Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubunt (18.04 lts  (gelezen 3344 keer)

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #25 Gepost op: 2020/02/07, 15:38:38 »
Het lijkt erop alsof crontab anacron aanstuurt en anacron verwijst naar cron.daily,weekly en monthly
Dat zou betekenen dat ik de opdracht update-notifier-common in crontab moet zetten om anacron te passeren bv. als:
@reboot /usr/lib/update-notifier/package-data-downloader Klopt dat?
Dat zou kunnen maar er moet dan wel een gebruiker worden aangegeven
@reboot root  /usr/lib/update-notifier/package-data-downloaderBij het starten van de update-manager zie ik ook een call naar apt-check dus je zou die ook kunnen testen.
@reboot root  /usr/lib/update-notifier/apt-check

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #26 Gepost op: 2020/02/07, 15:42:24 »
ik zie dat de eerste regel van crontab verwijst naar crontab.hourly. Ik heb nu het script update-notifier-common gekopieerd van cron.daily naar cron.hourly. Het lijkt mij dat dit dan regelmatig moet worden uitgevoerd.
Dat zou leuk zijn. Ben benieuwd.

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #27 Gepost op: 2020/02/07, 15:51:22 »
Bedankt voor je hulp Nahjo!!

Offline peer

  • Lid
Re: xubuntu (18.04 lts)
« Reactie #28 Gepost op: 2020/02/07, 15:51:47 »
ik heb de titel even aangepast vanwege de typefoutjes

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #29 Gepost op: 2020/02/07, 16:11:14 »
Nu heb ik een notebook opgestart zonder de AC power waarvan ik weet dat er updates voor beschikbaar zijn.
Anacron draait niet.
De opdrachten
sudo /usr/lib/update-notifier/package-data-downloader
sudo /usr/lib/update-notifier/apt-check
sudo apt update
in een terminal uitgevoerd en na een aantal seconden zie ik het icoon van update-manager in de taakbalk verschijnen.
Het stomme is, nu weet ik nog steeds niet welke opdracht nu de trigger is maar ik denk de laatste.

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #30 Gepost op: 2020/02/07, 18:34:13 »
Uit # 15
Citaat
Tja dat anacron niet draait wanneer je opstart op accu is begrijpelijk om de accu te sparen maar dan zou je wel een keuze moeten kunnen maken of je toch anacron wilt laten draaien.
Als je het geen bezwaar vindt om anacron wel te laten draaien als de laptop op accu draait, kun je dan in anacron.service de regel ConditionACPower=true gewoon op false zetten?

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #31 Gepost op: 2020/02/07, 19:52:08 »
Uit # 15
Citaat
Tja dat anacron niet draait wanneer je opstart op accu is begrijpelijk om de accu te sparen maar dan zou je wel een keuze moeten kunnen maken of je toch anacron wilt laten draaien.
Als je het geen bezwaar vindt om anacron wel te laten draaien als de laptop op accu draait, kun je dan in anacron.service de regel ConditionACPower=true gewoon op false zetten?
Ja dat heb je goed opgemerkt :)
getest en anacron draait dan wel.

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #32 Gepost op: 2020/02/07, 21:21:37 »
Dank je!
Dan doe ik dat op het 'onwillige' notebookje. Benieuwd of het icoon dan wel gaat komen.
Dit notebookje hangt inderdaad nooit aan netspanning tijdens gebruik.

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #33 Gepost op: 2020/02/08, 15:29:35 »
Dank je!
Dan doe ik dat op het 'onwillige' notebookje. Benieuwd of het icoon dan wel gaat komen.
Dit notebookje hangt inderdaad nooit aan netspanning tijdens gebruik.
De andere kant van de weegschaal is dat de accu wel voldoende power moet hebben om de updates geheel te kunnen verwerken  ;)

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #34 Gepost op: 2020/02/08, 17:41:14 »
Citaat
De andere kant van de weegschaal is dat de accu wel voldoende power moet hebben om de updates geheel te kunnen verwerken
Dank je voor je waarschuwing. Ik gebruik dit apparaat bijna alleen voor vergaderingen waarbij ik geen internetverbinding heb; dus geen probleem.
En hij gaat mee op vakanties: dan kan ik hem voor de zekerheid weer op 'true' zetten.

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #35 Gepost op: 2020/02/13, 16:03:05 »
net weer even gecheckt:
laptop met xubuntu met aangesloten netadapter. Na het opstarten een poosje gewacht maar er verschijnt geen melding dat er updates zijn. Vervolgens update-beheer gestart en er zijn wel degelijk updates beschikbaar.

Zo lang als xubuntu op deze laptop staat heb ik nog nooit de updatemelder op de taakbalk gezien. Ik weel niet eens hoe deze eruit ziet.
Alle instellingen staan goed. Xubuntu wil dit gewoon niet. Ik laat het maar zo. Dan maar handmatig bijwerken.

Offline HWE64

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #36 Gepost op: 2020/02/13, 16:27:24 »
Zoals ik in #12 al schreef met het extra bijwerkgereedschap in Xubuntu heb ik daar geen last meer van  :D.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #37 Gepost op: 2020/02/13, 19:47:41 »
Citaat
Xubuntu wil dit gewoon niet.
Dat is te kort door de bocht. Bij twee van de vier laptops met Xubuntu onder mijn beheer, hebben twee het altijd goed gedaan.
Het notebookje waar ik ik anacron wel liet draaien ook zonder netspanning (in anacron.service de regel ConditionACPower=true op false gezet) had ik enkele dagen geleden ca. drie uur gebruikt op de accu. Ik wist dat er updates waren (van een andere laptop), maar geen update-icoon.
Daarna heb ik hem werkend aan de netspanning gelegd. Na ongeveer twee uur kwam ik terug en zag zowaar voor het eerst het update-icoon. Tja, waar ligt dat nu aan? Verschijnt het icoon alleen na heel lang wachten op sommige computers?

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #38 Gepost op: 2020/02/14, 07:31:45 »
ik heb 10 minuten gewacht. Dat moet toch lang genoeg zijn.
Het gaat hier om de laptop van mijn vriendin. Het is de enige laptop/pc die op xubuntu draait. De rest draait of op debian kde plasma of op debian minimal. De minimale edities hebben geen updatebeheer dus daar doe ik het handmatig .  Bij kde plasma werkt het signaleren van de update prima

De xubuntu laptop ga ik nu ook handmatig updaten. 

Offline vissertw

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #39 Gepost op: 2020/02/23, 15:29:18 »
Het is mij ook opgevallen dat Xubuntu niet aangeeft wanneer er updates zijn.
Ik lees ergens een tip van Pjotr over Mint updatebeheer toepassen maar waar kan ik die tip terug vinden, iemand een link daar naar toe?

Groeten,

Ton.

Offline HWE64

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #40 Gepost op: 2020/02/23, 16:27:28 »
Het is mij ook opgevallen dat Xubuntu niet aangeeft wanneer er updates zijn.
Ik lees ergens een tip van Pjotr over Mint updatebeheer toepassen maar waar kan ik die tip terug vinden, iemand een link daar naar toe?

Groeten,

Ton.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntuplus.html Werkt bij mij in Xubuntu 18.04.4 LTS op alle pc's zeer goed en actueel.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)