apt remove libhpmud0 libsane-hpaio
of anders sudo apt purge libhpmud0 libsane-hpaio
De laatste verwijderd ook instellingen e.d.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/23, 11:09:34 »
Het eerste statement was voldoende om de installatie af te ronden.
Ik zal nu eerste herstarten om te zien of ook het hp logo in de systray verschijnt.
**********
Niet dus. Ik zal op Internet zoeken naar de sys-commands voor hp.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/23, 11:15:57 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/23, 12:57:59 »
type dan ook eens:
sudo apt install hplip-gui
Dan weet je zeker, dat alles voor HP printers is opgehaald.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/23, 19:25:48 »
type dan ook eens:
sudo apt install hplip-gui
Dan weet je zeker, dat alles voor HP printers is opgehaald.
Na herstart heb ik dat ook uitgevoerd. Zag tot mijn verbazing, dat hplip-3.17 is geïnstalleerd terwijl ik hplip-3.20 had ingevoerd.
Ik heb heimwee naar een gewone install voor één printer en niet die gigantische overhead dat hplip allemaal aanbrengt.
De instructies om het HP ikon op de systray te toveren heb ik nog niet gevonden en is dus ook met de laatste acties niet meegekomen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/23, 20:23:57 »
De instructies om het HP ikon op de systray te toveren heb ik nog niet gevonden
Op mijn systeem (Xubuntu) komt deze pas in de balk wanneer er een printer is geïnstalleerd.
Dat gaat met hplip toolbox dat (bij Xubuntu) in het instellingen menu zit.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/23, 21:08:45 »
De instructies om het HP ikon op de systray te toveren heb ik nog niet gevonden
Op mijn systeem (Xubuntu) komt deze pas in de balk wanneer er een printer is geïnstalleerd.
Dat gaat met hplip toolbox dat (bij Xubuntu) in het instellingen menu zit.
Ha! Weer wat leuks geleerd sinds 2006. Gewoon zoeken in de applib van Ubuntu naar "hplip".
Het HP ikon heb ik in de SysTray gezet naar keuze, netjes hoor! 
Leuke dingen gevonden voor mijn ENVY4500 en LaserJet1200. Die staan allebei op het net, maar allebei ook dubbel gelinkt aan de vijf PC's die ik heb. Als ik er één in de printerlijst weggooi staat die er even later weer automatisch in. IJzersterk!
Maar echt goed werken doet het nog niet. De ENVY4500 is een echte netwerkprinter. Maar de LaserJet1200 is een slaveprinter die moet aan een PC hangen. Daar heb ik een oude ASUS Eee voor ingezet. De ENVY4500 reageert altijd direct, maar de LaserJet1200 meldt soms heel lang (uren) "verwerken" en drukt uiteindelijk af... Er zit dus ergens nog een bitje scheef.
Dankjewel voor de tip!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ValerieP

  • Lid
Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/25, 11:44:11 »
Hier heb ik  hetzelfde probleem (maar ik ben nog niet zo lang geleden overgeschakeld op Ubuntu en het is nog zeer veel trial and error…).
Met sudo apt purge libhpmud0 libsane-hpaio  heb ik alle vorige hp printer files weggedaan.
Dan sudo apt install hplip-gui om terug vanaf 0 te herbeginnen met die te installeren.
Terug die hplip-3.20.9.run gedownload – sh hplip- 3.20.9.run laten starten.
Na enkele seconden komt deze melding op het scherm
Initializing. Please wait...
warning: /usr/share/hplip/plugin.spec file doesn't exists.
warning: /usr/share/hplip/plugin.spec file doesn't exists.
Alvorens weer vast te lopen op
sudo apt-get remove libhpmud0 libsane-hpaio
Kunnen jullie me verder helpen?
Printer Hpdeskjet 2724 – Ubuntu 20.04.1 is geïnstalleerd op mijn HP laptop.
Bedankt

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/25, 12:52:24 »
Ik durf het haast niet te vertellen... Vandaag ben ik HPLIP volledig zat geworden!! Grote verhuizing! De HP1020 met USB aan mijn desktop gehangen. Bij printers alle printers verwijderd. De HP1020 op de USB gevonden en toegevoegd. Testprint OK!
Procedure: op de laptop beneden een printje maken naar een USB-stick. Die USB-stick op de zolder in de desktop stoppen. Desktop start binnen 30 seconden en printen maar!
Mijn sjieke ENVY4500 heeft altijd opgedroogde inktpotten, die doet alleen dienst als scanner (ook op de zolder). Een kleurenprint maak ik hooguit eens in de drie jaar of zo. Daar is de CopyShop een goed adres voor...
Sorry beste mensen, maar met mijn 83 jaar en een baan als Hoofd Mantelzorg bij eega, zoek ik wat PC's betreft mijn gemak!
« Laatst bewerkt op: 2020/10/25, 13:33:19 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Tom

