Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bedenkingen over Corona App??  (gelezen 5032 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Bedenkingen over Corona App??
« Gepost op: 2020/04/08, 20:10:18 »
Vanavond was Ruben Terlou, documentaire maker van China, ook aan tafel bij M (NPO1). Hij sprak negatief over de nieuwe aankomende Corona App van de regering. Mijn vraag; hoe denkt men hier op het forum over. Ikzelf denk er ook niet zo positief over i.v.m. de privacy. Je kunt wel zeggen dat alles moet wijken voor de gezondheid van de bevolking maar dat zie ik toch anders. Ik denk dat door alle paniek dat ze de App aan de bevolking willen opdringen zonder dat de consequenties voluit bekend zijn.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/08, 20:12:58 »
Het idee er achter is op zich wel goed. Maar aangezien de overheid een niet al te best trackrecord heeft wat betreft IT en privacy denk ik niet dat ik die app ga installeren

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/08, 20:30:46 »
Ik wil dat ding niet. Laat de overheid haar energie en tijd beter steken in het verkrijgen van meer testen en beschermingsmateriaal. Dat heeft meer effect dan het opheffen van onze privacy.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/08, 21:00:37 »
Ik wil dat ding niet. Laat de overheid haar energie en tijd beter steken in het verkrijgen van meer testen en beschermingsmateriaal. Dat heeft meer effect dan het opheffen van onze privacy.
+1 maar als ze het maar niet verplichten want dat kunnen ze ook nog met een noodwet. Heb de smartphone vanavond nog gekeken of alles uitstaat . Google locatie, activiteitsopties  e.d.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/08, 21:11:24 »
De 2e stap is dan een bericht dat je in de buurt was van een misdrijf, of je even wilt komen getuigen.
De 3e stap is een brief van je verzekering, dat de uitgaven in jouw buurt hoger zijn, dus je premie gaat omhoog.
Mocht het verplicht worden, dan zal bluetooth uitzetten en de telefoon zo min mogelijk meenemen, moet ik hem toch meenemen, dan zet ik heb uit.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/08, 21:26:53 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:07:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/08, 21:35:57 »

Van mij mogen ze het wel invoeren conform de lijn van Oostenrijk:



https://www.ad.nl/binnenland/oostenrijk-gaat-virus-al-met-een-app-te-lijf-br~adba9be8/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/08, 21:41:53 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:07:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/08, 22:35:09 »
Citaat
Waarschuwen

En ook ‘Stopp Corona’ speelt een grote rol. Die app moet mensen waarschuwen als ze contact hebben gehad met iemand die besmet is. Wie positief test op corona geeft dat door in de app. Iedere andere gebruiker die in de 48 uur vóór die besmetting in contact is geweest met die persoon krijgt dan een melding via de server van het Rode Kruis.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/oostenrijk-gaat-virus-ook-met-een-app-te-lijf~adba9be8/
c'est dur la vie d'artiste

Offline PKing

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/09, 06:08:11 »
Tjonge jonge, we zwerven heel internet over waarbij de grote internetjongens ons op allerlei manieren volgen, maar we maken ons druk om een app die misschien wel mensenleven kan redden :)

Ik zie het punt niet zo, en na de crisis gooi je hem er gewoon weer af.
De mensen die een verband tussen 5G en het virus leggen die moeten hem natuurlijk niet nemen :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

nahjo

  • Gast
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/09, 08:08:49 »
Ik zie het punt niet zo, en na de crisis gooi je hem er gewoon weer af.
Of dat dan voldoende zal zijn? Wellicht is de app dan verder doorontwikkeld om in het belang van de volksgezondheid ook de personen te waarschuwen die de app niet hebben geïnstalleerd........ als je begrijpt wat ik bedoel  ;)
Ook Google zal zich dan niet aan de kant laten schuiven door wat appjes en komt met een voor het 'volk' veel betere oplossing waarbij per persoon een risico analyse kan worden gemaakt. Tegen slechts een geringe vergoeding wanneer de vertegenwoordigers van het volk dat mogelijk maken  :evil:
 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/09, 09:54:02 »
Even een paar kanttekeningen:
1. Er wordt hooguit 10% getest op het virus, zolang je niet op de IC terecht komt, wordt er (nog) niet getest.
2. Pas wanneer je zekerheid hebt, kan je het via de app melden, dus 90 % kan het nooit melden en die 10% moet nog in redelijke conditie zijn.
3. Een wettelijke verplichting lijkt mij onmogelijk, tenzij de kosten voor een slimfoon voor iedereen aftrekbaar zijn voor de belasting :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/09, 10:02:23 »
Op zich lijkt het me een goed idee om al die techniek die we op zak hebben en gebruiken om Candy Crush te spelen ;-) Influencers te volgen etc. ook inzetten om de verspreiding van het virus te volgen en te beperken. Dat moet natuurlijk wel op een verstandige manier door een partij waar we onze gegevens aan toe kunnen vertrouwen. Begrijp dat in Oostenrijk het Rode Kruis daar een rol in speelt?

