Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!  (gelezen 2607 keer)

Zou dolgraag met Ubuntu willen beginnen maar krijg de installatie niet rond.Bij het deel dat de partities betreft geraak ik niet verder.Heb één enkele harde schijf met een c:partitie(met windows erop),een d:partitie met de recover,een f:partitie met data en een g:partitie die volledig vrij is en bedoelt voor Ubuntu.Alle partities zijn NTFS,uitgezonderd de d:partitie die FAT32 is.Heb dus geprobeerd om de"root",de"swap" en de"home"partities voor Ubuntu te maken in mijn volledig vrije g:partitie maar dit lukt maar niet.Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd,heb reeds twee live cd's geprobeerd(versie 7.04) maar tevergeefs.Ik volg nochtans de handleiding uit onderstaande link.Kan iemand mij helpen A.U.B.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/i … oot_gutsy/
vrijheid is rijkdom

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/05, 09:49:59 »
De handleiding die je aanhaalt, is niet voor 7.04 maar voor 7.10. Probeer het eens met 7.10?

Je kunt in de LiveCD-sessie gewoon deze handleiding oproepen en open laten staan tijdens de installatie. Zo kun je dus steeds nakijken of je de juiste keuzes maakt.

Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/05, 10:00:10 »
Vriendelijk bedankt zal 7.10 downloaden en eens proberen.
Greetz
vrijheid is rijkdom

Offline eXtreem

  • Lid
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/05, 10:08:27 »
Persoonlijk vind ik het makkelijkst om met de GParted LiveCD op te starten. Hier kun je dan je G: partitie verwijderen en hier 2 of 3 nieuwe partities voor aanmaken:

partitie 1: SWAP (minimaal even groot als je hoeveelheid intern geheugen)
partitie 2: EXT3 (minimaal 6GB om je linux installatie op te zetten (dus de root (/) partitie)
partitie 3: EXT3 (om je homedrive op te zetten (hier worden je programma-instellingen op gezet))

Bij de installatie vanaf de liveCD kies bij de partities voor handmatig indelen en kun je de juiste partities kiezen voor de juiste functies...

Gr. eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline oemoeta

  • Lid
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/05, 10:30:45 »
Een wilde gok die misschien nergens op slaat: zou het kunnen dat je met vier primaire partities werkt en dat de installatie daarom vastloopt, maw dat je je "g:" eerst moet omvormen tot extended partitie?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/05, 11:05:15 »
Even terzijde:
Je 'G' partitie moet verwijderd worden, en er moeten opnieuw partities aangemaakt worden voor root, home en swap.
Aangezien 4 primaire partities het maximum is (niet enkel voor Linux, ook voor Windows en andere OS'en), zijn je keuzes beperkt. De root en swap partitie moeten primair zijn, dus is het misschien aan te raden om een backup te nemen van je 'F' partitie en deze als een logische partitie aan te maken (indien deze primair zou zijn). Op die manier krijg je de volgende situatie:
'C' en 'D' partitie primair (ongewijzigd)
Root en swap primair
'F' en home als logische (extended) partities.
Met GParted of met de installer moet dit wel lukken.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Dirk Tas

  • Lid
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/05, 11:26:46 »
Citaat van: mikemarote
Zou dolgraag met Ubuntu willen beginnen maar krijg de installatie niet rond.Bij het deel dat de partities betreft geraak ik niet verder.Heb één enkele harde schijf met een c:partitie(met windows erop),een d:partitie met de recover,een f:partitie met data en een g:partitie die volledig vrij is en bedoelt voor Ubuntu.Alle partities zijn NTFS,uitgezonderd de d:partitie die FAT32 is.Heb dus geprobeerd om de"root",de"swap" en de"home"partities voor Ubuntu te maken in mijn volledig vrije g:partitie maar dit lukt maar niet.Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd,heb reeds twee live cd's geprobeerd(versie 7.04) maar tevergeefs.Ik volg nochtans de handleiding uit onderstaande link.Kan iemand mij helpen A.U.B.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/i … oot_gutsy/
Waar woon je ergens ? Misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen door eens langs te komen, de voorgestelde
acties hierboven kunnen nogal moeilijk zijn voor iemand die ze nog nooit heeft uitgevoerd.
Ubuntu User #14670

Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/05, 11:26:50 »
Bedankt iedereen voor al jullie hulp,zal het nog eens proberen.Moet ergens te maken hebben met primaire of lokale partities.
vrijheid is rijkdom

P4man

  • Gast
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/05, 14:20:06 »
Waarom (per se) 2 apparte partities voor root en home ? Ik voor Ubuntu maar 2 partities: swap en root. Mijn home folder staat gewoon op de root partitie. Is dat een slecht idee dan ?

combimux

  • Gast
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/05, 14:29:41 »
Ik denk dat je aan dit document meer hebt. http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Verder kun je onder Windows middels schijfbeheer de G: partitie weg halen.

Suc6 ;)

Offline eXtreem

  • Lid
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/05, 16:09:54 »
Citaat van: P4man
Waarom (per se) 2 apparte partities voor root en home ? Ik voor Ubuntu maar 2 partities: swap en root. Mijn home folder staat gewoon op de root partitie. Is dat een slecht idee dan ?
Als je om wat voor reden dan ook je ubuntu een keer opnieuw wilt installeren, kun je je home partitie in tact laten. Je hoeft dan alleen maar de root-partitie te formateren en bij de installatie een account aanmaken met dezelfde naam en wachtwoord als voorheen en bij handmatige schijfindeling even je originele home-partitie via de knop edit weer even als /home koppelen.

Al je bestanden en instellingen blijven dan bewaard.

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/10, 19:15:01 »
Alles in orde gekomen met root en swap als primaire partitie en home als logical partitie.Ubuntu werkt nu super!Kan iemand mij nog vertellen hoe ik kan upgraden naar versie 7.10 (heb nu 7.04)

Michel Marote
vrijheid is rijkdom

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/10, 19:17:56 »
update-manager -d

uitvoeren in je terminal.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

mickvdv

  • Gast
Prille beginner zou graag Ubuntu installeren maar lukt niet,help!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/10, 19:44:52 »
Welkom bij ubuntu!
Heb je msn, zet die dan ff in je profiel, dan voeg ik je toe:D

Mickvdv