  • Lid
Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #9 Gepost op: 2020/10/25, 13:51:11 »
Sorry beste mensen, maar met mijn 83 jaar en een baan als Hoofd Mantelzorg bij eega   < Heeft niks met die printers te maken ,ik wou alleen maar zeggen U heeft mijn grootste RESPECT  ,groetjes Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #10 Gepost op: 2020/10/25, 13:58:28 »
Sorry beste mensen, maar met mijn 83 jaar en een baan als Hoofd Mantelzorg bij eega   < Heeft niks met die printers te maken ,ik wou alleen maar zeggen U heeft mijn grootste RESPECT  ,groetjes Tom.
Dank U zeer! Groet, Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #11 Gepost op: 2021/03/27, 14:02:43 »
Ik gebruik al zo'n 10 jaar Ubuntu en ik heb nu ook probleemloos 2 PC´s en een laptop op Ubuntu draaien. Fantastisch! Echter printer support (en vooral scanners) installeren is een ramp. Mijn Deskjet 2600 heb ik nu alleen op mijn 18.04 PC draaien en ik durf niet te upgraden naar 20.04 omdat ik bang ben weer mijn printer/scanner kwijt te raken. Ben vanmorgen bezig geweest om mijn 20.04 laptop met een schone install te voorzien van hplip. In eerste instantie hetzelfde probleem als hierboven vermeld. Na het nodige gepruts toch volledig door de installatie van hplip gekomen. De printer wordt gezien maar printen lukt niet. Scannen ook niet  omdat de verbinding niet gemaakt wordt. De HP2600 wordt wel gezien. Bij een restart ben ik de HP systray ook weer kwijt. Ik geef het voorlopig even op. Misschien kom ik er later nog maar eens op terug. Het probleem ligt echter niet bij Ubuntu maar bij de zeer krakkemikkige linux ondersteuning van de printer fabrikanten.

Offline Rik123

  • Lid
Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #12 Gepost op: 2021/03/27, 15:01:46 »
Het probleem ligt echter niet bij Ubuntu maar bij de zeer krakkemikkige linux ondersteuning van de printer fabrikanten.
Klopt helemaal maar zelf heb ik er nog geen problemen mee gehad, ik gebruik Ubuntu ongeveer vanaf 2006 en ik heb nu een HP ENVY 4520  ..en wat een gemak is dat!
Ik hoef helemaal niets te doen , de printer wordt automatisch herkend en geïnstalleerd. Heerlijk een WiFi printer.. 
(misschien een tip voor de aankoop van een volgende printer )

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #13 Gepost op: 2021/03/27, 15:37:14 »
Ik heb ook de HP4520 op het netwerk staan.
Geen probleem met drie gebruikers (zie ondertekening).
De HPLIP is 3.18.12 en daar kijk ik niet eens meer naar om.
Ik doe ook een upgrades van HPLIP meer... dat gaf alleen maar narigheid.
Tenslotte heb ik een oude ASUS Eee notebook als printdriver geïnstalleerd voor de HP1020 Laserjet, nu heb ik twee netwerkprinters!
HPLIP nooit meer van gehoord.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/27, 15:42:54 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #14 Gepost op: 2021/03/27, 19:30:24 »
Ik heb ook de HP4520 op het netwerk staan.
Geen probleem met drie gebruikers (zie ondertekening).
De HPLIP is 3.18.12 en daar kijk ik niet eens meer naar om.
Ik doe ook geen upgrades van HPLIP meer... dat gaf alleen maar narigheid.
Tenslotte heb ik een oude ASUS Eee notebook als printdriver geïnstalleerd voor de HP1020 Laserjet, nu heb ik twee netwerkprinters!
HPLIP nooit meer van gehoord.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: HPLIP installatie loopt eindeloos door
« Reactie #15 Gepost op: 2021/05/30, 20:40:19 »
Ik heb ondertussen op een 20.04.2 laptop en een nieuwe PC hplib geïnstalleerd en op alle twee problemen (alweer  :evil:). De ene keer werkt de scanner en dan doet de printer het niet en na nog eens opstarten is het weer andersom. Ben het gedoe met printers meer dan beu. Al sinds 12.04 is het na een update telkens weer een gevecht. Slechts 2x is het me gelukt om de printer/scanner stabiel aan de praat te krijgen. Mijn huidige PC heeft daarom een dual-boot met Windows10. Windows zorgt voor de printer/scanner en Ubuntu voor al het andere. Jammer, printer drivers zijn nog altijd de achilleshiel van Linux.  Verder werkt alles out-of-the box. Enfin, met Windows kan ik nu ook weer vrij kiezen uit printers. Ik had speciaal voor Linux gekozen voor HP maar dat hoeft nu (gelukkig) niet meer. P.s. Niet de schuld van Linux maar van de printer fabrikanten.