Zou voor het vertrouwen wel een stuk schelen wanneer dergelijke apps opensource zijn en de info inderdaad door een neutrale partij wordt beheerd en enkel voor dat doel gebruikt mag worden. Wat mij betreft mag die data ook gebruikt worden voor wetenschappelijke analyse zodat onze wetenschappers beter kunnen voorspellen hoe deze en toekomstige uitbraken zich kunnen verspreiden.

Wat mij betreft dus een ja, tenzij....

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/09, 10:04:56 »
Even een paar kanttekeningen:
1. Er wordt hooguit 10% getest op het virus, zolang je niet op de IC terecht komt, wordt er (nog) niet getest.
2. Pas wanneer je zekerheid hebt, kan je het via de app melden, dus 90 % kan het nooit melden en die 10% moet nog in redelijke conditie zijn.
3. Een wettelijke verplichting lijkt mij onmogelijk, tenzij de kosten voor een slimfoon voor iedereen aftrekbaar zijn voor de belasting :lol:

Het idee is volgens mij dat je ook aan kunt geven of en zo ja welke symptomen je hebt. Het gaat niet alleen om bevestigde besmettingen maar ook om verdenking van. M.a.w. als je bij iemand bent geweest die nu hoest en met koorts heeft dat ook jij dan preventief binnen blijft.

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/09, 10:08:29 »
Ik begin er niet aan. Gaat nergens over.

Dat mijn vrouw al wekenlang (ondanks verzoeken) zonder bescherming of tests met coronapatiënten en -risico's in contact komt, en van huis naar werk heen en weer gaat maakt niets uit.
Nu interesseert het niemand. Dan maakt dat straks voor mij/ons ook niet meer uit.

Dan erbij. Die app kan toch niet op mijn antieke telefoon. =D Of krijg ik een nieuwe telefoon?

Het gebrek aan beschermingsmiddelen is schrijnend. We hebben vorige week alle ffp2 maskers van onze lokale scouting vereniging naar een zorginstelling gebracht. Mensen waren zo ongelooflijk dankbaar voor een paar van die 'stomme' maskers..... Respect voor je vrouw!

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/09, 11:04:11 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:08:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/09, 12:29:51 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:08:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Theo71

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/09, 14:11:07 »
Mijn slimme telefoon komt uit China (1+) dus wellicht zit er al Chinese Spyware in, dat lijkt mij meer dan voldoende. Er hoeft geen Nederlandse meer bij. Ik neem dat ding alleen in uiterste noodzaak mee (met andere woorden hij ligt voor meer dan 99% thuis). Ik ken '1984' al, maar ben zeker niet van plan om mee te werken aan zo'n samenleving.

Offline aartje

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/09, 14:34:29 »
Mijn slimme telefoon komt uit China (1+) dus wellicht zit er al Chinese Spyware in, dat lijkt mij meer dan voldoende. Er hoeft geen Nederlandse meer bij. Ik neem dat ding alleen in uiterste noodzaak mee (met andere woorden hij ligt voor meer dan 99% thuis). Ik ken '1984' al, maar ben zeker niet van plan om mee te werken aan zo'n samenleving.
+1

Offline PKing

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/09, 18:27:22 »
Wat erg zeg George orwell erbij halen zelfs.
Tijden veranderen, dus verander een beetje mee.
En als je een "1984" syndroom hebt moet je miischien gewoon nooit op internet komen?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/09, 18:50:34 »
"Should I thrust the government?" (Pink Floyd, The Wall)

"No" (Roger Waters on live performances.

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/09, 18:51:53 »
Jullie hebben toch denk ik een privacy commissie?
Bij ons al iets gehoord van die app ...maar zal zeker   niet 1 2 3 gaan,zal wel heel goed gecontroleerd worden (allez hoop ik ).
c'est dur la vie d'artiste

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/09, 18:53:17 »
Jullie hebben toch denk ik een privacy commissie?
Bij ons al iets gehoord van die app ...maar zal zeker   niet 1 2 3 gaan,zal wel heel goed gecontroleerd worden (allez hoop ik ).

"Should I thrust the government?" (Pink Floyd, The Wall)

"No" (Roger Waters on live performances.
Bewerk bericht

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/09, 20:06:23 »
Zou privacy wel nog bestaan?
Je gaat winkel binnen je staat op beeld ook openbaar vervoer en ook op straat kom je in beeld .
Mij stoort het niet in tegendeel van mij mogen ze nog meer cameras hangen in de stad,haalt de misdaad beetje naar beneden.
Zie ik toch beetje bij de docu poltie24/7.
Over socialemedia zal ik maar niks zeggen ;)
c'est dur la vie d'artiste

Offline vilamar

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/09, 20:58:32 »
"En de douchekop is een open lijn met het Kremlin" (Peter Buwalda)