Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cannot open display: (null) Wat nu ?  (gelezen 1619 keer)

Offline ajm

  • Lid
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Gepost op: 2006/09/03, 12:34:30 »
Hallo daar ben ik weer met mijn schermprobleem.

Ik ben al geruime tijd bezig om de scherm resolutie in Ubuntu op 800x600 te krijgen.

Lukt tot nu toe niet.
Begonnen met mogelijkheid bij "voorkeuren "
Daarna eerst op dit forum een vraag gesteld.
De adviesen daarop uitgevoerd.
Vele vragen van anderen op dit punt nagelezen.
( er blijken veel mensen met het zelfde probleem te zitten )

Met sudo gedit /etc/X11/xorg.conf  diverse zaken aangepast.
Bij "section screen"  HorizSync en VertRefresh overeenkomstig monitor documentatie aangepast.

Bij "Section Divice"  inplaats van "Generic Vidio Card "ingevuld NVidia GForce XF 5700
en bij driver nv in plaats van vesa

Bij Sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg bij monitor advanced volgt op een gegeven moment de mededeling dat de vidiokaart niet wordt herkend.
Dit is de bovengenoemde kaart.
Ik ben met reconfigure niet verder gegaan omdat ik bang was te veel te gelijk overhoop te halen.

Na de wijziging in "Section Divice" wordt het opstarten niet meer volledig uitgevoerd, omdat hij het scherm niet meer kan openen.

stopt met de vraag naar wchtwoord op
ton@ubuntu: ~$

Bij gedit /etc/X11/xorg.conf  de mededeling "cannot open display: (null)  voer gedit --help-help uit voor volledige lijst van opdracht opties.

De opdrachten kunnen echter niet worden uitgevoerd omdat steeds de display niet geopend kan worden.

Hij luistert dus wel naar gedit, maar kan niets zichtbaar maken , dus kan ik ook xorg.conf zo niet wijzigen.

Ik heb al twee keer opnieuw ge

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/03, 12:47:09 »
vraag 1: met programma's zoals nano of vim, vim is uitgebreider, maar nano is simpeler: sudo nano /etc/X11/xorg.conf
en dan kan je met de pijltjestoetsen je cursor verplaatsen en gewoon tekst typen.. afsluiten doe je met CTRL+X en dan word je gevraagd om op te slaan ja/nee

vraag 2: voeg je resolutie toe aan /etc/X11/xorg.conf of voer uit: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

  • Gast
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/03, 12:48:41 »
Allereerst: met dpkg-reconfigure doe je alles teniet wat je met de hand in de xorg.conf hebt aangepast. Dat ten eerste. Verder is gedit een programma dat alleen draait als je desktop het doet. Als je desktop dus niet opgestart wordt (Problemen met X dus) dan kan je gedit wel proberen maar dat gaat niet lukken. Dan kun je beter nano gebruiken. Die is bedoeld voor terminal werk, want daar praten we over als je geen X hebt draaien (X = je desktop).

Wat ik zou doen als ik jou was, is EERST dpkg-reconfigure doen, dan EVENTUEEL de xorg met de hand aanpassen... niet andersom. In dpkg kun je ook aangeven dat je nv wil in plaats van vesa. Het feit dat je in xorg.conf Generic Video Card had staan is voor mij een signaal dat je video kaart niet helemaal optimaal herkend LIJKT te worden... Dit hoeft niet het geval te zijn. Als je met dpkg WEL de naam van je kaart te zien krijgt, dan zit ik lekker uit mijn nek te kletsen.

socratux

  • Gast
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/03, 13:01:16 »
Je kunt voor in de plaats van gedit ook nano of vi gebruiken.
met vi gebruik je a of i om toe te voegen. Wanneer je alles gewijzigd hebt, kun je met esc , : , wq (write and quit) achtereenvolgens het opslaan.

Tip: wanneer je veranderingen in je xorg.conf wil maken, maak dan eerst een backup met het cp commando: cd /etc/X11 && cp xorg.conf xorg.conf.bac (of wat jij wilt), wanneer je ls doet in de X11 directory zie je nu de backup staan.

De melding dat de display niet geopend kan worden, zal waarschijnlijk voortkomen uit dat je videokaart niet herkent wordt. Bij de reconfigure van xserver-org kwam deze melding ook zoals jij al zei.
Kun je je xorg.conf eens hier plakken?

