Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSH + Putty, keys samen in ppk file  (gelezen 2238 keer)

Offline RogierVLD

  • Lid
SSH + Putty, keys samen in ppk file
« Gepost op: 2010/08/24, 14:35:07 »
Hoi,

Eindelijk heb ik het key systeem een beetje door. Dat wil zeggen, ik kan verbinding maken met een andere computer zonder wachtwoord te gebruiken.

Nu gebruik ik in de helft van de gevallen Putty als SSH client. Met PuttyGen kan je ook keys maken.
Wat me opvalt is dat Putty in een PPK file zowel de private als de public key opslaat. Nu vraag ik me af, of dit erg is?

In kindertaal, de sleutel en het slot? Op zich zie ik het gevaar ook weer niet helemaal, alleen met de sleutel zou je immers ook binnen kunnen komen.

Rogier

p.s. Key wel beveiligd middels een wachtwoord.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: SSH + Putty, keys samen in ppk file
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/24, 14:38:34 »
Een putty .ppk key is een redelijk normale rsa/dsa key met daarbij nog wat extra informatie voor Putty.

Je kunt met PuttyGen je RSA/DSA key importeren en dan omzetten naar een .ppk key

http://linux-sxs.org/networking/openssh.putty.html
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline RogierVLD

  • Lid
Re: SSH + Putty, keys samen in ppk file
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/25, 10:49:56 »
Thank you!!!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: SSH + Putty, keys samen in ppk file
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/25, 10:59:38 »
Het is inderdaad een beetje ongenuanceerd om te zeggen: "In kindertaal, de sleutel en het slot". Dat voorbeeld met die raket ben ik het ook niet mee eens. Ik zou het gewoon houden op
De public key kun je overal heen kopieren..
De Private key moet je veilig houden.

Het merendeel van de gebruikers weet niet hoe public/private key precies werkt. Maar dat hoeft ook niet, als je maar weet hoe je het moet gebruiken.

Als je echt de ins en outs wilt weten raad ik je aan hier een nieuw topic over te openen. Ik ben niet te beroerd om wat dieper erop in te gaan.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!