Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Tijdelijk opgelost]Probleem met router  (gelezen 6903 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
[Tijdelijk opgelost]Probleem met router
« Gepost op: 2011/06/26, 01:59:40 »
Hallo allemaal!

Ik zit met een probleem. Ik heb in de zolder een aantal apparaten die ik graag ook via draden op het netwerk zou kunnen aansluiten ( mijn PS3 weigert bijvoorbeeld met mijn WPA2 beveiligde draadloze router te verbinden ).

De situatie is als volgt, beneden staat er een apparaat van Telenet ( zo eentje die Fibernet klanten krijgen ) die zowel als router en als modem dienst doet. Het is een rottig, veel te gesloten dingetje, maar het werkt wel, heeft WPA2 en daarbij nog een zeer goede sleutel voor dat netwerk.

Maar ik heb op mijn kamer verschillende apparaten die ik bedraad wil aansluiten, en dat vooral omdat sommige apparaten niet met het WiFi-netwerk willen verbinden, en ook omdat dat netwerk soms hierboven traag kan zijn. Ik heb hier nog een oude Lynksisrouter liggen, een BEFSR41. Het is een goedkope router. Ik gebruikte deze vroeger toen we van Telenet enkel een modem hadden en niets meer of minder met de standaardinstellingen. Maar omdat dat apparaatje nu ook als router werkt en je dan dus twee DHCP-servers hebt moest uiteraard de DHCP-server van de BEFSR41 worden uitgeschakeld.

En hier begonnen de problemen.

Ik heb mijn routers verbinding met de stroomnetnetwerkadapter verbroken, alle andere apparaten uit mijn router gehaald en enkel mijn laptop ermee verbonden. Daarna ben ik gesurft naar 192.168.1.1, voerde ik het wachtwoord, en zag ik een onbruikbare interface.

Eerst dacht ik dat het aan Firefox lag, maar in Windows en Internet Explorer is het niet anders:


Mijn eerste reactie hierop was om te kijken of er een firmware-update beschikbaar was, en die was er. Maar toen ik die downloadde merkte ik op dat het slechts een BIN-bestand was, er zat geen toepassing bij om de firmware te vervangen met dit bestand. Op het internet stond in alle gidsen dat zo'n programma er moest bijzitten, maar bij mij niet dus.

Dus nu is mijn vraag eigenlijk gewoon: hoe kan ik de interface van de router bruikbaar maken en vervolgens DHCP uitschakelen?

Alvast heel erg bedankt,
Joshua
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 20:41:00 door Joshua822 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Probleem met router
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/26, 03:59:20 »
Heeft dat ding geen telnet interface?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/26, 11:43:34 »
Ik weet het niet, maar dat ga ik uitzoeken! Bedankt! :D

- Aanpassing -

Oké, ik heb dus geprobeerd naar de router te telneten. Dit was zonder succes. Als ik telnet 192.168.1.1 ingeef, dan zegt de computer mij dat hij niet op poort 23 met de router kan verbinden. Ik heb ook geprobeerd op poort 80 te verbinden ( ik dacht dat die wel open moest zijn omdat ik wel een webinterface kon bereiken ), maar dan krijg ik alleen maar een tijdje een knipperende cursor.

Nog ideeën? Alvast bedankt :(.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 12:02:26 door Joshua822 »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/26, 12:49:51 »
De webinterface werkt nog steeds niet, maar ik heb nu wel internettoegang. Het is redelijk vreemd, maar het werkt wel, dus klaag ik niet. Ik heb wel een keer NAT kunnen uitschakelen toen ik in de router was kunnen binnengeraken en de interface een beetje wou renderen, maar ik weet niet wat de gevolgen daarvan zouden zijn ( ik denk dat dat normaal slecht zou moeten zijn, omdat nu mijn router een beetje als hub dienst zal doen en dus veel botsingen op het netwerk op de zolder zullen plaatsvinden ). Eigenlijk snap ik het niet echt meer helemaal. Ik zou wel graag nog de webinterface aan de praat krijgen.

- Aanpassing -

Ik denk gewoon dat de webinterface gebroken is in de firmwareversie die ik gebruik. Als ik op Windows met IETester de webinterface in een IE 5.5 of 6 tab probeer te openen krijg ik allerlei Javascript-gerelateerde foutmeldingen. Dus ja, ik zou graag proberen de firmware up te graden, maar hoe kan ik dat doen met alleen maar een BIN-bestand van de website van Linksys ( trouwens, Linksys heeft haar oude file servers niet meer op zie ik net, dus daar kan ik niet meer zoeken naar oude versies jammer genoeg ).
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 12:56:28 door Joshua822 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Probleem met router
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/26, 13:22:12 »
Volgens deze link kan het met een tftp programma.
Geen username, en het wachtwoord is standaard "admin".