Als we eerst je videokaart weer goed kunen laten werken, dan wordt de resoltie de volgende stap. (Wanneer je grafisch ingelogd bent, kun je je resolutie aanpassen in het menutje rechts boven)

Azalin

  • Gast
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/03, 13:15:26 »
Citaat van: ajm
Na de wijziging in "Section Divice" wordt het opstarten niet meer volledig uitgevoerd, omdat hij het scherm niet meer kan openen.

stopt met de vraag naar wchtwoord op
ton@ubuntu: ~$

Bij gedit /etc/X11/xorg.conf  de mededeling "cannot open display: (null)  voer gedit --help-help uit voor volledige lijst van opdracht opties.

De opdrachten kunnen echter niet worden uitgevoerd omdat steeds de display niet geopend kan worden.
Dat gedit dit dus terug geeft is niet alleen omdat je grafische kaart niet wordt herkend (op de een of andere manier) maar voornamelijk omdat gedit onder gnome/desktop moet draaien. Het is duidelijk dat je niet in je desktop geraakt doordat het scherm niet goed geconfigureerd staat. Daardoor kom je in de opdracht prompt terecht waar je grafische dingen als gedit niet kan uitvoeren. Nano of vim zijn dan je aangewezen tools.

Offline ajm

  • Lid
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/03, 17:42:52 »
Even de stand van zaken.

Met nano kreeg ik wel de naam xorg.conf op het scherm, maar het bestand was leeg.

Met nano dpkg-reconfigure -phigh xserver-org kon ik weer vesa kiezen en heb ik weer beeld.

Kijk ik naar de aanwezige files in /etc/x11 dan vind ik nu meerdere xorg.conf files.
Elk met een andere toevoeging. een met ~ toegevoegd anderen met een lang nummer.
Er zijn bij het gebruik van nano dus backups gemaakt.

Het opstarten maakt nu weer gebruik van de oorspronkelijke instelling met een gewijzigde naam.

Nu ga ik nog reconfigure pogen om de resolutie goed te krijgen.

Ik meld mij nog wel

Ton

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/03, 17:46:32 »
Als je nano doet op een verkeerde plaats (dus niet /etc/X11 in casu), dan wordt een file aangemaakt op de plaats waar je bent. sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Azalin

  • Gast
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/03, 22:58:56 »
Nu je weer beeld hebt is het op zich niet noodzakelijk om reconfigure te doen. Je zou nu gewoon de xorg configuratie aan kunnen passen door er je beeldscherm resoluties in te plaatsen... Overigens, backups met een lang nummer zijn backups gemaakt door dkpg-reconfigure. De backups met ~ achter de naam is een backup gemaakt door nano of gedit.
Overigens kun je bepaalde scherm frequenties maken door modeline regels toe te voegen aan je xorg.conf.

Offline ajm

  • Lid
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/12, 16:54:54 »
Ik heb de voorstellen uigevoerd, maar zonder resultaat.
Daarna ben ik gaan zoeken bij " hardware en driver"
Daar vond ik de manier om de driver met sudo apt-get nvidia-glx op te halen en te installeren en met sudo nvidia-xconfig de config file aan te passen.

Allen die een suggestie gedaan hebben bedankt

groetjes

Ton

Azalin

  • Gast
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/12, 22:45:44 »
Men (ik ook) ging er hier van uit dat omdat je nvidia in je xorg wilde zetten, je de glx module al had geinstalleerd.. Maargoed, het werkt.. das mooi :)

budster

  • Gast
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/12, 23:00:50 »
Heb jij je computer een tijdje niet gebruikt, of een tijdje niet opgestart en ook een tijdje geen updates gedaan (zo'n twee a drie weken) ?
doe dan eens een update en start X opnieuw op.

Azalin

  • Gast
Cannot open display: (null) Wat nu ?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/12, 23:36:05 »
budster, hij is er volgens mij uit... wij (of meer ik) gaf hem tips om z'n nvidia-glx module aan de praat te krijgen (waarvan ik dacht dat hij die geinstalleerd had) maar dan moet die wel geinstalleerd staan. Dat heeft hij blijkbaar nu gedaan en nu werkt alles denk ik :)