Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PCmanFM niet altijd lichter dan Thunar  (gelezen 856 keer)

PCmanFM niet altijd lichter dan Thunar
« Gepost op: 2011/06/17, 11:06:46 »
Ik heb wat getest en kwam eigenlijk tot een voor mij niet verwacht resultaat.
De opzet was een systeem met alleen debian 6 (netinstall) / xorg / icewm
Hierop wou ik een paar filemanagers testen en kijken of het een groot verschil maakte welke filemanager ik gebruikte.
Dit zijn de resultaten, allen gemeten met 'htop' en zijn totalen.

Thunar:

Installatie:
Er moeten 18,7 MB/22,9 MB aan archieven opgehaald worden.
Door deze operatie zal er 66,0 MB extra schijfruimte gebruikt worden.

Buiten gebruik: 26 mb - 7,5 tot 8,1 processortijd
In gebruikt: 30 mb - 7,5 tot 8,6 processortijd

PcmanFM:

Installatie:
Er moeten 38,9 MB/43,4 MB aan archieven opgehaald worden.
Door deze operatie zal er 133 MB extra schijfruimte gebruikt worden.

Buiten gebruik: 25 mb - 7,5% processortijd
In gebruik: 31 mb - 7,5% tot 8,6 processortijd

Een voorzichtige conclusie die ik hier uit trek is dat PCmanFM bij IceWM niet lichter is dan Thunar. Alleen wanneer hij niet in gebruik is. Bij gebruik is hij zelfs iets zwaarder en is bij de installatie ongeveer een keer zoveel schijfruimte nodig.
Het kan natuurlijk zijn dat bij andere window managers het weer anders is, dat heb ik nog niet bekeken.



Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: PCmanFM niet altijd lichter dan Thunar
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/17, 11:19:14 »
Ik vind Pcmanfm sowieso niet echt fijn om mee te werken. Sorteren is soms een 'ramp'. Daarentegen doet Thunar altijd zijn werk goed, netjes gesorteerd. Verder kun je Thunar heel goed programmeren voor extra doeleinden. Wat ook een groot pluspunt van Thunar is, is dat je hiermee heel makkelijk een (grote) groep bestanden tegelijkertijd kan hernoemen, of bestandsnamen kunt omzetten naar hoofd/kleine letters. Voor websites kan dat belangrijk zijn.

Over het programmeren van Thunar bestaat op het Debian forum een uitgebreid draadje, namelijk dit: http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=20&t=49558

Thunar is dan ook een veel krachtiger hulpmiddel.


Verder, als je met Debian aan de gang bent moet je wanneer je een minimalistisch systeem opzet eerst een bestandje aanmaken.
nano /etc/apt/apt.conf
In dat bestandje zet je deze informatie:

Citaat
APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggest "0";
APT::Cache-Limit 67108864;

Opslaan met [ctrl] [o] en afsluiten met [ctrl] [x].
Hiermee voorkom je dat Debian aanbevolen en voorgestelde bestanden automatisch mee-installeert. Dat kan op een systeem wel honderden MB' s schelen.

Nadeel is dan wel dat je veel meer werk hebt om alles goed te installeren. Meestal kun je dan ook beter met apt-cache naam-pakket kijken wat er allemaal mee kan worden geïnstalleerd.
Dat doe je dan met aptitude install naam pakketten -t install-recommend
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 11:34:04 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: PCmanFM niet altijd lichter dan Thunar
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/17, 22:19:14 »
Bedankt voor de tip, werkt het ook bij het xorg pakket? Eerlijk gezegd vind ik dat altijd een rommeltje.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: PCmanFM niet altijd lichter dan Thunar
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/17, 22:50:36 »
Met dat apt.conf bestandje installeer je alleen de basis, niets meer, niets minder.

Bijv. mc is normaal > 40 MB, met dat apt.conf bestandje +/- 12 MB. Dat scheelt nogal wat. Als je niet oppast installeer je ook een halve Gnome wat helemaal niet nodig is.
Ook xorg kan schelen. Hoeveel weel ik niet. Even gekeken via Synaptic leert mij dat xorg-docs bij mij niet is geïnstalleerd. Hoe groot dat pakket is weet ik niet, maar niet geïnstalleerd is schijfwinst. Ik zie bijv. dat een heleboel xsever bestanden optioneel zijn, die staan er niet op.

Van de andere kant moet je vaak naderhand nog het een en ander handmatig installeren wat in principe niet wordt geïnstalleerd maar nuttig genoeg is. Voorbeeld Thunar. Als je dat installeert zonder gamin werkt het prima, alleen moet je dan bij ieder nieuw aangemaakt (of verwijderd) bestand op F5 drukken voor een 'refresh' van de inhoud. Met gamin gaat dat automatisch. Gamin wordt voorgesteld, maar omdat het staat uitgeschakeld moet je het handmatig alsnog installeren.
Nu ben ik hierin behoorlijk in thuis en installeer veel via scriptjes en test een en ander uit via Virtualbox. Dus ik red mij wel, maar iemand die hiermee begint kan wel eens 'de weg kwijtraken' en gefrustreerd raken omdat een en ander niet werkt.

Een tip die ik dan kan geven is: Installeer in ieder geval Synaptic en apt-xapian-index en installeer de basis. Daarna kun je dan via Synaptic bekijken bij ieder pakket wat je hebt geïnstalleerd wat wordt voorgesteld. Schrijf die namen op en zoek die dan via Synaptic op. Kijk of je het nodig hebt en installeer die programma's dan via Synaptic.
Thunar: Rechtermuisknop ==> eigenschappen zie http://img827.imageshack.us/img827/3704/thunarsynaptic.png
Het voorgestelde Gamin: http://img593.imageshack.us/img593/8862/gaminsynaptic.png
Hier zie je dus wat Gamin precies doet. In dit geval 'nuttig' en kan dus 'erbij' worden geïnstalleerd.
En kijk eens wat er standaard wordt mee-geïnstalleerd met mc als je apt.conf niet hebt aangemaakt: http://img31.imageshack.us/img31/8281/mcsynaptic.png
Dat verklaart een heleboel met die 12 en die >40 MB schijfruimte. Lang niet alles nodig, en dat kan ik naderhand wel installeren als ik het echt nodig heb. Als ik 'pech' heb krijg ik zonder apt.conf met de instellingen eerder gepost een groot deel van KDE mee geïnstalleerd, omdat Okular er ook bij zit. Dus eigenlijk best wel handig om het standaard uit te zetten.

Op die manier leer je meteen je systeem ook 'kennen' en leer je zelf je systeem opbouwen. Vaak heel leerzaam. Ik denk dat je deze info ook wel kunt meenemen in het blokkendoos-project.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 23:17:34 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex