Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 74289 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #275 Gepost op: 2014/12/16, 10:05:24 »
Een deel van reclame is simpel de kracht van het herhalen.

Ja, precies!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #276 Gepost op: 2014/12/16, 10:58:52 »
Mint XFCE ken ik eigenijk niet zo goed (nog nooit geinstaleerd gehad).

Moet je bij Mint XFCE eigenlijk ook nog de taakbalk vergrendelen (+ het vinkje weghalen in het afsluitscherm waarmee de sessie bewaard wordt), of is dat van 'fabriekswege' al zo geregeld?

Is de versie net zo stabiel als Xubuntu?

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #277 Gepost op: 2014/12/16, 11:10:53 »
Goede vraag hoor, Ronaldus!

Maar nou gaan we weer Off-Topic en dat vind ik niet leuk. Stel je je vraag even opnieuw als afzonderlijk topic, please?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #278 Gepost op: 2014/12/16, 11:12:55 »
Mint XFCE ken ik eigenijk niet zo goed (nog nooit geinstaleerd gehad).

Moet je bij Mint XFCE eigenlijk ook nog de taakbalk vergrendelen (+ het vinkje weghalen in het afsluitscherm waarmee de sessie bewaard wordt), of is dat van 'fabriekswege' al zo geregeld?

Is de versie net zo stabiel als Xubuntu?
Staat je bericht wel in het goede draadje?  :P

Linux Mint Xfce is net zo stabiel als Xubuntu; het verschil zit 'm in een andere vormgeving en in een ander pakket standaardtoepassingen (zo is bijvoorbeeld Libre Office standaard aanwezig in Mint Xfce). Ook is het Updatebeheer van Mint standaard voorzichtiger ingesteld dan bij *buntu.

Taakbalk vergrendelen moet je nog zelf doen; in Mint 17.x Xfce staat er standaard gelukkig geen vinkje meer bij "sessie bewaren".

Maar zoals jvecht al aangeeft: laten we weer terzake komen....

Offline PKing

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #279 Gepost op: 2014/12/16, 11:21:22 »
Goed terzake......Moet er een ander draadje geopend worden over het Facebook idee, of kijken we hier even of er wel animo voor is?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline PKing

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #280 Gepost op: 2014/12/16, 11:37:17 »
Het was een simpel idee, maar de eerste reactie is al vrij duidelijk, wanneer ze allemaal zo zijn kunnen we dit draadje wel sluiten denk ik zo? :-*

Als "wij" iets willen doen zal dat bijna altijd via social media moeten, maar misschien moeten "wij" eerst maar eens bepalen of we iets willen doen, of dat we er alleen maar over willen praten hier op het forum?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #281 Gepost op: 2014/12/16, 11:45:00 »
Ik schreef:

Citaat
Al die afschuwelijk vaak herhaalde reclames op radio en TV komen me soms erg de str**** uit. Zucht. Maar de reclamemakers zijn niet gek natuurlijk. Moeten wij Linux adepten ook niet wat meer aan de weg timmeren? Niet zozeer dat we elke dag ergens moeilijk op de stoep gaan staan of a la Greenpeace in de IJszee een boorplatform gaan zitten dwarsbomen, maar gewoon zorgen dat er ergens de naam Linux weer even naar voren komt? En dan niet gelijk proberen een complete ommezwaai te realiseren, maar gewoon reële ideeën.

Zoiets als een "Plak elke dag een Printje!" actie? Een A4 tje bij de bieb bijvoorbeeld (en wel netjes vragen), op het station en andere publieke plaatsen?

Citaat
Heeft u nog een XP computer staan, waar u niks mee doet? Zonde toch!
TIP: zet er eens een Linux systeem op. Het zal je verrassen hoe fijn dat draait!

Pak uw telefoon, fotografeer deze miniposter en bezoek [website] voor meer!

en toen kwam Pking op het idee dat ook op je Facebook pagina te doen. Dat is dan bedoeld als een puur persoonlijke actie.

Niks mis mee toch? Heb je daar lol in, dan doe je dat. Reis je nooit met de trein en gebruik je Facebook niet, dan doe je het wellicht weer anders. Als we dat woord "Linux" maar veel tegenkomen, net als bijvoorbeeld die reclame voor de Lachende Panda van Fiat. DAT is het idee, daar gaat het hier om. En omdat er mensen zijn die niet zo gemakkelijk de deur uit komen is een idee als Facebook zo gek nog niet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #282 Gepost op: 2014/12/16, 11:56:00 »
kijk het simpele idee is dat er een vantevoren bedacht plaatje met een tekst elke week gepost wordt door de forumdeelnemers die dat willen.

