Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitioneren  (gelezen 1949 keer)

Gast

  • Gast
partitioneren
« Gepost op: 2006/09/12, 11:05:28 »
Hallo,

Ik wil graag beginnen met ubuntu, en heb daarvoor de cd. Alles werkt behoorlijk bij de installatie, maar ik zit wa in de problemen bij het partitioneren.
Ik heb

Azalin

  • Gast
partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/12, 11:30:15 »
Je zou met bijvoorbeeld Gparted (de live cd) je HD kunnen resizen, waardoor je een WindowsPX partitie krijgt en een niet-gepartitioneerde ruimte... dan laat je Ubuntu zich installeren in de niet-gepartitioneerde ruimte. Gparted heeft geen windows nodig, de LiveCD kan zelfstandig opgestart worden: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828

Branden naar CD, opstarten met de gebrandde CD en net als met Partition Magic, de gewenste groottes aanmaken.

Gast

  • Gast
partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/19, 16:48:09 »
Ik heb nu WinXP op mn pc staan, 1 hd, 250 GB, 1 partitie.
Maar kan ik die partitie resizen, zodat ik winXP kan houden, of moet ik die opnieuw installeren?.

gr. Aprominax

Offline gercokees

  • Lid
partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/19, 19:22:35 »
Ja ja, resizen is oke, daarna ubuntu op de niet gepartitioneerde ruimte laten zetten...
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline mcgyver

  • Lid
partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/19, 20:31:31 »
Citaat van: Aprominax
Ik heb nu WinXP op mn pc staan, 1 hd, 250 GB, 1 partitie.
Maar kan ik die partitie resizen, zodat ik winXP kan houden, of moet ik die opnieuw installeren?.

gr. Aprominax
Eerst defragmenteren !!

Gast

  • Gast
partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/20, 00:32:53 »
Oke, bedankt, ik ga t zeker proberen, en defragmenteren zal ik ook doen :)..  is denk hard nodig..
thnx ;)...

Wereldvreemd

  • Gast
partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/20, 10:43:09 »
Als je voldoende RAM geheugen beschikbaar hebt is het het beste om tijdelijk het wisselbestand te verwijderen in XP, pc opnieuw opstarten en dan defragmenteren. Hierna kun je Ubuntu z'n gang laten gaan.
Windows heeft namelijk nogal eens de gewoonte om het wisselbestand (groen) helemaal aan een andere kant op de schijf te zetten en gezien dit een niet verplaatsbaar bestand is, wordt dit met defragmenteren niet meegenomen. Hierdoor bestaat het risico dat Ubuntu (of eender welke andere Linux-distro) er "tussenin" wordt geplaatst en dit zou ten koste van de performance van XP kunnen gaan.
Als Ubuntu er eenmaal staat, kun je dan in XP opnieuw een wisselbestand aanmaken.

Gast

  • Gast
partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/20, 17:09:21 »
Ik heb bij defragmenteren een groot blauw "stuk" int midden, met daaraanvast het groen, en verder helemaal links nog een klein beetje, dat gaat ook nie weg.. maar zal wel goed zijn zo, ik heb aan 25GB denk wel genoeg voor ubuntu :)..

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/20, 17:20:05 »
Citaat van: Aprominax
ik heb aan 25GB denk wel genoeg voor ubuntu :)..
je kan nooit genoeg ubuntu hebben



;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/20, 17:40:15 »
Das waar jah :)..
maar k kan toch ook nog gewoon bij mn windows partitie komen via Ubuntu?
daar staan al mn schoolwerk/muziek/films op.. Zou wel makkelijk zijn ;)

____

iK ben nu aan het installeren, 6.06, eerst start ie m als live cd, daar op bureaublad " install "  , ff tijdzone instellen enzo, Dan komt er prepare disk space, " how do you want to partition the disk:"

Resize ... , partiton #1 (sda) and use freed(die d staat er echt :) ) space
die heb ik gekozen, dan toch maar op 50% gezet, speciaal voor profoX :),
klik op volgende,. maar t duurt nu al 10 min, hij;s wel bezig, kan niet op volgende/vorige klikken, maar nog wel het % veranderen enzo,.. hoort dit?...

volgens mij ben ik wat vergeten :S

Offline mcgyver

  • Lid
partitioneren
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/20, 21:47:27 »
Die d hoort er echt wel bij (voltooid deelwoord) en die 10 min wachten hoort er niet bij.

Offline mfeijen

  • Lid
partitioneren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/25, 23:46:58 »
Hallo,

Ik heb net een tweedehandse laptop (Toshiba S2) gekocht met XP professional, en wil nu graag Ubuntu 8.04 naast XP (dual boot dus) installeren. Helaas lukt het resizen van de Windows XP partitie niet met de Ubuntu installatie CD; de foutmelding indiceert alsof het niet toegestaan is om "buiten windows om" de Windows partitie te veranderen.

Klopt dat? moet ik binnen Windows XP de partities veranderen, of mis ik iets? (liefs doe ik het via de Ubuntu installatie CD, wegens gebrek aan een Windows versie van een partitiesoftware)

Groeten,
Maurice

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
partitioneren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/25, 23:54:33 »
Citaat van: mfeijen
Hallo,

Ik heb net een tweedehandse laptop (Toshiba S2) gekocht met XP professional, en wil nu graag Ubuntu 8.04 naast XP (dual boot dus) installeren. Helaas lukt het resizen van de Windows XP partitie niet met de Ubuntu installatie CD; de foutmelding indiceert alsof het niet toegestaan is om "buiten windows om" de Windows partitie te veranderen.

Klopt dat? moet ik binnen Windows XP de partities veranderen, of mis ik iets? (liefs doe ik het via de Ubuntu installatie CD, wegens gebrek aan een Windows versie van een partitiesoftware)

Groeten,
Maurice
Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu