Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?  (gelezen 20755 keer)

Offline ppaass

  • Lid
Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Gepost op: 2010/12/23, 11:39:27 »
Hoi,
Ik zou graag gaan programmeren op linux (ubuntu).
Wat is het beste om mee te beginnen??
Spelletje of besturingssystemen?
En zijn daar ook Nederlandse boeken over (een soort cursus . die het goed uitlegd XD)

Alvast bedankt!

Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/23, 11:52:26 »
Wanneer mensen zeggen: "Ik wil leren programmeren, maar ik weet niets", dan raad ik het volgende aan: maak iets wat je zelf wilt hebben. De meeste programma's zijn geschreven omdat de maker ervan graag een bepaalde functionaliteit wilde hebben die hij nergens anders kon vinden. Je beste ideeën vloeien voort uit je grootste ergernissen.

Ik kan de "soorten" programma's zo ongeveer onderverdelen onder (let op, dit is geen volledige lijst):
* Spelletje (3D)
* Programma met GUI
* Programma voor de CLI
* Server/Achtergrondservice
* Bibliotheek
* Webprogramma

Wat is moeilijk en wat gemakkelijk? Tja, dat hangt af van jezelf. 3D-games gebruiken *ongelofelijk* veel wiskunde. Bibliotheken maken betekent dat je heel goed abstract moet kunnen denken en op alle situaties moet voorzien zijn. Webprogramma's zijn complex en gebruiken verschillende talen door elkaar. De rest is nog eenvoudig, maar je moet alles veel concreter kunnen uitwerken qua interface en zo.

Zoals ik al hierboven zei, zoek eerst iets waarvan je denkt "dat zou ik goed kunnen gebruiken/graag willen maken", en zoek dan geleidelijk aan op hoe je dat kan doen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline JvH

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/23, 11:57:07 »
Als taal zou ik kiezen voor Python of Java.
Voor de IDE (de omgeving waarin je programmeert) zou ik IDLE (voor Python) of Eclipse (voor Java) kiezen.

Nederlandse boeken over programmeren zijn er genoeg. Zoek op bol.com bijv. maar eens op 'Java'.
Ook volop online tutorials, alleen zal het meeste daarvan Engelstalig zijn. Een gedegen kennis van het Engels is op z'n zachtst gezegd geen overbodige luxe als je wil gaan programmeren.

Ik zou beginnen met (eenvoudige) spelletjes. Besturingssystemen zijn een aantal ordes van grootte moeilijker.

SeySayux was me voor met zijn antwoord... daar sluit ik me verder volledig bij aan.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/23, 12:18:24 »
Erg leuk dat je wilt leren gaan programmeren.

Er komt binnen het mwanzo (beginnersteam) een workshop Programmeren in Python (naar mijn mening een van de gemakkelijkste programmeertalen). De taal is erg uitgebreid, en kan zo voor kleine scriptjes, tot grote desktop programma's en ook voor websites gebruikt worden. Veel programma's in Ubuntu zijn in de taal Python geschreven.

Meer informatie over de workshop, en plaats om in te schrijven:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/Workshop/BasiscursusPython
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline ppaass

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/23, 12:28:31 »
Okeej,  :D
Jullie weten er blijkbaar veel van! :o

Ik wil graag beginnen met een simpel spelletje... 2d (zoiets als mario)
Welk programma is dan het beste? java of python..?
en is er een soort handleiding ofzo op internet? (liefst gratis XD)

Bedankt!!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/23, 12:54:15 »
Als je 2d spelletjes wil gaan maken, dan kan ik pygame (library voor python) aanraden. Maar voor je hiermee begint, leer eerst maar eens programmeren (een klein scriptje ofzo).

Een gratis handleiding programmeren in Python kun je hier vinden:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ThinkPython

Ook raad ik je aan om in mijn vorige bericht vermelde workshops te volgen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/23, 13:48:48 »
Ik wil graag beginnen met een simpel spelletje... 2d (zoiets als mario)
Welk programma is dan het beste? java of python..?
De taal maakt niet zo heel veel uit. Vergis je echter niet dat een simpel spelletje zoals Mario moeilijker kan zijn dat je denkt. Als je nog moet beginnen met programmeren wil ik je sterk aanraden om met iets simpelers te beginnen. Het doen van wat simpele oefeningen of het doorlopen van tutorials is al erg leerzaam. Daarna kun je stap voor stap verder gaan met spelletjes. Probeer bijvoorbeeld eerst eens boter, kaas en eieren te programmeren.