Zodat alle uitingen hetzelfde zijn, en er misschien hier en daar wat geshared wordt.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #283 Gepost op: 2014/12/16, 11:57:54 »
Geen probleem, hoor Femke en Pking!

Je moet soms een heel eind teruglezen op de discussie goed te volgen. Maar goed, ik ga de daad bij het woord voegen. Ik maak later vandaag twee posters om te printen op A4 en ik ga plakken. De ene poster plak ik echt en de andere wordt een online versie met een actieve link. Ik zal ze hier natuurlijk ook delen en voor de rest zien we wel. In een afzonderlijk draadje ... .

Plak elke dag een Printje

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #284 Gepost op: 2014/12/16, 12:01:56 »
lol thats the spirit, mouwen oprollen, in de handen spugen en gaan :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #285 Gepost op: 2014/12/16, 12:12:10 »
Daar ik ook op Facebook zit, en er regelmatig reclame op zet wat betreft Linux, lijkt mij dat van @jvecht een goed idee!!

Zelf ben ik daar ook lid van Linux Mint Nederland op Facebook.
En daar haal ik ook soms leuke dingen vandaan, zoals het onderstaande,

Hinderlijk grijs en zwart wordende adresbalk in Xubuntu en Mint 17 met Firefox
Hallo  mede Linux gebruikers. Heb dat euvel toevallig deze week opgelost. type  in de adresbalk about:config zoek in de zoekregel naar  gfx.xrender.enabled en verander de waarde naar false. veranderen kan  door rechts te klikken in die regel en te kiezen voor omschakelen.  succes!

En dat probleem heb ik dan ook even opgelost bij een kennis van mij die dat op Xubuntu had, paar minuten werk en die kennis weer dolblij!  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/12/16, 12:13:55 door Henkp »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #286 Gepost op: 2014/12/16, 12:31:29 »
Ach, het alom in gebruik zijnde alternatief heeft een extra programma nodig om je computer schoon te houden van allerlei ellende. Gisteren moesten mijn huisgenoten ondanks goede voorzieningen weer eens een opruimactie uitvoeren. Dan heb ik wel wat begrip voor ietwat te strenge regels in de omgang met een Linux systeem

Maar toch, dit missertje hoeft niet in XFCE en ik steun die actie, Pjotr.


Nou even weer On Topic als het mag. Al die afschuwelijk vaak herhaalde reclames op radio en TV komen me soms erg de str**** uit. Zucht. Maar de reclamemakers zijn niet gek natuurlijk. Moeten wij Linux adepten ook niet wat meer aan de weg timmeren? Niet zozeer dat we elke dag ergens moeilijk op de stoep gaan staan of a la Greenpeace in de IJszee een boorplatform gaan zitten dwarsbomen, maar gewoon zorgen dat er ergens de naam Linux weer even naar voren komt? En dan niet gelijk proberen een complete ommezwaai te realiseren, maar gewoon reële ideeën.

Zoiets als een "Plak elke dag een Printje!" actie? Een A4 tje bij de bieb bijvoorbeeld (en wel netjes vragen), op het station en andere publieke plaatsen?

Citaat
Heeft u nog een XP computer staan, waar u niks mee doet? Zonde toch!
TIP: zet er eens een Linux systeem op. Het zal je verrassen hoe fijn dat draait!

Pak uw telefoon, fotografeer deze miniposter en bezoek [website] voor meer!



Ben tegen flyeren, maar als we het dan toch zo doen, dan zou ik eerder verwijzen naar de Ubuntu-NL-website met evt. een link naar de Afgeleiden-pagina indien Xubuntu nodig is. Immers, dat is wat aanspreekbaarder dan "een Linux-systeem". Evt. mag je daar dan mijn poster voor gebruiken :) https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/1505629_426469317488815_5222948137930134414_n.png?oh=f58e65bebad9908b11acb3a8bcabf77a&oe=5509371B

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #287 Gepost op: 2014/12/16, 12:33:16 »
Vistaus zit op facebook met Ubuntu en zo. Dus dat doen we toch al!

Ubuntu-NL zit op Facebook met Ubuntu*
;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #288 Gepost op: 2014/12/16, 12:33:46 »
Okeee! We gaan ervoor, hè?

Ik klim wel eerst op de motorfiets. Bij de boekhandel Donner op de Coolsingel is er een prachtige expositie van mijn vriend & fotograaf Menno Janssen. Ik leeg mijn kleine spaarpotje en koop daar gelijk één of ander leuk tijdschrift als beloning. In het Rotterdamse Centrum valt uiteraard niet te parkeren of je moet zwaar dokken. Komt me die motorfietshobby goed uit. Warme spullen heb ik zat. Het probleem is eerder dat ik het te warm ga krijgen in die winkel. Ik ga dus even strippen pal voor die winkel.