Ubuntu heeft ook een tftp programma, dus je hoeft niet per se met Windows aan de gang.

Edit: er is ook nog een andere optie: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT54G2#TFTP_troubleshooting
Dat is wel voor een ander model, maar je moet blijkbaar een ander TFTP programma gebruiken dat een password mee kan sturen.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 13:36:06 door Johan van Dijk »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/26, 13:42:32 »
Dit lijkt toch op een probleem met je browsers hoor. Allerlei grafische elementen van de webinterface worden niet getoond. Heb je beveiligingen ingesteld in de browsers om plaatjes of scripts te weren van onbekende sites of sites wiens DNS-resolve niet klopt? Dat zou zoiets kunnen verklaren. Start eens een live-cd van Ubuntu op een pc of notebook. Surf nu hiermee naar de webinterface van de router. Zie je die nu wel volledig?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/26, 14:15:24 »
Ja, dat dacht ik ook al. Maar het werkte ook niet in Firefox op Kubuntu. Maar ik heb een interessante ontdekking gedaan: het werkt wel heel erg goed in Konqueror, buiten wat zwarte lijntjes is die interface heel goed bruikbaar! :D

Dus de webinterface werkt, ik zal dit topic wel pas als opgelost markeren als het me gelukt is DHCP uit te schakelen. To be continued. ;)

Oh, en trouwens, voor gebruikers van deze BEFSR41 router, je kunt de handleiding hier nog in PDF-formaat vinden:
http://support.radioshack.com/support_accessories/doc66/66591.pdf
Ga naar pagina 36 voor de informatie over de webinterface. ;)

Natuurlijk ook bedankt aan de vele informatie Johan, maar ik werk natuurlijk liever zonder te flashen ( ik ben nogal een n00b op het gebied van netwerken, dus ik pak het liever op een manier aan waarbij ik het minste mis kan doen ). Maar zoals ik al zei: toch bedankt! Dat zal sowieso in de toekomst nog eens van pas kunnen komen ( of iemand anders die dit leest natuurlijk ).
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 14:17:55 door Joshua822 »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/26, 14:26:02 »
Is het normaal dat ik nergens in de webinterface een optie kan vinden om DHCP uit te schakelen? Ik heb al overal gezocht erin maar niets gevonden en in de manual ziet de interface er anders als bij mij uit :(.

Offline ivo

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/26, 15:34:30 »
Is het normaal dat ik nergens in de webinterface een optie kan vinden om DHCP uit te schakelen? Ik heb al overal gezocht erin maar niets gevonden en in de manual ziet de interface er anders als bij mij uit :(.

Zo op het eerste gezicht lijkt het me eenvouding om het uit te schakelen.
Echter, wanneer jouw interface er anders uitziet...........

http://www.speedguide.net/read_reviews.php?id=90&page=3

DHCP: This is where you can enable and disable your DHCP server.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/26, 15:40:51 »
Heb je al geprobeerd de router naar fabrieksinstellingen te resetten met het kleine knopje achterop?


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/26, 16:54:09 »
Nou kijk Ivo, het probleem is dat mijn webinterface er adners uitziet. Ik zal het laten zien:

Dit is de interface zoals die in de handleiding wordt getoond.

Dit is de interface zoals die door mijn router wordt getoond:


En ik kan daar dus nergens iets over DHCP vinden. Heeft deze router ( de Lynksis BEFSR41 ) sowieso wel een DHCP-server? De handleiding die ik gevonden had was namelijk ook voor andere modellen.

Ik heb ook de fabrieksinstellingen geladen, maar eigenlijk had ik niet echt een instelling veranderd. DHCP staat volgens mij standaard aan op deze router.

Zou dit misschien aan de firmwareversie liggen? Zou deze te oud of te nieuw zijn?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 16:56:10 door Joshua822 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met router
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/26, 17:58:04 »
Ik zou beslist even de nieuwste firmware op dat ding zetten, en daarna kijken of het lukt:
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/support/BEFSR41/download

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/26, 19:59:17 »
Oké, omdat TFTP standaard met Windows geleverd wordt ( je moet het alleen maar inschakelen in het configuratiescherm ) en ik het daarop gedownload heb, en ik het dus snel kan gebruiken heb ik maar besloten het met Windows te doen.