Nederlands boek over Python: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ThinkPython/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline joop13

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/23, 15:45:39 »
En ook één van de dingen die ik aanraad: Schrijf in commando's op wat je wilt dat het programma moet gaan doen. Zoals: schrijf op het scherm een wit vlak, vul het vak met de kleur rood, schrijf met zwarte letters in het vak ...... enz. Daarna kun je in elke taal opzoeken hoe je dat in die taal intypt. En volg inderdaad een workshop programmeren....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline ppaass

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/23, 18:14:53 »
Okeej.... XD
Effe een paar vragen...
1. Die WORKSHOP (watRonnie zij) is die op internet?
2. Hoeveel kost het?
3. kun je na die workshop echt programmeren? (Of moet je dan nog gaan leren voor spelletjes?  :D)
4. Hebben jullie die workshop ook gedaan?
5. heeft iemand een spelletje (of programma) wat hij zelf gemaakt heeft op het internet staan??

Alvast bedankt...

Gezellig kerstfeest en een gelukkig nieuw jaar!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/23, 19:33:36 »
Die workshop vind plaats op een IRC kanaal, en is volledig gratis om bij te wonen. Het zal bestaan uit meerdere lessen (hoeveel is nog niet bekend). Dit is naar mijn weten ook de eerste workshop die gegeven wordt.

Wat je na deze workshops kunt, is een klein programma schrijven (en je hebt de kennis om dit verder uit te breiden). Voor elk programma/spel dat je wilt gaan maken, moet je nieuwe libraries (bibliotheken met functies) leren kennen. Zo is er dus een library pygame. Het basisprincipe blijft echter gelijk, en zijn worden deze libraries wat repeterende taken van je overgenomen, maar je moet dus wel weten hoe je deze moet aanspreken. Je kunt niet alle libraries uit je hoofd leren namelijk
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline ppaass

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/23, 20:07:15 »
Hoi,
Leuk dat het gratis is :D
Waar kan ik me inschrijven.... of bij wie?
Moet je een account maken voor dat IRC kanaal??
Wanneer is die cursus??
krijg je daar een mail over??

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/24, 00:58:10 »
Meer informatie over de workshop, en plaats om in te schrijven:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/Workshop/BasiscursusPython
Ik zou die link eens aanklikken en rustig doorlezen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ppaass

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/24, 13:59:03 »
hoi,

Waar moet ik me nu inschrijven??
Er staan alleen namen... heb ik opgezocht maar dan staat er nergens inschrijven ofzo.
Waar moet dat dan?

Alvast bedankt!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/24, 17:28:50 »
Als je een account op de wiki hebt, dan kun je de pagina aanpassen en je naam in de tabel zetten

Bij deze heb ik je naam toegevoegd.

De lijst is vooral bedoeld als inventarisatie, en zal niet nagekeken worden of iedereen daadwerkelijk aanwezig is, ofdat er 'niet ingeschreven leden' aanwezig zijn.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline ppaass

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/25, 13:31:33 »
Bedankt Ronnie!!

En de rest ook natuurlijk =D

Offline ppaass

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/25, 13:37:56 »
EEuh...  Ronnie.... hoe moet je dat aanpassen op die webpagina?? ik heb een wiki account.
Mijn naam is: Pascal  (wil je dat even veranderen??)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/25, 23:24:47 »
Je moet gewoon bovenaan de pagina op "Bewerken (tekst)" klikken ( je moet hiervoor wel een account hebben op de wiki, zo'n account kun je hier aanmaken ). Scroll daarna naar beneden en verander je naam en IRC-nick naar de juiste waarden. Als je klaar bent moet je alleen nog maar op de knop "Wijzigingen opslaan" klikken en dan is je naam veranderd! :)

Offline ppaass

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/26, 17:51:12 »
Dankje!

Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/12, 00:26:19 »
Ik wil hier graag het volgende aan toevoegen. Programmeren is, en blijft, een vakgebied. Veel mensen studeren hier jaren voor (zoals ik) en blijven hun leven lang nieuwe dingen bijleren. Zelf even leren hoe je een mario-game klinkt zeer eenvoudig, je gaat echter tegen aardig wat wiskunde en zelfs natuurkunde (zwaartekracht, hoe snel valt mario naar beneden) aanlopen. Wanneer je daadwerkelijk zo geinteresseerd bent in computers, websites maken al enigszins onder de knie hebt of in ieder geval weet waar het over gaat wil ik je adviseren een studie hier in te gaan volgen. Zo maar voor jezelf, online, leren programmeren is namelijk iets wat eigenlijk onmogelijk geacht wordt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar programmeren is een vakgebied, dat veel tijd, ergernissen, koffie en natuurlijk plezier kost / oplevert.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/12, 11:46:37 »
Zoals ik ook al zei is een mario-achtige game hoog gegrepen om mee te beginnen. Als je de motivatie vast wilt houden, en resultaat wilt zien kun je beter met iets heel simpels beginnen. Als het werkt ben je trots, en kun je met iets moeilijkers beginnen. Herhaal dit tot jij de nieuwe versie van Mario Galaxy hebt uitgeprogrammeerd :P