De volgende keer hangt daar dus, jawel:

Plak elke dag een Printje
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #289 Gepost op: 2014/12/16, 12:33:57 »
kijk het simpele idee is dat er een vantevoren bedacht plaatje met een tekst elke week gepost wordt door de forumdeelnemers die dat willen.

Zodat alle uitingen hetzelfde zijn, en er misschien hier en daar wat geshared wordt.

Je mag mijn poster die ik hier een tijdje terug postte gebruiken als je dat leuk vindt :)


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #290 Gepost op: 2014/12/16, 12:38:31 »
kijk het simpele idee is dat er een vantevoren bedacht plaatje met een tekst elke week gepost wordt door de forumdeelnemers die dat willen.

Zodat alle uitingen hetzelfde zijn, en er misschien hier en daar wat geshared wordt.

Je mag mijn poster die ik hier een tijdje terug postte gebruiken als je dat leuk vindt :)



Geweldige poster, Vistaus! Maarre, eerlijk gezegd, dat is in praktische zin nou niet een poster die ik elke dag wil printen. Dat kost me veel te veel inkt.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #291 Gepost op: 2014/12/16, 12:47:59 »
Nee, maar voor verspreiding op internet is ie wel degelijk praktisch :)

Offline PKing

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #292 Gepost op: 2014/12/16, 13:12:07 »
Echt wel...natuurlijk vraagje, is het mogelijk de link clickable te maken, weet niet veel van afbeeldingen, maar ik denk dat het makkelijk zou zijn?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #293 Gepost op: 2014/12/16, 13:20:58 »
Kweenie... in ieder geval niet als PNG wat ie nu is. Je kunt evt. de link eronder zetten, dus dat je de poster post met de link naar de download erbij :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #294 Gepost op: 2014/12/16, 13:41:49 »
Kweenie... in ieder geval niet als PNG wat ie nu is. Je kunt evt. de link eronder zetten, dus dat je de poster post met de link naar de download erbij :)

Wat ik zelf ook heel belangrijk vind voor de beginners met Linux, is dat welke software ze kunnen gebruiken in vergelijking met Windows.

En Vistaus ik heb die van jou gevonden en ziet er heel goed uit, dat is deze hyperlink:>https://sites.google.com/site/ubukuntu/windows-linux--programma-alternatieven
En toen ik die gelezen had, heb ik alles gekopieerd en op een van mijn Weblogs geplaatst deze dus: https://linuxnl.wordpress.com/linux-softwarewindows/ met bron vermelding onderaan natuurlijk! =D

Hartelijk bedankt voor het gratis aanbieden daarvan.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #295 Gepost op: 2014/12/16, 13:48:27 »
@HenkP: Dat is leuk, dankjewel! :) Al is de lijst van alternatieven wel erg verouderd, heb die pagina (of mijn website) al heel lang niet meer bijgewerkt.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #296 Gepost op: 2014/12/16, 13:54:53 »
@HenkP: Dat is leuk, dankjewel! :) Al is de lijst van alternatieven wel erg verouderd, heb die pagina (of mijn website) al heel lang niet meer bijgewerkt.

Dat valt toch wel mee, ik zag dat je hem in 2013 nog had bijgewerkt. =D
Maar als ik even zin heb dan werk ik hem op mijn Weblog nog wel wat bij!  =D =D

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #297 Gepost op: 2014/12/16, 14:19:55 »
Ik kan ook wel eens kijken of ik het lijstje kan bijwerken :) Wilde het op de wiki bijwerken, maar dat lukt niet meer zo goed als vroeger dus ik zal eens kijken of ik het op mijn site of een andere manier kan bijwerken.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #298 Gepost op: 2014/12/16, 16:13:31 »
die lijst had ik ook zelf op mijn website, maar omdat er vaak linken zijn die het niet meer doen modat het allemaal verouderd is, heb ik hem eraf gehaald.

Ik heb een linkchecker als plugin in mijn wordpress en herhaaldelijk is het raak.
Dus voordat je deze lijst op je site zet, kijk dan even alle linken na. want het origineel waar je hem vandaan heb, kijkt dat ook niet na.
het is maar een tip.

Nu heb ik mijn menu item aangepast en het door laten linken naar deze: http://linuxappfinder.com/alternatives
(zie het menu item onder steunpunt Almere)

Bedankt voor de Tip @femke98, ik heb de link onderaan die pagina er bij gezet! =D

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #299 Gepost op: 2014/12/16, 20:31:58 »
@femke98: Ja, dat was ik ook van plan hoor ;) Als ik hem ga bijwerken, vervang ik zoveel mogelijk links en vermeld voor Ubuntu en Antergos ook of het te verkrijgen is middels het Softwarecentrum of PacmanXG/AUR.