Nu ik denk dat dit het juiste commando moet zijn, kan iemand dit bevestigen?
tftp -i 192.168.1.1 PUT C:\Users\joshua\Downloads\FW_BEFSR41v4.3_2.00.4.5_20080603_code.bin

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met router
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/26, 20:20:25 »
Ik heb zelf ook 'n (andere) Linksys, en daarbij kun je vanuit het beheerprogramma van de router zelf, nieuwe firmware erop zetten. Fluitje van een cent.

Kan nu even geen relevante schermafdruk laten zien, want ik heb de firmware vervangen door DD-WRT.  :P

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/26, 20:37:31 »
Ah, dat is waar, dat heb ik ook Pjotr! Bedankt voor me erop te wijzen! :D

Ik zal zometeen posten hoe het gegaan is.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/26, 21:20:24 »
Het is slecht gegaan. Ik had via de webinterface met Konqueror de update gestart, en beneden in de statusbar stond "Wachten op antwoord ...". Ik dacht dat alles wel goed zou komen maar na een tjidje had Konqueror de verbinding automatisch verbroken omdat het nog geen antwoord van de router had gekregen. Het lampje "Router" knippert nu ook op de router. Ik denk dat ik met corrupte firmware zit :(.

Wat nu? Kan ik dit nog verhelpen of wordt het een nieuwe router?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met router
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/26, 21:25:16 »
Vervelend voor je...  :(
Ik heb zelf al vele malen de firmware geflitst, bij diverse routers, en dat ging altijd goed. Maar ja, de wet van Murphy.

Probeer eens een harde reset van de router, met het desbetreffende knopje.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/26, 21:31:31 »
Ik heb het zowel geprobeerd met de restknop als de stroomkabel eruit getrokken, maar helaas, nog steeds een knipperend lichtje en mijn computer krijgt de verbinding niet geïdentificeerd ( maar zegt wel date r geen internettoegang mee is ).

Is er nog een methode om de oudere firmware terug te krijgen?

- Aanpassing -

Ik heb trouwens 30 seconden de resetknop ingehouden en heb ook 10 seconden de stroomkabel eruit gehaald.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 21:40:27 door Joshua822 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/26, 21:49:57 »
Nou kijk Ivo, het probleem is dat mijn webinterface er adners uitziet. Ik zal het laten zien:

Dit is de interface zoals die in de handleiding wordt getoond.

Dit is de interface zoals die door mijn router wordt getoond:


En ik kan daar dus nergens iets over DHCP vinden. Heeft deze router ( de Lynksis BEFSR41 ) sowieso wel een DHCP-server? De handleiding die ik gevonden had was namelijk ook voor andere modellen.

Ik heb ook de fabrieksinstellingen geladen, maar eigenlijk had ik niet echt een instelling veranderd. DHCP staat volgens mij standaard aan op deze router.

Zou dit misschien aan de firmwareversie liggen? Zou deze te oud of te nieuw zijn?




De "Dynamic Route" is toch DHCP en de "Static Route" is als je een statisch adres wilt. Dus staat hij goed. Je moet onder "Static Route" het IP ingeven. En dan (voor zover ik het allemaal kan volgen) zou je tweede router nu een statisch adres moeten hebben/krijgen van je telenet router.  (Klopt dit wat ik hier nu allemaal zit te schrijven?)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/26, 21:52:48 »
Ik weet het ook niet allemaal, maar volgens mij was mijn router gewoon aan het zorgen dat alle andere apparaten via het stroomnet beschikbaar waren alsof ze echt met de Telenetrouter verbonden waren, maar nu dat de firmware corrupt is maken die instellingen niet meer uit, maar de firmware resetten wel. :( Iemand nog ideeën?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/26, 22:19:48 »
Oké, ik heb dus een poging gedaan om via dit artikel de router te repareren. Maar dit bood geen uitkomst, na het resetten van de server. Het is vandaag mijn geluksdag niet. :(

Iemand nog bedenkingen?

Offline ivo

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/26, 22:54:44 »
Kan nu even geen relevante schermafdruk laten zien, want ik heb de firmware vervangen door DD-WRT.  :P

Je kunt toch gewoon een screen shot maken van je web browser!?!?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Probleem met router
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/26, 23:15:31 »
Ja, maar het maakt niet meer uit waar DHCP staat, want de firmware is corrupt en nu is mijn router dus gebrickt. Dat moet ik eerst verhelpen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Probleem met router
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/27, 06:13:25 »
Misschien kan je nog een geforceerde flash doen volgens het linkje dat ik in antwoord #4 gaf? (Link naar dd-wrt forum)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met router
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/27, 09:52:09 »
Misschien kan je nog een geforceerde flash doen volgens het linkje dat ik in antwoord #4 gaf? (Link naar dd-wrt forum)

+1

Ik vrees, dat dit het laatste redmiddel is....  :(