Zelf heb ik ook vooral veel koffie nodig gehad. Ze zeggen toch ook wel: een programmeur is een apparaat dat koffie omzet in code :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline DivinGGoD

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/12, 12:09:05 »
of kijk eens in mijn signature, daar staat al een mooie startlink in :)

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/12, 14:08:20 »
of kijk eens in mijn signature, daar staat al een mooie startlink in :)

Al staat er in je banner de oproep om ThinkPython te vertalen, dat vertalen is eigenlijk al gedaan. Alleen het 'review-proces' is aan de gang.

Ontopic: Inderdaad, wil je serieus programmeren als vakgebied, dan is een opleiding toch wel een pré.. er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar meestal is het wel benodigd om ergens aan de bak te komen.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/09, 21:41:06 door dvdmeer »
Python-randr Versie 0.9.1 (Update 26-04-11)

Offline DivinGGoD

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/12, 16:09:51 »
of kijk eens in mijn signature, daar staat al een mooie startlink in :)

Al staat er in je banner de opdroep om ThinkPython te vertalen, dat vertalen is eigenlijk al gedaan. Alleen het 'review-proces' is aan de gang.

Ontopic: Inderdaad, wil je serieus programmeren als vakgebied, dan is een opleiding toch wel een pre.. er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar meestal is het wel benodigd om ergens aan de bak te komen.

ik zal hem binnenkort nog eens aanpassen staat er nu al een half jaar onnodig te knipperen maar evengoed hij komt bij de info ;)

Offline slibbe

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/09, 21:25:08 »
Ik vind een antwoord als: kun je al een website maken cq programmeren, de plank wel enigzins mis slaan.

Ik heb leren programmeren door het te doen in een tijd dat we nog niet wisten dat er iets als internet was of zou komen. OO was er evenmin. Later heb ik HTML geleerd wat ik als programmeertaal niet super interessant vond/vindt. Met PHP zit je weer meer op het snijvlak van beiden.

Niet voor niets was Pascal lang op veel universiteiten de standaard-programmeertaal om te leren programmeren. Voor informatici zal het lang C/C++ zijn geweest. Later is dat overgegaan op Java, en nu hoor/lees ik dat voor het doel 'leren programmeren' Python veel gebruikt wordt.

Niet dat Python zoveel nieuwer is dan Java, ik denk (heb het niet gecheckt) zelfs ouder dan Java. Het is meer dat de structuur van de taal zich meer zou lenen voor het leren van het vak. Zelf heb ik genoeg van Java gezien om te weten dat het niet 'mijn' taal is, wat niet betekent dat er op zich iets op tegen is. Sommige talen vereisen meer structuur dan sommige andere talen. Daarom is Pascal zo lang een standaard geweest.
Maar weet, de liefhebber van spaghetti wordt in elke taal bediend. Zelfs in HTML ;)

Een opleiding doen kan zeker zinvol zijn, maar niet voor iedereen. Je houdt altijd de autodidacten die op eigen houtje alles al hebben geleerd. En ik zou niet durven zeggen dat de auto-didacten minder zijn dan de 'geleerden'.
Zoals voor alles, vind de stijl die jou het beste past, en ga daarin door. En of dat betekent dat je begint met utilities, vanuit je frustraties, of spelletjes, of gegevensbeheer of nog tal van andere zaken.... , vind wat jou enthousiasmeert.

Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/02/10, 23:02:11 »
Vooral veel zelf proberen en doen is mijns inziens de beste aanpak.
Zelf de structuren herkennen en naar je hand zetten. Persoonlijk heb ik moeite mezelf te concentreren als ik mijn boek over C# lees. Evenals een boek over Python. Ze beginnen allemaal over variabelen: BORING! Beter is om die spelenderwijs aan de orde te laten komen doormiddel van voorbeeld programma's waar je direct ziet dat je echt wat gemaakt hebt en dan pas een stukje te schrijven over wat je nou eigenlijk gedaan hebt.
Als ik doormiddel van een tut ofwel doe het maar lekker zelf aanpak alle stappen zelf mee moet doen zie je gelijk hoe alles op zijn plek valt, en zie je de verbanden veel sneller dan als je een boek gebruikt in de ABC volgorde.