Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nu in Krita: generatieve AI voor afbeeldingen of foto's  (gelezen 1723 keer)

Nu in Krita: generatieve AI voor afbeeldingen of foto's
« Gepost op: 2023/12/01, 17:51:35 »
Hallo, ter info.

Voor het tekenprogramma Krita bestaat sinds kort een generatieve AI-module, wat zoveel wil zeggen dat je afbeeldingen of foto's kunt genereren via een tekstprompt of bestaande afbeeldingen kunt wijzigen. Volgens de makers is het een equivalent van de Generative Fill/Expand-optie in Photoshop. De module is op te halen via onderstaande link.

Twee opmerkingen. Het is een fikse download, volgens mij tegen de 10GB. Moet geïnstalleerd worden in /home (geen optie gezien of dat ook ergens anders kan worden geplaatst).
Twee. Om hier fatsoenlijk mee te kunnen werken heb je een fikse pc nodig, het liefst met een zware -videokaart (€€). Andere mogelijkheid is om een server te huren voor 25 cent per uur (= zeer redelijk).

Onderstaand plaatje van 400x640 pixels heb ik op mijn 10 jaar oude 4-core pc met 8GB ram gegenereerd. De tekstprompt was simpelweg "laughing cat". Duurde "slechts" 25 minuten!  :)

Meer voorbeelden zijn onder andere hier te zien:
https://discuss.pixls.us/t/stable-diffusion-for-krita/40558/24

Link naar Stable Diffusion voor Krita: https://github.com/Acly/krita-ai-diffusion

De lachende kat.


Re: Nu in Krita: generatieve AI voor afbeeldingen of foto's
« Reactie #1 Gepost op: 2023/12/02, 09:06:48 »
Dan blijf ik nog wel even inzetten op het ambachtelijke werk. :D
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nu in Krita: generatieve AI voor afbeeldingen of foto's
« Reactie #2 Gepost op: 2023/12/02, 15:14:56 »
Hoi Paul,

Ik geloof dat ik dit maar  even laat schieten  , maar ik vind het wel hoogst interessant!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nu in Krita: generatieve AI voor afbeeldingen of foto's
« Reactie #3 Gepost op: 2023/12/02, 17:28:30 »
Ha Just, interessant is het zeker, net zoals de AI-ontwikkelingen op het gebied van tekstcreatie of tekstverbetering, of vertaling.

Het roept uiteraard wel allerlei vragen op op de vlakken van authenticiteit, creativiteit, intellectueel eigendom...

Maar wat je zegt: razend interessant!

Groet, Paul.

Re: Nu in Krita: generatieve AI voor afbeeldingen of foto's
« Reactie #4 Gepost op: 2023/12/05, 21:08:25 »
Ha Just, interessant is het zeker, net zoals de AI-ontwikkelingen op het gebied van tekstcreatie of tekstverbetering, of vertaling.

Het roept uiteraard wel allerlei vragen op op de vlakken van authenticiteit, creativiteit, intellectueel eigendom...

Maar wat je zegt: razend interessant!

Groet, Paul.

Wat is het verschil met Rembrandt en bv Peter Paul Rubens die hun leerlingen lieten schilderen en vervolgens zelf het werk signeerden?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Nu in Krita: generatieve AI voor afbeeldingen of foto's
« Reactie #5 Gepost op: 2023/12/06, 13:37:33 »
Wat is het verschil met Rembrandt en bv Peter Paul Rubens die hun leerlingen lieten schilderen en vervolgens zelf het werk signeerden?

Da's een goeie, nog niet bij stilgestaan...

Re: Nu in Krita: generatieve AI voor afbeeldingen of foto's
« Reactie #6 Gepost op: 2023/12/06, 17:44:25 »
Wat is het verschil met Rembrandt en bv Peter Paul Rubens die hun leerlingen lieten schilderen en vervolgens zelf het werk signeerden?

Da's een goeie, nog niet bij stilgestaan...

Dit is de lijn van een eeuwige discussie in de kunstfilosofie. Moet kunst altijd "eigen" en "origineel" zijn? Wat is dat dan? Wanneer mag iets zo heten? Als jij een AI-programma de parameters ingeeft en dat doet vervolgens de rest, ben jij in principe de bedenker... Dan kun je gaan doorvragen wat nu werkelijk jouw aandeel was in de totstandkoming want die AI voert het uit.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.