Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP en Darktable  (gelezen 1244 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
GIMP en Darktable
« Gepost op: 2023/11/09, 21:38:00 »
Er staat me bij dat bij vorige versies je een RAW bestand kon openen in DT en als je dat sloot GIMP zich opende voor eventuele  nabewerking. Is dat nou nog zo en heo werkt dat dan?

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: GIMP en Darktable
« Reactie #1 Gepost op: 2023/11/10, 10:05:58 »
Ha Just,

Ik ben niet super bekend met Darktable, maar ik kan alvast geen optie vinden om een geopende foto direct naar Gimp te sturen. Ik weet wel dat de beide raw-converters RawTherapee en ART een knop hebben die dat wel doet. Ben je misschien daarmee in de war?

Groet, Paul.

Offline Jenske

  • Lid
Re: GIMP en Darktable
« Reactie #2 Gepost op: 2023/11/10, 12:28:36 »
Volgens mij kan je geen bestand editen vanuit DT in GIMP. DT kan immers RAW-bestanden verwerken (en doet dat keigoed), maar die kunnen niet zonder meer worden geopend in GIMP.

DT kan wél andere bestandstypes verwerken, zoals TIFF, JPG en PNG (en nog wat). Deze zou je theoretisch wél kunnen editen in GIMP.

Maar ... (alvast als ik het doe) werkt dit anders:
  • open je bestand in DT en doe er wat donkerekamerwerk mee
  • exporteer naar een door GIMP leesbaar formaat: TIFF, JPEG, PNG, ...
  • verwerk in GIMP
Ik denk niet dat er een rechtstreekse koppeling mogelijk is, waardoor je GIMP als het ware kan laten opstarten vanuit DT. Ik heb het hier even nagegaan in mijn DT en daar staat geen enkele koppeling in naar een extern programma. Maar zoals gezegd is de oplossing eenvoudig: bewerken in DT, opslaan als TIFF (of ander formaat dat GIMP kan lezen) en vervolgens apart GIMP opstarten en daarin het geëxporteerde bestand openen en bewerken.

Waar het dan wél misloopt: in de metadata die DT aan haar bestanden hangt en die je niet in GIMP kan gebruiken of wijzigen.

Maar meer fundamenteel zou ik dit een bijzonder vreemde keuze vinden. GIMP is, bot gesteld, een pixel-editor of kan je gebruiken om gelaagde beelden te maken, eventueel met tekeningen erop geplaatst. DT is een donkerekamer-applicatie (met 56,3 miljoen mogelijkheden (soms frustrerend)): de doelstelling is daar helemaal anders.

GIMP en DT (en ook inkscape en Digikam) zijn geniale, prachtige programma's, maar ik vind het niet erg dat ze niet als een soort onderdeel van elkaar kunnen worden gebruikt.

Overigens kan je Digikam wél zo instellen dat het editen gebeurt in Darktable, maar dat hoort niet tot het doel van je vraag.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline X-E3

  • Lid
Re: GIMP en Darktable
« Reactie #3 Gepost op: 2023/11/12, 10:58:22 »
Is dit misschien wat je bedoelt?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP en Darktable
« Reactie #4 Gepost op: 2023/11/12, 11:40:55 »
Hoi X-E3,

Ja, dat is het, maar dat staat bij mij ook al zo. Toch weer eens uitproberen!

Hartelijk dank!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline X-E3

  • Lid
Re: GIMP en Darktable
« Reactie #5 Gepost op: 2023/11/12, 20:45:22 »
Fijn dat dit je geholpen heeft. En veel succes toegewenst

Gr. Ben

Re: GIMP en Darktable
« Reactie #6 Gepost op: 2023/11/13, 10:59:45 »
Als aanvulling op X-E3, om een raw-bestand te openen en te bewerken en 'm vervolgens naar Gimp te sturen, moet je in een bestandsbeheerder het raw-bestand selecteren, rechtsklikken en via het menu zeggen "Openen met Gimp". Dan wordt de raw eerst geladen in Darktable (of in RawTherapee in mijn geval) en als je de foto sluit, wordt-ie doorgestuurd naar Gimp.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP en Darktable
« Reactie #7 Gepost op: 2023/11/13, 20:05:04 »
Dank je wel Paul, Ik snap het!

groeten!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021